Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
No tällä hetkellä sampolla on hirveen hyviä rahastojuttuja, samoin fimillä. Ja oikeesti ku näitäkin juttuja kantsii ns. kilpailuttaa ja kysellä useemmasta paikasta minkälaisia vaihtoehtoja niillä on tarjottavana. Mä oon itse finanssialan markkinointiyrityksessä ja meillä on sampon, fimin ja mandatumin tuotteita laaja skaala tarjottavana. Tuuppa kuule ihan sijoitusneuvontaan ;)
Missäs tuollainen sijoitusneuvonta järjestetään? Älä vaan sano että Helsingissä? Tai no jos te maksatte matkakulut niin toki mä sinne lähen neuvoja vastaanottamaan. ;)
No joo, leikki sikseen. Toki noita hyviä rahastoja on helvetin paljon. Itselle vaan on toistaiseksi riittänyt nuo indeksit ja nekin on mukana lähinnä hajauttamassa kun suorien sijoitusten pääoma ei tällä hetkellä kunnon hajautukseen riitä. Rahatot jäänee pienempään rooliin jatkossa kun suoriin sijoituksiin saa enemmän hajautusta. Indekseillä ja rahastoilla yleensä olen mukana todennäköisesti Euroopassa muuten ja Jenkeissä, Venäjällä yms. mihin ei rahkeet (eikä esim. kielitaito) riitä suoria sijoituksia tekemään.
Noista aktiivisista rahastoista sen verran että jokaisella pankilla on hyviä ja huonoja rahastoja. Esimerkiksi Nordealla Nordic small cap on helmi ja susi on kaukoitä. Seligsonilla Russia Prosperity on helmi ja Aps far east on susi. Tästä syystä keskittäminen pelkästään johonkin tietyn yhtiö rahastoihin ei kannata. Aktiivinen rahasto kyllä kannattaa jos se hakkaa indeksinsä vuosi vuodelta reippaasti, muuten siihen ei kannata sijoittaa.
Käsitit oikein, alle 600 euron kaupasta menee 5 euroa kuluja. Ja 2 euroa kuukaudessa on arvo-osuustilin säilytymaksu. Ihan sama käsittääkseni onko siellä 1 osake vai 100.000 osaketta.
No kumman itse valitsisit ja millä perusteilla?Valitsin nesteen koska sillä oli pienempi pe luku ja näyttäis olevan kasvuvaraa.Ja mulla sattuu olemaan hieman kiire tässä.Vittu kun on taas huumorilla varustettu jätkä...
No kumman itse valitsisit ja millä perusteilla?Valitsin nesteen koska sillä oli pienempi pe luku ja näyttäis olevan kasvuvaraa.Ja mulla sattuu olemaan hieman kiire tässä.Vittu kun on taas huumorilla varustettu jätkä...
Luulin jotta heitit kolikkoa... vaikka yhtä varma tai epävarma perustelu valinnalle on tuo yrityksen p/e-luku. Mihin kiire? Varmin tapa hävitä rahansa sijoittamisessa on hätäily.
Käsitit oikein, alle 600 euron kaupasta menee 5 euroa kuluja. Ja 2 euroa kuukaudessa on arvo-osuustilin säilytymaksu. Ihan sama käsittääkseni onko siellä 1 osake vai 100.000 osaketta.
Itse pähkäilen EQ:n ja Nordnetin välillä. Hmm, mites tuo Nordnet voi tarjota ilmaista säilytystä? Nyt kun liittyisi asiakkaaksi niin saisi vielä toimeksiantohinnaksikin 3€/toimeksianto. Osaako joku sanoa onko tuohon joku koira haudattuna? Muita mahdollisia kuluja? Kaikki ilmainen kun vaikuttaa oletusarvoisesti kusetukselta...
Ja tuolta saa vielä Taloussanomatkin ilmaiseksi. Nyt kyllä haiskahtaa epäilyttävältä..
Eikös tuo Nordnetin 3 euroa per toimari ole vain ekan puolivuotta ja sitten hinta muuttuu normaaliksi? Voi olla että muistan väärinkin. Mutta jos aina on 3 euroa per toimari ja säilytys ilmaista, niin sitähän jo kannattas itsekin vaihtaa Nordnetiin.
Itse on ostelen niin harvakseltaan osakkeita, että mulle on sama onko hinta sitten 3€, 5€ tai 10€, kuten Nordealla on. Säilytys Nordealla on 1€/kk määrästä riippumatta, mikä on tärkeä pointti. Muuten kun olen tyytyväinen Nordean palveluihin.
Eikös tuo Nordnetin 3 euroa per toimari ole vain ekan puolivuotta ja sitten hinta muuttuu normaaliksi? Voi olla että muistan väärinkin. Mutta jos aina on 3 euroa per toimari ja säilytys ilmaista, niin sitähän jo kannattas itsekin vaihtaa Nordnetiin.
Joo, puol vuotta oli tuo "tutustumistarjous" voimassa. Sen jälkeen palkkio on 0,1% tai minimissään 9€/toimeksianto. Lähinnä tuossa kiinnostaa kuitenkin tuo ilmainen säilytys. Tuleeko siis kenellekään mieleen mitä piilotettuja kuluja tuossa voisi olla? Tilin avaamisenkaan ei pitäisi maksaa mitään...
No eipä tuo vaihtaminen sitten kovin kannata ainakaan mun kohalla. Maksaahan tuo eQ:n säilytys kaikki 2 euroa joka sekin vissiin on vähennyskelpoinen kulu? Jättää sitten yhen karkkipussin tai protupatukan kuukaudessa ostamatta niin on tuokin säästetty. ;)
Mutta jos tuo Nordetin normaali pikkuostojen taksa on 9 euroa ja eQ:n 5 euroa, niin eihän tossa montaa kauppaa tartte vuodessa tehdä jotta ollaan aikalailla tasoissa kulujen kanssa.