Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Jenkkin kurssit on aika hiton korkealla verrattuna vaikkapa Eurooppaan. Itsekin varmaan jotain tonne Jenkkien indeksiin tulen laittamaan, mutta en mä kerralla mitään suurempaa pottia sinne pistäisi, vaan ehdottomasti kunnon aikahajautus mukaan.
Niinpä. Aikahajautusta minäkin kannatan. Viitisen prosenttia nettopalkasta ajattelin sinne ohjata.

Viimeksi muokattu:
Jenkkin kurssit on aika hiton korkealla verrattuna vaikkapa Eurooppaan.

1) Maailman rahamarkkinoista melkein puolet on Jenkeissä, joten hajautettuun salkkuun noita kyllä välttämättäkin kuuluu.

2) Euromääräisesti jenkkikurssit ei ole vielä läheskään ennätyslukemissa. Dollareina toki ovat, mutta osittain syynä on nimenomaan dollarin heikko arvostus esim puntaan ja euroon nähden. Homman voi ajatella niinkin päin, että nyt on kalliilla eurolla hyvä sijoitella dollarisidonnaisiin papereihin.

Ei Sammossa mitään kaupiteltu.. lähinnä toi säästösoppari tulee varsinkin avolle sen takia et ne rahat menee säästöön eikä mihinkään muuhun.. :)

Miksi ihmeessä pitää ottaa Sammosta joku rahasto? Eikai ne vaan antanut halvempaa marginaalia tai jotain muuta sillä verukkeella että alkaa käyttää niiden rahastoja?
Vaikka aktiivisissa rahastoissa kulut ovatkin suuremmat, ei niiden käyttö osana sijoitusstrategiaa ole yhtään huonompi vaihtoehto, kunhan jättää "kaappi-indeksoijat" väliin. Keskivertosijoittajan kannattaa toki pitää suurin osa panoksista halvoissa indeksirahastoissa, mutta toisenlaista strategiaa noudattavat rahastot mahdollistavat salkun säätämisen paremmin omaan riski/tuotto-profiiliin sopivaksi.

1) Maailman rahamarkkinoista melkein puolet on Jenkeissä, joten hajautettuun salkkuun noita kyllä välttämättäkin kuuluu.

2) Euromääräisesti jenkkikurssit ei ole vielä läheskään ennätyslukemissa. Dollareina toki ovat, mutta osittain syynä on nimenomaan dollarin heikko arvostus esim puntaan ja euroon nähden. Homman voi ajatella niinkin päin, että nyt on kalliilla eurolla hyvä sijoitella dollarisidonnaisiin papereihin.

1. Totta ja itsekin tonne mukaan hyppään kun tuo Seligsonin indeksi starttaa ensivuonna.

2. Enpäs osannut tota ottaakaan huomioon. Hätäsesti jostain asiaa luin. Eli kiitokset tosta. Tosin ei se mun päätöksiin mitään vaikuta. Jenkkilään pistän vähitellen parin kuukauden välein pienen summan. Enköhän mä sen nosta varmaan johonkin kolmannekseen noiden indeksirahastojen osalta.

Shape sanoi:
Vaikka aktiivisissa rahastoissa kulut ovatkin suuremmat, ei niiden käyttö osana sijoitusstrategiaa ole yhtään huonompi vaihtoehto, kunhan jättää "kaappi-indeksoijat" väliin. Keskivertosijoittajan kannattaa toki pitää suurin osa panoksista halvoissa indeksirahastoissa, mutta toisenlaista strategiaa noudattavat rahastot mahdollistavat salkun säätämisen paremmin omaan riski/tuotto-profiiliin sopivaksi.

Näin on, itselläkin mukana seligsonilta Phoebusta kohtuu siivulla ja pienempi määrä Phoenixia. Ja onhan noita (hyviäkin) aktiivisia rahastoja maailma täynnä. Eli varmasti löyty ne hyvät mausteet jokaisen salkkuun!

Pelles sanoi:
Ei Sammossa mitään kaupiteltu.. lähinnä toi säästösoppari tulee varsinkin avolle sen takia et ne rahat menee säästöön eikä mihinkään muuhun..

No ei tuo säästösopparikaan pakota minkään tietyn pankin rahastoon laittamaan. Voithan sinä pistää kuukausittain sen tietyn summan avokin puolesta ihan mihin rahastoon tahansa. Eikös tuokin aja saman asian? Meillä toimitaan noin.

Kahden vuoden kokemuksella olen sitä mieltä, että hukkaatte hyvät miehet ja naiset rahojanne aivan turhaan noissa rahastoissa.

Itse olen valuutanvaihdolla ottanut keskim. 2-8% viikkotuottoja koko tämän ajan. Siis viikkotuottoja.

Kahden vuoden kokemuksella olen sitä mieltä, että hukkaatte hyvät miehet ja naiset rahojanne aivan turhaan noissa rahastoissa.

Itse olen valuutanvaihdolla ottanut keskim. 2-8% viikkotuottoja koko tämän ajan. Siis viikkotuottoja.

...eli vuosituotto 100-400%? Joopa joo...

...eli vuosituotto 100-400%? Joopa joo...

Tai korkoa korolle laskien 180-5370% vuosituottoja.

Joka tapauksessa valuuttakeinottelu on nollasummapeliä. Joku häviää, että toinen voi voittaa. Osakkeet ovat plussummapeliä, sillä yleisesti ottaen yritykset tuottavat voittoa. Kauppakulut vaikuttavat molempiin. Pistän rahani mieluummin sellaiseen kohteeseen, jossa tuoton odotusarvo on positiivinen.

Täytyy kyllä myöntää, että tuo olisi mukava tuotto. Keskimääräisellä 5% viikossa tahdilla tonnista tulisi miljardi alle 5.5 vuodessa.:hyper: :worship: :D :rock: :thumbs:

Vertailin tossa huvikseni..

merkintä, lunastus, hallinnointipalkkiot​

Sammon SUOMI OSAKE
1%, 1%, 1,9%​
Seligsonin SUOMI -INDEKSIRAHASTO
0%, 0%, 0,5%​

Erot tosiaan on melko suuret.. mut Sammon Suomi Osakehan on aktiivisesti hoidettu rahasto.. johtuuko suuret erot palkkioissa sitten tästä??

Taidetaankin tehdä juuri kuten Timba ehdotti, että alan laittamaan palkkapäivänä myös avolta Seligsonille jonku tietyn summan ja antaa Sammon rahastojen olla. :thumbs:

Tietty Nordean rahastot tyhjennetään, kun tilit vaihtuu Sampoon.. ne rahat ajattelin pistää myös muutamaan Seligsonin rahastoon.

Vertailin tossa huvikseni..

merkintä, lunastus, hallinnointipalkkiot​

Sammon SUOMI OSAKE
1%, 1%, 1,9%​
Seligsonin SUOMI -INDEKSIRAHASTO
0%, 0%, 0,5%​

Erot tosiaan on melko suuret.. mut Sammon Suomi Osakehan on aktiivisesti hoidettu rahasto.. johtuuko suuret erot palkkioissa sitten tästä??

Taidetaankin tehdä juuri kuten Timba ehdotti, että alan laittamaan palkkapäivänä myös avolta Seligsonille jonku tietyn summan ja antaa Sammon rahastojen olla. :thumbs:

Tietty Nordean rahastot tyhjennetään, kun tilit vaihtuu Sampoon.. ne rahat ajattelin pistää myös muutamaan Seligsonin rahastoon.

Tota laskelmaa kun laskeskelet pidemmälle aikavälille ja otat huomioon paljonko jää rahaa sisään itelle kun ei palkkioita ole, niin huomaat että tulee aika hiton kalliiksi tuo Sammon vaihtoehto.

Ja se on nimenomaan se aktiivisuus joka niitä kuluja tuo, jonkun on niiden poikien palkat maksettava jotka sitä rahastoa hoitaa. Passiivisien (eli just indeksirahaston) ostot ja myynnit voisi hoitaa vaikka kone, siihen ei siis mitään "järkeä" tarvita, pelkästään indeksin seuraamista ja tilanteen päivittämistä rahaston rahavirran ja indeksin kehityksen mukaan.

Aktiivisissa rahastoissa on toki myös helmiä joukossa, mutta ne harvemmin on noita kivijalkapankkien perusrahastoja joita tiskillä tarjotaan. Ja niiden helmien löytäminen vaatii sitä duunia (tai tuuria) kuten suorat sijoituksetkin.

Tai korkoa korolle laskien 180-5370% vuosituottoja.

Joka tapauksessa valuuttakeinottelu on nollasummapeliä. Joku häviää, että toinen voi voittaa. Osakkeet ovat plussummapeliä, sillä yleisesti ottaen yritykset tuottavat voittoa. Kauppakulut vaikuttavat molempiin. Pistän rahani mieluummin sellaiseen kohteeseen, jossa tuoton odotusarvo on positiivinen.

Hyvät perustelut sulla.

Itseäni kiinnostaa se, mitä (paljonko) jää "viivan alle"

Ei oikein jaksa enää kiinnostaa muut sijoitusmuodot.

Tota laskelmaa kun laskeskelet pidemmälle aikavälille ja otat huomioon paljonko jää rahaa sisään itelle kun ei palkkioita ole...

Totta turiset :kippis1: .. nyt vaan pitäis Seligsonilta löytää rahasto avolle.. eli pitkäaikaseen säästämiseen! Ajattelin lähinnä noin 50% jotain osakerahastoa, mutta mitä loput ?

E: Itellä tällä hetkellä Suomi 40%, Eurooppa 30% ja Japani 30%

Totta turiset :kippis1: .. nyt vaan pitäis Seligsonilta löytää rahasto avolle.. eli pitkäaikaseen säästämiseen! Ajattelin lähinnä noin 50% jotain osakerahastoa, mutta mitä loput ?

E: Itellä tällä hetkellä Suomi 40%, Eurooppa 30% ja Japani 30%

Jos avosi hakee jotain maltillisempaa ratkaisua, niin onhan niilläkin se Pharos yhdistelmärahasto. Itse en noita suosi, mutta tuo ei kuluiltaan mikään paha ole ja tuottokin ollut suht tasaista.

Ja yhtä hyvin sitä nuorena voi pitää lähes kaikenkin osakerahastoissa, kuhan hajauttaa maantieteellisesti. Jenkkilän tohon voisi mukaan ottaa vuodenvaihteen jälkeen, pistää sitten vaikka neljänneksen sinne.

Yksi vaihtoehto voisi olla esim:

25% Jenkit
25% Eurooppa
20% Suomi
20% Japani
10% Venäjä

Kuinka isolla sijoituksella ja minne saisi tällä hetkellä 20 000 euroa vuodessa verojen maksun jälkeen käteen?
Ilmeisesti suurin osa ihmisistä,jotka harrastavat rahastosijoittamista vanhuuden varalle, ostavat kasvuosuuksia.Niitä sitten myydään aikanaan pois sitä mukaa kuin rahaa tarvitaan.
Olisihan se hienoa,että tavallinen työläinen saisi säästettyä niin paljon,että voisi lopettaa palkkatyön ennen eläkeikää.

Back
Ylös Bottom