Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli pystypunnerrus + viparit taakse olis ihan ok? Jos siis jaksaa vielä tehdä tuon pystypunnerruksen rinnan jälkeen. Kumpihan noista rintaliikkeistä on kovempi olkapäille?

Ohjelma näyttää ihan hyvältä.

Kyllä vinopenkki ottaa varmaan enemmän olkapäihin kun tavallinen. Tekee vinopenkin jälkeen vipunostot taakse ja normi penkin jälkeen pystypunnerruksen. Jos tuntuu että olkapäät saavat liikaa rasitusta, niin jättää sit pystypunnerruksen pois ja tekee vaikka pelkästään vipunostoja taakse.

Jos sulla muuten on olkapäät jo kipeet, niin kannattaa antaa niiden aluksi parantua. Pystypunnerrukset pienemmillä painoilla tai sit jättää ne vähäks aikaa kokonaan pois.

edit.
thejoppe89 sanoi:
Taustatietona, oon treenannu 4-jakosella 5 kuukautta. Eilen hartia/epäkäs päivänä kesken treenin, leveällä otteella ylätaljassa oikean käden kyynerpää tuli kipeäksi. Onko se joku tulehdus tms?
Koitat vaan olla rasittamatta sitä muutamaan päivään/viikkoon ja katsot häviääkö kipu itsestään. Jos ei, niin sit lääkäriin näyttämään sitä.

Hei!

Tässä olisi hieman modattu Arcin 1-jakoinen, jota meinasin ruveta kaksi kertaa viikossa käyttämään. Sen takia vain kaksi kertaa, koska mulla on lajitreenit 2-3 kertaa viikossa. Sellaista perusvoiman ja massan lisäystä olisin hakemassa.

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Dippi / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystypunnerrus 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Treeneissä tulee sitten punnerreltua, vedettyä vatsoja ja selkiä yms.

Tämä lienee oikea paikka kysyä, että minkälaisia (monta x monta) sarjoja ja toistoja minun kannattaisi tehdä, kun kerran aikomuksena on saada harioita leveämmäksi ja olkapäitä isommaksi? Sopivaa ohjelmaa en ole viellä itselleni löytänyt. Ikävä kyllä.. mutta salillani ei ole kaikkia laitteita, mitä täällä kaikki 3 jakoiset ohjelmat ovat sisältäneet, enkä osaa liikkeitä itse korvata järkevästi. Ohjelmasta aion kuitenkin tehdä 3 jakoisen (olkapää/hartia painotteinen).. Tietenkin voisin tähän (tai johonkin muuhun) threadiin listata salillani olevat laitteet jos joku vain viitsisi ja jaksaisi sen perusteella tehdä minulle ohjelman.

Hei!

Tässä olisi hieman modattu Arcin 1-jakoinen, jota meinasin ruveta kaksi kertaa viikossa käyttämään. Sen takia vain kaksi kertaa, koska mulla on lajitreenit 2-3 kertaa viikossa. Sellaista perusvoiman ja massan lisäystä olisin hakemassa.

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Dippi / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystypunnerrus 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Treeneissä tulee sitten punnerreltua, vedettyä vatsoja ja selkiä yms.

Hyvältä näyttää sun ohjelmas. Jos tuntuu, ettei joku paikka palaudu, niin muuttaa sitten liikkeitä/sarjamääriä. 1-jakoisessa voi olla esim. just etuolkapäät koville, kun tulee paljon kovia punnerrusliikkeitä.

Ja takaolkapäille voi tietysti myös tehdä joskus jonkun liikkeen. Esim. viparit taakse.

edit.
Ja Zrek, otat vaan esim. saman ohjelman kuin Jamesilla aikasemmassa viestissä. Yks jakoisessa ei tarvitse niin hirveän montaa eri laitetta salilta löytyäkään. Ja 1-jakoinen kehittää varmasti olkapäitä ainakin yhtä hyvin kuin joku 3-jakoinen olkapää-painotteinen treeni.

Ohjelma näyttää ihan hyvältä.

Kyllä vinopenkki ottaa varmaan enemmän olkapäihin kun tavallinen. Tekee vinopenkin jälkeen vipunostot taakse ja normi penkin jälkeen pystypunnerruksen. Jos tuntuu että olkapäät saavat liikaa rasitusta, niin jättää sit pystypunnerruksen pois ja tekee vaikka pelkästään vipunostoja taakse.

Jos sulla muuten on olkapäät jo kipeet, niin kannattaa antaa niiden aluksi parantua. Pystypunnerrukset pienemmillä painoilla tai sit jättää ne vähäks aikaa kokonaan pois.

edit.

Koitat vaan olla rasittamatta sitä muutamaan päivään/viikkoon ja katsot häviääkö kipu itsestään. Jos ei, niin sit lääkäriin näyttämään sitä.

Ei se kipu tuntunut kun parissa liikkeessä, olen niitä nyt jättänyt pois ja jumppaillut kiertäjänkalvosimia. Ei viiti ottaa mitään riskiä olkapäitten kanssa.

Mutta, näillä sitten mennään. Kiitos avusta kaikille :)

Kiitos vinkistä justerr, mutta tarkoituksena olisi jakaa kroppa kolmeen kertaan juurikin sen takia, että treeniajat eivät venyisi niin pitkiksi. Tyhmiä kysymyksiä tyhmältä mieheltä, mutta mitä tuo tarkoittaa kun on esim. kyykky / prässi eli juurikin tuo kautta kohta, tarkoittaako tämä jompaa kumpaa vai vuorotellen toista kerroilla vai kenties jotain muuta? Ja onko tarkoitus tehdä 2 sarjaa ja X toistoa? jos niin mistä minä sen toisto määrän tiedän, joka olisi paras lihaskasvuun (juurikin hariat/olkapäät osastolle) ja käytänkö samoja toistomääriä sitten jokaisessa liikkessä?

Kiitos vinkistä justerr, mutta tarkoituksena olisi jakaa kroppa kolmeen kertaan juurikin sen takia, että treeniajat eivät venyisi niin pitkiksi. Tyhmiä kysymyksiä tyhmältä mieheltä, mutta mitä tuo tarkoittaa kun on esim. kyykky / prässi eli juurikin tuo kautta kohta, tarkoittaako tämä jompaa kumpaa vai vuorotellen toista kerroilla vai kenties jotain muuta? Ja onko tarkoitus tehdä 2 sarjaa ja X toistoa? jos niin mistä minä sen toisto määrän tiedän, joka olisi paras lihaskasvuun (juurikin hariat/olkapäät osastolle) ja käytänkö samoja toistomääriä sitten jokaisessa liikkessä?

- 1-jakoinen ohjelma ei vie sen pidemään yhdeltä treenikerralta kuin 3-jakoinenkaan
- Se /-merkki tarkottaa juurikin sitä, että jompaa kumpaa. Liikkeitä voi vaihdella vähän väliä.
- 2 sarjaa ja X toistoa, kyllä. Toistot lienee parasta pitää välillä 6-15 jos lihasmassaa haluaa. Toistoja kannattaa vaihdella vaikka viikottain tai kuukausittain tyyliin 6-8, 8-12, 12-15.

Jos yksi jakoisella ohjelmalla on tarkoitus treenata koko kroppa läpi viikossa 3 kertaa ja kolmi jakoisella ohjelmalla jakaa kropan treeni kolmeen kertaan viikossa niin eikös sen luulisi vievän enemmän aikaa kun kerralla treenataan läpi se mikä kolmi jakoisessa on jaettu kolmeen kertaan? (Jotenkin aina näitä viestejä kirjottaessa ei taivu soomi mihinkään suuntaan joten lauseet ovat tönkköjä ja tai ei niissä ei ole yhtään järkeä..) Voi tosin olla että en ymmärrä mitä tällä "jakoisella" tarkoitetaan. Toisaalta kolmi jakoisessa ohjelmassa treenataan kroppa läpi enemmän liikkeitä käyttäen? Voi minua polosta kun en tiie.. Mikähän tässä nytten sitten ois viisain ja paras (jos sellasta nyt sit edes on.. kroppaa kuulustelemallahan se selviäisi ja kokeilemalla ennen kaikkea!) valinta miulle.. Mitkä ovat teidän kokemukset asiasta? Millä kannattaisi alkaa treenaamaan kun tiedossa on aika pitkälti mitä treeniltä olen hakemassa.

Kiitoksia elasto vastauksista ja vastapalvelukseksi heitän kysymyksiä lisää ;-)

sekavaa tekstiä
...
Mitkä ovat teidän kokemukset asiasta? Millä kannattaisi alkaa treenaamaan kun tiedossa on aika pitkälti mitä treeniltä olen hakemassa.

Kiitoksia elasto vastauksista ja vastapalvelukseksi heitän kysymyksiä lisää ;-)

1-jakoisessa teet esimerkiksi etureisille 2 sarjaa 3 kertaa viikossa ja 3-jakoisessa 6 sarjaa kerran viikossa. Joten ihan yhtä paljon sarjoja siinä tulee ja yhtä paljon aikaa kuluu.

Mulle on ainakin toiminut kaikista parhaiten 1- ja 2-jakoiset, joten siksi suosittelen kokeilemaan niitä.

edit.
Ja se kannattaa muistaa 1-jakoisessa, että ne on kropalle todella raskaita. Joten jätä sarjat 1-2 toistoa vajaiksi. Eli lopetat sarjan tekemisen silloin, kun arvelet ettet saisi enää kahta toistoa tehtyä.

Ainut mikä vähän pitkittää 1-jakoista on nuo mahdolliset lämppärisarjat joita joutuu tekemään enemmän (useammille lihasryhmille siis) mitä esim. 3-jakoisessa. Mutta muuten siihen ei aikaa enempää mene. Ja se 1-jakoisen sarjat kolmessa treenissä eli viikon aikana pitäisi olla samat mitä kolmijakoisen treenissä viikon aikana noin suurinpiirtein. Eli tässäkään suhteessa kun ajattelee, ei sitä aikaa mene enempää kuin mahdollisiin lisälämppärisarjoihin.

Mistäs sen sitten tietää tarviiko lämppärisarjoja tehdä? Vai olisiko lämppärisarjat hyvä tehdä aina ennen jokaista liikettä kevyesti vaikka 3x15 kevyillä painoilla ja lyhyillä palautusajoilla? Vai 3x15,12,10 lisäten painoja toistojen vähentyessä? Ja onko lämppärisarjoilla tarkoitus luoda aikaan lihakseen pieni pumppi, jolloin itse "oikea" treeni menisi paremmin perille? Kumpaa Timba suosittelisi, 1- vai 3-jakoista ohjelmaa? Tarkoituksena olisi saada hariat/olkapää osio kasvamaan ja siinä samalla saada voimaa lisää kaikkialle tasapuolisesti.

Viimeksi muokattu:
Jos lihasmassaa tahdot, niin unohda nuo kuntopyöräsessiot (tai älä ainakaan polje noin pitkiä), koska muutenkin voit ihan huoletta tuossa painossa syödä reippaasti yli kulutuksen. Jos väkisin tahdot polkea, niin tee vähän lyhyempiä sessioita ja harvemmin kuin joka toinen päivä.

Siis paljon vaan normaalia ruokaa naamariin ja fiksua treeniä. IMO voisit nyt alussa ihan vaan keskittyä tuohon puntin veivaamiseen. Toivottavasti pystyt noilla vekottimilla treenaamaan riittävän monipuolisesti?
No voimaa ja lihaskuntoa haluan, mutta hapenottokyky ja kestävyyskään ei ole mikään paras että pitäisi sitä treenata (en jaksa kovin pitkää lenkkiä juosta). Jos tässä aluksi tosiaan keskittyy tuohon lihaskuntoon ja vaikka kerran viikossa polkee pyörällä tuon 30min? Sitten keväämmällä aloittaa tuon yleiskunnon harjoittelun useammin.

Ja noista laitteista, eihän niillä yhtä monipuoliseen treeniin pysty kuin salilla mutta tunnustaa että riittää itselle ihan hyvin, kun ei ole miksikään kehonrakentajaksi tarkoitus ryhtyä.

Mikä auttaa ranteiden kipeytymiseen kyykyssä? Saadakseni tangon tarpeeksi alas joudun ottamaan melko leveän otteen tangosta. Ranteita joutuu kai sitten kääntämään liikaa sivulle ja ne eivät tykkää siitä. Tekniikan korjaus on kai rannesiteitä parempi vaihtoehto.

Itse olen huomannut kyynärpäiden työntämisen taakse auttavan. Onko tuo ihan :david: -tekniikka, rasittuvatko esim. olkapäät enemmän?

Ai niin ja olen tainnut nielaista rautakangen joskus nuorempana kun taipuvuus on sen verran huono. Elikkäs jos on olemassa jotain asiaa auttavia venytysliikkeitä niin suosituksia otetaan vastaan.

Mikä auttaa ranteiden kipeytymiseen kyykyssä? Saadakseni tangon tarpeeksi alas joudun ottamaan melko leveän otteen tangosta. Ranteita joutuu kai sitten kääntämään liikaa sivulle ja ne eivät tykkää siitä. Tekniikan korjaus on kai rannesiteitä parempi vaihtoehto.

Kuulostaa siltä, että olet löytänyt juurikin sen oikean tekniikan kyykyssä tolta osin. Eli se tanko kuuluu olla sen verran pitkällä siellä selässä, että monilla tuntuu ranteissa painetta. Rannesiteet on ainakin itelläni auttanu asiaan. Voit tietenkin kokeilla myös muuttaa hieman oteleveyttä ja hakea sitä kautta inhimillisempää asentoa ranteille.

Back
Ylös Bottom