Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Varsinkin se että toinen pää lihaksesta tekee eksentristä työtä sillon kun toinen pää tekee konsentrista

ööö... mitähän tästä käyttäsit esimerkkinä? Lihaksen eri päät ei voi tehdä eri tavalla työtä. Joko konsentrisesti tai eksentrisesti supistutaan tai sit rentoudutaan.

jto: -Ilmaisin vähän huonosti tuon asian... Meinaan että esim. kyykyssä takareiden yläosa supistuu alaosan venyessä.

sillä lihasryhmällä ei ole kuin kaksi tehtävää: koukistaa polvea ja ojentaa lantiota. eli kyllä koko takareisi supistuu konsentrisesti kun tullaan ylös ja eksentrisesti varsinkin yläosasta alas mentäessä. joka tapauksessa se siis tekee kumpaankin suuntaan mennessä töitä eli supistuu.

mutta ei nyt liene ihan leuanvedon juttua eli waaaay :offtopic:
:)

Mites jto sais treenatua mahd. vaivattomasti tota leukojen loppuosaa (osatoistoja?), silleen et vois tehdä normi leuka/selkätreenien yhteydessä? Mulla kun isoilla lisäpainoilla tehtäessä tulee esim. 45-50kg:lla aika hyvällä vauhdilla alhaalta ilman ongelmia 2-3 toistoa, mutta sitten loppuu paukut loppuvaiheessa kuin seinään. Tietysti kun pääsääntöisesti bodaan, ei sillä ole mulle niin vältämätöntä merkitystä että saa leuan kunnolla yli tangosta (riittää kun saan nenun/leuan about tangon kohdalle vikoissa toistoissa). Mutta jos jossainvaiheessa innostus noista leukasuorituksista..

bodarina varmaan tärkein ois saada pidettyä ne hartiat alhaalla myös vedon loppuvaiheessa, että levee selkä tekis töitä. aika monilla ne nousee korviin, kun alkaa voimat loppumaan.

osatoistot on ok, negat, stopit jne. mutta kannattaa aika iisisti niitä lisäillä ja vaihdella otesuuntaa ja leveyttä, ettei kyynärpäät tykkää huonoa. keskity siihen, että vedät sitä tankoa kainaloihin/kyynärpäitä taakse loppuvaiheessa, ettei se tanko jää liikaa eteen.

osta sit mopo :D

lisäpainoja kannattaa viljellä aina. tee vaikka kuukausi voimaa korkeintaan 8 toistoilla eli paljon sarjoja pitkin päivää ja aina romuja eri määrä nivusiin. sitten haet voimakestävyysjaksolla sen perään sen 31 toistoa :).

Testissä tänään 20 toistoa eli alkuperäinen tavoite tuli aika äkkiä. Jeuh! Suuri kiitos taas JTO:lle! :worship:

Ensi viikolla alkaa tuo mainitsemasi kuukausi puhtaasti voimaa. Kyselen sitten myöhemmin vähän lisää tuosta voimakestävyysjaksosta. Jos sitä vaikka ennen kesää menisi tuo 30 rikki. Tai ainakin 25 olisi hieno homma :)

bodarina varmaan tärkein ois saada pidettyä ne hartiat alhaalla myös vedon loppuvaiheessa, että levee selkä tekis töitä. aika monilla ne nousee korviin, kun alkaa voimat loppumaan.
Mulla tuntuu aika huonosti toi levee selkä kehityvän, vaikka leuat nyt kohtuudella sujuukin.

keskity siihen, että vedät sitä tankoa kainaloihin/kyynärpäitä taakse loppuvaiheessa, ettei se tanko jää liikaa eteen.
Jep, tuolleen juuri yritän tehdä. Viime senteillä usein sitten voimat hyytyy, mutta eihän bodauksessa ole pakko saada sitä leukaa yli tangon..

e: Voisin tietysti laittaa tänne klipin leuanvetotreenistä, jotta voitte sitten arvostella (kunhan saan jostain kameran lainaks)

leveen selän treeni on aika klassisesti hankalaa, mutta sulla nyt on sen verran kokemusta, että pystyt kyl selällä treenit tekeen, eikä mee käteen.. käsiin siis :) ootko testaillu erilaisia toistoalueita kuinka systemaattisesti?

Temellä tuntuisi dominoivan pirusti tuo hauis/rinta akseli, mikä kääntää rasituksen erittäin nopeasti rinnalle ja hauiksille liikkeen loppuosassa.
Rauhallinen alaslasku + rauhallinen veto voisi kitkeä tuota ongelmaa pois.

Vahvat lihasryhmät saa nopeilla toistolla hapoille mutta rasitus itse kohdelihakselle voi jäädä erittäin pieneksi.

Dippien/leukojen suurin ongelma on kontrollin puute, varsinkin jos latsien hermotus/lihashallinta on huonompi verrattuna rintaan/hauiksiin.

mutuna

kannattaa myös kiinnittää huomiota leukojen lopussa siihen, ettei kroppa köyristy. silloin rasitus siirtyy rintalihaksille myös. eli rinta pystyyn, hartiat alas ja kyynärpäitä taakse lopussa, niin rasitus pysyy selällä. oon kyllä eri mieltä tosta rauhallisesta nostosta. sillä ei voiteta mitään. parempi keskittyä tekemään liike selällä.

Mulla tuntuu aika huonosti toi levee selkä kehityvän, vaikka leuat nyt kohtuudella sujuukin.

Jep, tuolleen juuri yritän tehdä. Viime senteillä usein sitten voimat hyytyy, mutta eihän bodauksessa ole pakko saada sitä leukaa yli tangon..

e: Voisin tietysti laittaa tänne klipin leuanvetotreenistä, jotta voitte sitten arvostella (kunhan saan jostain kameran lainaks)

Tuohon loppuun se taitaa kaikilla hyytya ? Itsella 50kg maksimi ykkonen. Vajaaksi 5-10cm jattaen saan kylla kolme/nelja toistoa.
Oma mutu tahan on etta en pysty kayttamaan selkaa viimesella 10 sentilla ? Tama puolestaan selittaa miksi bodailijat ei yleensa veda leukoja loppuun, treenaillessaan selkaa ?

1) Tuohon loppuvetoon mulla ei ole ollu muuta tapaa treenata, kuin yrittaa vetaa kaikki sarjat mahdollisimman korkealle.

2) maksimivoimajaksoa (pelkkia 1 - 3 toistoja) en pysty tekemaan, koska kyynarvarsi ja hauis ei kesta. Tama on jaanyt siihen etta kerran kuussa testaan paljonko maksimi on.

kannattaa myös kiinnittää huomiota leukojen lopussa siihen, ettei kroppa köyristy. silloin rasitus siirtyy rintalihaksille myös. eli rinta pystyyn, hartiat alas ja kyynärpäitä taakse lopussa, niin rasitus pysyy selällä. oon kyllä eri mieltä tosta rauhallisesta nostosta. sillä ei voiteta mitään. parempi keskittyä tekemään liike selällä.

Mul on kans ongelmia ton yläselän treenin kanssa. Bodaustyyliset sarjat ylätaljassa alkaa hapottaa ojentajia ja ala-asennosta jää helposti vajaaksi. Ote on leveä myötäote. Ylhäällä päästän hartiat korviin ja venytän pitkälle, sit eka hartiat alas, sitten tankoa ylärintaan kohti rinta pystyssä ja keskittyen lapoihin, mutta silti ojentajat tuntuis hapottavan törkeesti. ja jossain määrin epäkkäätkin yläosasta :confused: Mistähän tää johtuu? dominoiko vahvat ojentajat? Siis ei vahvat, vaan vahVEMMAT, kuin selkälihakset :) Kulmasoutu tuntus menevän kyllä hiukka paremmin selälle.

Teen nyt podijaksoa ja ylätaljaa riuhdon kolmesti viikkoon sillä sun väsäämällä venäläis-patterilla ja sama patteri pystypunnerruksessa menossa, aika kivasti hapottaa välillä :D :urjo:

jos ne menee hapoille, ne on suhteessa heikommat hei. heikko kohta väsyy ekana :) . yleensä vasta leukojen loppuvaiheessa se ojentaja astuu peliin, joten noissa podihommissa ei luulis haittaavan. leveen otteen ei kannata olla mikään kauheen levee. ehkä sillai, että ala-asennossa kyynärvarret jää hieman (!) ulospäin kaatumaan.

Mites tuota tämän vetotemmon (=tempo) kanssa? Niin nopiaa saa vetää kun haluaa kunhan ei heilu hirveesti vai miten? Itellä ainakin näkyis auttavan omalla painolla vedettäessä nopeus aika paljon.

voimakestävyydessä se aika on rajoittava tekijä. kroppa ei tiedä toistomääristä mitään, mutta aika ratkasee. siksipäs tietenkin ois hyvä kiskoa aika tiuhalla tempolla menemään.

auttoi jarze itellä noihin ojentajiin se että vaihtoi keskiviikon treenistä ne eri päivälle, perjantain selkätreenissä leuanvedosta ei tullu yhtään mitään kun ojentajat oli vielä kipeenä jos noi päivät on siis lähekkäin niinkuin mulla oli.

Ottaako jto kapea vastaote vähemmän ojentajiin sillä kun saa monta toistoa enemmän tehtyä? Hauiksiin ja forkkuihin tietysti enemmän, mutta tonne selkään sitä voimaa pitäis saada kun on surkea voimatasoiltaan ja yritän siksi vetää myötäotteella.

1. viikolla siis meni leukoja 3x8 ja 1x 5:n sarja (8 yritettiin jokaisella). 2. viikko 8xop, 8x5kg (lmo), 8x10kg (lmo) ja 10(vo) Eli minkälaista sarjaa jto kannattaisi vetää leveellä myötäotteella että paukkuja saisi lisää tonne selkäosastolle?

kyl se ihan loppu taitaa vastaotevedossa hieman enemmän ojentajia rasittaa. selkään se menee aina, kun et päästä hartioita nouseen korviin yläasennossa.

vetelet minkä pitusia (1-8) tahansa, älä vedä liian tiukkoja. jos joku on erityisen hankala, panosta sen opetteluun, eli paljon, usein ja helpohkoja sarjoja. tee vaikka ekat sarjat ylileveellä ja kavenna pikkuhiljaa treenin edetessä. tai vedä leveellä aina muiden liikkeiden välissä.

auttoi jarze itellä noihin ojentajiin se että vaihtoi keskiviikon treenistä ne eri päivälle, perjantain selkätreenissä leuanvedosta ei tullu yhtään mitään kun ojentajat oli vielä kipeenä jos noi päivät on siis lähekkäin niinkuin mulla oli.
Oot kyllä ihan oikeessa tossa ja uskoisin, että aivan "freessinä" noi vedot vois mennä paremmin selälle, mutta kun mulla menee treenit tällä hetkellä ojentajien- ja vetojen kaa näin: MA: penkki, ylätalja, pystypunnerrus KE: pystypunnerrus, ylätalja PE: kulmasoutu, pystypunnerrus, ylätalja, ojentaja, hauis. eli pikkuista priorisointia meneillään :D

Mutta toisaalta taas, ihan normirutiineissakin, mulla on selkäliikkeitä ja punerruksia kolmesti viikossa ja noi vedot tehdään punnerrusten jälkeen, koska ne on taas vaan apuliikkeitä mulle penkkipunnerrusta varten.

Nyt oon kyllä huomannu noissa aivan kauheimmissa happotreeneissä, että käsiä noi kärventää kauheiten ja selässä se polte ei kauheemmin tunnu vaikka kuinka kauhois lavoilla. mutta ei auta ku soutaa vaan :whip:

Back
Ylös Bottom