Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

hmm..vai on tässä vielä sellastakin lystiä luvassa.. :D

ei muuten ollukkaan lystiä, sehän teetti sit uuden reissun sairaalaan ja siellä saikin sit ihmetellä pari yötä..jälkiverenvuoto ja varsinkin sen tyrehdyttäminen on syvältä.. :urjo:

ei muuten ollukkaan lystiä, sehän teetti sit uuden reissun sairaalaan ja siellä saikin sit ihmetellä pari yötä..jälkiverenvuoto ja varsinkin sen tyrehdyttäminen on syvältä.. :urjo:

Hahaa.. Kristallipalloni toimi.. :D (mutta joo, se vaiva suks ääs)

Pistetäänpä tähän samaan ketjuun.

Eli oon nyt treenannu semmoset 8 viikkoa intensiivisisesti ja samalla -500 kcalorin dietillä. Ohjelma on 2-jakoinen ja treenaan ma, ke, pe. Lisäksi olen vedellyt aerobista lähes joka päivä matalalalla sykkeellä (<140) n. tunnin. Sarjoja oli neljä suurimmassa osassa liikkeitä ja liikkeitä on 9 per treeni ja sarjat tuli lähes aina tehtyä loppuun asti. Proteiinia olen syönyt sen reilut 2g per painokilo.

Ylikuntoa aloin epäillä, kun tulokset oli junnannu paikallaan sellaset kolmisen viikkoa ja treenin jälkeen oli yleensä aina ihan kuollut ja uupunut olo. Ei jaksanut venytellä, tehä kouluhommia ja vaan vitutti se väsymys. Eilen huomasin kävellessäni kouluun että pulssi on aivan helvetin korkea vaikka kävelynopeus ei ollut mikään päätähuimaava. Eilen tässä oli vähän lämpöä (37,4) ja nyt sitte alilämpöä (36,5). Ennen treeniä olen ottanut 300mg kofeiinia, 5g tauriinia, 5g glutamiinia ja 5 leusiinia. Palkkariksi olen ottanut 30g heraa, 30g maltoo, 10g glutaa ja 10g kreatiinia. Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Pistetäänpä tähän samaan ketjuun.

Eli oon nyt treenannu semmoset 8 viikkoa intensiivisisesti ja samalla -500 kcalorin dietillä. Ohjelma on 2-jakoinen ja treenaan ma, ke, pe. Lisäksi olen vedellyt aerobista lähes joka päivä matalalalla sykkeellä (<140) n. tunnin. Sarjoja oli neljä suurimmassa osassa liikkeitä ja liikkeitä on 9 per treeni ja sarjat tuli lähes aina tehtyä loppuun asti. Proteiinia olen syönyt sen reilut 2g per painokilo.

Ylikuntoa aloin epäillä, kun tulokset oli junnannu paikallaan sellaset kolmisen viikkoa ja treenin jälkeen oli yleensä aina ihan kuollut ja uupunut olo. Ei jaksanut venytellä, tehä kouluhommia ja vaan vitutti se väsymys. Eilen huomasin kävellessäni kouluun että pulssi on aivan helvetin korkea vaikka kävelynopeus ei ollut mikään päätähuimaava. Eilen tässä oli vähän lämpöä (37,4) ja nyt sitte alilämpöä (36,5). Ennen treeniä olen ottanut 300mg kofeiinia, 5g tauriinia, 5g glutamiinia ja 5 leusiinia. Palkkariksi olen ottanut 30g heraa, 30g maltoo, 10g glutaa ja 10g kreatiinia. Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Kuulostais vähän ylikunnolta. Kannattaa varmaan pitää vähän aikaa totaalilepoa salilta. Nostat sen ajaks kaloritkin ainakin sun kulutuksen tasolle ja kuuntelet kroppaas.

Voi tulla noita "ylikunnon oireita" tms. mutta se on vain merkki siitä, että nyt ollaan menossa tolpan ympäri, ja kovaa. Siinä vaiheessa painetaan jarrua ja ohjataan auto takasin tielle. Jos joku on niin hölmö, että ei niin tee, ajaa hän todennäköisesti siihen tolppaan ja sen kyllä huomaa ilman, että tarvitsee edes lukea mitään mistään ylikunnon oireista.

Mitä paremmassa kunnossa urheilija on niin sitä pahemmin sinne ylikuntoon voi ittensä tunkea. Varsinkin kestävyyslajeissa ongelmana, kun niitä tasasen sykkeen lenkkejä voi aika helposti tehdä huomaamatta paljoakaan muutoksia suorituskyvyssä eli sitä tilannetta voi vaan huomaamattaan pahentaa.

Myöskin voi käydä niin, että luulee huomaavansa ne oireet hyvissä ajoin ja vaikka koittais pysäyttää sen auton niin renkaat lukossa vedetään tolppaan pahki ja lujaa, auto kierii ympäri pientareelle ja tipahtaa rotkoon. Toivoa sopii ettei se räjähdä sinne vielä elokuvatyyliin.

Kuitenkin normaaliin säännöllisesti treenaavan arkeen kuuluu nousut ja laskut. Kaikki laskut ei välttämättä ole ylikuntoa vaan voi olla väsymystä/stressiä, joka voi johtua työstä, koulusta, parisuhteesta, perheasioista jne. Sillon pitäisi vaan osata ottaa rennommin sen treenin suhteen, koska jos se ei kulje niin ei se väkisin kulje yhtään sen paremmin. Vuodesta kuukausikin on lyhyt aika.

Cyvi sanoi:
Eli oisko tämä sitten ylikuntoa ja jos on niin miten tätä kannattais hoitaa?

Sitä ei voi tietää onko se ylikuntoa. Oli tai ei niin hoitokeino on kuitenkin sama: lepoa, kevyttä liikuntaa, tehdä jotain muuta mielenkiintoista (jonka ei tarvitse välttämättä olla liikunnallista). Monesti voi olla, että täys stoppi liikunnan suhteen on huono ratkasu. Siksi kannattaisikin tehdä kevyttä aerobista liikuntaa. Mielellään sen oman hellun kans; käsi kädessä, peiton alla tai pihalla.

:piis: ja :haart:

Eli minkäs pituinen totaalitauko puntilta olisi hyvä ottaa ennen ku lähtee kokeilee? Ja mites tuon liikunnan laita? Oisko noi tunnin matalan sykkeen aerobiset ok?

Eli minkäs pituinen totaalitauko puntilta olisi hyvä ottaa ennen ku lähtee kokeilee? Ja mites tuon liikunnan laita? Oisko noi tunnin matalan sykkeen aerobiset ok?

Tohon tokaan kysymykseen en osaa vastata, mutta ekaan kysymykseen on vastaus jo mun edellisessä postissa. Eli kukaan ei voi kertoa sitä sulle, se selviää vain kuuntelemalla sun omaa kroppaas. Meet sitte takas salille ku tuntuu siltä.

Ja vielä palaan siihen että itsellä meni sillon kiinnostus tohon puntti hommaan kun alkoi tuleen se niin sanottu ylikunto, että jos on kauhee into edelleenkin mennä sinne salille niin en usko että on ylikuntoa...

Ja vielä palaan siihen että itsellä meni sillon kiinnostus tohon puntti hommaan kun alkoi tuleen se niin sanottu ylikunto, että jos on kauhee into edelleenkin mennä sinne salille niin en usko että on ylikuntoa...

Oi kuule... mut saatiin about sitoa sänkyyn kiinni etten menny salille ku olin ylikunnossa. :D Eli en ihan noinkaan sanois...

No mulla oli sama juttu kun olin pariviikkoa pitänyt taukoa, ja olihan sitä pakko mennä kokeileenkin mutta kun ne lihakset oli jumissa niin ne oli ja lepäily jatkui...

Ylikunto on jossain määrin hankala selvittää/todeta. Lääkäri kun ei ole joka viikko/kuukausi keskustelemassa kanssasi, mitä kuuluu. Tämän takia esim. valmentaja/PT tms. voi olla hyvä apu selvittäessä, johtuuko oireet ylikunnosta ja onko tullut tehtyä liikaa.Ylikunto johtuu nimensä mukaisesti kuntoilusta, joka on lyöty yli (no shit sherlock). Kyseessä on siis (pääsääntöisesti) hermoston pitkään kestänyt ylirasitus. Sympaattinen ja parasympaattinen hermosto reagoivat ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin, tahdonalaisiin ja ei-tahdonalaisiin.

Kun urheilemme, niin annamme keskushermoston kautta lihaksille tahdonalaisia käskyjä suorittaa antamamme tehtävä esim. penkkipunnerrus. Kuitenkin niin lihaksemme kuin hermostomme tarvitsevat aikaa palautua,ja jos palautumisaika ei ole tarpeaksi pitkä, niin yleensä tästä seuraa ylikunto. Tällöin rasitus on ollut jatkuvaa. "Ylikuntoja" voi olla erilaisia ja se voi vaikuttaa meihin eri tavoin, oireet voivat siis olla yksilöllisiä.

Pelkästään urheilusta aiheutuneesta liikarasituksesta johtuvat ylikunnot ovat yleensä huippu-urheilijoiden vaiva. He kun yrittävät pitää itsensä huippukunnon ja ylikunnon rajoilla. Meillä peruspulliaisilla ylikunto on yleensä pitkäaikaisen henkisen ja fyysisen liikarasituksen seuraus.

Yleensä ajatellaan vain lihaksen palautumisen kuluvaa aikaa, esim päivissä tai tunneissa. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että lihaksen pitäisi normaaliolosuhteissa olla täysin valmis kasvamaan jo 32 tunnin kuluessa viime rasituksesta. Tähän ideaan perustuu monta eri kuntosaliohjelmaa ja -menetelmää. Näissä ohjelmissa esim. hst, 1-2 jakoiset ohjelmat, dc yms. on pääsääntöisesti kerrottu, mikä on syklittämisen, ravinnon ja levon merkitys. Välillä ihmiset kuitenkin unohtavat nämä ja saattavat kovalla intensiteetillä varustetulla ohjelmalla ajaa itsensä ylirasitustilaan ja mahdollisesti myös ylikuntoon.

Lisätään kovaan kuntosali ja aerobiseen urheiluun vielä raskas: työstä, opiskelusta, ympäristöstä (esim. pimeys, vihaiset ihmiset) ja vaikka parisuhteesta/sosiaalisista toiminnoista tuleva ulkoinen, ei-tahdonalainen ärsyke, niin aletaan olemaan rasituksen äärirajoilla. Alussa treenimäärää kasvattaessa kuitenkin voi tapahtua kehittymistä, kun kaikki menevät putkeen. Kuitenkin on mahdollista, että rasitus on liian suuri.

Omalla kohdalla ylikunto tuli liian pitkään jatkuneen henkisen ja fyysisen rasituksen summana. Opiskelin täysipäiväisesti, tein töitä kolme iltaa viikossa, kävin salilla 4krt viikossa (4-jako) ja pelasin salibandyä väh 2krt, yleensä 3-4 krt viikossa, kävin ulkona kavereiden kanssa 2/kk, kun ylikunto iski. Koulussa paineet olivat kasvaneet. Punttiksella tulokset tippuivat alussa hitaasti, kunnes olin niin väsynyt, että ne tulivat alas aikas paljon. Esimerkiksi takakyykky 3x6x150kg, penkki 3x6x97,5..kun ylikunto iski oikein kunnolla, kyykky 3x6x120-130..penkki 3x6x87,5. :david:

Tässä lyhyesti oma ylikuntokokemukseni:
Oireita oli jos monia ja suurin osa niistä (yleisistä) on lueteltu jo tässä ketjussa. Oireet olivat jatkuneet jo melkein puoli vuotta, kun yhtenä viikkona olin jo aivan poikki. Kävin terveyskeskuslääkärillä, mutta hänen taitonsa eivät riittäneet urheilufysiologiaan. Samaan aikaan kävin OMT-fysioterapeutilla näyttämässä selkääni ja kerroin hänelle samalla oireistani. Hän ehdotti jättämään kuntosaliharjoittelun kuukaudeksi väliin ja suositteli harjoittelemaan 2-4krt viikkoon kevyttä (syke alle 130) urheilua. Muutenkin urheilupuolen fysiologa oli hänelle selvempää. Tapasimme kuukauden päästä uudestaan ja itse oireet olivat jo hieman ehkä helpottuneet. Aloitin kuukauden kulttua punttiksen uudestaan, mutta huomasin, että siitä ei tullut juurikaan mitään - kaikki painoi todella paljon. Aikaa kului melkein 6 kk, kunnes pystyin väittämään olevani pirteä ja nauttivani punttiksella käynnistä. Tästä on noin vuoden päivät ja tulokset ovat nykyään lähellä niitä mistä alaspäin tultiin, toisaalta en ole niistä enään oikeen stressanutkaan. Tajusin, että kaikkea ei voi saavuttaa kerralla.

Pairhaimpina ylikunnon mittareina ovat sykevaihtelujen seurailu, mutta ne yleensä aloitetaan vasta siinä tilassa, kun epäillään ylikuntoa. Tällöin ei ole välttämättä tiedossa normaalikunnon vaihteluja. Täten niitä tulisi seurata väh. viikoittain, jotta olisi vertailuarvoja. Kuitenkin paras mittari on oma mieli. Kun on hyvällä ja pirteällä tuulella, niin yleensä treeni kulee paremmin. Ottakaa siis rennommin sen oman treenaamisen kanssa ja pyrkikää syklittämään urheilu ja muu toiminta, jotta olisitte henkisesti ja fyysisesti valmiina koitoksiin.

Ottakaa siis rennommin sen oman treenaamisen kanssa ja pyrkikää syklittämään urheilu ja muu toiminta, jotta olisitte henkisesti ja fyysisesti valmiina koitoksiin.

Tämä on se kaikista paras neuvo mitä kannattaisi uskoa. Erityisesti ne kilpaurheilijat tai vaan tapakuntoilijat, jotka ovat tehneet lajistaan elämänsä. Siinä vaiheessa, kun esimerkiksi ylikunnon takia "menetätte" sen kaiken niin todellisuus tulee olemaan pahimmillaan helvetin julma. Sitä ei halua kenenkään kokevan.

Elämässä on niin paljon muutakin, kuin vaan urheilu. Kannattaa pitää ne muutkin asiat kunnossa.

Itse mietin kanssa, että mahtavatkohan käteni olla jonkin näköisessä ylikunnossa. On jo pitkän aikaa kehitys ollut pysähtynyt ja aika ajoin tulee huonompiakin kertoja ja väsymys iskee käsiin nopeemmin kuin mitä ennen on tullut. Muissa lihaksissa tälläsiä oireita ei ole, päin vastoin, tulosta on tullut muissa liikkeissä aika ajoittain, mutta taas joissakin selkä liikkeissä huomaa joissa tarvitaan hauista paljon, niin nekin toistot ovat pikkusen huonontunu. En tiedä pitäiskö tässä nytten pitää jonkinverran taukoa käsi treenistä ja tehdä muita liikkeitä, vai pitää totaali lepoa. En ole sinänsä, niin huolissani, koska muissa liikkeissä on mennyt ihan hyvin, mutta hauis treenissä joku asia junnaa aika lailla. Oma painokaan ei ole tippunut yhtään, päin vastoin sitä on tullut vähän lisää ja se on ollut vaan etu muissa liikkeissä, paitsi hauis treenissä. Jos jollain on jotain ideoita tai vastaavia kokemuksia, niin olisin iloinen, jos saisin vastauksia.

Eipä se ylikunto tosiaan mihinkään tiettyyn lihakseen iske, se on kokonaisvaltaista...Venyttele huolelle niitä ja ehkä treenin jälkeen voisit laittaa vähän kylmägeeliä niihin jos tuntuu kipeiltä...Ja tietenkin kevenne niiden treeniä hetkeksi ihan huolella ja mieti tuleeko niille yleensäkin liika rasitusta?

Ylirasitusta voi käsilläsi olla, mutta ei ylikuntoa. Eli hölläile vähän käsitreeniä niin auttanee tuohon "vaivaan".

Kellään mitään vippaskonstia ylikunnon taltuttamiseen, lepoa lukuun ottamatta? Jonkun joskus kuullut sanovan, että runsaalla ylimääräisellä glutamiinilla vois saada ylikuntoa rauhoittumaan.

Itselläni massakausi kovimmillaan ja alkanut ensimmäistä kertaa elämässäni ylikunnon oireita ihan oikeasti näkymään, ongelmana saatanallinen väsymys ja saatanan huonot unet. Ja nyt ei todellakaan olis oikea hetki moiselle, mtn taukoja ei oikein vois pidellä.

Ei ole ollut ylikunto kun kerran, nenästä valui "vettä" ja vasen olkapää tulehtui, tosin se saattoi johtua jostain muusta.

ongelmana saatanallinen väsymys ja saatanan huonot unet. Ja nyt ei todellakaan olis oikea hetki moiselle, mtn taukoja ei oikein vois pidellä.
Oli sitten kyseessä ylikunto tai rasitusvamma, jos oireet alkavat olla "saatanalliset", varmaan järkikin sanoo että täytyy levätä vaikka kuinka vituttaisi tauon pitäminen. Jos ei sano, niin sitten opit kyllä kantapään kautta.

Back
Ylös Bottom