Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Saako udella paljonko on kiinni yhteensä rahastoissa ja osakkeissa? En tällä tiedolla käytännössä tee hevonhelvettiä, mutta kun töissä on nii helvetin tylsää :lol2: Hyvään aikaan ostit osakkees ku ollaan sopivasti miinuksella ;) Ootko kauanki harrastanut sijoittelua? Ite alottelen vasta hommia, ekat rahasto-ostot tein tossa helmikuun alussa ja nyt ois aika katsastaa osakepuolta.. Tänää ite pitäs lähettää sopparipaprut eQ:lle, jos maanantaina ois jo tunnarit ja tellua tiistaina taskussa(?ja siitä se alamäki alkaa, NOT?)
No melkein kaiken mä täällä olen itsestäni paljastanut, mutta en mä tähän ihan tarkkaa vastausta halua antaa. Mutta puhutaan tonneista, ei kymmenistä tonneista. Eli tossa riittävä haarukka. Tarkoitus tässä vuosien aikaa lisäillä tasaisesti sijoituksia ja joskus sitten ehkä saada kunnon osinkotulojakin ja turvailla perheen elintasoa jatkossakin.
Ja jos kaikki rahastoräpellykset lasketaan, niin jostain vuoden 2002 alusta oon jotain tän eteen tehnyt, mutta kerran myin kaikki rahastot pois ehkä vuoden jälkeen ja käytin vissiin autoon tai muuta järkevää. Sitten joskus 2003 tein uudet säästösopparit ja nämä rahastot myin ihan kelpo voitolla pois muistaakseni alkuvuodesta. Käytin sijoitetun pääoman lainan lyhentämiseen ja pistin loput eli voitot uudelleen sijoittaen Seligsonin rahastoihin (halvemmat kulut). Nyt olen sitten aktiivisesti laittanyt esim. ylityötileistä, lahjana saaduista yms. ns. ylimääräisestä sekä suoriin sijoituksiin että noihin rahastoihin.
Tän vuoden alkupuolella, joskus kevään nurkilla aloin ihan tosissani kiinnostumaan asioista ja lukemaan ahkerasti kirjallisuutta, yritysten kotisivuja yms. Täysin noviisi olen vieläkin ja varmaan oppirahojakin maksellaan vielä. Mutta kuitenkin voin sanoa että ei tulisi kuin iso vitutus jos kaikki menisi. Eli ei ajaisi mun taloutta kuralle tai mitään sellaista, mutta voi olla että ois noin muuten kaikki kuralla jos yhtäkkiä iso määrä suht hyvin hajaututetuista sijoituksista häipyisi taivaan tuuliin.
Hajauttaminen on erittäin tärkeää. Yritysriski täytyy saada pois...ja mieluusti niin, että mukana on eri toimialoja...ei esim. UPM ja Mreal. Itse olen ottanut "käyttöön" likvidin korkorahaston ( lyhyt korko ), sijoitusvakuutuksen tavallaan eläkeikää ajatellen ja osakkeilla leikin vain nimeksi ja kokemusta kerätäkseni. Nyt arvo-osuustilin avaus oli järkevä, kun "pörssierät" katosivat. Ei muuten olisi ollut varaa, kun täytyy tuota asuntolainaakin maksaa. Rahastoissa tuijottelen kk-tuottoa enkä vuotuista tuottoa. Historiaa varsinkin yhdistelmä ja osakerahastoissa katselen 5 vuoden periodilla. APVY tutkinnon aikana sain kipinän tähän säästämispuoleen.
Tein tähän samaiseen osioon oman ketjun koskien tota eläkesijoittamista ja säästämistä, jatketaan siellä tästä aiheesta. Tuo nyt näyttää että ketjun olisi aloittanut yadah, mutta ei välitetä siitä. ;)
Suosittelen luettavaksi muutaman opuksen...jotka olen itse lukenut APVY -tutkinnon yhteydessä.
Taloudellista pääomaa - johdatus kansantalouteen
Ammattimainen Sijoittaja ( Kalunki, Martikainen, Niemelä )
Sijoittajan Verokirja ( 2. uudistettu painos )
Suosittelen luettavaksi muutaman opuksen...jotka olen itse lukenut APVY -tutkinnon yhteydessä.
Taloudellista pääomaa - johdatus kansantalouteen
Ammattimainen Sijoittaja ( Kalunki, Martikainen, Niemelä )
Sijoittajan Verokirja ( 2. uudistettu painos )
Suomeksi ei ole kirjoitettu tietääkseni yhtään todella hyvää kansantaloutta käsittelevää kirjaa. Paras lienee Pekkarinen - Sutela : Kansantalous ? Kannattaa mieluummin lainata vaikka Mankiw: Principles of Economics, joka on melko paksu jenkkikirja(kirjoitettu myös jenkkinäkökulmasta :( ). Asiat on selitetty mielestäni todella paljon selkeämmin ja paremmin esimerkein. Kirja on vielä melko viihdyttävää luettavaa.
Suomeksi ei ole kirjoitettu tietääkseni yhtään todella hyvää kansantaloutta käsittelevää kirjaa. Paras lienee Pekkarinen - Sutela : Kansantalous ? Kannattaa mieluummin lainata vaikka Mankiw: Principles of Economics, joka on melko paksu jenkkikirja(kirjoitettu myös jenkkinäkökulmasta :( ). Asiat on selitetty mielestäni todella paljon selkeämmin ja paremmin esimerkein. Kirja on vielä melko viihdyttävää luettavaa.
Ja ylipäätään, jos sijoittamisesta todellakin on kiinnostunut, niin kannattaa ostaa/lainata jokin niistä kurssikirjoista, joita kauppakorkeakouluissa käytetään rahoituksen peruskursseilla. Ne eivät todellakaan ole vaikealukuisia (eihän esimerkiksi ensimmäisen vuoden opiskelijoilta edellytetä rahoitusteorian tuntemusta etukäteen), mutta niiden lukemisesta on todellakin hyötyä.
Ja ylipäätään, jos sijoittamisesta todellakin on kiinnostunut, niin kannattaa ostaa/lainata jokin niistä kurssikirjoista, joita kauppakorkeakouluissa käytetään rahoituksen peruskursseilla. Ne eivät todellakaan ole vaikealukuisia (eihän esimerkiksi ensimmäisen vuoden opiskelijoilta edellytetä rahoitusteorian tuntemusta etukäteen), mutta niiden lukemisesta on todellakin hyötyä.
Mulla on omana Nikkinen, Rothovius, Sahlström: Arvopaperi sijoittaminen. Käytetään käsittääkseni oppikirjana ja on oppikirjamaisesti kirjoitettu. Meneehän noissa osa laskukaavoista pahasti yli ymmärryksen, mutta teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin noista oppii lisää. Pitäs tuo lukea ajatuksen kanssa uudestaan. Huuton.netistä ton huusin muistaakseni 15 eurolla.
Mulla on omana Nikkinen, Rothovius, Sahlström: Arvopaperi sijoittaminen. Käytetään käsittääkseni oppikirjana ja on oppikirjamaisesti kirjoitettu. Meneehän noissa osa laskukaavoista pahasti yli ymmärryksen, mutta teksti on selkeästi kirjoitettu ja hyvin noista oppii lisää. Pitäs tuo lukea ajatuksen kanssa uudestaan. Huuton.netistä ton huusin muistaakseni 15 eurolla.
Juuh meillä on käytetty Martikaisen pariskunnan "Rahoituksen perusteet" kirjaa, joka on toinen melko "helppo" alan perusoppikirja. Sen jos tahtoo lukea, niin kannattaa hommata se uusi syyskuussa ilmestynyt painos. Mun mielestä kannattaa ehkä lukea ensin joku kansantaloustieteen perusteos. Rahoituksen asiat aukeaa huomattavasti paremmin, jos ymmärtää eka ns. "big picturen", eli mikro- ja makroteorian perusteet. Suhdanteiden vaihteluiden ymmärtäminen on kuitenkin todella tärkeää osakesijoittajalle.
Juu hyvä kirja toi on luettavaksi vaikkakin ihan peruskamaa. Muutamia kotimaisia rahoituksen opuksia ja arvopaperiläpysköjä on ihan kohtuullisia, mutta parhaat selkeesti lontoon kielisinä.
Jos vaikka alkuun selaa muutamat Buffettin ja Grahamin kirjat ja tutustuu kunnolla Berkshiren sijoittajakirjeisiin niin voi nämä rahastohömpötykset jättää niille eläkeläismummoille ;)
Joo Mankiwi on munkin mielestä aika hyvä kirjottaja, ja kaverilla on yleisesti ottaen jenkille suhteellisen ei-tyyppilinen hieman solidaarisempi näkemys yhteiskunnasta. Eli viestinä on se, että kaikissa asioissa on monia puolia ja jos tapaat kansantaloustieteilijän, joka antaa kaikkiin kysymyksiin yksiselitteiset vastaukset, on kyseessä joko huijari tai poliitikko.
Mun kiinostusta Mankiwiin lisäsi se, että hänhän oli George W Bushin päätalouspoliittinen neuvonantaja ekalla vaalikaudella. Ei tullut ero talouspoliittisiin näkemyseroihin vedoten ainakaan mulle yllätyksenä, kaveri kun on aika kiihkeä tasapainotetun budjetin kannattaja ja USA:ssa mennään kaikkea muuta kuin sillä linjalla.
Toi principles of economics on muutenkin aika läheinen kirja mulle, innokkaana fuksina kun sen aikanaan tiivistin kokonaisuutenaan suomeksi ihan käsin kirjottamalla ja kuvioita piirtelemällä. Kyllä siinä muutama tunti vierähti
Kuriositeettina tuli mieleen Kauppalehdessä muistaakseni keväällä ollut juttu Peter Seligsonista. Hänellä 20 miljoonan euron osakesalkku, josta puolet on Ahlströmiä. Kunnioitettavaa, et nuorena aikuisena hän oli vielä hurjissa veloissa isän yritystoiminnan kaaduttua ja siitä on noussut ja tehnyt ison omaisuuden.
Mulle riittää toi määrä miehen materiaalia, niistä saa paljon luettavaa; ei ole Boglen kirjaa ostoslistalla.
Kirjoista puheenollen inspiraatioksi ostin eilen Amazonista Trumpin ja "Rich Dad" Robert Kiyosakin kirjan "Why we want you to be rich". Hintana oli vajaa n.10€ postikuluineen. Miesten kirjojen sisältöä tai sen syvyyden puutetta kritisoidaan, mutta inspiraatioksi ja motivaation antajiksi sopivat hyvin.
Kiyosakin Rich Dad's Guide to Investing sisältää oikeastaan yllättävän paljon hyviä juttuja, joita ei ole tullut vastaan muita rahoitusalan kirjoja lukiessa. Kannattaa tutustua kirjasarjaan, jos on kiinnostusta käytännönläheiseen sijoittamiseen ja yrittäjyyteen.
Missä määrin rahastosijoittaja saa halutessaan tietoonsa, mihin rahat on käytännössä sijoitettu? Onko asiasta mahdollista saada tietoa kenties etukäteen vai sijoittaako pankin edustaja rahoja minne milloinkin?
En nimittäin haluaisi sijoituksillani tukea työntekijöiden oikeuksia räikeästi polkevaa firmaa jossakin Kiinan perukoilla, vaan haluaisin tietää etukäteen, minkälaista bisnestä olen rahoillani tukemassa. Paras tuotto kun ei minun moraalikäsitykseni mukaan voi olla ainoa sijoituskriteerini.
Missä määrin rahastosijoittaja saa halutessaan tietoonsa, mihin rahat on käytännössä sijoitettu? Onko asiasta mahdollista saada tietoa kenties etukäteen vai sijoittaako pankin edustaja rahoja minne milloinkin?
En nimittäin haluaisi sijoituksillani tukea työntekijöiden oikeuksia räikeästi polkevaa firmaa jossakin Kiinan perukoilla, vaan haluaisin tietää etukäteen, minkälaista bisnestä olen rahoillani tukemassa. Paras tuotto kun ei minun moraalikäsitykseni mukaan voi olla ainoa sijoituskriteerini.