Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Kyllä mun mielestä tämä uskonto sivuaa aihetta aika vahvasti, joten aika turhaa kieltää sen puiminen täällä. Tietty ymmärrän modeja, jos niille lähetellään näistä jutuista valituksia, mutta uskonto kun sattuu olemaan aikamoinen osa tätä käymäämme rikasta kulttuurikeskustelua.

Joo.

Mitä nyt ehdin lukea tätä pitkää ja ansiokasta ketjua niin jos voidaan puhua eroista ruumiinrakenteessa ja älykkyydessä niin hyvin voi puhua eroista uskonnossakin. Ei kai ole välttämättä mikään sattuma, että me olemme juuri luterilaisia. Jos jättää katekismuksesta jumallässytyksen pois niin aika pitkälle sen voisi allekijoittaa sellaisenaan. Koraania, tai jonkun muun uskonnon pyhiä kirjoja, lukiessa tulee taas aika outo olo tyyliin: Ei voi olla todellista.

Kyllä mun mielestä tämä uskonto sivuaa aihetta aika vahvasti, joten aika turhaa kieltää sen puiminen täällä. Tietty ymmärrän modeja, jos niille lähetellään näistä jutuista valituksia, mutta uskonto kun sattuu olemaan aikamoinen osa tätä käymäämme rikasta kulttuurikeskustelua.

Voi kun se pysyisikin edes jotenkin aihepiirissä. Mutta kun ei, aina alkaa vääntö jostain uskonnon perusjutuista.

Jos tämä siis jotenkin aiheessa pysyy uskontoineen, niin olkoot. Mutta sitten kun alkaa valitusta satamaan niin tuskin kukaan jaksaa tätä enää siivota, parempaakin tekemistä on.

Mihin maahanmuuttajia tarvitaan, osa I

Verkko-Hesari: Laivoja siivoavat satamissa yhä enemmän ulkomaalaistaustaiset sanoi:
Kun laivasiivoojat kiiruhtavat Turussa aamuhämärissä siivoamaan Tukholmasta saapunutta Viking Linen Amorellaa, heistä puolet on ulkomaalaistaustaisia.
Helsingissä laivasiivoojista suurin osa on ulkomaalaistaustaisia ja suuntaus on leviämässä myös muihin siivoustöihin.
Aamuin illoin Turussa viedään läpi puolentoista tunnin siivousrupeama.
...suomalaisopiskelijoita eivät varsinkaan seitsemän jälkeen alkavat aamuvuorot tahdo kiinnostaa. Myös siivoojien vaihtuvuus on suuri. Työstä maksetaan työehtosopimuksen mukaiset 7,37 euroa tunnilta.
Kenen mielestä reilut 10 euroa on kohtuullinen korvaus 1,5 tunnin urakkahommasta, jossa on juostava hiki päässä koko ajan? Oksennusten siivoamisesta sentään maksetaan erillinen korvaus. Töihin lähtiessä kannattaa siis ottaa omat oksennukset mukaan.

Sisäinen joukoahoseni sanoo, että ei ole mikään ihme, jos työväkeä ei meinaa löytyä ja vaihtuvuus on suuri.

Yksi mahdollisuus olisi korottaa palkka järkevälle tasolle. Urakkahommasta urakkapalkka, esim. 30 euroa per 1,5 tunnin vuoro. Luulen, että sillä palkkatasolla moni nuori turkulaisbodari kävisi tekemässä aamuaerobisen juoksemalla laivan portaita ylös-alas pyykkisäkki selässä. Koska työvoiman vaihtuvuus vähenisi ja työtahti saattaisi tehostua, toimeksiantajalle koituva kustannus ei nousisi samassa suhteessa kuin palkka. Mutta tokihan tämä kalliimmaksi tulisi.

Toinen mahdollisuus siivoojien työvoimapulan ratkaisemiseen on työperäinen maahanmuutto. Otetaan Turkuun 2000 afrikkalaista, joille SOL Palvelut hakee työviisumin sillä perusteella, että heistä ahkerimmille saattaa olla tarjolla 1.5 siivoustyötä aamuin illoin aina silloin tällöin. Koska Suomen sääolosuhteissa nämä työperäiset maahanmuuttajat eivät voi asua sataman viereen rakennetussa aaltopellistä kyhätyssä hökkelikylässä, Turun kaupungin on järjestettävä heille asunnot, kielikoulutusta, sopeutumiskoulutusta ja muuta kivaa. Ja koska Suomessa ei tule toimeen 7,37 euron tuntipalkalla, jos viikkotyötunteja tulee esim. 15, niin sossun on elätettävä näitä työperäisiä maahanmuuttajia lopun aikaa.

Kakkosvaihtoehto olisi ihanteellinen SOL Palvelujen ja laivayhtiöiden kannalta. Ja äärimmäisen kallis yhteiskunnalle.

Sanoi Liisa Joronen (verotettavat tulot 6 463 990 euroa) mitä tahansa, niin SOL edustaa samanlaista ultrakapitalismia kuin vaikkapa McDonalds, jolle tärkeimmät resurssit ovat brandi, franchise, toimintatavat ja markkinointi. Työntekijä on helpoiten vaihdettavissa oleva tuotantoresurssi, jonka osalta tärkeintä on halpa hinta.

Suomalaisten kannattaa todella tarkkaan miettiä, missä määrin meille on hyväksi toimia kansainvälisten suuryritysten ehdoilla. Myös tässä työperäisessä maahanmuutossa.

Ammattitaitoisten työntekijöiden tarve ja todellinen erikoisosaaminen ovat sitten asia erikseen.

Se on muuten hassua, että hoitoalalla on muka työvoimapula. Palkkojen nostaminen sairaanhoitajatasolla ja siitä alaspäin ratkaisisi tuon työvoimapulan välittömästi. Miksi palkkoja ei sitten nosteta? Koska kyseessä ovat julkisen sektorin työpaikat, ja julkista sektoria pitää vallassaan SDP. Asiallisen palkan maksamiseen vaativasta työstä ei ole rahaa. Turvapaikkashoppailijoiden hyysäämiseen sen sijaan rahaa riittää rajattomasti.

kaikella kunniotuksella:haart:mikä kysymys tääkin on :rolleyes:
miten niin missä tavata?? missä suomalaisia naisiakin tavataan (jos baaria ei lasketa).
tarkennus: mitä pareja et ole nähnyt suomi &somali pariskuntaako ?
niin ja veljien ja suvun vihasta en voi lähteä kommentoimaan kun kaikkilla somppu perheillä on eri arvomailma joten en menis takaamaan

jotkut sukulaiset on ihan moksiskaan toiset taas ei voisi sietääkäään koko asiaa thäts it ! ;)

Mun mielestä se oli ihan asiallinen kysymys. Suomalaisia naisia voi tavata paitsi baarissa niin esim. kirjastossa tai duunissa (somaleja ei tapaa duunissa, heh). [se oli vitsi]

Tarkoitin juuri sitä etten ole koskaan nähnyt paria jossa mies olisi suomalainen ja nainen somali. Joku syy tähän täytyy olla, sillä ihan nuo somalinaiset on naisen näköisiä. Mitenköhän muuten on, kuinka moni noista somalinaisista on ympärileikattu? Mulla ei ole aavistustakaan.

Lähinnä tuosta suhtautumisesta suomalaiseen kosijaan kiinnostaa se, että olisiko siinä hengenvaarassa vai ei.

Muutama vuosi sitten joku Hesalainen nuorten teatteriporukka teki modernin Romeo ja Julia -tarinan, jossa poika oli suomalainen ja tyttö somali.

Se herätti kuulemma somalipiireissä erittäin paljon äbäläwäbälää.

Muutama vuosi sitten joku Hesalainen nuorten teatteriporukka teki modernin Romeo ja Julia -tarinan, jossa poika oli suomalainen ja tyttö somali.

Se herätti kuulemma somalipiireissä erittäin paljon äbäläwäbälää.

Monikohan tavja huomautti asiasta, että aika rasistista jos ei suomalainen poika saa seurustella somalitytön kanssa...

Joku sellanen klausuuli pitäis ehdottomasti sisällyttää turvapaikkahakemukseen, että suomalaisilla miehillä on sitten täysi oikeus yrittää päästä puikottamaan teikäläisiä naisia...sama mistä maasta tulija on.

Jos hakija kieltäytyy tästä, niin ei ole tänne tulemista.
Aika moni musulmaani jäisi tulematta :D

Kuulostaa ihan kauhian rasistiselta, mutta väittäisin, että on aika totta Lähi-Idän maiden kulttuureissa.

Somaliasta puhumattakaan, siitähän se koko Neitsythäkki-kirja kertoo.

Joku syy tähän täytyy olla, sillä ihan nuo somalinaiset on naisen näköisiä.

Tähän oma henkilökohtainen mielipide:

Olen nähnyt hyvännäköisiä manneja, karvakäsiä ja muita neekereitä, mutta ikinä en ole naisen näköistä somalia nähnyt.

Mulla on jotenki sellanen mielikuva niistä, että ne on aina reilusti ylipainosia, (mustat)huulet painaa 2kg, korvakorut 20kg, perse 200kg ja jostain syystä perse on aina niskassa ja kävelytyyli on sama ku pululla. Rumat vaatteet ja rätti päässä. Ainii joo.. mulkosilmät.

Tarkotus ei nyt oo sinänsä ketään provosoida, kerroin vaan oman stereotypian somali"naisesta". Ehkä ne on sielä omassa maassaan paremman näkösiä tai jotain...

Olen nähnyt hyvännäköisiä manneja, karvakäsiä ja muita neekereitä, mutta ikinä en ole naisen näköistä somalia nähnyt.
Yks viidestä kauneimmasta naisesta mitä oon koskaan nähnyt oli tulkintani mukaan somali. Sellaset vähän jenniräikköshenkiset kasvot mutta vielä nätimpi. Kroppakin näytti varsin kevytrakenteiselta, sen verran mitä saatoin päätellä.

En ole rasisti, mutta...

...oisin polkenu ku tulpatonta mopoa.

Öljystä elintasoa

Jaa aina oppii uutta. Ilmeisesti mielestäsi kaikki islamilaiset maat ovat kehitysmaita? Pahus, kun omat kokemukset on täysin erilaisia. On tuolla Lähi-Idässä tullut jonkun verran pyörittyä enkä sellasta luksusta ole ikinä Suomessa nähnyt.

Olisiko raakaöljyllä mitään tekemistä asian kanssa?

On tietysti. Mitä sitten?

Kyllä monesti noissa rikkaissakin "islamilaisissa valtioissa" infrastruktuuri on aika kehitysmaatasoinen, öljystä nyt voi kiittää lähinnä tuuria.

Kenties tilanne on paranemassa jos/kun paikalliset tajuavat että hana kuivuu aikanaan.

Kyllä monesti noissa rikkaissakin "islamilaisissa valtioissa" infrastruktuuri on aika kehitysmaatasoinen, öljystä nyt voi kiittää lähinnä tuuria.

Kenties tilanne on paranemassa jos/kun paikalliset tajuavat että hana kuivuu aikanaan.

Niin onhan se totta, että infrastruktuuri on paikoin melko heikkoa. Heikointa se on kuitenkin paikoissa, jossa öljyä ei oikeasti ole nimeksikään.

Kutsuttakoon luonnonvaroja sitten vaikka tuuriksi, mutta ovat he sen verran fiksuja kuitenkin olleet, että älyävät sitä meille länsimaalaisille hyvään hintaan myydä. :)

Hanahan tietysti kuivuu jossain vaiheessa, ja uudet painopistealueet ovat varmasti haussa sielläpäin itse kullakin. Otetaan nyt, vaikka esimerkiksi Dubai, jossa öljyä ei enää ole, mutta silti talouskasvu on todella kova. Kiva paikka muutenkin. Suosittelen!

Viimeksi muokattu:

Mulla on jotenki sellanen mielikuva niistä, että ne on aina reilusti ylipainosia, (mustat)huulet painaa 2kg, korvakorut 20kg, perse 200kg ja jostain syystä perse on aina niskassa ja kävelytyyli on sama ku pululla. Rumat vaatteet ja rätti päässä. Ainii joo.. mulkosilmät.

Tarkotus ei nyt oo sinänsä ketään provosoida, kerroin vaan oman stereotypian somali"naisesta". Ehkä ne on sielä omassa maassaan paremman näkösiä tai jotain...

hahahah.."reps " reps" :D :D :D etkö sä hiukan liottele huulet 2 kg ?? :hyper:

niin kani sääli että olet törmännyt juuri näihin somaleihen
mutta tässä mun streotypiat suomalaisista naisista
naama: silmät; mustat silmän aluset ainakin kilon kokoiset silmäpussit , huulet : eihän niillä ole sellaisia !?!?
vartalo: pyykkilauta rinnat,suuret jenkkakahvat.perse; taas ei OLllenkaan!?!?
niin :pukeutumis tyyli :verhoutuvat aina (niihin tapauksiin mitä olen nähnyt) ylisuurin mustiin vaatteisiin (musta on sit must väri vaatekaapissa musta musta..musta :D:D:)

ja hiukset :liitteat ja liukkaat hyvä jos päänahkaa peittävät
luonne : kiukkuisia ,vähäpuheisia ,arkoja ,ehkä hiukan sosiaalisia riippuen miten monta on otettu illanmiittaan "rohkaisuryyppyjä" mutta se siitä suomalaisista naisista
Tarkotus ei nyt oo sinänsä ketään provosoida, kerroin vaan oman stereotypian suomalaisista "naisista" :rolleyes: :rolleyes:

hahahah.."reps " reps" :D :D :D etkö sä hiukan liottele huulet 2 kg ?? :hyper:

niin kani sääli että olet törmännyt juuri näihin somaleihen
mutta tässä mun streotypiat suomalaisista naisista
naama: silmät; mustat silmän aluset ainakin kilon kokoiset silmäpussit , huulet : eihän niillä ole sellaisia !?!?
vartalo: pyykkilauta rinnat,suuret jenkkakahvat.perse; taas ei OLllenkaan!?!?
niin :pukeutumis tyyli :verhoutuvat aina (niihin tapauksiin mitä olen nähnyt) ylisuurin mustiin vaatteisiin (musta on sit must väri vaatekaapissa musta musta..musta :D:D:)

ja hiukset :liitteat ja liukkaat hyvä jos päänahkaa peittävät
luonne : kiukkuisia ,vähäpuheisia ,arkoja ,ehkä hiukan sosiaalisia riippuen miten monta on otettu illanmiittaan "rohkaisuryyppyjä" mutta se siitä suomalaisista naisista
Tarkotus ei nyt oo sinänsä ketään provosoida, kerroin vaan oman stereotypian suomalaisista "naisista" :rolleyes: :rolleyes:

Kohtuullisen paska provo. Jo ihan sen takia, että tollasia naisia ei suomen katukuvassa oikein ole. Paitsi osittain sopii somalinaisiin.

Mun mielestä se oli ihan asiallinen kysymys. Suomalaisia naisia voi tavata paitsi baarissa niin esim. kirjastossa tai duunissa (somaleja ei tapaa duunissa, heh). [se oli vitsi]

Tarkoitin juuri sitä etten ole koskaan nähnyt paria jossa mies olisi suomalainen ja nainen somali. Joku syy tähän täytyy olla, sillä ihan nuo somalinaiset on naisen näköisiä. Mitenköhän muuten on, kuinka moni noista somalinaisista on ympärileikattu? Mulla ei ole aavistustakaan.

Lähinnä tuosta suhtautumisesta suomalaiseen kosijaan kiinnostaa se, että olisiko siinä hengenvaarassa vai ei.

minä ainakin olen nähnyt ja tunnen yhden mukavan parikunnan kanssa , niin kysymykseesi missä tavata : niin juuri niissä paikoissa missä suomalaisia naisiakin tapaa ,kijastoissa,kaupoissa ja tämä viimeinen kohtaamis paikka saattaa olla monelle ihan :hyper: :eek: juttu duunissa kanssa eli MELKEIN kaikkiallla paitsi baareissa ,ehkä siellä kanssa joitain tapaa maybe en tiedä eniway...
niin ympärileikkauksesta : kuule en oikein tiedä ku en oo silleen niitten hameen alle oo menny tarkasteleen >::D ;) :jahas: niin ett en pidä mitään "tilastollista" :D lukua ja en muuten uskokkaan että se on enää niin "must " juttu ainakaan meille uudelle sukupolvelle

Back
Ylös Bottom