Kaikki vinopenkistä

Meta title: 💥 Kaikki vinopenkistä – yläpekin kovin rakennusliike ja kiistaton testipenkki äijille

Meta description: Keskustelua vinopenkin kulmista, tekniikasta, tunne–paino -tasapainosta ja variaatioista – miten yläpeksi oikeasti saadaan kasvamaan?**

enkö sanonut että "niinhän sitä sanotaan" (= jossain fakin body lehdissä hehkutetaan kp n ylivertaisuutta ym. ) ?

ok. tosta sain sellaisen kuvan että itse uskot tohon. Siinä ei vaan ole mitään järkeä miksi toinen toisi paremmin massaa ja toinen voimaa. Menee ihan samaan kastiin sen kanssa kun se kun monet uskoo että isoilla liikkeillä tehdään ensin massaa ja sitten se kiinteytetään pienillä liikkeillä sellaseksi tiukaksi lihaksi :D

Kannattaa todellakin laskea se tanko lähelle kaulaa. Ennen olin laskenut alemmas rinnalle, ja nyt kokeiltuani laskea tangon lähemmäs kaulaa, voin sanoa että ero venytyksessä on enemmän kuin huomattava.:)

ok. tosta sain sellaisen kuvan että itse uskot tohon. Siinä ei vaan ole mitään järkeä miksi toinen toisi paremmin massaa ja toinen voimaa. Menee ihan samaan kastiin sen kanssa kun se kun monet uskoo että isoilla liikkeillä tehdään ensin massaa ja sitten se kiinteytetään pienillä liikkeillä sellaseksi tiukaksi lihaksi :D

jos luulisin näin en olisi koskaan koskenutkaan levytankoon esim vinopenkissä tai pystypunnerruksessa.

Mitähän teen väärin, kun tuntuma on enimmäkseen takaolkapäillä ja Infraspinatuksessa(RotatoryCuff,http://www.exrx.net/Muscles/Infraspinatus.html)?

Kokeilin vinopenkkiä 45:n ja noin 35:n asteen kulmissa, ei juurikaan eroa. Lasku tapahtuu suht. kontroloidusti ja hitaasti kurkulle.
Maltillisimmilla painoilla treeni on mennyt sinne minne on pitänytkin, vaikkakin silloinki takaolkapäistä loppui voima. Nyt olen alkanut tekemään vinopenkkiä ainoana rintaliikkeenä(ennen penkki+vinopenkki) ja samalla alkanut tekemään sitä 2x6 idealla. Lasku vaihde menee ihan hyvin, mutta alhaalla alkaa hirveä runttaus ylöspäin. Olen pyrkinyt pitää lavat yhdessä ja tekemään pienen kaaren, mikä on omiaan tasapainottamaan suoritusta itselläni.

päivitystä edelliseen

Nyt kun päivä - pari on mennyt tosta treenistä, niin täytyy kyllä todeta, että eipä ole tissit pitkään aikaan olleet näin kipeät(oikealla tavalla), eli ilmeisesti jotain on myös mennyt oikein.
Voisikohan olla, että vinopenkkiä verrattaessa liikkeenä tasapenkkiin, aktivoi juurikin eri lihaksia selän puolelta ja täten pullonkaulaksi muodostuvat heikot selän puolen lihakset, kun taas tasapenkissä lähinnä ojentajat muodostavat esteen sarjapainojen lisäämiselle?
Sarjapainojen ero minulla tasapenkin ja vinopenkin suhteen on tasapenkin hyväksi +15kg.

Itse olen tässä pikkuhiljaa vaihtamassa ohjelmaa, ja samalla ajattelin tehdä vinopenkkiä enimmäkseen käsipainoilla (ennen olen tehnyt smithissä). Voisikos siis Mike tai joku muu antaa vähän vinkkiä nimenomaan käsipainoilla tekemiseen? Sama homma tietty varmaan, että lavat yhteen jne., mutta mites esim. kuinka alas painot (kädet) kannattaa laskea? Entä kannattaako ylhäällä painot "laittaa yhteen" vai kädet "levällään" eli tavallaan samassa asennossa kuin tangolla?..

olen nähnyt että käsipainoilla tehdessä jotkut venyttävät käsiä sivulle päin " vaakasuunnassa" kun painot ovat alhaalla onko se väärin vai oikein?? kannattaako niin tehdä ?

Itse olen tässä pikkuhiljaa vaihtamassa ohjelmaa, ja samalla ajattelin tehdä vinopenkkiä enimmäkseen käsipainoilla (ennen olen tehnyt smithissä). Voisikos siis Mike tai joku muu antaa vähän vinkkiä nimenomaan käsipainoilla tekemiseen? Sama homma tietty varmaan, että lavat yhteen jne., mutta mites esim. kuinka alas painot (kädet) kannattaa laskea? Entä kannattaako ylhäällä painot "laittaa yhteen" vai kädet "levällään" eli tavallaan samassa asennossa kuin tangolla?..

Itse tein v-penkkiä paljon kp:eilla kun penkkiohjelmaa punnersin menemään. Itse sain parhaat tulokset kun laskin painot alhaalla rinnantasolle (sai pientä venytystäkin) ja siitä lähdin mahollisimman räjähtävästi ylöspäin. Ja toi ylhäällä painojen yhteen kolkuttelu on varmaan mielipidehomma, luulisin että sillä ei ole mitään merkitystä että nostaako ne kädet suoraksi ja laskee takas alas vai käyttääkö niitä painoja yhessä jossain vaiheessa siel ylhääl.

Itselläni nosto tapahtui niin että lähdin painot kropan suuntaisena nostamaan ja käänsin matkalla tangon suuntaiseksi... Nivelille luonnollisempi liike noin :rolleyes:

oon pitkään aatellu vaihtaa penkin kokonaan vinopenkkiin. Mitä mieltä olette että onko se penkki niin erityinen liike että ei voi millään korvata vai onko vinopenkki yhtä pätevä liike? Vino penkissä tykkään vetää paljon enemmän.:rock:

Molemmat hyviä liikkeitä. Kannattaa tosin ottaa huomioon, että nuo kohdistuvat jokseenkin erilihaksiin. Nimiä en nyt muista lihaksille, mutta eiköhän se tästä selviä.

Vinopenkki siis ottaa eniten tuohon ylärintalihakseen (siis erilihas kuin tämä iso rintalihas) olettaen, että liike on oikein suoritettu. Penkki taas ottaa tähän alempaan ja isompaan rintalihakseen enemmän. Molemmat rasittaa tietty myös ojentajia, penkki mielestäni enemmän (vaikka suht koht leveällä otteella olen tottunut penkkaamaan). Niin ja molemmissahan saa olkapäät helposti rikki väärällä tekniikalla.

Jos minulta kysytään niin kannattaisi tehdä penkkiä ja vinopenkkiä molempia, molemmat liikkeet kannattaa tehdä myös sekä tangolla, että käsipainoilla. Ei tietenkään samoissa treeneissä, mutta treenien välillä vaihdellen tuota käsipaino ja tanko yhdistelmää, vaikkapa niin, että yhdellä kerralla teet toisen tangolla ja toisen käsipainoilla seuraavalla kerralla vaihdat.

Jatketaa samaan ketjuun..

Missä suhteessa porukoilla on painot normipenkki vs vinopenkki?
Itellä vaik normipenkki maksimi vähä toista sataa, ni vinopenkissä en oo tehny mitää sarjaa juuri 50 kiloo isommil raudoil..:( jotenkii se liike ei oo tuntunu hyvältä. Smith-koneessa tehtynä sais varmaa vinopenkin raudat lähelle normipenkkii, mut tullu harrastettuu vapaita painoja enempi..

nii, kyseine vinopenkki on mutulla sanottuna n.45 asteen kulmassa, mikä ois suositeltava kulma?

Itselle ei normipenkki sovi olkapääkipujen takia, ja olenkin vaihtanut sen vinopenkkiin smithissä tehtynä. Törkeän hyvän venytyksen tunteen saa ainakin, jos ei muuta.

Jatketaa samaan ketjuun..

Missä suhteessa porukoilla on painot normipenkki vs vinopenkki?
Itellä vaik normipenkki maksimi vähä toista sataa, ni vinopenkissä en oo tehny mitää sarjaa juuri 50 kiloo isommil raudoil..:( jotenkii se liike ei oo tuntunu hyvältä. Smith-koneessa tehtynä sais varmaa vinopenkin raudat lähelle normipenkkii, mut tullu harrastettuu vapaita painoja enempi..

nii, kyseine vinopenkki on mutulla sanottuna n.45 asteen kulmassa, mikä ois suositeltava kulma?

Ite käyttäisin hieman pienempää kulmaa. Joskus koittanu tehä jossai 50 asteen kulmas mut sillo tuntuu et ottaa vaa olkapäät osumaa. Joku 30 astetta on aika jees.

Back
Ylös Bottom