Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Mun mielestä nuo luottotiedot pitäisikin olla kohtuu helposti saatavilla. Niitä kuitenkin tarttisi aikalailla kaikessa vähänkin isommassa kaupanteossa ja esim. vuokratessa asuntoa yms. yms. Mutta mihin käytännössä tarttee naapurin tarkkoja verotietoja?

Totta. Verotiedoilla ei ole mitään väliä (jos nyt et halua kadehtia naapuriasi).

Duunissakin porukka jossa työskentelen, voidaan katsella tilinauhoja ja vertailla kuka mitäkin tienaa. Pysyy firman palkkapolitiikka hallussa, kun samaa työtä tekevät tietävät mitä kaveri tienaa ja voivat vaatia "ansionsa mukaan".

Tämä nyt vain ajatelmana. Miksi ihmiset pihtaavat esim. omasta palkasta kertomisessa? Voittaako sillä jotain, ettei kerro hyvää palkkaansa ja kukaan muu työkavereista ei saa samaa palkkaa samasta duunista (säästääpä firma duunikaverin palkassa :david: )? Tai toinen ääripää on se että häpeää huonoa palkkaansa ja ei kerro sitä ja jää ikuiseen palkkakuoppaan. Kateus ja häpeä, nuo suomalaiset kestopolttoaineet...
Avoimuus kunniaan :kippis1:

H.R. Tuo palkkojen vertailu toimii ehkä miesvaltaisessa porukassa. Kyllä meilläkin miesten kesken avoimesti keskustellaan palkoista, mutta itse työskentelen pääsääntöisesti naisien kanssa. Tiedän saavani vähän enemmän kuin suurin osa niistä (ainakin yksi saa samat kuin minä) ja jos nyt tilinauhaa niille vilauttaisiin, niin paskaa tulis mun niskaan ämpärikaupalla. Tyyliin miten mä olen parempi kuin ne, miten mä oon ansainnut enemmän kuin ne. Ei sitä katos voi mennä pomolta vaatimaan sitä korotusta, vaan pitää ennemminkin alkaa vittuilemaan sille enemmän tienaavalle. :david:

~4500€/kk + kännykkä, kone himassa, tietoliikenneyhteys, auto, jos haluaisin, ym basic shitit.
Toivoa olisi päästä firman optio-ohjelmaan mukaan.
Niin, ja IT-Manager olisi homman nimi

Nyt on pakko kääntyä pakkotoiston arvovaltaisen raadin puoleen - mä olen nyt puoli vuotta ollut töissä nykyisessä firmassa, enkä käytännössä ole tehnyt juuri mitään...liksaa maksetaan 2300€/kk, sen eteen joutuu 1-2h/pvä tekemään ihan töitä, muun ajan möllötän koneen/netin ääressä. Kuulostaako kivalta ? Ei muuten ihan oikeasti ole, mä alan hiljalleen tuntemaan, kuinka aivopoimut siliää huitin helvettiin :rolleyes:

Talouden kun olen tietysti mitoittanut tuon palkan mukaan, niin helvetin vaikea olis lähteä pienemmällä liksalla, varsinkin kun joutuu aivan varmasti tekemään helvetin paljon enemmän hommia sen rahan eteen !

Varastonhoitajana olen nyt ollut 10v, kolmessa eri firmassa. Toimenkuvaan on sisältynyt todella paljon asiakaspalvelua ja myyntiä, englantikin taipuu ihan kohtuullisesti, eikä nämä tietokoneet ihan vieraita ole.

Koulutusta ei sitten taas paljon peruskoulua enempää ole, kauppiksessa olen "piipahtanut" puoleen väliin asti iltalinjalla. Ihan maalaisjärjellä ja hommien kunnolla hoitamisella olen pärjännyt hyvin ja kaipa tuo ikäkin jotain vaikuttaa... :lol2:

Nyt olis kiikarissa yksi tuotepäällikön paikka - tuotteet eivät vaadi mitään raketti-insinöörin tutkintoa, eivätkä vaatimuksetkaan ole pahat - "toivovat" kaupallista koulutusta, mutta muuten sovin raameihin täydellisesti. Ainoa ? hakemuksen täyttämisessä on nyt sitten palkkatoive - olisiko jollakulla heittää ihan lonkalta joku summa, joka vastaisi suurinpiirtein työ/henkilö/osaamistaustaa ? Mä olen NIIN huono arvioimaan noita liksoja, joten helposti joko pyydän aivan liian vähän (ja sehän alkaa kuitenkin vituttamaan jossain vaiheessa), tai sitten vedän sen verran yläkanttiin, ettei ole toiveita edes haastatteluun pääsystä...:rolleyes:

Itse siis ajattelin pyytää 3000€/kk koeajan jälkeen - ollaanko heti jo aivan metsässä ???

Että sellanen vuodatus tällä erää :david:

H.R. Tuo palkkojen vertailu toimii ehkä miesvaltaisessa porukassa. Kyllä meilläkin miesten kesken avoimesti keskustellaan palkoista, mutta itse työskentelen pääsääntöisesti naisien kanssa. Tiedän saavani vähän enemmän kuin suurin osa niistä (ainakin yksi saa samat kuin minä) ja jos nyt tilinauhaa niille vilauttaisiin, niin paskaa tulis mun niskaan ämpärikaupalla. Tyyliin miten mä olen parempi kuin ne, miten mä oon ansainnut enemmän kuin ne. Ei sitä katos voi mennä pomolta vaatimaan sitä korotusta, vaan pitää ennemminkin alkaa vittuilemaan sille enemmän tienaavalle. :david:

Tiedän tilanteen. Edellisessä työpaikassani oli juuri näitä "marisen palkkaani, mutta en tee asialle mitään"-miehiä (siis tosiaan miehiä).

"No marise sä siinä röökikopissa, niin kyllä pomo tulee tänne ja korottaa sun palkkaa". Ite lähin menee...

Tiedän tilanteen. Edellisessä työpaikassani oli juuri näitä "marisen palkkaani, mutta en tee asialle mitään"-miehiä (siis tosiaan miehiä).

"No marise sä siinä röökikopissa, niin kyllä pomo tulee tänne ja korottaa sun palkkaa". Ite lähin menee...

Meillä kun on vielä se ongelma, että tuotantopäällikkä (jonka pitäisi asiat hoitaa) ei ota edes mitään kantaa kun menee palkasta puhumaan, ei siis kuuntele edes perusteita tai lähde neuvottelemaan. Ja tämä on ihan monesta suusta kuultu. Eli pitää sitten mennä ihan toimitusjohtoon asti puhumaan, joka taas on sitämieltä ettei hän ensisijaisesti sitä hoida, vaan homma pitäisi lähteä tästä päälliköstä joka ei kantaa ota mihinkään.

Nyt on yksi kysely vetämässä toimitusjohdon suuntaan ja jos sieltä ei mitään kuulu, niin sitten uutta paikkaa kehiin ja mahdollisimman nopeeta. Vituttaa tuollanen, alkaa kohta oleen kaikki motivaatio nollassa tota firmaa kohtaan. Ei tässä iässä viittis mennä siitä mistä aita on matalin ja tyytyä vain tuohon, mutta vielä vähemmän viittii vuosikausia raataa saamatta siitä mitään korvausta.

Eli lähestyin tj:tä meilillä ihan kokeilumielessä. Siitä on nyt pari viikko aikaa ja olen sen pari kertaa nähnyt vilaukselta, mutta ei ole ollut mahdollisuutta kysellä perään. Milloin viimestään kannattaisi taas nostaa "kissa pöydälle", ilmeisesti vastauksen odottaminen ainakin on todella turhaa? Olen siis tätä ennen asiasta ihan suullisesti puhunut, mutta se ei siis em. syistä johtanut silloin mihinkään ja päädyin nyt tällaiseen ratkaisuyritykseen.

Eli niitä apuja ja vinkkejä kaivataan täälläkin. Ja sen vielä sanon, että on sitten ihan saatanan vaikea talo saada korotuksia vaikka ois hyvät perusteetkin. Asennen enmmän että "tulijoita on jos hommat ei miellytä" linjaa.

Meillä kun on vielä se ongelma, että tuotantopäällikkä (jonka pitäisi asiat hoitaa) ei ota edes mitään kantaa kun menee palkasta puhumaan, ei siis kuuntele edes perusteita tai lähde neuvottelemaan. Ja tämä on ihan monesta suusta kuultu. Eli pitää sitten mennä ihan toimitusjohtoon asti puhumaan, joka taas on sitämieltä ettei hän ensisijaisesti sitä hoida, vaan homma pitäisi lähteä tästä päälliköstä joka ei kantaa ota mihinkään.

Ilmeisesti juuri sellainen "vellihousu" pikkupomo, joka haluaa näyttää hyvältä ylöspäin. Kiinteät kustannukset you know Timba? Toimitusjohtajalle painetta mahdollisuuksien mukaan. Kyllä sitäkin rupeaa ihmetyttämään, että "eikö se Reiska saa niitä tyyppejä kuriin?".

Nyt on yksi kysely vetämässä toimitusjohdon suuntaan ja jos sieltä ei mitään kuulu, niin sitten uutta paikkaa kehiin ja mahdollisimman nopeeta. Vituttaa tuollanen, alkaa kohta oleen kaikki motivaatio nollassa tota firmaa kohtaan. Ei tässä iässä viittis mennä siitä mistä aita on matalin ja tyytyä vain tuohon, mutta vielä vähemmän viittii vuosikausia raataa saamatta siitä mitään korvausta.

Aivan oikea tie! Väliaikainen työtodistus kehiin (taisin tästä jossain aikaisemmassa threadissa avautua) ja uutta täkyä veteen. Jos työpaikka oikeasti v-tuttaa, niin ei voi vaihtaa ainakaan huonompaan.

Eli lähestyin tj:tä meilillä ihan kokeilumielessä. Siitä on nyt pari viikko aikaa ja olen sen pari kertaa nähnyt vilaukselta, mutta ei ole ollut mahdollisuutta kysellä perään. Milloin viimestään kannattaisi taas nostaa "kissa pöydälle", ilmeisesti vastauksen odottaminen ainakin on todella turhaa? Olen siis tätä ennen asiasta ihan suullisesti puhunut, mutta se ei siis em. syistä johtanut silloin mihinkään ja päädyin nyt tällaiseen ratkaisuyritykseen.

Kysy tj:ltä heti seuraavan tilaisuuden tullen "oletko saanut meilini koskien asiaa XXXXX". Jos vastaus ei (joka siis lienee vale) lupaa lähettää se uudelleen samana päivänä ja pyydä vastinetta (kirjallisena), suullisia on vähän vaikea myöhemmin todentaa. Ellet sitten äänitä keskusteluanne sanelimella :D
Jos vastaus on kyllä, niin kysy miksi et ole saanut vastinetta. Yleensä selityksenä on "kiire", mutta kysy, milloin hänellä on aikaa käsitellä asiaa ja sopikaa joku päivämäärä (näistä harvoin tj:tkään lipsuvat jos aika on lyöty lukkoon)

Eli niitä apuja ja vinkkejä kaivataan täälläkin. Ja sen vielä sanon, että on sitten ihan saatanan vaikea talo saada korotuksia vaikka ois hyvät perusteetkin. Asennen enmmän että "tulijoita on jos hommat ei miellytä" linjaa.

Ihan normaalia YT-toimintaa ;) Hae uutta paikkaa, käy haastatteluissa ja jos jonkun paikan saat, niin siinä on kättä pidempää neuvotteluihin. Tilannehan on silloin "maksakaa näin paljon, tai se on goodbye". Itselläni on vain hyvä kokemus, kun älysin lähteä ilmapiiriltään ahdistavasta työpaikasta huit helvettiin. Nyt homma toimii ja palkkakin on jo huomattavasti parempi, kun lähtiesssä arvasinkaan (niin, arvasit oikein. Täällä pystyy neuvottelemaan). Lisäksi kun vaihtaa työpaikkaa, niin ei kannata tuijottaa lähtöpalkkaa, vaan pidemmällä tähtäimellä firman palkka- ja palkkiojärjestelmää (tätä kannattaa kysyä työhaastattelussakin).

Kyllä meilläkin miesten kesken avoimesti keskustellaan palkoista, mutta itse työskentelen pääsääntöisesti naisien kanssa. Tiedän saavani vähän enemmän kuin suurin osa niistä (ainakin yksi saa samat kuin minä) ja jos nyt tilinauhaa niille vilauttaisiin, niin paskaa tulis mun niskaan ämpärikaupalla.

No eikös tässä ole malliesimerkki siitä, miksi tulojen pitäisi olla julkisia. Jos ei niistä voida puhua työpaikalla, eikä vellihousupomokaan ota asioita hoitaakseen, niin miten muuten nuo palkkakuopassa rypevät naiset voisivat korjata tilanteen, kun eivät edes ole siitä tietoisia?

E: niin ja oletan nyt palkkauksen olevan ko. puljussa jotenkin epäoikeudenmukainen. Muutenhan Timban ei tarvitsisi pelätä sitä paskaryöppyä vähemmän tienaavien suunnalta.

Ilmeisesti juuri sellainen "vellihousu" pikkupomo, joka haluaa näyttää hyvältä ylöspäin. Kiinteät kustannukset you know Timba? Toimitusjohtajalle painetta mahdollisuuksien mukaan. Kyllä sitäkin rupeaa ihmetyttämään, että "eikö se Reiska saa niitä tyyppejä kuriin?".

Aivan oikea tie! Väliaikainen työtodistus kehiin (taisin tästä jossain aikaisemmassa threadissa avautua) ja uutta täkyä veteen. Jos työpaikka oikeasti v-tuttaa, niin ei voi vaihtaa ainakaan huonompaan.

Kysy tj:ltä heti seuraavan tilaisuuden tullen "oletko saanut meilini koskien asiaa XXXXX". Jos vastaus ei (joka siis lienee vale) lupaa lähettää se uudelleen samana päivänä ja pyydä vastinetta (kirjallisena), suullisia on vähän vaikea myöhemmin todentaa. Ellet sitten äänitä keskusteluanne sanelimella :D
Jos vastaus on kyllä, niin kysy miksi et ole saanut vastinetta. Yleensä selityksenä on "kiire", mutta kysy, milloin hänellä on aikaa käsitellä asiaa ja sopikaa joku päivämäärä (näistä harvoin tj:tkään lipsuvat jos aika on lyöty lukkoon)

Ihan normaalia YT-toimintaa ;) Hae uutta paikkaa, käy haastatteluissa ja jos jonkun paikan saat, niin siinä on kättä pidempää neuvotteluihin. Tilannehan on silloin "maksakaa näin paljon, tai se on goodbye". Itselläni on vain hyvä kokemus, kun älysin lähteä ilmapiiriltään ahdistavasta työpaikasta huit helvettiin. Nyt homma toimii ja palkkakin on jo huomattavasti parempi, kun lähtiesssä arvasinkaan (niin, arvasit oikein. Täällä pystyy neuvottelemaan). Lisäksi kun vaihtaa työpaikkaa, niin ei kannata tuijottaa lähtöpalkkaa, vaan pidemmällä tähtäimellä firman palkka- ja palkkiojärjestelmää (tätä kannattaa kysyä työhaastattelussakin).

Hyviä ajatuksia, jotka tukevan täysin omiani. Flunssan koourissa nyt ollaan paripäivää himassa. Mutta kuhan tästä toivutaan niin nappasen sen TJ:n jutuille ja katotaan mitä tulee. En vielä ole kirvestä ihan kokonaan kaivoon heittänyt, mutta en jaksa mitään suuria kyllä odotellakkaan tuon nykyisen työpaikan palkan suhteen. Ihme juttu sinällään kun kaikki on siellä töissä, eli kukaan ei omista siivuakaan. Saavat vissiin jonkun osan itse jos pystyvät pitämään korotukset minimissä, ei tollasta käytöstä niiltä pikkupomoilta muuten tajua. Tai sitten se on vain sitä kun selkäranka muuten puuttuu, niin jossain se valta on näytettävä. :saunantaakse:

Hyviä ajatuksia, jotka tukevan täysin omiani. Flunssan koourissa nyt ollaan paripäivää himassa. Mutta kuhan tästä toivutaan niin nappasen sen TJ:n jutuille ja katotaan mitä tulee. En vielä ole kirvestä ihan kokonaan kaivoon heittänyt, mutta en jaksa mitään suuria kyllä odotellakkaan tuon nykyisen työpaikan palkan suhteen. Ihme juttu sinällään kun kaikki on siellä töissä, eli kukaan ei omista siivuakaan. Saavat vissiin jonkun osan itse jos pystyvät pitämään korotukset minimissä, ei tollasta käytöstä niiltä pikkupomoilta muuten tajua. Tai sitten se on vain sitä kun selkäranka muuten puuttuu, niin jossain se valta on näytettävä. :saunantaakse:

Enpäs jaksa kaivella mitä hommia teit, mutta eipäs tuolla niin väliä..

Sinuna soittaisin sieltä sairasvuoteelta TJ:lle ja vaatisin välitöntä palautetta tyyliin "Nyt tämä riisto saa riittää! Heti kun palaan saikulta niin haluan keskustella kompensaatio- ja urakehityksestäni!" :hyper:

Aika mielenkiintoista, että samassa threadissa ensin todetaan tienaavansa enemmän kuin työkaverit (jopa niin paljon, että paskaa tulee niskaan, jos tilinauha vilahtaa), mutta toisaalta todetaan olevansa kohtuuttoman huonosti palkattu. Ja huom! Jos sinne duuniin "muitakin tulijoita riittää," ei firman omistajalla ole pienintäkään syytä palkkoja nostaa.

Nyt Timba teet sen, mitä olet ajatellutkin, eli haet jostain vähän vaativampia hommia. Samalla tulee mitattua, paljonko oikeasti ansaitset sitä palkkaa.

(Itse vaihdoin maisemaa alkuvuodesta, eikä ole kertaakaan harmittanut. Ennen *tutti valehtelematta jokikinen päivä, nyt uudessa hommassa ei ole vastaavaa sattunut vielä kertaakaan.)

n. 3000 euroa netto. Plus firma maksaa asumisen. Tosin ulkomailla olen, joten Suomeen palatessa palkka pienenee ja kulut kasvavat, koska asumisesta saa jälleen maksaa. DI, valmistumisvuosi 2002. Ja niistä TEKin suosituksista: en tiedä yhtäkään, joka saa heti valmistuttuaan TEKin suositteleman n. 3000 euron alkupalkan. Itse aloitin 2400 eurolla ja mediaani pyörikin silloin n. 2450 euro/kk bruttopalkassa.

Julkaisut verotiedotklaan eivät pidä paikkaansa vaan näyttävät alakanttiin. Siinä näkyy bruttotulot kaikkien vähennysten ja muiden jälkeen. Itse tarkistin omat tulot ja 4000 euroa eli joku 15% heitti alakanttiin oikeasta brutosta.

Hae uutta paikkaa, käy haastatteluissa ja jos jonkun paikan saat, niin siinä on kättä pidempää neuvotteluihin. Tilannehan on silloin "maksakaa näin paljon, tai se on goodbye".
Tuohan on se unelmatilanne palkkaneuvotteluihin. Itse olin aikanaan intin jälkeen eräässä firmassa, jossa täsmälleen samaa työtä tekevät työtoverit saivat 2 euroa parempaa tuntiliksaa. Noh, kyttäilin hommia sitten muualta ja pian tärppäsikin, palkkakin oli sopivasti tuon 2 euroa parempaa tunnilta. Ai kun oli makeaa mennä pomon luokse kyselemään että josko saisi samaa liksaa kuin kanssatoverini.

Pomo: "juu ei tämä nyt oikein onnistu"

Minä: "terve"

Siitä sitten takkia naulakkoon ja menoksi, työsopimustakaan ei ollut kirjallisena joten irtisanomisaika oli pyöreä nolla.

onneksi ei ole vielä oma ammatti. (hakusessa vielä). Poliisikoulu olisi uudemman kerran tammikuussa..Yllätyin hieman vietiketjun alussa et melkein 3k poliisin palkka valmistuttua..

Ilmeisesti juuri sellainen "vellihousu" pikkupomo, joka haluaa näyttää hyvältä ylöspäin.

Ei kyseessä ole välttämättä mikään vellihousu. Noin se homma toimii. Esimies sanoo että ei voi mitään ja kattellaan, isompi pomo sanoo ettei asia hänelle kuulu. Siinä sitten olet. Isommissa firmoissa voi vielä viitata henkilöstöosastoon. Parhaassa tapauksessa ei tarvitse edes antaa nimiä, vaan joku harmaa eminenssi estää korotukset.

Jos pomolle meinaa uhata eroamisella, niin on parasta olla valmis myös eroamaan. Toisaalta jos kilpailevalla firmalla uhkailee, niin syntyneestä luottamuspulasta voi jo melkein irtisanoa...Ei ole helppo duunarin elämä.

Meikällä on parempi ratkaisu. Sitä tehdään mistä maksetaan. Jos ja kun työkaverit saa 10-20% enemmän palkkaa, niin teen vastaavan määrän vähemmän. Tunti myöhemmin duuniin ja tunti aikaisemmin pois :D

Aika mielenkiintoista, että samassa threadissa ensin todetaan tienaavansa enemmän kuin työkaverit (jopa niin paljon, että paskaa tulee niskaan, jos tilinauha vilahtaa), mutta toisaalta todetaan olevansa kohtuuttoman huonosti palkattu. Ja huom! Jos sinne duuniin "muitakin tulijoita riittää," ei firman omistajalla ole pienintäkään syytä palkkoja nostaa.

Näinhän tämä menee. Mutta enkai minä nyt huvikseni ala koko työporukan palkoista tappelemaan? Kyllä tässä aina oma lehmä on senverran ojassa, että ensin oma palkka ja sitten voi puoltaa muiden korotuksia. Meillä vanhemmilla on isompi palkka kun viimeksi taloon tulleilla koska koko palkkarakennetta on muutettu jälkeenpäin. Talon asia olisi korjata se peruspalkka kaikille samaksi ja henkilökohtaiset lisät on sitten jokaisen oma asia, minkä mä sille voin ettei ne näin tee? Ja itse koen tekeväni aika saatanasti koko talon ja oman porukan eteen ja jos saisin lisää liksaa ja muute eivät saisi ja tämä olisi julkista, niin sittenhän ne olettaisi että teen niidenkin hommat kun kerran saan enemmän rahaakin. Vaikea selittää. Tottakai samasta työstä pitää saada sama palkka noin pääsääntöisesti, mutta jos toinen ottaa enemmän vastuuta kuin toinen, organisoi hommi jne, niin pitäähän siitä maksaa lisää, miksi edes tehdä enemmän jos ei mitään hyödy? Ja aina ollaan kateellisia jos toinen saa enemmän...vaikka oikeutetustikin.

EDIT: Ja hommat on hakusessa tottakai koko ajan. Mutta tämä nykynen on vakkari ja sellainen halutessaan eläkkeelle asti duuni, joten ei ihan pienen palkkaeron takia kannata kovin isoa riskiä ottaa. Paras tilanne olisi saada tuolla pari euroa lisää tuntipalkkaan, olisi mielestäni kohtuu korvaus ja alani keskiarvoa.

Brutto 2000 e/kk.
Vuosi opiskeluita korkeakoulussa takana, oman alan duunissa, päivähommia, 37,5 tuntia viikossa, ei viikonloppuja. Merkintä CV:ssä tuntuu enemmän kuin palkka.

Back
Ylös Bottom