Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tässäkin aina kannattaa muistaa etukäteisväsytyksen ja lämmittelyn ero. Ei ole ensimmäinen kerta kun joku tulee sanomaan, että käyttää etukäteisväsytystä ja onkin heilutellut jalkojaan musiikin tahtiin :D

Itse teen aina kyykkyä ennen pari tiukkaa sarjaa ojennuksia ja itse ainakin tunnen saavani paremman tuntuman tällä tavalla!

Moni on tässä tredissä maininnut tuon kyykyn koko kroppaa rasittavan vaikutuksen, millä nyt kuitenkin viitataan varmaan lähinnä tuohon keskivartaloon. Jos kuitenkin tulee säännöllisesti treenattua keskivartaloa muilla liikkeillä (esim. vatsat, selänojennukset, kyljet), niin ei varmaan tarvi kyykkyä ainakaan sen takia tehdä.

Moni on tässä tredissä maininnut tuon kyykyn koko kroppaa rasittavan vaikutuksen, millä nyt kuitenkin viitataan varmaan lähinnä tuohon keskivartaloon. Jos kuitenkin tulee säännöllisesti treenattua keskivartaloa muilla liikkeillä (esim. vatsat, selänojennukset, kyljet), niin ei varmaan tarvi kyykkyä ainakaan sen takia tehdä.

Valitan: ei ole sama asia. Vaikka olin veivannut vatsaa (lisäpainoilla) vaikka mistä kulmasta ja kuvittelin sen olevan hyvässä formissa, etukyykkäilyn aloittaminen otti luulot pois: runko pettää ennen jalkoja eli kroppa alkaa nyökkäillä (jolloin sarja heti poikki) ennen kuin jaloista voima loppuu. Eri asia sitten on, tarvitseeko tuollaista runkovoimaa, jos ei esim. maveta.

On tullut kokeiltua. Talvella tuli vaihdeltua aika paljonkin noita. Jos kierrossa pyrittiin tehdä kovaa ojentajatreeniä esim. kapeata penkkiä niin ojentajia säästttiin aikaisemmassa rintareenissä alkuviikolla tekemällä Vipunostot maaten käsipainoilla supersarjana vaikka penkin kanssa. Näin penkistä tippui romuja pois jaojentajat eivät joutuneet niin kovan taakan alle. Toimii erittäin hyvin esim. selälle ja jaloillekin vaihteluna. Mulle noi on silti aika satunnaisia juttuja ja keskityn pääsääntöisesti suuriromuisten pääliikkeiden tekemiseen ensimmäisenä treenissä. Ja kuten joku jo mainitsikin niin se on erikoistekniikka ja rasittaa sitä päälihasta aika voimakkaastikin ja saattaa pidentää rinnan palautumisaikaa vaikka säästääkin ojentajia. :( :rolleyes:

Kyykyissä tulee nopeasti esille mikä on kropassa se heikko lenkki. Siksipä se onkin niin helkkarin hyvä liike... jos taka- ja etukyykkää isoilla romuilla niin voi hyvällä omallatunnolla sanoa keskikropankin olevan hyvässä kunnossa jalkojen lisäksi.

Ennenkuin leimaannun pelkkää kyykkyä tekeväksi, treeniohjelmani koostuu tällä hetkellä koko kroppa kolmesti viikkoon -periaatteesta:
ma: raaka työntö, kyykky, penkki, kulmasoutu (extrat: vatsat, selkäojennus)
ke: etukyykky, vinopenkki, maastaveto (extrat: kevyesti vatsat)
pe: raaka työntö, kyykky, penkki, kulmasoutu (extrat: ojentaja, hauis, dippi, vatsoja jos kykenee)

Aikaa treeniin menee lämmittelyineen ~60min.

Pakostakin alkaa tykkäämään kyykystä. Ja varsinaisena urheilulajina, kuten jollain muullakin tässä threadissa, vastustajan heittely. Tosin pääasiassa jalkaheitoilla. :)

Valitan: ei ole sama asia. Vaikka olin veivannut vatsaa (lisäpainoilla) vaikka mistä kulmasta ja kuvittelin sen olevan hyvässä formissa, etukyykkäilyn aloittaminen otti luulot pois: runko pettää ennen jalkoja eli kroppa alkaa nyökkäillä (jolloin sarja heti poikki) ennen kuin jaloista voima loppuu. Eri asia sitten on, tarvitseeko tuollaista runkovoimaa, jos ei esim. maveta.

Kyllä kyykky varmaan on ehdoton liike voimahakuisessa treenissä ja varsinkin jos halutan kehittää maastanostoa, ihan niin kuin sanoit.
Mutta se alkuperäinen kysymyshän oli, että onko kyykky välttämätön silloin kun haetaan massiivisia etureisiä nimen omaan bodausmielessä. Niin tähän on pakko edelleen sanoa, että ei ole! Aivan kuten maastanostokaan ei ole edellytys leveälle selälle.

Prässillä, hack-koneella ja ojennuksilla saan ainakin itse tehtyä etureisitreeneistä aivan helvetin rankkoja, itse asiassa paljon rankempia kuin silloin kun (taka)kyykky kuului ohjelmaan ja voi olla varma, että treeni menee perille ja tuntuu juuri siellä missä pitääkin.

Pelkillä jalkojen ojenuksilla niistä etureisistä ei varmastikkaan saa isoja, niin kuin tuossa jo joku kommentoikin.

Suosittelisin, että ihan oikeesti yrittää opetella sen kyykyn, eikä vain kokeile ja totea että paska liike. Sen liikeradan hakeminen ja löytäminen kestää hyvällä opastuksellakin tovin. Varsinkin jos mitään kovin motorista lajia ei ole tullut aikaisemmin harjoiteltua.

Amen to that, käsi pystyyn jokainen, joka on oppinut kyykkäämään oikein kahden kokeilukerran perusteella.

Tietenkin, jos treenauksessa tärkein asia on helppous ja vaivattomuus, niin ei kai siinä sitten mitään :jahas:

Olen miettinyt, ajaisivatko esim. prässi ja reidenojennukset saman asian kuin kyykkytreeni?

Itse en ole käytännössä pystynyt polvivaivojen takia juuri muuta tekemään kuin prässiä ja ojennuksia (joskus ojennuksetkin on pitänyt jättää pois) ja reidet on silti paras lihasryhmä. Eli ainakin itselläni toimii. Tässä esimerkkinä eräs jalkatreenini:

prässi 400kgx15,350kgx12,250kgx25
ojennukset x15,x12 (kiloista ei hajuakaan mutta näissäkin aloitan isommalla painolla ja vähemmän toiseen sarjaan painoa, teen nämä mahdollisimman puhtaasti keskittyen tippalihakseen)
koukistus x15,x10 (edelleenkään ei kiloista hajua.. sama periaate kuin ojennuksissa)
sjmv 140kgx15,120x12

Kaikki sarjat loppuun asti tai niin että vika toisto on avitettu. Joskus teen ojennukset ennen prässiä tai sjmaven ennen koukistuksia. Sarjamäärät ei ole myöskään kiveen hakattuja, mutta prässiä ja mavea aina max 3 sarjaa (monesti kaksi riittää). Prässissä kannattaa vaihdella jalkojen asentoa lankulla ja testata miten se vaikuttaa tuntumaan. Monet tekee useita liikkeitä jaloille ja sarjoja ainakin kaksi kertaa enemmän, mutta itse olen huomannut että tuo riittää meikäläiselle (ja yleensä treenin jälkeen konttaan lattialle ilman suurempaa halua tehdä enempää)... tietenkin voi spekuloida miten paljon kovemmat mun jalat olisi jos olisin tehnyt kyykkyä ja enemmän sarjoja. Heh.

Vähän :offtopic: mutta silti

Kaikki tuntuvat hehkuttavan kyykyssä juuri keskivartalon lihasten kehittymistä, mistä tulikin mieleen, että käyttääkö kukaan himokyykkääjistä vyötä apunaan, vai onko vyön käyttö "turhaa" eli hidastaa tukilihasten kehittymistä ja näin ollen johtaa lopulta suurempaan onnettomuusriskiin, kuin jos ei käyttäisi vyötä?

Itse olen kyykkäämisessä täysi aloittelija, ja käytän vyötä "turvallisuussyistä", vaikka sarjapainot on vain 90kg. Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin ja antaa selän määrätä sarjapainot. En tosin koskaan ole edes kokeillut antaako selkä periksi ilman vyötä tuolla 90 kg:lla...Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

izze, kannattaa aina tehdä mahdollisimman paljon ilman vyötä, ja jos tuntuu ettei paketti pysy kasassa isoissa painoissa, vahvistaa sitä heikkoa kohtaa. vyön käyttö on toki ihan ymmärrettävää max yrityksissä, mutta muuten en siihen hyötyä nää, varsinkaan aloittelijalle :)

Vähän :offtopic: mutta silti

Kaikki tuntuvat hehkuttavan kyykyssä juuri keskivartalon lihasten kehittymistä, mistä tulikin mieleen, että käyttääkö kukaan himokyykkääjistä vyötä apunaan, vai onko vyön käyttö "turhaa" eli hidastaa tukilihasten kehittymistä ja näin ollen johtaa lopulta suurempaan onnettomuusriskiin, kuin jos ei käyttäisi vyötä?

Itse olen kyykkäämisessä täysi aloittelija, ja käytän vyötä "turvallisuussyistä", vaikka sarjapainot on vain 90kg. Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin ja antaa selän määrätä sarjapainot. En tosin koskaan ole edes kokeillut antaako selkä periksi ilman vyötä tuolla 90 kg:lla...Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

Mielestäni varsinkin alussa kannattaa treenata mahdollisimman paljon ilman varusteita juuri siksi että kaikki pikkulihaksetkin kehittyy ja loukkaantumisriski pienenee. Heitä vyö pois ja pudota painoja, sitten lähde liikkeelle pidemmistä sarjoista ja lisää painoja kun tuntuu siltä että tekniikka ei hajoa ja rasitus tuntuu siellä missä pitääkin.

Se on aina yhtä surullista katsottavaa kun näkee jonkun aloittelijan tekevän 25kg tanko-hauiskääntöä rannesiteillä.

SJMV ohjelmaan

Itse olen myös pitkäraajainen ja pituuttakin on 191. SJMV:n ottaminen ohjelmaan mukaan toi varsin lyhyessä ajassa tuntuvaa hyötyä myös kyykkyyn lisääntyneen liikkuvuuden ja vahvistuneen alaselän ansiosta. Kannattaa kokeilla jos ei ole jo ohjelmassa.

Venyttelyn merkitystä ei sovi vähätellä mutta itselläni avaintekijä kyykyn saamisessa kohdalleen oli kovat keskivartalotreenit: vatsoille ja alaselälle vaan paljon kuritusta... Alaselkätreenejä tein pitkään selänojennuspenkissä lisäpainoilla joka sitten myöhemmin vaihtui tuohon SJMV:oon.

Smith kunniaan:haart:

d_a_n sanoi:
smithiä smithiä...

Ei todellakaan. Smith-laite on pec-deckin ja vatsalihaslaitteiden ohella turhinta, mitä salilla voi olla IMO. Luonnoton ja pakotettu liikerata lisää loukkaantumisen riskiä ja tukilihakset eivät vahvistu ollenkaan niin hyvin kuin vapaalla tangolla kyykätessä.

Komppaan Gillyannea ja Sepsistä. Kyykky ei ole samanlainen helppo liike kuin vaikka joku hauiskääntö, jonka tekniikan jokainen osaa (jos ei vain laita liikaa painoja). Kyykyn oppiminen vie aikaa, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Mutta pitkäjänteisyys kannattaa, sillä kun liikkeen oppii tekemään oikein, se palkitsee moninkertaisesti.

Kannattaa muuten koittaa myös tempausvalaa. Jos sen liikkeen oppii, on liikkuvuutta varmasti tarpeeksi ja normaalin takakyykyn tekeminen tuntuu sen jälkeen lastenleikiltä.

Eli pitäiskö vyö heittää he.....iin. *CLIP* Jostain vain olen keksinyt, että on "turvallisempaa" tehdä vyön kanssa...

Vyön kanssa saa mukavasti paineen laskettua alas tukemaan selkää. Vyön kanssa voi myös nostella isompia painoja kuin ilman vyötä. Kaipa sitä voi sanoa turvalliseksi jos kerran paino tuntuu kevyemmältä... :)

Toisin sanoen, älä käytä, ainakaan aluksi ettet hajota itteäs kun vyö jää vahingossa kotiin ja kokeilet runtata samoilla painoilla. Parempi alusta asti totuttaa syvät lihakset tukemaan pakettia, ja pitämään painetta, itse ilman varusteita. Parhaan hyödynkin vyöstä saa vasta kun keskikroppa on hyvässä lihassa ja tekniikka jotensakin kunnossa.

Amen to that, käsi pystyyn jokainen, joka on oppinut kyykkäämään oikein kahden kokeilukerran perusteella.

Tietenkin, jos treenauksessa tärkein asia on helppous ja vaivattomuus, niin ei kai siinä sitten mitään :jahas:

Totta, olisihan se hyvä oppia. Mutta mä treenaan sen vuoksi että pidän ja nautin siitä, en siksi että joku tietty liike on opeteltava väkisin. Silloin se jää pois. Siis olen mä sitä aiemminkin kokeillut. Ei vaan onnistu. Jos jonain päivänä se alkaa kiinnostaa niin katellaan sit mutta nyt se ei ole ajankohtainen.

Vain sinä voit kokeilla, voitko korvata kyykyn jollain muulla liikkeellä.
Bodailussa harva asia on kiveen kirjoitettua Jumalan sanaa. Tiedän useita ihmisiä aina harrastelijatreenareista kilpakehonrakentajiin, joilla kyykky ei syystä tai toisesta onnistu. Kyykyn sijasta voi kokeilla mm. jalkaprässiä, etukyykkyä ja hack-kyykkyä. Joillakin jopa maastaveto kapealla jalka-asennolla tuntuu yllättävän hyvin reisissä.

Oma näkemykseni on, että massiiviset reidet voi hyvinkin kehittää ilman jalkakyykkyä. Monelle kyykky silti on erinomainen liike. Jalkaprässiä varten antaisin yhden vinkin: Kokeile ainakin ajoittain hyvin pitkiä sarjoja. Prässissä moni tuntuu hyötyvän selvästi pidemmistä sarjoista, kuin mihin tavallisesti on totuttu. Puhun nyt 20-50 toiston alueesta. Tämä ei ole vitsi.

Vähän ooteeta, mutta olkoon: jaksaisiko Pakkiksen voimailijat järjestää epävirallisen kyykkykoulun, kimppatreenit jossain Helsingin isommalla salilla ja halukkaiden tekniikkaa katseltaisiin vähän kuntoon. Uhrilahjoina opastettavat voisivat tarjoilla avustajilleen mallasjuoman / proteiinipatukan / lämmintä kättä ja hyvää mieltä / jotain muuta, mitä _________ (valitse sopiva).

Itsellänikin olisi tuossa yli 90 asteen kyykyssä jotain korjattavaa, vielä kun tietäisi mitä...

Jos motoriikkasi sen kestää, ehkä se voi toimia. Jos kyykky tuntuu pienelläkin treenipainolla heiluvalta ja "lonksuvalta", ei ehkä ole sinun juttusi. Kiteyttäisin asian näin: kyykyn tekniikka ei saa kärsiä väsytyksestä.

Omalla kohdalla takakyykyssä suurin ongelma oli ja on varmaan edelleenkin keskivartalon kontrolli tai sen puute. Kun muutaman vuoden lähes totaalisen treenaamattomuuden jälkeen aloittelin taas säännölliset salitreenit, niin (muka) varovaisesta alusta huolimatta erinnäiset paikat kehossa paukkuivat rikki. Varsinkin selkä oli jatkuvasti jumissa, ei tosin pahasti mutta väsyi jo muutaman kevyen kyykkysarjan jälkeen.

Pitkäänhän siinä ihmettelin, että mikäs helkkari siellä selässä oiken on rikki mennyt kun ei tuntunut kestävän treenia lainkaan. Pikku hiljaa sitten alkoi valjeta, että selkärangan tukilihakset ovat vain yksinkertaisesti melko heikossa hapessa ja vaativat vahvistamista. Ei auttanut muuta kuin ottaa selkää rasittavat jalkaliikkeet, kuten takakyykky vapaalla tangolla, pois ohjelmasta ja korvata ne muilla liikkeillä sekä keventää painoja vaikka kuinka pahaa teki itsetunnolle.

Vaikka smith-laitetta tunnutaan kovasti haukkuvan niin sopi se ainakin itselläni väliaikaisesti takakyykyn korvaajaksi. Toki selän vahvistuttua tuli ohjelmaan takaisin vapaalla tangolla taka-ja etukyykkyä.

Itsekin olen pitänyt omia raajoja jotenkin pitkinä (pituutta 186), ja hakenut niistä syitä kun penkki ja kyykky ei kulje maastavedon tahtiin. Mutta onhan sitä maailmalla nähty, että pitkilläkin naruilla saadaan rauta liikkumaan, kunhan voimaa ja tekniikka on tarpeeksi. Eli ei auta muuta kuin hioa sitä tekniikkaa kuntoon kärsivällisesti ja pitää painot sellaisina, että koko kroppa pysyy kontrollissa kyykätessä.

Back
Ylös Bottom