Kysy fitness-kisoista (kisakysymykset&kisaajien tsemppailut tänne, ei kisaforumille!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PriYa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
43
Halusin kovasti tänne punttimimmien yleiselle puolelle kisaamista koskevan threadin, koska aina noita teidän juttuja lukiessa tulee mieleen kaikenlaisia kysymyksiä. Koska mulla ei ole oikeuksia tonne kisaajien puolelle, niin ne ovat jäänet ilman vastauksia. :( Ja vaivaavat mieltä. Here I go;

* Minkälainen on kisapäivä? Mitä syötte, juotte, paljonko?

Mulla on jotenkin sellainen käsitys jäänyt, että kisaajat ei joisi edes vettä ennen kisoja. Oonko aivan hakoteillä?

* Kuinka aikaisin kisapäivä alkaa, siis moneltako heräätte? Ja mitä kaikkea pitää tehdä vielä ennen kisoja?

Jostain syystä mua vaan kiinnostaa se kisapäivän henkinen puoli. Raskastahan se on, tottakai, mutta kuinka raskasta?

Ei nyt satu muistumaan muita kysymyksiä mieleen, mutta olihan tässäkin jo jotakin. Ja jatkoa seuraa varmasti. :D

Ensimmäisenä kyllä sanon että voe helevettiläinen sentään. Kirjoitin sellaisen stoorin että...ja se hävisi taivaan tuuliin yhdessä sekunnissa :curs: Kiitos foorumille, kun se aina nakkelee pihalle...10 000 *:evil:

Otetaanpas uudestaan...
PriYa sanoi:

Kisapäivänä ei pahemmin syödä eikä juoda :lol2:

Kisaviikkohan alkaa n. 3 päivän tyhjennyksillä eli syödään lähinnä vain proteiinia ja rasvaa. Hiilihydraatit ovat minimissään. Loppuviikosta alkavat tankkauspäivät eli jolloin syödään lähinnä vain hiilihydraattisafkaa (puuroja, riisiä, riisikakkuja yms.) Kisapäivänä syödään myös tankkausruokia, mutta hyvin maltillisesti. Kisapäivä on pitkä, joten kuntoa pitää osata arvioida, eikä mitään etukäteen sovittua kaavaa voi välttämättä noudattaa. Eväät ovat siis hyvin vähäiset ennen kisaa ja kisan aikana.

Vettähän ei myöskään juoda kisapäivänä. Yleensä hanat suljetaan 1-1½ vrk aikaisemmin. Vettä tulee luonnollisesti esim. puuroveden mukana, mutta sitä ei juomalla juoda. Kisapäivänä ei myöskään juoda, tosin esim. vaparin jälkeen saatan kostuttaa hieman suuta, mutta ei sitä voi juomiseksi sanoa.

PriYa sanoi:
* Kuinka aikaisin kisapäivä alkaa, siis moneltako heräätte? Ja mitä kaikkea pitää tehdä vielä ennen kisoja?

Herätyshän luonnollisesti riippuu paljonkin siitä moneltako kisat alkavat ja moneltako kilpailijoiden pitää viimeistään saapua kisapaikalle. Herätys kuitenkin on hyvin aikaisin aamulla 6-7. Hyvin monet maalaavat aamulla vielä viimeisen pro tan värikerroksen ennen kisoja. Myös meikkaus, hiusten- ja kynsien laittaminen kuuluvat aamun kuvioihin. Kisakassin pakkaaminen ja rentoutuminen ennen h-hetkeä.

PriYa sanoi:
Jostain syystä mua vaan kiinnostaa se kisapäivän henkinen puoli. Raskastahan se on, tottakai, mutta kuinka raskasta?

Henk.koht kisapäivät eivät ole koskaan olleet raskaita. Sehän on se päivä, jonka eteen on paiskittu töitä niin pirusti. Tuhansia treenitunteja salilla ja lenkkipoluilla. Siitä päivästähän tulisi nauttia täysin rinnoin ja hyvillä mielin, eikä ottaa sitä niin raskaasti. Onhan se toki pitkä päivä, kaikkine odotuksineen, mutta muitten kisaillessa lavalla, voit itse rentoutua lavan takana esim. hyvän musiikin parissa. Jos tiedät tehneesi kaiken kisakuntosi eteen, voit olla tyytyväinen itseesi ja luottavaisin mielin. Fiiliksen tulisi olla korkealla, jotta pystyt säteilemään lavalla kuin Naantalin aurinko. Hyvän fiiliksen tulisi välittyä myös tuomareille ja yleisöön. Jos kisapäivä on henkisesti kovin raskas, en usko että lavalla säteileminen on kovinkaan helppoa!

Herätyshän luonnollisesti riippuu paljonkin siitä moneltako kisat alkavat ja moneltako kilpailijoiden pitää viimeistään saapua kisapaikalle. Herätys kuitenkin on hyvin aikaisin aamulla 6-7. Hyvin monet maalaavat aamulla vielä viimeisen pro tan värikerroksen ennen kisoja. Myös meikkaus, hiusten- ja kynsien laittaminen kuuluvat aamun kuvioihin. Kisakassin pakkaaminen ja rentoutuminen ennen h-hetkeä.

Mua kiinnostaa tuo ihon maalaamis osio:lol2: eli kuinka monta kerrosta yleensä laitetaan? Kauan se väri pysyy pinnassa? ja kuinka monta kertaa yleensä harjottelette värin laittoa ennen kuin menee ns nappiin? Ehkä hieman hölmöjä kysyn, mutta kysymällä oppii...:thumbs:
Nii ja semmoinen tosta väristä vielä että kuinka hyvin se peittää tatuoinnit ja onko sellaista väriä joka peittäisi ne kokonaan?

kiitoksia viisaammille jos jaksatte vastailla

Muistaakseni laitoin kisaväriä 6 kerrosta. Mulle riitti 1 pullo. Olen kuullut, että toisilla menee jopa 3 pulloa. Äiskä toimi mun "maalaajana" ja se osas homman tosi hyvin :) Värin levitys on kisoissa ehkä inhottavin juttu. sen kanssa on kamala olla. On sellanen olo, että olis kieriny muta kasassa :) Väri lähtee suht hyvin pois suhkussa käynnin jälkeen, mutta kuivempiin kohtiin sitä jää useaksi päiväksi. En muista ihan tarkkaan...

Valmistautuminen on muuten hienoa, jännää puuhaa :). viimeiset päivät on vähän kuin unessa olis...Varsinkin ekalla kerralla kun ei tarkkaan tiedä mitä edessä.

Itse en oo kokeillu mitään tyhjennys tankkaus juttuja. Ehkä sitten ensi kerralla. Veden juonnin lopetin vuorokautta ennen. Vähän suuta kostuttelinen ennen lavalle menoa. Ei ollut edes erityisen vaikeeta. Se hetki kun nousee lavalle on kaiken jännin. Sydä tykyttää hulluna ja meinaa pökrätä :) Mutta sitten kun on siellä hetken ollut niin alkaa nauttia siitä ja ajattelee jee täällä ollaan :) Näin ainakin minulla.

natsuli sanoi:
Mua kiinnostaa tuo ihon maalaamis osio:lol2: eli kuinka monta kerrosta yleensä laitetaan? Kauan se väri pysyy pinnassa? ja kuinka monta kertaa yleensä harjottelette värin laittoa ennen kuin menee ns nappiin?

Mä oon laittanut 4-5 kerrosta Pro Tania. Esim. jos lauantaina on kisat, niin maalamisen olen aloittanut torstai-iltana (1 kerros), perjantai aamuna 1 kerros, perjantai-iltana 1 kerros ja lauantai aamuna 1 kerros. Jos väri on näyttänyt haalealta, niin esim. perjantaina olen laittanut 3 värikerrosta. Pari kertaa käyn suihkussa eli kevyesti huuhdon ylimääräiset värit pois, jotta tulos olisi tasaisempi. Ennen tätä maalaussessiota on tietenkin pitänyt ajaa karvat pois ja kosteuttaa ihoa jo useamman viikon ajan!

En ole koskaan harjoitellut värin laittoa, vaan valinnut maalariksi asiansa osaavan henkilön, jolla on aikaisempaa kokemusta niistä hommista. Maalaus sujuu kaikista parhaiten ihan normaalilla maalipensselillä. Sormet ja jalkaterät voi sitten viimeistellä vaahtomuovisiveltimellä, joka tulee pullon mukana.

Pro Tania olen ostanut aina varulta sen 2 pulloa per kisa.

Sulla on, Fitnesspimu, tosi ihana asenne!
a130.gif

Tähän threadiin mitenkään liittymättä; onko täällä jossain listattuna (muiden) fitnesspimujen kotisivuosoitteita? :D

Kiitsa teille, mimmit! :D Ansku onkin tehnyt oikein kunnon listan sinne muunmaankielisten puolelle. (Ehkä mun pitää ottaa itteeni niskasta kii, ja tulla sinnekin kurkisteleen.) :)

Oi oi ihanaa, että PriYa aloitit tälläisen theardin! :)

Ehkäpä tyhmä kysymys: Miten alas rasvaprossa pitää laskea kisoihin? Tai siis mikä olisi hyvä..? Tietty mitä kireämpi sen parempi, mutta johan siinä alkaa terveydelliset seikat tulemaan vastaan...

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ei ole mitään yhtä oikeaa lukua missä rasvaprosentin pitäisi olla- harvemmin liiankireitä fysikoita kuitenkaan fitness lavalla näkee, päinvastoin. Jos kunto alkaa olla kohdillaan jo hyvissäajoin ennen kisaviikkoa, niin silloin nostetaan kokonaiskaloreita, vähennetään aerobista tms. jottei jäljellä oleva lihasmassa pala- ajoitus ennenkaikkea.
näppituntuma on aika hyvä mittari ... nahka muuttuu sellaiseksi ohueksi kun kisakunto alkaa olla lähellä- mutta peili ja joku lajin tunteva ulkopuolinen ,joka seuraa kuntoa on kuitenkin kaikkia mittareita + vaakoja tärkeämpi apu:thumbs:
Mitä tulee terveydellisiin seikkoihin, niin monilla jää menkat pois jossain vaiheessa diettiä ,palautuen dietin jälkeen- toisilla taas ei jää menkat pois koskaan- yksilöllistä kaikki tämä.

Pitäkääs mimmit silmät auki toukokuussa. Mä olen tässä kevään mittaan itsekseni rakentanut kattavaa, täysin ei-kaupallista sivua kaikille fitness-kisaamisesta kiinnostuneille ja avaan sen toukokuussa kun kisahössötykset on ohi. Sinne tulee käytännössä ikäänkuin artikkelien muodossa kaikki tieto mitä olen kahden vuoden aikana tästä lajista saanut selville. Hiukan samaan tyyliin, kuten olen kirjoitellut tuonne kisaosiollekin: ihan kaikkea valmentajan hankkimisesta viimeisen päivän kisa-asujen liimaamiseen.

Sivut aukeavat osoitteessa http://www.fitnessflow.org. Stay tuned! :)

Tuosta rasvaprosentista: se tuntuu olevan todella yksilöllistä. Arvioisin karkeasti, että 7-15%. Riippuu täysin ihmisestä, toinen voi näyttää hyvältä vasta alle kympin rasvoissa kun taas joku toinen näyttää nälkiintyneeltä luuviululta. Paljon merkkaa myös se, miten paljon tytöllä on lihasmassaa.

PriYa sanoi:
Aamulla herään tod aikaisin laittaa tukkaa ja meikkiä. syön tösi vähän jotain kevyttä, en juo mitään.

Jos kisapaikalla pitää olla 10-11 aikaan, oon heränny 3-4 aikaan aamuyöllä

Jännitän aivan sairaasti. käyn lavalla olon vaiheet päässäni läpi klassista musaa kuunnellen. ei se kovin raskasta enää siinä vaiheessa ole, sillä raskain vaihe, eli dieetti on ohi, ja on tavallaan jo kisapäivänä voittaja vaikkei pyttyä tuliskaan.

Taas tuli pari juttua mieleen;

*Miten kulutatte aikaa lavan takana kisan ollessa käynnissä?

*Onko kaikilla oma huoltaja mukana?

PriYa sanoi:
*Miten kulutatte aikaa lavan takana kisan ollessa käynnissä?
Eipä siellä mulla ainakaan aika pitkäksi tullut. Lätistiin kavereitten kanssa, pumppailtiin, levytettiin jalat kohti kattoa, fiksailtiin bikinejä kiinni persauksiin, tömpsyteltiin suonia pintaan ja väliajalla käytiin messualueella moikkaan tuttuja ja kysymässä kommentteja (ja ottamassa maistiaisia osastojen protskupatukkanäytteistä...).

*Onko kaikilla oma huoltaja mukana?
Ei. Mutta kylläpä siitä vaan iso apu oli! :love:

hmmm... hauska lueskella näitä juttuja. toivottavasti sitä joskus pääsee itekki mukaan kisaileen :) Eka kyl tarttee hommata ne lihakset :lol2:

Tuli täs mielee ku näitä luin et minkä ikäsinä mimmit on alkanu kilpaileen tai päättänyt et esim. vuoden/kahden päästä ollaan kisoissa. Milloin hankitte valmentajat? Ja kun kuuntelee nuita juttuja kaikista puvuista ja rusketus-väreistä ja kengistä ja ohjelmista ja esiintymisestä, nii tuntuu et joutuu reenaa ainaki kymmenen vuotta enneku mitää osais :evil:

Halut on kyllä kovat ja se valmentaja auttas asiaa kyllä sairaan paljon. Osais neuvoo jne.... En vaan tiiä ku työt loppuu elokuussa et millä sen kaiken sitten maksais :eek: Ei taida opintotuki ihan riittää :/

[mod]
Siirsin kisapuolelta tähän ketjuun, koska kisaforumille saavat kirjoittaa vain kilpailevat mimmit. -Faidra
[/mod]

beeibe sanoi:
Tuli täs mielee ku näitä luin et minkä ikäsinä mimmit on alkanu kilpaileen tai päättänyt et esim. vuoden/kahden päästä ollaan kisoissa. Milloin hankitte valmentajat?
Mulla eka visio kilpailemisesta kävi mielessä pari vuotta sitten keväällä, jolloin olin 23-vuotias. Siitä vuosi eteenpäin ja hankin valmentajan ja asetettiin tavoitteeksi tän kevään kisat. Tällä hetkellä treenaillaankin sitten ihan omin konstein, mutta kyllä etenkin ennen ensimmäisiä kisoja valmentajasta oli hyötyä. En tiedä, mitä tuolla iän kysymisellä hait, mutta iästä sanottakoon sen verran, että ainakin omaan silmään on pistänyt, että ne parhaimmat fysiikat taitavat olla niillä 30 vuoden kieppeillä ja yli olevilla, joten onneksi tässä ei itselläkään ole kuin aikaa! :D

Ja kun kuuntelee nuita juttuja kaikista puvuista ja rusketus-väreistä ja kengistä ja ohjelmista ja esiintymisestä, nii tuntuu et joutuu reenaa ainaki kymmenen vuotta enneku mitää osais :evil:
:anssi: :piis: Oikeasti nuo jutut eivät ole mitään rakettitiedettä ja ainakin omalla kohdalla voin sanoa, että järjestelyt sujuivat dieetilläkin vaivattomasti, kun ei niistä turhia stressannut. Tässä yhteydessä tosin täytyy antaa myös krediittiä hyvälle ystävälleni, joka on myös kisannut ja josta oli suuri apu kisavalmisteluissa! :love:

Halut on kyllä kovat ja se valmentaja auttas asiaa kyllä sairaan paljon. Osais neuvoo jne....
Mä en näe tuota valmentajaa minään välttämättömyytenä, etenkin jos itsestä löytyy tarpeeksi tahtoa ja vaivannäköä. Netistä löytyy näistä asioista paljon tietoa ja kunhan muistaa avata suunsa, jos jokin asia askarruttaa.

beeibe sanoi:
hmmm... hauska lueskella näitä juttuja. toivottavasti sitä joskus pääsee itekki mukaan kisaileen :) Eka kyl tarttee hommata ne lihakset :lol2:
Minusta tärkeintä ihan alussa on nimenomaan se, että USKALTAA UNELMOIDA. Ilman haaveita elämä olis paljon tylsempää!

Tuli täs mielee ku näitä luin et minkä ikäsinä mimmit on alkanu kilpaileen tai päättänyt et esim. vuoden/kahden päästä ollaan kisoissa.
Mä olin 21-vuotias kun ekan kerran se ajatus edes kävi mielessä, että ehkä joku päivä voisin kilpailla. Aiemmin luulin, että olen auttamatta liian vanha, mutta kaivelemalla tietoa eri lähteistä hoksasin, että tähän lajiin ei voi yhdistää käsitettä "liian vanha". Vaikka aloittaisi salitreenin vasta nelikymppisenä, voi hyvinkin kavuta lavalle. Toisaalta yhtä hyvin myös 15-vuotias voi asettaa tavoitteeksi esim. nuorten kisat kunhan pohjaa on rakennettu ensin kunnolla. 18-vuotiaana tuo nuori voi olla jo mielettömän hienossa kunnossa. Samoin se kipinän saanut nelikymppinen voi antaa itselleen lahjaksi astetta upeamman vartalon joka vuosi, sillä painoharjoittelu ei katso ikää!

Milloin hankitte valmentajat?
Mun ensimmäinen "valmentajani" oli oikeastaan personal trainer, joka teki mulle saliohjelman ja suuntaa-antavan ruokavalion. Tämä tapahtui juurikin tuolloin 21-vuotiaana eli maalis-huhtikuussa 2004. PT oli Niina Aaltonen, voin suositella lämpimästi. :) Taitaa nykyään olla myös liiton valmentajien listalla. Googlettamalla löytyy Niinan nettisivut. Myöhemmin kaipasin apua lähempää (Niina oli Helsingissä, minä Tampereella) ja käännyin paikallisen valmentajan puoleen. Minulle nykyisen kaltaisesta vuosisopimuksesta on ollut eniten hyötyä, sillä silloin ikäänkuin sitoutuu tekemään sen koko vuoden niitä hommia, ei vain kisadieetin ajan. Moni nimittäin ottaa pelkän kisadieetin ajaksi valmennusapua ja muuten touhuilee itsekseen. Minusta on tärkeää, että valmentaja näkee urheilijan kehityksen läpi vuoden ja oppii siten tuntemaan myös henkilön rahatukun takana.

Ja kun kuuntelee nuita juttuja kaikista puvuista ja rusketus-väreistä ja kengistä ja ohjelmista ja esiintymisestä, nii tuntuu et joutuu reenaa ainaki kymmenen vuotta enneku mitää osais :evil:
Voi kuule, ei sulla ole mitään hätää noiden asioiden kanssa! Niistä ehtii ottaa selvää vielä hienosti. Tärkeintä on se unelmointi, into ja omistautuminen.

Mä olen pitkään sadatellut, kun ei ole mitään sellaista aarrearkkua josta löytäisi vastaukset yleisimpiin kysymyksiin fitness-kisaamisesta. Olenkin tuossa aiemmin jo maininnut tämän yhden ikioman projektini. http://www.fitnessflow.org -sivuston rakentamisen. Se ei ole vielä(kään) auki, mutta ilmoittelen kyllä kun sitä pääsee lueskelemaan. Sinne pyrin purkamaan kaiken sen tiedon mitä olen parin vuoden aikana tästä lajista saanut kasaan. Toivon, että tuon kisa-abc:n kautta ne "minä en koskaan..." -ajatukset muuttuisivat useamman kohdalla "minä haluan, uskallan ja päätän" -ajatuksiksi.

Halut on kyllä kovat ja se valmentaja auttas asiaa kyllä sairaan paljon. Osais neuvoo jne.... En vaan tiiä ku työt loppuu elokuussa et millä sen kaiken sitten maksais :eek: Ei taida opintotuki ihan riittää :/
Ei se valmennus loppupeleissä niin kallista ole. Jos se maksaa esim. 350e/vuosi, niin sehän on alle euron per päivä. Kertasummana se on toki kova, mutta moni valmentaja voi suostua myös osamaksuihin (esim. 3kk välein tms). Kannattaa kysellä ympäriinsä ketä kukakin kilpailija suosittelee ja päättää sen perusteella. Missään nimessä ei kannata vain sokeasti luottaa, että "kun se on kisannut niin se varmana kyllä osaa". Osaa ehkä tehdä ohjelmat itselleen, mutta osaako tehdä yksilölliset ohjelmat myös muille, esimerkiksi sinulle?

kiitti faidra! toi sääntö tais lipsuu ohi mun silmien... no asia onneks korjattu :)

mites toi valmentajan kanssa te ootta sitte toiminu? Kui usein näätte ja tekeekö se sit justiin ohjelmat ja ruokavaliot jne... vai kui paljo se on matkassa tässä jutussa. Mä oon nyt 20 ja kuite suht tuore tapaus tällä saralla, niin luulen et mun ois parasta turvautuu aluksi valmentajan apuun ja tietotaitoon ja siinä samalla sitten kartuttaa omaakin.

Kun nyt on päässy sisään tähän lajiin, niin ois paljon kivempi treenata jonku selvän tavotteen kanssa. Ennen se oli lähinnä sitä että kunhan teki jotain. Nyt oon varma et haluun tehdä nimenomaa tätä :)

Otan kyl mielellää vinkkejä vastaan valmentajista ja varsinki täällä pohjoisessa olevista ja pitää alkaa itekki sitte tsekkailee nuita nettisivuja ja ettiin sopivaa ihmistä. Motivaatiota multa kyllä löytyy enemmän ku tarpeeks ja se kaikki tulee varmasti tarpeesee :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom