Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En varsinaisesti kiinnostunut tuosta Zeitgeist-ilmiöstä vaan yleensäkin siitä, miten tämä yhteiskunta toimii. Miten kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kuka tätä hommaa oikeastaan pyörittää.
Ihminen ei ole tuhoamassa maapalloa omalla toiminnallaan vaan maapallo tuhoaa ihmisen, ja Maapallo jää tänne pyörimään onnellisena meidän jälkeen. Ehkäpä siksi olisi syytä osoittaa pientä kunnioitusta ehtyviä luononvaroja kohtaan.... Onko Venus Projekti siihen oikea vastaus? Onko jatkuva oman edun tavoittelu oikea vastaus? Mene ja tiedä.
Tämmösiä ajatusia itsellä heräsi Moving Forwardin jälkeen.
Joten, mistä kaikessa lopulta on kyse? Maailmanlopun kultti? Neokommunistien salajuoni? Nörttien teknofantasiaa? Vaiko oikeasti aikaansaava ja merkittävä liike?
Mun mielestä kapitalistinen järjestelmä toimii, ihminen on luonnosta ja luotu kilpailemaan, toteuttakaamme kilpailu tässä hyväksi havaitussa järjestelmässä.
Mitä tarkoitat "toimimisella"?
Voi toki taistella vastaan, mutta ne kenellä on rahaa pitävät siitä huolen ettei järjestelmää noinvain kaadeta.
Mikään ei ole utopistisempaa kuin se, että kuvitellaan lisääntyvän kulutuksen ja jatkuvan talouskasvun olevan jollain tapaa kestävä yhtälö tällä maapallolla. Maapallolla on tietyt, rajalliset luonnonvarat, joita tulisi hyödyntää säästeliäästi ja strategisesti. Sitä ei tällä hetkellä tehdä ja ellei jonkinlaista suurta muutosta tähän tapahdu, on utopiaa ajatella lopputuloksen olevan kaunista katsottavaa.
En ole vieläkään saanut katsottua Zeitgeist 2 tai 3:a joten olisi ehkä viisainta pitää mölyt mahassa. En kuitenkaan malta, vaan pakko kysellä vielä tyhmiä kun täällä kerta näyttäisi olevan Zeitgeist-herätyksen (?) saaneita
Point taken. Luonnonvarat eivät riitä loputtomiin. Mutta mikä on Zeitgeistiläisten skenaario sille, miten tämä tulee tapahtumaan? Pelätäänkö, että heräämme joku päivä siihen kun kotipihasta kaatuu maapallon ainoa puu ja uutisissa sanotaan että nyt se viimeinenkin öljyputki on kuiva? Jäisimme tyhjän päälle ilman mitään korvaavaa teknologiaa. Tuskinpa. Perustuuko siis Zeitgeistiläisten huoli tulevaisuudestamme siihen pelkoon että kaikki lopulta "romahtaa" hyvin nopealla aikataululla eikä mitään sopeutumista/tasoittumista ehdi tapahtua?
Entäpä sitten tuo resurssipohjainen talous. Mitä vastaatte niille, jotka argumentoivat että kyllähän sen tyyppistä on jo kokeiltu - ja varsin huonoin seurauksin. Olisiko ratkaisu se, että vältetään diktatuuria ulkoistamalla päätöksenteko jollekin supertietokoneelle? Onko tämä realistinen ajatus?
Olen myös osittain samoilla linjoilla Sundayfuckin kanssa. En siis sano, että ihminen olisi "luotu kilpailemaan" mutta kyllä meillä tiettyjä sen suuntaisia taipumuksia taitaa olla, ihan biologiankin perusteella. Ainakin jos halutaan kehittyä, se vaatii tietynlaista tervettä kilpailuhenkisyyttä, työnjakoa, palkitsemisia, pettymyksiä, oppimista, ongelmanratkaisua, virheitä jne. Jopa monenlaiset humanitääriset kriisit ja sodat voivat auttaa tieteen, teknologian ja yhteiskunnan kehittymisessä.
Epäkohtien osoittaminen sormella ja oikeasti toimivan vaihtoehdon esittäminen ovat kaksi täysin eri asiaa, jotka vieläpä valitettavan usein ovat kovin kaukana toisistaan.
Tai ehkä minä vain kuljen laput silmillä kunnes saan katsottua nuo leffat
Mikään ei ole utopistisempaa kuin se, että kuvitellaan lisääntyvän kulutuksen ja jatkuvan talouskasvun olevan jollain tapaa kestävä yhtälö tällä maapallolla. Maapallolla on tietyt, rajalliset luonnonvarat, joita tulisi hyödyntää säästeliäästi ja strategisesti. Sitä ei tällä hetkellä tehdä ja ellei jonkinlaista suurta muutosta tähän tapahdu, on utopiaa ajatella lopputuloksen olevan kaunista katsottavaa.
Tuntuu siltä että kaikkien tällaisten vaihtoehtoliikkeiden lähtökohta on väite, että talouskasvu ei voi jatkua loputtomiin. Se on kuitenkin mahdollisimman suuri valhe, sillä talouskasvu ei perustu luonnonvarojen riistämiseen, vaan siihen että tieto kumuloituu ja ihmiset kehittävät työmenetelmiä ja tehostavat tuotantoa. Se on prosessi jonka suunnan voi kääntää vaan sivilisaatioiden laajamittainen tuho, kuten vaikkapa ydinsota tai meteori-isku. Eli kyllä, talouskasvu voi ja tulee jatkumaan loputtomiin niin kauan kuin ihmisiä tällä pallolla elelee.
Olisi ihan mielenkiintoista jatkaa keskustelua näistä asioista jonkun sellaisen zeitgeist/maanystävät/tms. tyypin kanssa joka sisäistää sen että talouskasvu ei perustu luonnonvarojen riistämiseen. Se pitäisi kaikkien oppia jo koulussa, ja kaikki yhteiskuntatieteitä vähänkään lukeneet oppivat sen taloustieteen peruskurssilla. Ilmeisesti nämä zeitgeist-tyypit ovat olleet oppituntien ajan liian kiireisiä väsätessään pelottavalla taustamusiikilla varustettuja youtube-videoita, ettei tuo yksinkertainen perusasia ole mennyt perille.
En ole perehtynyt asiaan niin syvällisesti että pystyisin käymään hienostunutta keskustelua kaikkine hienoine sivistys-sanoineen. Mulla on selvät mielipiteet asiasta omassa päässä, olen kattonut sen yhden zeitgeist elokuvan, olikohan nyt ensimmäinen. Oli paljon mielenkiintoista spekulointia, mutta olen silti sitä mieltä että tämä nykyinen systeemi on hieno. Mitä ihminen on ilman hierarkkiaa ja kilpailua? En tiedä enkä ajatellut ottaa selvää. Jos joku näkee elämäntyökseen taistella venus projektin puolesta niin taistelkoon, minä teen töitä ja kaikkea mistä itse pidän ja näytän keskisormea muulle maailmalle täältä omalta pieneltä tontiltani. Ihminen tuhoaa itsensä, se on selvää. En siis juurikaan sano juuta enkä jaata koko asiaan, mulla on hyvä olla niin kauan kuin mulla on rahaa ja mahdollisuus hommata sitä. Persaukisten propagandaa koko zeitgeist. Asioita tosin tässä rahajärjestelmässä voisi parannella, kuten yhteinen valuutta koko pallolla.