Yo-kirjoitukset kevät 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy-
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kirjotin hissa manttu matikka ja äikkä
JOKA IKINEN JÄI YHEN TAI KAKS PISTETTÄ PAREMMAN ARVOSANAN RAJASTA:curs: :curs: :curs: :curs: :curs: :wall: :wall: :wall: :wall:

yhen tollasen just alle rajan viel kestäis mut et KAIKKI
 
Ho ho. Ihan vituikshan se meni.

Äikkä M (TASAN pisterajan mukaan eli 80p :D)
Fysikka M (:curs: :curs: :curs: vituttaa aika vitusti kun mokasin tän kokeen, olis voinu vaikka ällä tulla. Kaks pojoa jäi E:stä)
Matikka E (jotain hyvää sentäs :))
Pitkä saksa B (199 pojoa eli pisteen päähän C:stä :D)

Eli kaikenkaikkiaan EEMMMB. Ei tule kovin hyviä alkupisteitä yliopistolle. :(
 
4 kirjotin ja kaikki meni läpi.
Matikka C
Äikkä M
Hissa A jihuu ei tullu I:tä
Enkku B

mukana oli vielä 3 vuotta merkonomiopiskelua...jossa vähän parempaa menestystä.
 
samout sanoi:
kirjotin hissa manttu matikka ja äikkä
JOKA IKINEN JÄI YHEN TAI KAKS PISTETTÄ PAREMMAN ARVOSANAN RAJASTA:curs: :curs: :curs: :curs: :curs: :wall: :wall: :wall: :wall:

yhen tollasen just alle rajan viel kestäis mut et KAIKKI


Niinhän nuo aina menee, osassa aineista on vain muutama piste per arvosana(eli esim. 14-16 -> C ja 17-18 -> M).

Mullakin siis joka aine pisteen tai kahden päässä korkeammasta arvosanasta.

ps. Jos yhtään vitutusta helpottaa, niin eräältä ystävättäreltäni jäi lakki saamatta, koska ytl ystävällisesti laski matematiikan pisteitä yhdellä(se yksi piste riitti tiputtamaan arvosanan: A -> I).

Minun puolestani voisivat ihan suosiolla päästää tuollaiset tapaukset läpi, ei se yksi piste lisää kuitenkaan kenenkään maailmaa kaada, mutta se pelastaisi sen yhden ihmisen puolen vuoden turhalta lisälukiolta.
 
AM sanoi:
Minun puolestani voisivat ihan suosiolla päästää tuollaiset tapaukset läpi, ei se yksi piste lisää kuitenkaan kenenkään maailmaa kaada, mutta se pelastaisi sen yhden ihmisen puolen vuoden turhalta lisälukiolta.

Kompensaatio?

Pitäähän se raja johonkin vetää kuitenkin. Kyllä varmaan löytyy enempikin jengiä jotka jäi sen yhden pisteen. Niinku Koffin työntekijä sanoi, "kaikkia tarvitaan".;)

Herneet pois.
 
Hoku sanoi:
Kompensaatio?

Pitäähän se raja johonkin vetää kuitenkin. Kyllä varmaan löytyy enempikin jengiä jotka jäi sen yhden pisteen. Niinku Koffin työntekijä sanoi, "kaikkia tarvitaan".;)

Herneet pois.

Ei taida kompensaatio pisteet riittää. (Montako tarvitaan I+:n korottamiseen?)

Ymmärrän hyvin rajanvedon periaatteen, mutta en sitä, että pitää tieten tahtoen tiputtaa yhdellä(1) pisteellä, tietäen, että lakki jää joltain sen (yhden)pisteen takia saamatta.
Se on kuitenkin aivan naurettavan pieni pisara meressä se piste.

Toisin sanoen, ymmärrän periaatteen, mutta en käytäntöä.
 
AM sanoi:
Ei taida kompensaatio pisteet riittää. (Montako tarvitaan I+:n korottamiseen?)

Ymmärrän hyvin rajanvedon periaatteen, mutta en sitä, että pitää tieten tahtoen tiputtaa yhdellä(1) pisteellä, tietäen, että lakki jää joltain sen (yhden)pisteen takia saamatta.
Se on kuitenkin aivan naurettavan pieni pisara meressä se piste.

Toisin sanoen, ymmärrän periaatteen, mutta en käytäntöä.

Kompensaatiopisteitä saa seuraavasti:
l=7p e=6p m=5p c=4p b=3p a=2p

i+:n kompensointiin tarvitaan 12 pistettä.

Ja tosta yhden pisteen pudotuksesta. Sensorit siellä ytl:ssä eivät itse tiedä vielä rajoja korjausvaiheessa vaan ne määritetään vasta kun tarkistukset on tehty ja pisteet annettu. i:n raja määritetään niin, että noin 5% kokelaista saa sen. Jos nyt kaikki ne, jotka ovat jääneet pisteen läpipääsystä, päätettäisiinkin päästää läpi niin toi 5% raja ei välttämättä enää toimi. Ja siitä taas seuraa se, että kaikki jotka on jäänyt 2 pistettä jäävätkin sitten tavallaan enää 1 pisteen läpipääsystä. Ymmärrä nyt vaan tuo käytäntö ;)
 
AM sanoi:
Niinhän nuo aina menee, osassa aineista on vain muutama piste per arvosana(eli esim. 14-16 -> C ja 17-18 -> M).

nois mun tapauksis oli kaikis toi ero joku 6p,
mutta sinänäsä sitte se 2pki on jonkiverran,
mut saatana ku kaikis sama
 
Kevät 2006
Englanti L. :hyper: (Millään muulla ei ollut mulle niin suurta väliä.)
Äikkä M. (Tasan 80p eli tavoite täyttyi, vähän jännitti kun sain vasta tänään tietää koko arvosanasta. Erillistä suuntaa-antavaa arvosanaa en ollut siis saanut.)
Matikka C. (Vituttaa kun en osannut paremmin kun ämmäänkin olis ollut hyvät mahkut kun nuo pisterajat eivät olleet kovin korkeat. Sain siis 25p)

Syksy 2005
Reaali E. (Biologia ja kemia)
Ruotsi E.
Ranska M.

Kaikenkaikkiaan enemmän kuin tyytyväinen kaikkiin arvosanoihin.
 
Mitenkä muuten kävisi, jos vaikkapa hissan kirjoitaneista 50% saisi 20p ja 50% 19p. Mitenkäs tuosta esim. huonoimmat 5% revitään? Uusintatarkistukseen kaikki vai? Käytännössähän tällainen tilanne tuskin mahdollinen, mutta teoriassa..
 
hyrre sanoi:
Mitenkä muuten kävisi, jos vaikkapa hissan kirjoitaneista 50% saisi 20p ja 50% 19p. Mitenkäs tuosta esim. huonoimmat 5% revitään? Uusintatarkistukseen kaikki vai? Käytännössähän tällainen tilanne tuskin mahdollinen, mutta teoriassa..

Normaali jakauman mukaanhan nuo arvosanat annetaan, eli aivan sama mitä porukka kirjoittaa, aina tietty prosenttuaalinen osuus saa tietyn arvosanan.

Opettajan mukaan joutuvat välillä jopa arpomaan kuka saa sen paremman arvosanan(Tämä siis kuultua, ei faktaa).
 
hyrre sanoi:
Mitenkä muuten kävisi, jos vaikkapa hissan kirjoitaneista 50% saisi 20p ja 50% 19p. Mitenkäs tuosta esim. huonoimmat 5% revitään? Uusintatarkistukseen kaikki vai? Käytännössähän tällainen tilanne tuskin mahdollinen, mutta teoriassa..

Niin tai mitä jos kaikki saisivat täydet pisteet? Kirjoittajia on vuosittain niin monta tuhatta, että tuo tilanne käytännössä täysi mahdottomuus. Teoreettinenkin todennäköisyys on sitä luokkaa että aurinko ehtii varmasti sammua muutaman miljoonan kertaa ennen kuin tuo toteutuu. Mutta JOS tuo nyt tapahtuisi niin eiköhän arvostelukriteereitä muuteta siihen malliin, että alkaisi eroja syntymään.

Ytl:hän ei koskaan toimita kokeiden ratkaisuohjeita opettajille. Eli opettajat siis ratkaisevat itse tehtävät ja pisteyttävät oppilaat perstuntumalta (useimmiten opet tosin tilaavat ratkaisuohjeet omilta järjestöiltään, jolloin pistetytys helpottuu ja tasapuolistuu). Tämä jättää ytl:lle kaikki narut käteen muuttaa jälkikäteen arvosteluperusteita jos esim ylläoleva hypoteettinen tilanne toteutuisi.

Jos kokeesta tulee vahingossa liian helppo ja vaikka yli 5% kokelaista saa täydet pisteet niin silloinhan ilman muuta kiristetään arvosteluperusteita ja aletaan nussimaan pilkkua niin kauan kunnes 5% parhaimmisto on selvillä.
 
Integrandi sanoi:
Niin tai mitä jos kaikki saisivat täydet pisteet?.. Mutta JOS tuo nyt tapahtuisi niin eiköhän arvostelukriteereitä muuteta siihen malliin, että alkaisi eroja syntymään.

Muutamat aineethan on tulkinnanvaraisia, mutta esim matikassa voisi mennä vähän hankalaksi muuttaa arvosteluperusteita. Ei olis mikään mahdottomuus vastata moneen tehtävään "täydellisesti". Jos vertaa vaikkapa äidinkieleen niin siinä ei täydellistä vastausta ole.

Tai sitten tilanne, jossa vaikkapa yli 20% antaa tyhjän paperin. No, mitenkäs valitset ne 5%. Ei arvosteluperusteiden muutto paljon auta :D
Voin kuvitella tilanteen, kun YTL:ssä proffat syynää erilaisia merkkejä: kynänraapaisuja, sylkitiploja ja sormenjälkiä, joista voisi saada mahdollisia arvosteluperusteita :lol2:
 
hyrre sanoi:
Muutamat aineethan on tulkinnanvaraisia, mutta esim matikassa voisi mennä vähän hankalaksi muuttaa arvosteluperusteita. Ei olis mikään mahdottomuus vastata moneen tehtävään "täydellisesti". Jos vertaa vaikkapa äidinkieleen niin siinä ei täydellistä vastausta ole.

Tai sitten tilanne, jossa vaikkapa yli 20% antaa tyhjän paperin. No, mitenkäs valitset ne 5%. Ei arvosteluperusteiden muutto paljon auta :D
Voin kuvitella tilanteen, kun YTL:ssä proffat syynää erilaisia merkkejä: kynänraapaisuja, sylkitiploja ja sormenjälkiä, joista voisi saada mahdollisia arvosteluperusteita :lol2:

No nimenomaan matikassa olisi aika helppoa muuttaa arvosteluperusteita vaikka vastaus näyttäisikin "täydelliseltä". Merkintätavat, muuttujien määrittely, kommentointi, yleinen ulkoasu ymym...Jos todellista täydellisyyttä haetaan niin on helppo homma laskea pisteitä melkeinpä mistä tahansa. Oikea vastaus ei tosiaan ole tae 6 pisteestä. Olenpa nähnyt papereita, joissa oikella vastauksella on saanut 2/6 pistettä.

Ja tilanne, jossa 20% kokelaista palauttaisi paperinsa tyhjänä on todella hypoteettinen. Toisaalta mikään ei estäisi silloin antamasta 20%:lle kokelaista i--:n arvosanaksi. Ei tuo 5%:n sääntö ole kuitenkaan mihinkään perustuslakiin naulattu.
 
Pitkästä ruotsista 189 pistettä ja C. Periaatteessa olen ihan tyytyväinen siihenkin, mutta kun olisi hyvät mahdollisuudet parempaankin, niin taidan uusia sen syksyllä.
 
Syksy 2005:
Englanti B
Ruotsi B
Äidinkieli E (jäi vähän L:stä stana!)

Kevät 2006:
Historia C (laski 13 pistettä :eek: )
Yhteiskuntaoppi M (piste E:stä :curs: )
Matikka M

Paremminkin olisi voinut mennä!Mutta tämä tyttö on menossa inttiin tammikuussa ja sen jälkeen odottaa haku poliisikouluun, niin että enpä juuri jaksa noista tuloksista hirveästi ressata!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom