Ympäri vuoden kunnossa pysyminen - miten noudatat ruokavaliotasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja k.niemi
  • Aloitettu Aloitettu
Rupesin miettimään eri tyylejä noudattaa ruokavaliota ja pohdin, miten jengi pysyy suht napakassa kunnossa ympäri vuoden. Keksin äkkiseltään tasamacrot (joka päivä samat macrot), treeni/lepopäivä -jako (eri macrot treeni ja lepopäivinä) ja cycle dieetti (6 pv miinusta 1 pv tankkausta).

Haluaisin keskustelua ja kommentteja siitä, millaisia strategioita jengi käyttää ruoan suhteen ja pysyttekö niillä kunnossa ympäri vuoden? Entä eri tyylien plussat ja miinukset?

Itse olen tähän asti käyttänyt tuota tasamacro tyyliä, eli mulla on joka päivä ollut samat macrot joita noudatan. Sitten välillä otan noin 2 viikon jaksoja, jolloin syön huomattavasti vähemmän ja alle kulutuksen. Tällä tyylillä kunto pysyy ihan siedettävänä ja homma on melko miellyttävää, kun saa syödä joka päivä runsaasti. Koetteko, että näillä strategioilla on jotain vaikutusta kunnon kehittämiseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syö sen mitä kuluttaa. Ei jaksa enään makroja miettiä, kun on elämässä muutakin sisältöä kuin bodaus nykyään.

Jos kertyy ylimäärästä, niin hetken kiristelyt ja koittaa syödä vähemmän.

Pätkäpaastoilu myös toimiva itelle.

Syö sen mitä kuluttaa. Ei jaksa enään makroja miettiä, kun on elämässä muutakin sisältöä kuin bodaus nykyään.

Jos kertyy ylimäärästä, niin hetken kiristelyt ja koittaa syödä vähemmän.

Pätkäpaastoilu myös toimiva itelle.
Jooh... En kyllä tiedä, että miksi sitä lähtisi itseään kiusaamaan jollain cycle dieetillä, jossa kärvistellään se viikko että saa taas syödä. Onkohan muuten tuolla jotain oikeaa merkitystä, jos siirtäisi lepopäiviltä hieman hillaria treenipäiville? Sekin tuntuu jo liialta mälväämiseltä, mutta jos siitä olisi jotain fysiologista hyötyä, niin voisihan tuota koittaa...

Jooh... En kyllä tiedä, että miksi sitä lähtisi itseään kiusaamaan jollain cycle dieetillä, jossa kärvistellään se viikko että saa taas syödä. Onkohan muuten tuolla jotain oikeaa merkitystä, jos siirtäisi lepopäiviltä hieman hillaria treenipäiville? Sekin tuntuu jo liialta mälväämiseltä, mutta jos siitä olisi jotain fysiologista hyötyä, niin voisihan tuota koittaa...
Cycle dieetin tarkoitushan ei ole oikeastaan pelkästään se, että pysytään kunnossa, vaan se, että pysytään kunnossa ja saadaan samalla jopa lihasmassaa. Tasakalorien kanssa se on melkoista tasapainoilua, kun pitäisi periaatteessa tietää joka päivä tarkasti kalorit ettei vain jää miinukselle eikä toisaalta tulisi sitä läskiäkään. Cycle dieetissä ei paljoa tarvitse miettiä, kun ollaan kunnolla miinuksella ja sit mätetään kunnolla. Se olisi mun valinta.

Täällä eletään pätkäpaastoillen kasviksia ja eläinten osia syöden. Dieettini ei ole mitenkään ankara tai pikkutarkka, mutta sokeri- ja vehnärikkaita juttuja ei oikeastaan tee enää edes mieli syödä ja muutenkin syön aika vähän hiilihydraatteja. Ei tätä helpompaa ruokavaliota olekaan. Kaksi kertaa päivässä vedän ison ja maistuvan annoksen, joiden välissä voi olla jotain välipaloja, jos siltä tuntuu, ja treenin ympärillä on ravintolisiä. Näin eläen energiatasot on kunnossa koko ajan, nälässä ei tarvitse olla koskaan ja syön juuri niitä asioita, joiden mausta pidän eniten.

Cycle dieetin tarkoitushan ei ole oikeastaan pelkästään se, että pysytään kunnossa, vaan se, että pysytään kunnossa ja saadaan samalla jopa lihasmassaa. Tasakalorien kanssa se on melkoista tasapainoilua, kun pitäisi periaatteessa tietää joka päivä tarkasti kalorit ettei vain jää miinukselle eikä toisaalta tulisi sitä läskiäkään. Cycle dieetissä ei paljoa tarvitse miettiä, kun ollaan kunnolla miinuksella ja sit mätetään kunnolla. Se olisi mun valinta.

Melkoista hifistelyä alkaa miettimään sitä, meneekö joku yksittäinen päivä miinukselle vai plussalle. Todellista sen päivän kulutustakaan ei taida oikein kukaan tietää. Ilmankin tuota pärjää aivan hyvin. Itse uskon päivittäisen kalorien laskemisen sijaan siihen, että isot linjat ovat kunnossa.

Melkoista hifistelyä alkaa miettimään sitä, meneekö joku yksittäinen päivä miinukselle vai plussalle. Todellista sen päivän kulutustakaan ei taida oikein kukaan tietää. Ilmankin tuota pärjää aivan hyvin. Itse uskon päivittäisen kalorien laskemisen sijaan siihen, että isot linjat ovat kunnossa.
Siksipä juuri kyseinen tapa ei kuulosta järin optimaaliselta. Cycle diet on paljon helpompi toteuttaa. Se tietysti on suurin yksittäinen asia mistä itse tykkää. Jos ei halua olla isoilla miinuksilla, niin eihän silloin jaksa cycle dieettiä toteuttaakaan. Mulle helpoin olisi kärvistellä kuusi päivää ja mättää yksi.

Siksipä juuri kyseinen tapa ei kuulosta järin optimaaliselta. Cycle diet on paljon helpompi toteuttaa. Se tietysti on suurin yksittäinen asia mistä itse tykkää. Jos ei halua olla isoilla miinuksilla, niin eihän silloin jaksa cycle dieettiä toteuttaakaan. Mulle helpoin olisi kärvistellä kuusi päivää ja mättää yksi.
Luulin, että cycle diet on pikemminkin kunnon ylläpitoon oiva metodi, eikä niinkään lihasmassan kasvatukseen optimaalinen? Mutta jos se toimii siihenkin hyvin, niin sehän on vielä parempi juttu, koska haluaisin juuri siirtyä plussakaudella. Tasakalorisella olen mennyt tosiaan tähän asti ja työni kun on todella vaihtelevaa, niin paino nousee välillä tasakaloreilla 2 kiloa viikossa ja taas laskee toisina viikkoina... Oletko Powerhousu itse käyttänyt tuota cycle dieettiä? Miten määrittelit kcal päivätasolla / tankkauksen tarpeen ja määrän?

Cycle diet sitten että se rasvaprosentti ei sit siellä +15, vaan suht hyvässä kuosissa jo että koko hommassa on ideaa ja se toimii.

Luulin, että cycle diet on pikemminkin kunnon ylläpitoon oiva metodi, eikä niinkään lihasmassan kasvatukseen optimaalinen? Mutta jos se toimii siihenkin hyvin, niin sehän on vielä parempi juttu, koska haluaisin juuri siirtyä plussakaudella. Tasakalorisella olen mennyt tosiaan tähän asti ja työni kun on todella vaihtelevaa, niin paino nousee välillä tasakaloreilla 2 kiloa viikossa ja taas laskee toisina viikkoina... Oletko Powerhousu itse käyttänyt tuota cycle dieettiä? Miten määrittelit kcal päivätasolla / tankkauksen tarpeen ja määrän?
En ole käyttänyt itse, koska en ole tähän mennessä ollut tarpeeksi rasvaton sille ruokavaliolle. Lueskele tuota cycle diet ketjua, niin sieltä selviää aika paljon.

"Suht napakassa" kunnossa pysyy, jos sattuu olemaan suht napakka set-point. Kaikki sen alapuolella on hieman kärvistelyä ja yläpuolella hieman mättämistä. Se, kuinka set-pointtia pystyy sitten muuttamaan kireempään suuntaan, on melkosen haastavaa puuhaa.

Ite en tiedä onko tässä harrastuksessa kuitenkaan mitään tasapainovaihetta. Haluaa ensisijaisesti sitten lihasta tai voimaa, on kumpaankin paras vaihtoehto syödä sen verran, että paino hieman nousee. Jossain välissä sitten raapii ylimääräsiä pois ja uusiksi.

Pätkäpaasto ateriarytmillä 4-5 tunnin syömisikkunalla tai ainoastaan yksi ateria päivässä yrittämättä nostaa tai laskea painoa on toiminut itselleni automaattisena kunnossapitäjänä ~10 % rasvat.

Itsellä on kokeilussa tällä hetkellä pätkäpaaston ja cycle dietin yhdistelmä. Tuntuisi toimivan todella hyvin ainakin kiristelyyn. Koskaan ei oikeastaan ole nälkä ja paastossa treenit kulkee.

Absit näkyy aika lailla ympäri vuoden ilman mitään laskemisia. Terveellistä (kasvis) ruokaa järkevillä (useimmiten :D) annoskoolla, herkuttelukin sallittu. Painoja nostan lähes joka päivä ja muute aktiivista elämää (kaksi lasta ja koira sekä liikkuvainen työ).

Suositut

Back
Ylös Bottom