ylitreenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 107741
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 107741

On tässä tullut seurattua erinäisiä foorumeita ja youtubekanavia ja siellä ollaan montaa eri mieltä ylitreenaamisesta. Jotkut sanoo että "ei sellaista olekkaan" ja jotkut taas sanoo että "yli tunnin treenit on liian pitkiä". Puhutaanpa nyt natureenaajista. Roinaajilla palautuminen on paljon nopeampaa. Voiko, tai onko natureenaajan järkevää treenata vaikka esim jalkoja kaksi tai kolme kertaa viikossa aivan loppuun. Kipeiden lihasten treenaaminen...onko se järkevää jos ravintopuoli on kunnossa?

Eli kasvaako lihakset vaikka jos esim hakkaat rinnan hajalle joka toinen päivä viikossa, vai onko järkevämpää vetää yksi lihasryhmä kerran viikossa aivan hajalle ja antaa palautua 4-5 päivää?

On tässä tullut seurattua erinäisiä foorumeita ja youtubekanavia ja siellä ollaan montaa eri mieltä ylitreenaamisesta. Jotkut sanoo että "ei sellaista olekkaan" ja jotkut taas sanoo että "yli tunnin treenit on liian pitkiä". Puhutaanpa nyt natureenaajista. Roinaajilla palautuminen on paljon nopeampaa. Voiko, tai onko natureenaajan järkevää treenata vaikka esim jalkoja kaksi tai kolme kertaa viikossa aivan loppuun. Kipeiden lihasten treenaaminen...onko se järkevää jos ravintopuoli on kunnossa?

Eli kasvaako lihakset vaikka jos esim hakkaat rinnan hajalle joka toinen päivä viikossa, vai onko järkevämpää vetää yksi lihasryhmä kerran viikossa aivan hajalle ja antaa palautua 4-5 päivää?

Lyhyesti ja kärjistetysti: Proteiinisynteesi naturaalilla ei kestä kovin pitkään (n. 24-72 h muistaakseni) joten olisi perusteltua mielestäni treenata lihas useammin kuin kerran viikossa.

Jos treenaat aina lihakset aivan loppuun/hajalle, kerran viikkoon tai useammin, niin kehitystä ei luultavasti tule kovin kauan. Aloittelijalla ja geneettisellä lahjakkuudella tuo voi toimia jonkin aikaa ja kemiallisesti valmennetuilla yksilöillä varmaankin. Itse en ole kemiallista valmennusta käyttänyt ja olen aikoinaan treenannut vuosikausia "aina sarjat kuolemaan asti -asenteella". Lopputuloksena olin vähintään lievässä ylirasitustilassa lähes koko ajan, eikä kehitystä jossain vaiheessa enää tullut. Nykyään vuorottelen volyymitreeniä ja tehotreeniä muutaman viikon jaksoissa. Volyymissä jätän sarjat vähän vajaaksi, mutta sitä vastoin teen enemmän sarjoja. Väliin kevyitä viikkoja (joka neljäs). Lihasryhmä treenataan 2 x viikossa. Tällainen tuntuisi toimivan tällaiselle pitkän linjan kynäniskanatulle, eli kehitystä tulee hitaasti. Se on ihan hyvä verrattuna tuohon entiseen, jolloin kehitystä ei tullut lainkaan... Tää tuntuis toimivan mulle, jollekulle muulle saattaa toimia joku muu systeemi paremmin. Nyt mulla on vielä testissä tehdä välillä lyhyt tehojakso: Vähän sarjoja/sarjat loppuun saakka/lihasryhmä 5-7 pv välein. Joka kolmas treenikierto kevyt. Siis volyymi- ja tehojaksojen vuorottelua.

Suosittelen lukemaan Lihastohtorin sivulta ainakin nuo jutut:
Sarjat täydelliseen uupumukseen asti? Osa I ? Timo Haikarainen | Lihastohtori
Sarjat täydelliseen uupumukseen asti? Osa II: Kenelle se on myrkkyä ja kuinka kiertää sudenkuopat? ? Timo Haikarainen | Lihastohtori

Tämä on hyvä ajatuksia herättävä ketju myös: http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/27840-peruskausi-3x4-6x6-miten-kaytannossa/

Lisään vielä (eikö omia viestejään pystyy editoimaan vai enkö vaan osaa?), että Erämetsän ja Grönforsin kirja Massaa! Voimaa! kannattaa lukea. Siis tämä: https://www.booky.fi/tuote/erametsa_timo/massaa_voimaa_/9789519717418

Edit: Aloitusviestissä lukee myös, että joidenkin mukaan "yli tunnin treenit on liian pitkiä", mutta se ei liity lihaksen loppuun/tohjoksi/failureen treenaamiseen välttämättä mitenkään.

Tätä viestiä näköjään pystyn editoimaan, mutta edellistä en. :wtf:

Vissii ainoostaa joku 20min lähettämisen jälkeen aikaa editoida viestiä.

Back
Ylös Bottom