Ylipainosta eroon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi, miten minun kannattaisi jatkaa?

Olen 170cm/80, ja kaikki ylimääräiset rasvan muodossa vatsan ympärillä. Olen ollut 4 kk -500kcal/pv dieetillä, ja pudottanut jo noin 9 kg. Olen myös käynyt salilla 2-3 krt/vk, mutta ilman mitään näkyvää tulosta. (lyhyitä sarjoja, isoilla vastuksilla)

Olen nyt tajunnut että saan aivan liian vähän protskuja. Pidän ruokapäiväkirjaa ja olen saanut noin 100 g protskuja per päivä. Onko tämä syy miksei lihakset oikein kehity, vai onko edes mahdollista kasvattaa lihaksia samalla kuin yrittää dieetillä rasvasta eroon? Vai onko 4 kk niin lyhyt aika ettei tuloksia pitäisikään näkyä?

Jos nyt jatkan tällaisella miinus 500 kcal dieetillä, mutta lisään protskut esim 160 grammaan, onko toiveita että tuloksiakin syntyisi? Tavoitteena siis ensisijaisesti kaljavatsasta eroon ja toiseksi enemmän lihaksia lähinnä yläkroppaan. Vatasasta uskon pääseväni eroon ihan dietillä, tämä systeemi nimittäin toimii, mutten haluaisi ihan hernekepiksikään ...

Arvelen tarvitsevani proteiinilisiä, joten jos joku viitsii neuvoa aloittelijaa, niin ottaisin niidenkin käytöstä ehdotuksia vastaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onnea painonpudotuksestasi :kippis1:

Lihaksen kasvattaminen samalla kun pidetään dieettiä ei oikein onnistu. Nosta vaan se proteiinin määrä ihan reilusti sinne 160-200 grammaa / vuorokausi...

Tarkastele myös niiden hiilihydraattien määrää ja laatua samoin rasvojen.

Salilla voisit mielestäni tehdä myös hieman pidempiä sarjoja ( tämä tietysti oman mielen mukaan.) ja pyöräyttää treenin päälle vaikkapa 20-45 minuuttia kuntopyörää.

Proteiinilisät käyttöön vaikkapa palautusjuoman muodossa ja aamupalalle, iltasellakaan se proteiinipaukku ei pahaa tee.

Pakkiksen kaupasta löydät varmasti itsellesi sopivan proteiinin.... Pussien kyljestä löydät kätevästi annosteluohjeita ja pakkista lukemalla selviää loput... Hienosäätöä varten sitten lisää kysymyksiä tänne.

Zone-sarja -42%
Kannattaa käyttää proteiinilisää ainakin palaustusjuomassa. Palautusjuomista löytyy palstalta paljon asiaa, mutta peruspalautusjuomaksi riittää varmasti heraproteiinia n. 40g ja hiilihydraattia 50-80g veteen sekoitettuna.

Päivittäisiä kaloreita ei kannata pienentää nykyisestä. Painonpudotuksesi on ollut varmasti sopivan nopea tällä hetkellä (reilu 0,5 kg/viikko). Olethan muistanut tinkiä huonoista rasvoista ja lisätä vastaavasti hyvien saantia (esim. rypsiöljy/oliiviöljy).

Siinä alkuun jotain mietteitä.

Paikallista rasvanpolttoa ei ole olemassa, eli vatsaan ei voi mitenkään erikoisesti vaikuttaa.

Hankalaksi menee dietata ja kasvattaa lihaksia samaan aikaan. Aivan alussa uskon tuon olevan mahdollista, mutta aika nopeasti kehitys pysähtyy. En tiedä johtuuko tulosten nousu hermotuksesta vai tuleeko sitä massaa oikeasti lisää. Punttisali kannattaa kuitenkin pitää siinä kyljessä mukana. Noin voit säilyttää niitä lihaksia.

Ravintolisiä en ottaisi muuten kuin palautusjuomaan. Muuten täyttelisin päivän tavallisella ruualla. Mutta jos tuntuu ettei protskua tule tarpeeksi ja ruuasta et sitä jaksa ottaa niin sitten vaan kaupoille :thumbs:

Tonpan hyvä teksti

Onnea vaan dietin jatkoon :skool:

Hyvää tekstiä oli pojat edellä kirjoittaneet. Ja todellakin kannattaa ottaa se 160 grammaa protskua vähintään ja treenata kovaa koko ajan, lihasmassaa tuskin saa kasvatettua, mutta tälla saa pidettyä aikaisemmin hankituista kiinni ja ottaapa kehokin sitten hyvin vastaan treeniä taas kun pääsee plussalle, näin ainakin itellä.

Entä aerobinen? Et mainitse yhtään siitä että teetkö sitä.
Jos pystyt niin lisää aerobista ainakin joka lepopäivälle ja kuten jo aikasemmin mainittiinkiin niin treenin jälkeen.
Jos olet aloittelija niin kyllä sinulla on tullut tuloksia ja näkyvää kehitystä, mutta sitä ihminen on vaan itsekriittinen ja kun näkee itsensä joka päivä peilistä niin sitä ei vaan huomaa. Ota mittanauha käyttöön ja mittaa vaikka kerran kuussa niin sillä saat hieman käsitystä tuloksista.
Kokeile treenata hieman vaihtelevasti eli vaikka 1kk lyhyet sarjat toinen kk pitkillä sarjoilla.

Toimiiko tuo isoilla painoilla lyhyitä sarjoja (= voimatreeni) rasvanpolttoon paremmin kuin lihastenkasvatustreeni (= keskipitkiä (~15) sarjoja ~60% painoilla) ?

Sitä piti itsekin sanoa, että varsinkin jos ensisijaisena tähtäimenä kehon ulkoisen olemuksen kuntoon saattaminen niin sarjapituuksia kantsii lisätä.

Voi aloittaa ihan kestovoimalla 15-25 toistoa ja tiputella siitä jo noin kuukauden jälkeen toistot pienemmiksi (esim. 10-12). Toinen vaihtoehto ottaa jo alusta lähtien vähän toistoja, isommilla painoilla/paljon toistoja, pienemmillä painoilla vuoroviikoin/kierroin. Saa sopivasti vaihtelevaa ärsykettä kropalle.

Jakob sanoi:
Hankalaksi menee dietata ja kasvattaa lihaksia samaan aikaan. Aivan alussa uskon tuon olevan mahdollista, mutta aika nopeasti kehitys pysähtyy. En tiedä johtuuko tulosten nousu hermotuksesta vai tuleeko sitä massaa oikeasti lisää. Punttisali kannattaa kuitenkin pitää siinä kyljessä mukana. Noin voit säilyttää niitä lihaksia.
Omalla kohdallani tuo lihasmassan kasvattaminen ja rasvan polttaminen yhtaikaa onnistui reilut puoli vuotta, sitten kehitys tyssäsi, ja nyt noin 11kk salitreenin aloittamisesta tulokset ovat jopa lähteneet alaspäin. En osaa sanoa paljonko rasvaa kiloissa ehti tuona aikana lähteä, koska painoni on pysynyt koko ajan ihan samoissa lukemissa. Peilistä kuitenkin näkyy selvästi että läskiä on lähtenyt ja varsinkin yläkroppa jykevöitynyt. Myös moni ulkopuolinen (nainen) on kehunut minun hoikentuneen kovasti. Eli kiloissa on tullut saman verran lihasta, kuin läskiä on lähtenyt.

Vähän aikaa kuvittelin jo saaneeni itseni ylikuntoon, ennen kuin keskustelin asiasta huomattavasti itseäni asiantuntevamman ystäväni kanssa. Kävimme läpi ruokavalioni, treeniohjelmani yms, jolloin kävi selväksi että syön aivan liian vähän. Nyt olen siis tilanteessa, että minun on valittava joko laihduttaminen tai lihasmassan lisääminen, enää ei molempia voi yhtaikaa tehdä. Sen verran rasvaa ehti jo lähteä, että tein päätöksen alkaa syömään hevosen lailla ja runttaamaan rautaa tosissaan. Vedänpä sitten dieetin kun on saatu vähän lisää lihasta kroppaan.

Pahoittelen jos tekstini on vaikeaselkoinen, kirjoitin tämän postin nopeasti ja aika pitkälle tajunnanvirtatekniikalla (olen duunissa, ei kehtaa hioa tekstiä kovin pitkää aikaa).

sporter sanoi:
Kannattaa käyttää proteiinilisää ainakin palaustusjuomassa. Palautusjuomista löytyy palstalta paljon asiaa, mutta peruspalautusjuomaksi riittää varmasti heraproteiinia n. 40g ja hiilihydraattia 50-80g veteen sekoitettuna.

Hiilihydraatit voisi jättää dietillä palautusjuomasta kokonaan pois. 50-80g on mielestäni aivan liikaa. Itse käytän palarissa max. ½dl(~30g) maltoa ja ~1dl heraa. Tällöin prot/hiil suhde on lähellä sitä 1:1. Noin paljon hiilareita on lähinnä massanlisäysjuomissa joissa prot/hiil suhde onkin sitten 1:2 ja ne eivät sovi dietille.
ps. jos nyt puhuin ihan potaskaa niin korjatkaa ihmeessä. :nolo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos kaikille että vastasitte tosisanne! Hyvä että on tällainen aloittelijoiden paikka ettei tartte nolata itseään tuolla eksperttien puolella.

Hieman lisävalaistusta ja lisäkysymys. Olen siis tullut tänne 'laihdutuspuolelta' eli tajusin tuossa talvella että tämä ei vetele, ylipainoa 20 kg ja huono kunto. Sain neuvoksi tämän -500 kcal metodin, ja se todella toimii. Tarkkailen siis ruoan määrää ja laatua, ja varon syömästä liian vähän. Neuvottiin myös että kannattaa käydä salilla, koska muuten laihdutuksessa palaa liikaa lihasmassaa. Sain nimenomaan neuvon että isoilla painoilla, lähellä maximia, ja lyhyitä sarjoa, eli 12-15 x 3 (voi olla että tällä puolella lyhyellä tarkoitetaan vielä lyhyempiä). Tällä kuulemma haetaan ei niinkään voimaa vaan lihasmassaa. Lisäksi teen n. 30 min soutulaitetta tai pyörää treenien aluksi sekä pari kertaa viikossa n. 1 h reippaita kävelylenkkejä, syke n.120.

Rasvanpoltosta on minulle kerrottu että vaikka tietyllä sykkeellä tai tietyllä voimalla rasvaa saattaa liikunnan aikana palaakin, niin päivän mittaan tilanne tasoittuu ja jos on kalorivajetta, niin ruumis paikkaa vajetta tasapuolisesti sekä rasvavarastoista että lihasmassasta. Tästä syystä on välttämätöntä treentata lihaksia samalla, muuten käy niin että kun olen normaalipainossa (tarkoitan BMI-indeksiä) niin rasvaprosentti on edelleen korkeahko ja lihaksia on hävinnyt, ns laiha läski.

Tällä metodilla vatsan ympärys on pienentynyt 8 cm neljässä kuukaudessa. Tiedän ettei rasvaa voi mitenkään paikallisesti poistaa, mutta kun suurin osa rasvasta on siellä vatsalla niin sieltähän se on myös lähtenyt. Toki varmasti myös sisäelinten ympäriltä.

Lisäkysymys: jos ymmärrän oikein, niin minun kannattaa jatkaa näin, lisätä protskuja tietenkin, kunnes olen saanut ylimääräiset rasvat pois, näillä näkymin uudenvuoden tienoilla. Mutta sitten pitäisi tehdä täyskäännös ja syödä YLI kulutuksen ja jatkaa punttitreenejä. Mutta miten paljon yli? Miten estän ettei se ylijäämä taas keräänny rasvaksi vyötärölle?

Noita sarjoja ei täällä enää lyhyiksi kutsuta. Vaikuttavat ihan hyvän pituisilta lihasten pito treeniin ja myös osittain rasvanpolttoon.

Mitään hirveitä syömisiä ei sinun painoinen tarvitse noudattaa sitten kun siirryt plussalle. Kunhan se on vähän plussalla ja syöt silti terveellisesti, mutta enemmän. Ja monta kertaa päivässä. Sarjoissa voit pudottaa toistot siihen 8-12 paikkeile sitten, riippuen liikkeestä.

Täällä on paljon laihduttajia linjoilla, joilla ei todellakaan ole mitään unelmakroppaa vielä.

Tornimies sanoi:
Lisäkysymys: jos ymmärrän oikein, niin minun kannattaa jatkaa näin, lisätä protskuja tietenkin, kunnes olen saanut ylimääräiset rasvat pois, näillä näkymin uudenvuoden tienoilla. Mutta sitten pitäisi tehdä täyskäännös ja syödä YLI kulutuksen ja jatkaa punttitreenejä. Mutta miten paljon yli? Miten estän ettei se ylijäämä taas keräänny rasvaksi vyötärölle?

Heti alkuun onnittelut pudonneista rasvakiloista ja asiallisista ensimmäisistä postauksista. Mielestäni olet saanut heti alussa asiantuntevia neuvoja, ja palstalla toki lisää. Tosiaan, täällä lyhyet sarjat ymmärretään yleenä vielä lyhyempinä ja voimahakuisena treeninä. Nykyiset toistomääräsi sopivat hyvin lihasmassan hankintaan.

Pluskaloreista osa kertyy väistämättä myös rasvaksi, jota sitten voi halutessaan dieetata pois. Yli kulutuksen syöminen riippuu omista tavoitteistasi, enkä muutenkaan osaa heittää mitään kalorimäärää. Eipä tässä viestissä tainnutkaan tulla mitään uutta tietoa, mutta halusin toivottaa tsemppiä. Keep up the good work :thumbs:

Viimeksi muokattu:
Tornimies sanoi:

No jos haluut vielä rasvoja tiputella niin sitten jatkat näin, mutta tarkkailet että sitä rasvaa palaa, aineenvaihdunta helposti hidastuu pitkään dietillä ollessa ja saattaa olla että rupeaa polkemaan paikallaan. Tähän voi auttaa hillitty mässypäivä vaikka kerta kahteen viikkoon ja/tai aerobisen lisääminen.

Ja sitten kun alat lisäämään kaloreita, niin tee se vähitellen, vaikka 300 kcal ja meet sillä pari viikkoa ja sitten vasta saman verran lisää. Ja tämäkin siksi, että aineenvaihdunta on todennäkösesti hidastunut ja muutenkin peruskulutus pienempää kun paino pudonnut reilusti. Sitten tarkkailet ettei ala kertymään ja jos alkaa niin sitten vähän kaloreita pois. Sellasta säätämistä se vaan on.

Tornimies sanoi:
Kiitos kaikille että vastasitte tosisanne! Hyvä että on tällainen aloittelijoiden paikka ettei tartte nolata itseään tuolla eksperttien puolella.

Kyllä täällä vastataan tosissaan, varsinkin niille jotka ihan hiukan ovat jaksaneet itse kaivaa tietoa ja sitten kyselevät mieltä askarruttavia asioita. Todella hyvinhän sulla noi hommat on hanskassa ja nyt sait vielä vahvistuksen, että oikein edetään. Onnea matkaan :thumbs:

Mä suosittelen tuota Timban ehdoittamaa mässypäivää diettiin mukaan, Virkistää niin mieltä kuin aineenvaihduntaa. Liioitella ei kuitenkaan sovi. Itse dietillä ollessani olen vetänyt kerran viikkoon isomman satsin sapuskaa, ja hyvin on aina paino pudonnut. Kuinka usein? Se sun pitää itse koittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom