Ylipainoinen epätoivon partaalla

no sitten tullaankin siihen haastavaan osuuteen, että mitäs jos ei pää kestä? siis sitä syömistä terveellisesti ja paljon. kun ensin sen paino nousee ja itseinho kasvaa potenssissa kolme samaa vauhtia? ei pysty odottamaan, että se "vaihe" menee ohi. kävihän mullekin niin, että ensin kun läksin 3000 kcal riisi-jauhelihadieetille, niin paino laski parissa viikossa 2 kg. sitten se alkoi nouuuuuuusta ja nouuuuuusta ja samalla tuli mukaan kaikki mielihalut ja alkoi ahdistamaan tosissaan. siihen se sitten loppuikin!

kikkailua kikkailua. tyydyn kohtalooni.

Luulis, että pää hajoaa ennemmin tollasesta kikkailusta ja 0kcal ruokavaliosta kuin muutaman viikon painon noususta. Ja ei se tarkoita, että tarttee vetää mitään hirveitä määriä ruokaa, että saa kropan taas toimimaan normaalisti. Muutama viikko hieman yli kulutuksen luulis riittävän.

edit.
luumu sanoi:
Ainakin mun työpaikat ovat olleet täynnä ihmisiä, jotka valittavat "paino ei putoa vaikka mitä tekee ruokavaliolle". Kun kysyn, mikä on päivittäinen kalorimäärä, kaikkia epäonnistujia yhdistää yksi asia: ei hajuakaan.
Tai sitten lasketaan kalorit, mutta "unohdetaan" niistä kaikki satunnaiset suklaat/keksit/oluet mitä pistetään suuhun :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ihmisen mieli on outo ja kaikelle ei aina ole selitystä.

alkuperäiselle kirjoittajalle toivon tutustumista monipuolisesti eri ruokavalioihin ja lisääntyvää liikunnan määrää. ja se alko pois tietysti. eiköhän niillä pääse alkuun. 20 kg on vuoden projekti ja oheistuotteena saattaa tulla jopa lihastakin lisää, joten paras on vielä edessä. go for it!

Älä säikähdä piikittelevää kieliasua, koska tarkoitan vain hyvää :D Turha kuvitella, että ongelma ois pelkkä painonnousu fyysisenä ilmiönä. Tutkihan sitä pääkoppaa ja mieti minkä takia se paino on noussut sen 20kg? On aivan hävitty peli lähtä vetämään doggcrappia ja ketodiettiä nollatilanteesta. Perusasiat kuntoon, terveet elämäntavat, tieto ja oikeasti tahto pyrkiä kuntoon. Tuo voitais tiivistää sanaan "rutiini" :D Älä haudo sitä omaa kurjuuttasi ja dietin vittumaisuutta. Kunhan toistat samaa ja syöt sitä riisiä, kanaa ja porkkanoita. Otat sen huvin irti mitä on otettavissa. Oikeesti dietti on kivaa aikaa verrattuna bulkkiin siinä mielessä, että tulosta tulee nopeasti. Eron huomaa jo parissa viikossa jos on täysillä mukana.

Ole rehellinen itsellesi (ja muille). Selitä itsellesi minkä takia teet mitä teet ja kuinka siihen pyrit. On aivan turha kehitellä minkäänlaisia tekosyitä, koska vastaat onnistumisestasi/epäonnistumisesta vain itsellesi. Sanoit, että päälimmäinen ongelmasi on alkoholi. Äkkiseltään haiskahtaa siltä ettet edes yritä :confused: Kun diettaan itse niin ei edes oikeestaan tee mieli viunaa, koska perskännit kusee tehdyn työn ja nähdyn vaivan aivan totaalisesti. Yhtenä iltana tulee (janoisena miehenä) vedettyä koko päivän kalorit muutamassa tunnissa. Eihän meillä olis edes ongelmaa, jos saisin jostain yhden päivän viikkoon lisää :david: Oikeesti alkoholi ei vaan sovi dietille missään muodossa. Se pois. Karkkia yms. voi kyllä pienellä kikkailulla sovittaa cheattipäivälle.

Pari käytännön vinkkiä:

- Tee päivän ruuat aamulla ja pidä siitä kiinni. On vaan niin idioottimaisen helppoa syödä vain se, mitä on tarjolla.

- Et osta mitään herkkuja varastoon. Mitä muka niillä tekisit?

- Lasket aivan kaikki mitä syöt. Ei kaloreilla ole mielipiteitä :D Syöt juuri sen verran ku menee montusta alas. On aivan turha pihistellä keksejä sieltä sun täältä kuvitellen, ettei se koko diettiä kaada. Laskurista ei unohdella yhtään mitään, koska kokonaisuus ratkaisee.

- Herkuttele myös välillä, mutta hallitusti. Ite pidän mättöpäivän kerran viikossa ja syön juuri niin paljon ku haluan. Aika harvoin tulee syötyä edes normikulutuksen verran, koska dietillä siihen pienempään kalorimäärään tottuu eikä nälkäkään tule niin herkästi. Tietenkin kannattaa välttää perseilyä.

- Opiskele aiheesta lisää ja etsi oma tyylisi. 0-500kcal on aivan hävyttömän railakas ylilyönti :D Ei todellakaan näin. Tasaisen rauhallisesti se tulos syntyy. Aivan varmasti nakertaa ja vituttaa kun -0,5kg viikon diettitahdin tulosta ei parin tunnin välein näe, mutta kärsivällisyys palkitaan. Vuodessa tuo tekisi 24kg.

PS. Selvä ylipaino lähtee yleensä tippumaan jo terveillä elämäntavoilla (=ruokailu). Liikunta on vain sitä hienosäätöä.

Niin iso olen ollut ja vieläkin olen iso, mutta tässä reilussa vuodessa olen tiputtanut painoani sellaset reilu 30kg. Kaikki alko työkaverin kanssa kisailusta, et kadonneen vyötärön metsästys. Siin tuli alotettua punttisali uudestaan ja kävely harrastus alkoi siitä. Ja kun oli pakko tietää kuinka paljon käveli niin ostin askelmittarin ja tänä päivänäkin se kulkee taskussa joka hetki.

Ruokavaliosta, tiputin alussa pois kaikki herkut eli limpparit, karkit, pullat ja munkit. Pari ekaa viikkoa vedin vaan salaattia ja kanaa oikeastaan pelkästään.

Siel lenkil kävin useamman kerran päivässä ja yhen lenki aika oli noin 30-45min. Salil kävin pari kertaa viikossa. Mut syksystä alkaen olen käynyt aktiivisemmin salilla ja kävelyä olen himmannut. Mut ruokavalio on todella tarkka. Joksus voi herkutella ja vähän ottaa alkoholia, mut sit et saat kropan taas normalisoitua menee kolmisen päivää.

Vettä juon useamman litran päivässä.

Tässä mun päivän ruokalistaa ja sen avulla on lähtenyt tuolta tammikuun alusta tähän päivään sellanen 15kg:

Aamiainen: kaurapuuroa, päälle raejuustoa ja 0,1% jogurttia.
Välipala: joku heldelmä tai leipä jossa päällä kurkkua.
Lounaaks yleensä: ite tehtyä kanasalaattia.
Välipalaks: Protsku juomaa.
Päivälliseks: Kanaa, kalaa eri muodoissa välillä jauhelihaa eri lisukkeita.
Iltapalaks: pari tuntii ennen nukkumaan menoa: Pari ruisleivän palaa päälle sinappia ja snellmannin kinkkua.

Et tällä mennään ja läski palaa ja lihakset kehittyy. Vielä pitäs saada joku 20kg pois. Ni alkas oleen tyytyväinen, vaikka sen jälkeen paino nousis se ei johtus läskistä vaan lihasmassasta.

Läskiperse,

Itselläni paino karkasi välissä käsistä, mutta viime kevään aikana otin pois 15kg, vaikka samalla lihasmassan määrä kasvoi huomattavasti. Kyllä se onnistuu.

Tavoitteet kannattaa asettaa realistisesti. Pitää sitoutua painonpudotukseen kuten puolen vuoden työkomennukseen. Nopeisiin muutoksiin ei saa asettaa toivoaan. Vältä kaikkea äärimmäistä ja pyri tekemään tasainen elämäntapamuutos, jota on helppo noudattaa.

Kokonaan hiilaritonta ruokavaliota pidän sellaisena äärimmäisyytenä, jota on vaikea noudattaa, jos motivaatio on kyseenalainen. Enkä näe sitä terveellisenäkään.

Älä tiputa kalorimäärää nopeasti, vaan asteittain, esim. viikon välein. Huomaat, milloin paino alkaa pudota. Älä sen jälkeen enää vähennä syömisiäsi, huononnat vain oloasi ja jaksamistasi.

Itseltäni olen pysyvästi kieltänyt sokerin ja valkoisen jauhon. Siihen on helppo sitoutua. Hiilareita vahdin aika tarkkaan ja syön kerrallaan esim. kaksi pientä perunaa tai pienen kauhallisen pastaa. Alkoholitta olen usein kuukausien ajan ja muutenkin olen lopettanut humalajuomisen kokonaan. Kun alkoholin käyttö käy harvaksi, huomaa kännäämisen tarpeettomuuden ja parin-kolmen oluen juominen seurassa riittää mielihyvään. Jos seura ottaa viinaa, juo välillä puoli litraa vettä.

Muuten syön melkein mielihalujeni mukaan, mutta vähän kerrallaan. Jos illalla nälättää, syön ruisleipää, appelsiinin tai pari porkkanaa, mutta lopetan siihen. Lihaa, kalaa ja munia syön rajoituksetta myös dieetillä. Isot ateriat nautin aina kovina treenipäivinä, jotta jaksan hikoilla. Makean himon tyydytän sokerittomilla mehuilla. Jos himo jatkuu, juon lisää.

Itselleni raskas painoharjoittelu on ollut avain motivaatioon. Muutokset näkyvät molempiin suuntiin; hallittu ruokavalio on pitänyt rasvat alhaalla ja toisaalta lihasta on kertynyt vartaloon tasaisesti. Liahstaan ei halua uudelleen peittää läskillä.

Monilla paras motivaattori on toinen ihminen. Vaikka ajatus on itselleni täysin vieras, niin tunnen ihmisiä, jotka ovat Painonvartijoissa onnistuneet pudottamaan painoa merkittävästi - omasta mielestään helposti.

Harkitse personal trainerin palveluita, jos kukkaro antaa myöden. Kun on joku, palkattukin, joka vahtii ja motivoi, motivaatio on aivan erilainen.

Aseta tavoite. Älä kiloina, vaan realistisena mielikuvana vartalostasi sellaisena, kuin haluaisit sen nähdä. Älä jää tuijottaman läskejäsi, vaan yritä nähdä peilissä se ihannevartalo, joka on kuoriutumassa ulos.

niin ja siitä motivaatiosta.... naisena voin sanoa, että säännöllinen uusien ja pienempien vaatteiden ostaminen ja niistä etukäteen haaveileminen auttaa. ja se kun katsoo peiliin ja reippaasti kohtaa sieltä ne läskit. jos meinaa laiskistuttaa niin ottaa vaatteet pois ja seisoo peilin edessä ja katsoo tarkasti. jos tykkää siitä mitä näkee niin eikus vaan takaisin sohvalle. jos ei niin kengät jalkaan ja vaikka sitä korttelia kiertämään.

Tuo on niin totta. Itse miehenä tuota tehnyt ja harrastanut. Säännöllinen vaatekaapin uusiminen pienemmillä vaatteilla toimii :)

Mutta mitä laihduttamiseen tulee niin se on iso työ, helvetin iso. Tai no ... ei sitä voi sanoa laíhduttamiseksi missään mielessä vaan elämäntapamuutokseksi.

Itse tein tuon 3v sitten. Painoa tippunut noista vuosista n. 43-44kg. Työtä on vielä, mutta se on lähinnä enää muovaamista. Tämän 3v aikana on oppinut uudet elämäntavat ja syömiset, mutta silti siinä on työtä ja tekemistä. Jos ajattelee, että täytyy laihduttaa niin se on mielestäni täysin väärä tapa. Sama kuin tupakoitsija pitäisi paussia polttamisesta puolivuotta ja jatkaisi taas. Hyöty?

Vaatii helvetisti itsekuria ja päätöstä että pystyy ylipäänsä tekemään asialle jotain ja tärkein. Pysyy siinä.

Mulla meni limpparia (vaikkakin sokeritonta) paljon. 1-2x1,5l /vrk. Karkkia jonkun verran. Katselin leffoja, vedin sipsejä, ranskanleipiä yms. Söin kuin kuolemaantuomittu.

Nykyään juon oikeastaan vain vettä. Tämä muutos on tullut pikkuhiljaa tämän 3v aikana. Janojuomaksi vettä. Ruokajuomaksi vettä. Vettä vettä vettä. Sitä menee muutamia litroja päivässä.

Karkkia en syö enää yhtään. Ollenkaan. Makeanhimo on mennyt täysin ja jos syön edes yhden karkin niin tulee tosi turvonnut olo :david: en tiedä miksi. Eikä kyllä haittaa :)

Sipsejä menee muttei pussillista kuten pahimpina aikoina. Pari kourallista riittää (pienet kädet :D).

Itse en ajatellut yhtään muutosta tehdessä, että kauanko menee ja että nyt minun täytyy laihduttaa 30kg siihen ja siihen mennessä. Ajattelin, että nyt perkele tulee muutos elämään. Siitä se lähti. Pienin askelin. Välillä lähti painoa enemmän, välillä vähemmän. Yhdessä vaiheessa oli puoli vuotta ilman että lähti kiloakaan.

Ei kannata ottaa turhia paineita vaan pieni askel kerrallaan. Ensin muutoksia joihinkin asioihin ja muovaa sitä kautta syömistä terveellisemmäksi. Aloittaa vaikka välipaloista ja pullasta. Jättää ne pois. Osan välipaloista voi korvata hedelmillä, osan vedellä, osan vihanneksilla.

Alkoholi on yksi asia mikä pilaa hyvänkin dieetin ja sitten tulee tilanne, että miettii ... miksen laihdu vaikka syön oikein. Syöt ehkä, muttet juo.

Alkoholinkäytön vähentäminen on varmasti monelle iso ongelma. Itsellenikin se oli. Vielä vuosi sitten tuli otettua kuppia säännöllisesti ja tuo juomispuoli on vähentynyt radikaalisti vasta viime kesänä. Tässäkin kannattaa pitää järki kädessä ja vähentää kännien määrää. Jos vetää viikonloppuisin tuplat. Ottaa aluksi edes toisen pois ... tämän jälkeen vähentää ryyppykertaa kahteen kertaan kuukaudessa ja näin edelleen.

Jos pistää kertaheitolla liian kovat tavoitteet: Rantakuntoon 2007 niin mitä siitä tulee? Pettymys? Mitä pettymys aiheuttaa? Alakuloisuutta ... ja se taas ruokkii väärin syömistä, alkoholinkäyttöä ja kaikkea muuta. Ja ne ovat juuri ne mistä pitää päästä eroon.

Tässä nyt jotain tekstiä, toivottavasti jollekin on avuksi :)

Semmonen yleishyödyllinen vinkki vielä, että korvaa kaikki sokeroitu laittiversioilla tai jätä ne sinne kaupan hyllyyn. Light kokis, kahvi, tee yms. maistuu hyvälle ja yllättäen pitää nälkää. Kofeiini kohottaa myös hetkellisesti aineenvaihduntaa :kuola: Pervointahan on se, että saa vetää makeaa, joka ei käytännössä sisällä mitään. Tosin kun ruokaranka on kunnossa niin niitä makeanhimoja ja ahmimiskohtauksia ei pitäisi tulla.

On aivan turha kärvistellä ja fiilistellä sitä dietin kurjuutta ja possumunkin puutetta. Ota terveestä ruokavaliosta rutiini. Jo se, että tekee itse ruokansa kohtuu vähän jalostetuista aineksista on iso harppaus eteenpäin (koska sitten kelkasta tippuu kokonaan pois ne kananugetteihin ja lihapulliin piilotettu vehnäjauho ja paskarasva). Rasva itsessään on tärkeä makroravinne :whip:

Kun aloitetaan dietti reilusta ylipainosta niin ole realistinen. On aivan eri asia kun pitkään treenannut kovan peruskulutuksen omaava pudottaa 4kg kuukausitahdilla. Tv-shopin lanseeraamia quick-fixeja ei ole olemassa. :down:

niin, ja vielä yksi vinkki tuli mieleen. perusta tänne tai jonnekin muualle treeni- ja/tai ruokapäiväkirja. kun tekemisistäsi tulee julkista riistaa niin muukin kuin itsekontrolli toimii.

mulle ainakin tuo nettipäiväkirjaan kirjoittaminen toimii niin, että jos muuten laiskistuttaa niin helposti tulee mieleen että ei ole mitään kirjoitettavaa ja "muut" näkee että mä laiskottelen.

tulee vähän tsemppiä siitäkin sitten....

mulla sama surullinen tarina takana ja osittain edelleen edessäkin. mikään muu ei lopulta auttanut kuin 7 kk lähes täysin nollahiilarista dieettiä muutaman viikon välein yhden päivän cheataten ja lisäksi 5 kk täysin alkoholitonta aikaa. lisäksi päälle 4-5 x vko puntti ja saman verran aerobista päälle. painoa lähti 7/05 - 3/06 aikana 17 kg, joista osa palautui aika nopeasti kun otin hiilarit takaisin. nyt laihdun kun en syö mitään. että semmosta. meitä on niin moneksi.

mulle on turha tulla tyrkyttämään enää mitään perusnormiruokavalioita. ei toimi niin ei toimi. laihtua pitää kituuttamalla tai sitten on annettava periksi ja tyydyttävä olemaan läski. tällä hetkellä kituutan, mutta voihan se olla jonain kauniina päivänä en jaksa enää kitua vaan ryhdyn takaisin läskiksi.

toivotaan, että sulle sujuu paremmin!

Tuollainen meno vaatii tehoa korvien välistä. Itseäni hirvittää semmoinen, jos tulevaisuudessa alan liikkumaan enemmän ja se aiheuttaisi painonlaskun. Mutta kun joskus se liikunta loppuu kuitenkin. Kultaista keskitietä etsien.
Miksi luulet, että pysyt tuhtina?

Tuollainen meno vaatii tehoa korvien välistä. Itseäni hirvittää semmoinen, jos tulevaisuudessa alan liikkumaan enemmän ja se aiheuttaisi painonlaskun. Mutta kun joskus se liikunta loppuu kuitenkin. Kultaista keskitietä etsien.
Miksi luulet, että pysyt tuhtina?

... koska jojotan ja syön välillä liikaa ja itseltäni salaa. silloin se paino nousee.

mutta en mä nyt enää tällä hetkellä kovin tuhti ole. sellainen ghetto mieluumminkin.... saman asian voi ilmaista siis kauniistikin :)

Tossa sun ongelmat, hoida ne kuntoon, ja tuu sitten kertoo tippuuko paino :D Alkoholissa on niin paljon energiaa että yksi ryyppykerta=viikon dieetti. Parin päivän herkuttelu... Yksi riittää, se toinen tulee läskinä, ja on muutenkin turha. Auttoiko mitään?

Valitettavan tuttua ja totta joka sana. Eli ei auttanut, mutta kiitos :whip: :ksesta.

Katso peiliin. Se olet sinä.

No joo...helppohan se olisi tähän vain sanoa, että alkoholi pois, kokonaiskalorimäärä vähäisemmäksi per päivä(ei liikaa!), herkkupäivät radikaalisti vähemmälle ja enemmän urheilua....

Arkisin kalorit ovat kalorilaskurin -500kcal/d, ja heitto tuosta on +/-100kcal eli yleensä päivät menevät kokonaiskulutuksesta -400 ja -600 välillä.
Herkkupäivät.. lasketaanko herkkupäiväksi sellainen päivä, jolloin pienen pieni suklaapötkö humahtaa alas?[/QUOTE]

Voi olla, että tilanne on nyt se, että elimistö ei käy enää junnukierroksilla, ja iän karttumisen myötä painoa on alkanut siis kertyä entistä helpommin...niinkuin varmaan olet huomannutkin. Kokonaisvaltainen asennemuutos ruokailu- ja liikuntatottumuksiin lienee paikallaan, jos haluat pysyvämpiä tuloksia.

Niin, ainoat ongelmat ovatkin alkomahooli ja viikonlopun mässäilyt. Ja vähäinen viikolla mussutus, mutta tuossa tärkeimmät.Ruokailutottumukset ovat mielestäni ihan ok, kasviksia ei mene yhtään joten siinä pitäisi petrata.
En syö pullaa enkä vastaavaa mössöä. En pidä eineksistäkään ja syönkin vain kotiruokaa ja pari-kolme ruisleipää päivässä.

edit.Niin olihan siellä sitä urheilua ihan kivastikin...mutta minkälaisella intensiteetillä?

Puntilla pyrin tekemään kasin sarjoja, mutta viimeisella setillä tyydyn vähempään. En hae muskeleita vaan lihaskestävyyttä, eli pienempiä muskeleita. Kyykkyä, penkkipunnerrusta, rinnallevetoa, maastavetoa ja muita isoja perusliikkeitä.
Aeroobisella treenillä pyrin mukavuuteen: sykealueella 65%-80%, joskus hiljempaa, joskus kovempaa.

Onneksi itselläni ei ole vielä iskenyt masennus tässä touhussa. Homma on jopa tuntunut erityisen helpolta. Eräänä kauniina aamuna vaan herätessäni pärähti mieleen, että tästä homma alkaa ja niin tekikin. Aikaisemminkin on ollut jonkinlaista yritystä hommaan, mutta koskaan se alottava voima ei ole tullut itsestäni. kohta 30kiloa tiputettu ja aikaa kulunut noin 11kk. viimeisen 7kk aikana 24kiloa. Tämä aika on se kun siirryin punttisalille ja laitoin siinä sivussa pakkotoiston avustuksella ruokavalioni kuntoon =) Kiitos siitä teille.

Erittäin paljon voimia hommaan ja mitään rakentavaa avustusta en osaa antaa , koska omalla kohdallani tämä on nyt toiminut varsinkin hyvin.

Tämä kuullostaa ihan siltä, että kuka tahansa voi menettää kalliit läskinsä, se on hyvä :)

ootko siis kokeillut syödä sen verran mitä kalorilaskuri sanoo vai enemmän/vähemmän? ootko laskenu kaikkien ruoka-aineiden energiat kunnolla?

Kyllä. lasken joskus niin tarkasti että alkaa pinna palamaan kun joka kerta digivaaka näyttää eri tulosta :D

Kyllä. parasta olis yks herkuttelu/kk heti sen vaihtoehdon jälkeen ettei herkuttele ollenkaan.

Niinpä sinne on pitkä matka. ARGH :whip:

e: ite oon kokenut mielekkäästi runsasproteiinisen ruokavalion. ei ole ollut nälkä kuin tosi harvoin vaikka miinuskaloreilla mennään.

Mä en oikein keksi mitään syötävää jos määritän kalorilaskuriin protskuu 2g/kg. 30/40/30 jako on tuntunut helpolta toteuttaa, mutta tulokset puuttuvat.

niin ja siitä motivaatiosta.... naisena voin sanoa, että säännöllinen uusien ja pienempien vaatteiden ostaminen ja niistä etukäteen haaveileminen auttaa. ja se kun katsoo peiliin ja reippaasti kohtaa sieltä ne läskit. jos meinaa laiskistuttaa niin ottaa vaatteet pois ja seisoo peilin edessä ja katsoo tarkasti. jos tykkää siitä mitä näkee niin eikus vaan takaisin sohvalle. jos ei niin kengät jalkaan ja vaikka sitä korttelia kiertämään.

En ole mikään muotitietoinen ja vaaterohmu, mutta kaipaan juuri viimeisenä hoikkana kesänä ostamiani vaatteita!

Kun otat keittoo niin juo vaan viinaa blandattuna light limuun, voi auttaa ees vähän.

Mässy himoihin vaikka beefy jerkyä ja light colaa.

En juo viinaa, pidän viskistä. pitääkin varmaan alkaa juomaan sit viinaa.
Mikä on beefy jerk? niin enkä juo limujakaan.

1) opettele laskemaan kalorit. Mittaa vaikka joka perk*leen annos digivaa'alla, kunhan tiedät paljonko syöt.

Olen opetellut. joka ******:n resepti / juustoviipale on mitattu ja sitä myöten oppinut muistamaan paljon mikäkin painaa ja mitä sisältää.

2) liiku. Päätä paljonko on realistista itseänsä tappamatta ja liiku.

Liikun mitä pystyn. Joskus voisi liikkua enemmänkin mutta työt väsyttävät joskus ihan loppuun, varsinkin loppuviikosta. Työt ma-pe.

syön välillä liikaa ja itseltäni salaa

Tulihan se sieltä ;)

Pointti: ketään ei ole tuomittu elämään läskinä, jos elämäntavat ovat järkevät. JSmith (muistaakseni) joskus kirjoitti täällä hyvin, että geenien osuus painonhallinnassa tulee kunnolla esiin vasta siinä vaiheessa, kun aletaan lähestyä ns. kisakireyttä - ns. normaalipainoiseksi on ihan jokaisen terveen ihmisen mahdollista päästä, ja sellaisena myös tuskattomasti pysyä. Ja tuo "normaalipaino" tarkoittaa sitten vaihteluväliä hoikahko-pulskahko, eli jos mallin mitoissa haluaa pysyä, voi tietenkin varauta hieman kärsimään ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom