Mutta mitä laihduttamiseen tulee niin se on iso työ, helvetin iso. Tai no ... ei sitä voi sanoa laíhduttamiseksi missään mielessä vaan elämäntapamuutokseksi.
Itse tein tuon 3v sitten. Painoa tippunut noista vuosista n. 43-44kg. Työtä on vielä, mutta se on lähinnä enää muovaamista. Tämän 3v aikana on oppinut uudet elämäntavat ja syömiset, mutta silti siinä on työtä ja tekemistä. Jos ajattelee, että täytyy laihduttaa niin se on mielestäni täysin väärä tapa. Sama kuin tupakoitsija pitäisi paussia polttamisesta puolivuotta ja jatkaisi taas. Hyöty?
Vaatii helvetisti itsekuria ja päätöstä että pystyy ylipäänsä tekemään asialle jotain ja tärkein. Pysyy siinä.
Mulla meni limpparia (vaikkakin sokeritonta) paljon. 1-2x1,5l /vrk. Karkkia jonkun verran. Katselin leffoja, vedin sipsejä, ranskanleipiä yms. Söin kuin kuolemaantuomittu.
Nykyään juon oikeastaan vain vettä. Tämä muutos on tullut pikkuhiljaa tämän 3v aikana. Janojuomaksi vettä. Ruokajuomaksi vettä. Vettä vettä vettä. Sitä menee muutamia litroja päivässä.
Karkkia en syö enää yhtään. Ollenkaan. Makeanhimo on mennyt täysin ja jos syön edes yhden karkin niin tulee tosi turvonnut olo
en tiedä miksi. Eikä kyllä haittaa
Sipsejä menee muttei pussillista kuten pahimpina aikoina. Pari kourallista riittää (pienet kädet :D).
Itse en ajatellut yhtään muutosta tehdessä, että kauanko menee ja että nyt minun täytyy laihduttaa 30kg siihen ja siihen mennessä. Ajattelin, että nyt perkele tulee muutos elämään. Siitä se lähti. Pienin askelin. Välillä lähti painoa enemmän, välillä vähemmän. Yhdessä vaiheessa oli puoli vuotta ilman että lähti kiloakaan.
Ei kannata ottaa turhia paineita vaan pieni askel kerrallaan. Ensin muutoksia joihinkin asioihin ja muovaa sitä kautta syömistä terveellisemmäksi. Aloittaa vaikka välipaloista ja pullasta. Jättää ne pois. Osan välipaloista voi korvata hedelmillä, osan vedellä, osan vihanneksilla.
Alkoholi on yksi asia mikä pilaa hyvänkin dieetin ja sitten tulee tilanne, että miettii ... miksen laihdu vaikka syön oikein. Syöt ehkä, muttet juo.
Alkoholinkäytön vähentäminen on varmasti monelle iso ongelma. Itsellenikin se oli. Vielä vuosi sitten tuli otettua kuppia säännöllisesti ja tuo juomispuoli on vähentynyt radikaalisti vasta viime kesänä. Tässäkin kannattaa pitää järki kädessä ja vähentää kännien määrää. Jos vetää viikonloppuisin tuplat. Ottaa aluksi edes toisen pois ... tämän jälkeen vähentää ryyppykertaa kahteen kertaan kuukaudessa ja näin edelleen.
Jos pistää kertaheitolla liian kovat tavoitteet: Rantakuntoon 2007 niin mitä siitä tulee? Pettymys? Mitä pettymys aiheuttaa? Alakuloisuutta ... ja se taas ruokkii väärin syömistä, alkoholinkäyttöä ja kaikkea muuta. Ja ne ovat juuri ne mistä pitää päästä eroon.
Tässä nyt jotain tekstiä, toivottavasti jollekin on avuksi