Mun mielestä matikka ei ollut helppo, vaan keskitasoa. Oon ite tehny 2000-2010 yo-koetehtäviä yhteensä ~120kpl ja kattonu ratkaisusta ~20kpl (joita en ole osannut) ja varsinkin myöhemmistä tehny melkein 8kpl/koe. Tän vuoden tehtävät oli ihan sitä samaa tasoa kun edellisetkin. Tää helppouden fiilis vois tulla siitä, kun ei ole kauheesti tehnyt yo-tehtäviä, ja alitajuntaa on tullu sellanen pelko ettei menesty ja sit tehtävät onkin ihan inhimillisiä. Näin omalla kohdalla fysiikassa.
Mun leija ja nuolitehtävissä tuli molempiin pinta-alalle neljärivininen ja noin 18 trigonometrista funktiota (sin, cos, tan) sisältävä lauseke kun laskin alan tekemällä suorakulmion kuvion ympärille ja miinustamalla tästä suorakulmien (ja yhden suorakulmion) alat. Oikein se kuitenkin meni. Pahaa jäätymistä vektoritehtävässä, joten ruksin yli kokonaan ja tein siihen asti kun taidot riitti sen paraabelin rakentamistehtävän ja tekijöiden etsimisen. Muut menikin oikeestaan kunnialla loppuun. Todennäköisyyttä mietin kauan, että voiko muka oikeesti olla todennäkösempää saada yks oikein ku ei yhtää oikein, mutta ratkaisujen mukaan näin oli.
PS. Yo-tehtäviä tein koulussa ykkösten ja kakkosten matikantunneilla istuessani, jolloin opettaja pääs tarvittaessa neuvomaan eikä tullut kiusausta mennä koneelle. Mukava opettaja kun suostui tällaiseen järjestelyyn.