näitä selkää koskevia tredejä tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella, joissa kysellään pääsääntöisesti samaa asiaa - ja tuntuisi siltä, ettei sitä hakua ole hirveämmin käytetty. tosiaankin, selkäaiheesta löytyy haulla montakin sellaista - ja niissä on paljon asiapitoista tekstiä.
kuitenkin, kun muutama (minulle) uusikin kysymys asiasta tuli, niin vastataan niihin omalla tietämyksellä. eli :
Jope sanoi:
Hierontaa ja mitään äkkinäisiä liikkeitä ei tuommoiselle kuulemma saa tehdä. Fysioterapeutti suositteli Body Balancee, pilatesta tai putkistoo tavallisen jumpan sijasta. Fysioterapeutin mukaan selän lihasten verenkierto on heikentynyt ja tätä pitäisi näillä jumppaliikkeillä parantaa. Eli häipyykö kipu, jos verenkiertoa saadaan paremmaksi ?
hieronnasta on itsellä ainakin toista kokemusta. vaivana minulla siis yliliikkuva selkä, sekä useita välilevyn pullistumia - joista yksi kaularangasta leikattu. eli hieronnan olen itse ainakin huomannut auttavan, varsinkin pakaroihin kohdistettuna enemmänkin. ne piriformiksen seudut, sekä lantion lihakset ylipäätään ovat välillä sellaista rautakankea, että koskee kun niihin itsekin hipaisee. kuitenkin, hieronnan jälkeen olo on paljon parempi. monesti nuo jumitilatkin aiheuttavat ainakin minulle sitä säteilykipua, jonka luuli aiheutuvan suoranaisesti selästä. tietenkin, hierojalle on sanottava mikä selässä on vikana, että osaa sitä sitten varoa ja hieroa oikealla tavalla. esim. itse olen aina painottanut että hieroo varovaisesti pullistumien viereistä seutua - tosi varovasti. tietenkään itse rankaa ei hierota, mutta se voi ärtyä myös epäsuoraan kohdistuvasta manipulaatiosta. niin - ja valitkaa kunnon hieroja. sellainen, joka jotain osaa tehdäkin.
nuo pilatekset, body balancet sun muut ovat kyllä hyviä. niissä vahvistetaan juuri niitä sisempiä-, ja tukilihaksia, jotka auttavat kivun lievitykseen. sitä nyt ei osaa kukaan sanoa että häipyykö niillä kivut kokonaan, vai vaan osittain, mutta varmasti ne auttavat. mahdollisuus siihen kipujen kokonaankin häviämiseen on olemassa kyllä. itselläni ne kivut tuskin koskaan tulevat sieltä häviämään kokonaan, kun on tuo syvälle juurtunut rakkaus itsensä kiusaamiseen punnusten kanssa salilla. eli, kun selkää jatkuvasti ärsyttää rankoilla lihastreeneillä, niin väkisellä siihen aina välillä koskee. kuitenkin, minulle neurokirurgi - joka on erikoistunut selän alueen ongelmiin - antoi luvan tehdä kaikkia liikkeitä salilla, eli ei se yliliikkuvuus treenaamista pitäisi estää. näin siis omalla kohdallani, toki voihan niitä yliliikkuvuuksia muunkinlaisia olla.
venyttelystä ollaan kahtaa mieltä. takareiden - ja pakaroiden - jumit vetävät myös osaltaan selkää jumiin, ja kasvattavat kiputiloja. kuitenkin, kolikon toiselta puolelta, voi käydä niinkin että kun takareittä venyttelee, niin se ärsyttää selkää entistä enemmän - ja voi huomata konttaavansa pois venyttelypaikalta. siltikään en venyttelyistä luovu - itselle ne tuo kuitenkin suurimman osan ajasta venyttelyn jälkeen todella hyvän olon - ja olen kuitenkin oppinut kuuntelemaan kehoani, että mikä sille tekee hyvää ja mikä ei. varovaisuutta kuitenkin - niitä äkkinäisiä liikkeitä on tietenkin syytä välttää, niin venyttelyssä kuin muutenkin.
Jope sanoi:
Puheeksi on tullut nyt myös ammatin vaihto johonkin selkäystävällisempään. Mitenkäs ton kelan kanssa tällöin pelataan, jos lääkäriltä on B-lausunto saatuna ? Mikäs on kelan maksaman "opiskeluajan palkan" suuruus ?
vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. riippunee pitkälti siitä, että onko nykyinen työ mahdotonta tehdä selkäkipujen vuoksi - ja sen seurauksena olisi edessä uudelleenkoulutus. ainakin yhden varman tapauksen tiedän, missä selkäsairauksien takia henkilö kouluttautuu palomiehestä palomestariksi - ja saa koko opiskeluajalta lähestulkoon samaa palkkaa, kuin mitä saisi palomiehenä. tähän edellytyksenä toki se, että se selkä sitten todellakin oli rikki. saapa nähdä, onko sama itselläänkin edessä joskus vielä.
menettelystä en sen tarkemmin tiedä, että kuinka tuota opiskeluajalta saatavaa palkkaa haetaan, jne. eiköhän ne kelan ´auttavat´ tädit neuvo, kun niitä tarpeeksi kovistelee.
joka tapauksessa - tsempit. selkäkipu on edelleenkin vittumaista.
edit. modet - mikäli tunnette että ´tunkeuduin´ väärälle alueelle, kun en ´asiantuntija´ ole, niin poistakaa reply. en sen kummemmin (taaskaan) katsonut, että millä osiolla aihe oli. onneksi ei sentään tällä kertaa punttimimmien puolella.