Yliliikkuva selkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jope
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos kenelläkään kokemusta tämmöisestä ? Avovaimolla on todettu tämmöinen OMT-fysioterapeutin toimesta, myöskin tavalliset röntgenkuvat sekä magneettikuvat otettu, joissa ei kuitenkaan mitään leikkeuksella korjattavaa ole löytynyt. Fysioterapeutti antoi kyllä jumppaohjeita mutta nyt kiinnostaisi lähinnä tuon "jyskyttävän" kivun poissaanti, kun parhaimmillaan noita panacodeja joutuu tommoset 8 kappaletta päivässä syömään. Tuo kun käy mahan päälle pidemmällä aikaa. Hierontaa ja mitään äkkinäisiä liikkeitä ei tuommoiselle kuulemma saa tehdä. Fysioterapeutti suositteli Body Balancee, pilatesta tai putkistoo tavallisen jumpan sijasta. Fysioterapeutin mukaan selän lihasten verenkierto on heikentynyt ja tätä pitäisi näillä jumppaliikkeillä parantaa. Eli häipyykö kipu, jos verenkiertoa saadaan paremmaksi ?

Puheeksi on tullut nyt myös ammatin vaihto johonkin selkäystävällisempään. Mitenkäs ton kelan kanssa tällöin pelataan, jos lääkäriltä on B-lausunto saatuna ? Mikäs on kelan maksaman "opiskeluajan palkan" suuruus ?

näitä selkää koskevia tredejä tuntuu syntyvän kuin sieniä sateella, joissa kysellään pääsääntöisesti samaa asiaa - ja tuntuisi siltä, ettei sitä hakua ole hirveämmin käytetty. tosiaankin, selkäaiheesta löytyy haulla montakin sellaista - ja niissä on paljon asiapitoista tekstiä.

kuitenkin, kun muutama (minulle) uusikin kysymys asiasta tuli, niin vastataan niihin omalla tietämyksellä. eli :

Jope sanoi:
Hierontaa ja mitään äkkinäisiä liikkeitä ei tuommoiselle kuulemma saa tehdä. Fysioterapeutti suositteli Body Balancee, pilatesta tai putkistoo tavallisen jumpan sijasta. Fysioterapeutin mukaan selän lihasten verenkierto on heikentynyt ja tätä pitäisi näillä jumppaliikkeillä parantaa. Eli häipyykö kipu, jos verenkiertoa saadaan paremmaksi ?

hieronnasta on itsellä ainakin toista kokemusta. vaivana minulla siis yliliikkuva selkä, sekä useita välilevyn pullistumia - joista yksi kaularangasta leikattu. eli hieronnan olen itse ainakin huomannut auttavan, varsinkin pakaroihin kohdistettuna enemmänkin. ne piriformiksen seudut, sekä lantion lihakset ylipäätään ovat välillä sellaista rautakankea, että koskee kun niihin itsekin hipaisee. kuitenkin, hieronnan jälkeen olo on paljon parempi. monesti nuo jumitilatkin aiheuttavat ainakin minulle sitä säteilykipua, jonka luuli aiheutuvan suoranaisesti selästä. tietenkin, hierojalle on sanottava mikä selässä on vikana, että osaa sitä sitten varoa ja hieroa oikealla tavalla. esim. itse olen aina painottanut että hieroo varovaisesti pullistumien viereistä seutua - tosi varovasti. tietenkään itse rankaa ei hierota, mutta se voi ärtyä myös epäsuoraan kohdistuvasta manipulaatiosta. niin - ja valitkaa kunnon hieroja. sellainen, joka jotain osaa tehdäkin.

nuo pilatekset, body balancet sun muut ovat kyllä hyviä. niissä vahvistetaan juuri niitä sisempiä-, ja tukilihaksia, jotka auttavat kivun lievitykseen. sitä nyt ei osaa kukaan sanoa että häipyykö niillä kivut kokonaan, vai vaan osittain, mutta varmasti ne auttavat. mahdollisuus siihen kipujen kokonaankin häviämiseen on olemassa kyllä. itselläni ne kivut tuskin koskaan tulevat sieltä häviämään kokonaan, kun on tuo syvälle juurtunut rakkaus itsensä kiusaamiseen punnusten kanssa salilla. eli, kun selkää jatkuvasti ärsyttää rankoilla lihastreeneillä, niin väkisellä siihen aina välillä koskee. kuitenkin, minulle neurokirurgi - joka on erikoistunut selän alueen ongelmiin - antoi luvan tehdä kaikkia liikkeitä salilla, eli ei se yliliikkuvuus treenaamista pitäisi estää. näin siis omalla kohdallani, toki voihan niitä yliliikkuvuuksia muunkinlaisia olla.

venyttelystä ollaan kahtaa mieltä. takareiden - ja pakaroiden - jumit vetävät myös osaltaan selkää jumiin, ja kasvattavat kiputiloja. kuitenkin, kolikon toiselta puolelta, voi käydä niinkin että kun takareittä venyttelee, niin se ärsyttää selkää entistä enemmän - ja voi huomata konttaavansa pois venyttelypaikalta. siltikään en venyttelyistä luovu - itselle ne tuo kuitenkin suurimman osan ajasta venyttelyn jälkeen todella hyvän olon - ja olen kuitenkin oppinut kuuntelemaan kehoani, että mikä sille tekee hyvää ja mikä ei. varovaisuutta kuitenkin - niitä äkkinäisiä liikkeitä on tietenkin syytä välttää, niin venyttelyssä kuin muutenkin.

Jope sanoi:
Puheeksi on tullut nyt myös ammatin vaihto johonkin selkäystävällisempään. Mitenkäs ton kelan kanssa tällöin pelataan, jos lääkäriltä on B-lausunto saatuna ? Mikäs on kelan maksaman "opiskeluajan palkan" suuruus ?

vaikea antaa yksiselitteistä vastausta. riippunee pitkälti siitä, että onko nykyinen työ mahdotonta tehdä selkäkipujen vuoksi - ja sen seurauksena olisi edessä uudelleenkoulutus. ainakin yhden varman tapauksen tiedän, missä selkäsairauksien takia henkilö kouluttautuu palomiehestä palomestariksi - ja saa koko opiskeluajalta lähestulkoon samaa palkkaa, kuin mitä saisi palomiehenä. tähän edellytyksenä toki se, että se selkä sitten todellakin oli rikki. saapa nähdä, onko sama itselläänkin edessä joskus vielä.

menettelystä en sen tarkemmin tiedä, että kuinka tuota opiskeluajalta saatavaa palkkaa haetaan, jne. eiköhän ne kelan ´auttavat´ tädit neuvo, kun niitä tarpeeksi kovistelee.

joka tapauksessa - tsempit. selkäkipu on edelleenkin vittumaista.

edit. modet - mikäli tunnette että ´tunkeuduin´ väärälle alueelle, kun en ´asiantuntija´ ole, niin poistakaa reply. en sen kummemmin (taaskaan) katsonut, että millä osiolla aihe oli. onneksi ei sentään tällä kertaa punttimimmien puolella. :)

taicaviitta sanoi:
edit. modet - mikäli tunnette että ´tunkeuduin´ väärälle alueelle, kun en ´asiantuntija´ ole, niin poistakaa reply. en sen kummemmin (taaskaan) katsonut, että millä osiolla aihe oli. onneksi ei sentään tällä kertaa punttimimmien puolella. :)
:offtopic: Mun mielestä asiantuntijoita on tietyssä mielessä juurikin ne, joilla itsellä on kokemusta selkäkivusta ym. vaivasta ..sehän tän alueen tarkoitus on, että kokemuksia ja ajatuksia vaihdetaan eikä välttämättä tarvi olla dosentti tai vastaava vastatakseen johonkin kysymykseen :D.

Allekirjoittanut kärsii myöskin ko. selkävaivasta ja olen täysin samaa mieltä taicaviitan kommenteista. Itselläni n. 10 vuoden kokemukset taistelusta jatkuvia selän kiputiloja vastaan tyyliin, juuri kun edellisestä kuntoutuu niin paukahtaa taas...

Kaikki tutkimukset on käyty, ei ylipainoa, ei leikkausta, venyttelyt, manipulaatiot, kuntouttavat liikkeet, lääkeet jne. Toki nuokin auttoivat, mutta eivät poistaneet syytä. Aloitin sitten kuntosaliharjoittelun ja se edelleen paransi tilannetta, selkä edelleen toki jumi, mutta kuntoutuminen nopeutui, tosin oli vielä niitä päiviä jolloin ei pystynyt edes kävelemään.
Sitten eräs vanhempi tohtori keskusteli kanssani pitkän tovin selkäsairauksista ja hän mainitsi kuinka erilaisia ne toiminnallisesti ovat. Joillakin saattaa olla esim. tosi pahoja kulumia tai muita virhitä rangassa, mutta ne eivät aiheuta juurikaan oireita ja taas toisinpäin. Niinpä hän korostikin selän TOIMINNALISUUTTA, kuinka kaikki vaikuttaa kaikkeen (pohkeet, takareidet, lantio, selkä).

Tästäpä sitten loihe muuttamaan reeniäni siten, että otin mukaan Hyvää huomenta- liikkeen. Alkuun hirvitti ja mietitytti, mutta kertaakaan ei jämähtänyt ja pikkuhiljaa suoritukset parani. Sitten lisäsin mukaan SJMV:n ja homma pelaa, toki hitaasti edeten. Mutta siis näiden kahden liikkeen mukaan ottaminen on pitänyt pahan poissa jo yli vuoden ajan! Toki edelleen esim. jos istuu pitkään huonosti tms. on selkä jäykkä ja saa oikoa ruotoa jonkun tovin, mutta noita totaalikramppeja ts. että kävelemään ei pysty, ei ole ollut ja se on ihme se. Ja kaikki jotka vaivasta kärsii, tietää kuinka paljon se merkkaa :)

Taicaviitta on hyvinkin oikeilla jäljillä!
Olen hoitanut useita samantyyppisiä selkäongelmia.

Mä suosittelen saliharjoittelua (oletan että liikket osataan tehdä oikein) ja siihen lisättynä stabiloivia harjoitteita eli niitä pikkulihakisia sekä poikittainen vatsalihas kuntoon. Näillä pääsee usein jo pitkälle, harmi vaan kun kivut loppuu niin harjoitteiden tekeminen usein loppuu. Yleensä vaiva on tosiaan läpi elämän kestävä, mutta itse omilla tekemisillään voi säädellä kipuja.

Hieronnasta haluaisin vielä sanoo et, jos lihakset oikeesti on jumissa niin ihan ok, mutta toisaalta on muistettava et jos selkä on yliliikkuva = pikkulihaksissa ei ole tarpeeksi lihasvoimaa pitkää rankaa kunnolla asennossaan ja kasassa (vaan osasyy tää lihasvoiman puute, mut se ainoa johon voimme oikeesti vaikuttaa!), niin silloin on syytä miettii, mitä voi tapahtua jos päällä olevat isot lihaksetkin hierotaan pehmeiksi, voi olla et tuki häipyy entisestään ja kivut lisääntyvät, mahdollisesti mukaan tulee hermopuristustiloja.

Mutta kuten edellä on mainittu, jokaisella meillä on silti yksilöllinen selkä, vaikka samoja vaivoja olisikin.

Ehdottomasti nyt niitä stabiloivia liikkeitä tekemään! ei ois haittaa kenellekään!
Keppi on apuvälineenä mainio, joka salilla varmasti on sekä kuntopallo. Ei siis oo pakko maksaa huimia hintoja pilates tai bodybalance tunneista, vaikka itse oon koukussa molempiin, koska auttaa mun yliJÄYKKÄÄN rintarankaan! Siellä tehdään paljon myös liikkuvuusliikkeitä.

Yliliikkuvat nivelet ja siitä aiheutunut selkäkipu on syy siihen, että aloitin treenaamaan salilla ns. kunnolla (enkä sillä "tyttöjen tyylillä", jota aiemmin olin harrastanut). Reilu 6 vuotta sitten selkä kipuili noin vuoden ennen kuin menin lääkäriin. Hölmönä menin siis lääkäriin vasta sitten kun on ihan pakko, eli sitten kun tilanne oli jo niin paha että oksetti ihan pelkästään kivun takia enkä pystynyt kävelemään kunnolla enkä varsinkaan seisomaan paikallaan. Todettiin yliliikkuvat nivelet ja tulehdus selässä.

Kävin muistaakseni noin 25 kertaa fysioterapeutilla 6 viikon sairasloman aikana. Sähköhoitoa, ultraäänihoitoa, kylmähoitoa, lämpöhoitoa ja hierontaa, lisäksi tujut tulehduskipulääkkeet. Noin kuukausi meni lähes pelkästään levätessä ja noissa hoidoissa. Lepo tarkoitti alkuun sitä, että sai olla pelkästään makuuasennossa tai kävellä, istuminen ja paikallaan seisominen oli kielletty. Mutta niin paljon piti kuitenkin liikkua, kuin kivuitta kykeni (aluksi pelkästään korttelin ympäri kävely oli liikaa..). Liikkumisen määrä lisääntyi pikkuhiljaa ja muutaman viikon totaalilevon jälkeen aloitin varovasti fysioterapeutin tekemän jumppaohjelman. En enää muista liikkeitä, mutta pääpaino oli syvien vatsa- ja selkälihasten vahvistamisessa.

Kun selkä alkoi olla suunnilleen kunnossa eli pahimmat kivut poissa, lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa: leikkaukseen tai salitreeniä koko loppuelämä. Voimaa selkä- ja vatsalihaksissani oli tuolloinkin lääkärin mukaan huomattavasti keskivertoihmistä enemmän, mutta ei kuitenkaan riittävästi yliliikkuviin niveliin nähden. Olin urheillut koko pienen ikäni, mutta silti ei voimaa ollut riittävästi, ja lääkäri & fysioterapeutti olivat molemmat samaa mieltä, että ainoastaan tehokas salitreeni auttaa. Kun selkäranka ei "pysy pystyssä omin voimin" kuten ihmisillä normaalisti, täytyy selkä- ja vatsalihasten olla tosi voimakkaat. Tavallaan hyvä asia, että salille oli ja on edelleen pakko mennä :) Jo kuukauden tauko salilta saa selän jomottamaan, eli vaikutuksen huomaa ihan konkreettisesti ja nopeasti. Venyttelystäkin oli puhetta ja itselläni venyttely auttaa. Kireällä olevat takareidet ja pakarat eivät nimittäin tee selälle yhtään hyvää.

Lääkäri, jolla tuolloin kävin, oli erikoistunut urheiluvammoihin ja uskon, että siksi osasi antaa ihan pätevät "urheilulliset kuntoutusohjeet".

Pauliina sanoi:
Lääkäri, jolla tuolloin kävin, oli erikoistunut urheiluvammoihin ja uskon, että siksi osasi antaa ihan pätevät "urheilulliset kuntoutusohjeet".
Minkälaisia nuo ohjeet ovat, koska mä en ole vielä saanut mistään riittävän kattavia ohjeita. Mikäli niitä nyt voi helposti selittää. Varsinkaan selkälihasten vahvistamiseen. Yliliikkuvan selän on moni lääkäri ja fysioterapeutti diagnosoinut, ja ohjeita antanut, mutta vajailta ne tuntuu yhä.

lej sanoi:
Minkälaisia nuo ohjeet ovat, koska mä en ole vielä saanut mistään riittävän kattavia ohjeita. Mikäli niitä nyt voi helposti selittää. Varsinkaan selkälihasten vahvistamiseen. Yliliikkuvan selän on moni lääkäri ja fysioterapeutti diagnosoinut, ja ohjeita antanut, mutta vajailta ne tuntuu yhä.

Minkälaisia ohjeita sitten olet saanut?

lej sanoi:
Tämmöisiä ohjeita lääkäri minulle antoi:

- Ikinä ei saa tehdä sellaista liikuntaa/liikettä, joka sattuu selkään.

- Alkuaikoina fysioterapeutin tekemä jumppaohjelma "kriittisten" lihasten kuntouttamiseen ja vahvistamiseen.

- Jumppaohjelman lisäksi kävely oli aluksi ainoa sallittu liikuntamuoto, ja kävellä sai vain niin kauan kuin alkoi tuntua kipua. Sitten lepoa ( = sängyssä makaamista) kun sattuu. Myöhemminkin reipas kävely (pitkät lenkit) on kuulemma hyvä liikuntamuoto yliliikkuvasta selästä kärsivälle. Rullaluistelu myös erittäin hyvä selälle, mutta vasta siinä vaiheessa kun kipuvaihe on ohitettu.

- EDIT: Kun selkään sattuu ja täytyy levätä, kannattaa maata niin, että jalat on 90 asteen kulmassa (jalkojen alle joku tuki) -> selän saa näin parhaiten rennoksi ja lepoon.

- Kun selkä on kutakuinkin kunnossa, tehokasta salitreeniä lihasten vahvistamiseen. Salitreenillä haetaan voimaa, kestävyyttä sitten muilla liikuntamuodoilla. Erityisesti selkä- ja vatsalihasten treenaaminen tärkeää, mutta kuitenkin koko kropan tasapainoinen kunto huomioiden. Omat selkäongelmani ovat alaselässä ja itselleni parhaiten sopivaksi alaselän liikkeeksi olen huomannut selänojennuksen lisäpainolla, tehtynä sellaisessa selkäpenkissä, jossa liikkeen loppuasennossa ollaan kutakuinkin lattian suuntaisesti (vino selkäpenkki mielestäni huono, ei saa kunnon tuntumaa). Penkin reuna / lantiotuki tarpeeksi kaukana, melkein reisien tasolla (eli ei lähellä vatsaa), muuten ei liike tunnu kunnolla. Keskitytään selkälihaksilla tekemiseen (muuten vaarana, että treenaa pakaroita eikä alaselkää) ja loppuasennossa muutaman sekunnin pito ylhäällä ja sitten hallittu alastulo. Tuossa likkeessä saa tosi hyvän poltteen alaselkään ja riski selän rikkomiseen tuolla liikkellä on pieni.

- Venyttelyä kohtuudella eli niin, että saadaan ylimääräiset jännitykset lihaksista pois, muttei haeta lisää notkeutta. Tunnustan kuitenkin venytelleeni notkeutta lisäten, vaikka lääkäri sanoi, että selän kannalta olisi parempi, jos en olisi ihan näinkään notkea :rolleyes:

- Kun kipu- ja tulehdusvaihe on ohi, kaikkea kivaa ja hyvältä tuntuvaa liikuntaa niin paljon kuin sielu sietää.

- Korkokengät huono juttu selän kannalta, aina pitäisi olla hyvät ja "terveelliset" kengät jalassa. Tätäkin ohjetta tunnustan uhmanneeni ja kunnossa ollaan edelleen.. Käytän korollisia kenkiä aina muulloin paitsi urheillessa :D Lenkkarilinjalle lähden vasta sitten jos selkä sitä vaatii.

- Istuessa pitäisi kiinnittää huomiota asentoon. Itselläni (ja kaiketi ihmisillä yleensäkin) on taipumus pidempään istuessa lysähtää niin, että selkä menee "köyryyn". Ryhdikäs asento niin, että "alaselkää työnnetään eteenpäin" (eli tavallaan haetaan enemmän notkoa kuin köyryselkää, tosi vaikea selittää). Erilaiset tukityynyt voivat auttaa, niillä asento pysyy väkisin oikeana (itselläni on autossa alaselkää tukeva tyyny).

Yksityiskohtaisemmin en ohjeita enää muista, vaikka toki yksityiskohtaisempiakin neuvoja sain. Tarkoitin ylempänä olleella kommentillani myös sitä, että tällä urheilulääkärillä oli mielestäni oikeanlainen suhtautuminen urheiluun, ei liian varovainen tai hymistelevä. Harva lääkäri suosittelee (ainakaan naiselle! :jahas: ) rankkaa salitreeniä, yleensä kuulee näitä "pitkiä sarjoja pienillä painolla" -tyylisiä ohjeita. Uskon, että salitreeni lähes yksinään on oman selkäni hyvinvoinnin salaisuus ja pitää yliliikkuvista nivelistä johtuvat ongelmat poissa.

Joku ammattilainen voisi kommentoida, ovatko nuo saamani ohjeet yleispäteviä ohjeita yliliikkuvuudesta kärsivälle, vai oliko joukossa vain omaan tilanteeseeni sopivia neuvoja..

Mitä muita liikkeitä poikittaiselle vatsalihakselle on kuin sivutaivutus käsipainolla ja wood chop ylätaljassa?
Voi kun joku asiantunteva tekisi sellaisen ultimaalisen korsettitreeniohjelman ja kliistraisi sen vaikka tälle osastolle stickyksi. Säästäisi varmasti monet selkä- ym. ongelmilta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Dessa sanoi:
selkä on yliliikkuva = pikkulihaksissa ei ole tarpeeksi lihasvoimaa pitkää rankaa kunnolla asennossaan ja kasassa (vaan osasyy tää lihasvoiman puute, mut se ainoa johon voimme oikeesti vaikuttaa!)
Onko yliliikkuva selkä sama asia kuin yliliikkuvat nivelet selässä? Pikaisen googletuksen perusteella vaikuttaa, että samasta asiasta olisi kyse (ja niin olen aiemmin ymmärtänyt asian olevan), mutta onko sittenkään? Sanot, että yliliikkuvan selän (osa)ongelma on lihasvoiman puute. Kun taas nivelten yliliikkuvuuden olen ymmärtänyt liittyvän pelkästään niveliin (vaikka toki hyvä lihaskunto auttaa tästä johtuvissa ongelmissa). Vai onko niin, että yliliikkuva selkä tarkoittaa sitä, että selässä on yliliikkuvat nivelet ja sen lisäksi selän pikkulihaksista puuttuu riittävä lihasvoima? Esim. http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/niveltenyliliikkuvuus.html mukaan "Nivelten yliliikkuvuussyndroomalla ymmärretään tilaa, jossa erilaiset niveloireet liittyvät nivelten epänormaalin laajaan liikerataan. .. Nivelsiteiden löysyys tai kireys vaihtelee tietyissä rajoissa ihmisestä toiseen. Vaihtelun syynä on todennäköisesti erot nivelsiteiden säikeisen valkuaisaineen - kollageenin - rakenteessa."

Itselläni yliliikkuvia on varmaan suurin osa nivelistä, mutta selkä on ainoa, joka aiheuttaa ongelmia (jotka nekin pysyvät treenaamisella poissa). Olisi varmaan pitänyt alkaa balettitanssijaksi niin tästä ominaisuudesta olisi jotain hyötyäkin :rolleyes:

Laitan nyt omaa tarinaa tähän, vaikka mulla ei ole yliliikkuvaa selkää todettu vaan liian suora selkäranka (notkot puuttuu). Tämä aiheuttaa sen, että alaselkä rasittuu helposti ja ottaa nokkiinsa. Seuraus siitä on, että alaselkä vetää kramppiin (lihakset alkaa suojelemaan selkärankaa). Nämä krampit ei ole ihan pikkusia, vaan varsin lamauttavia. Välillä on piikitetty molemmille puolille, jotta on saatu lihakset rentoutumaan. Koko alkusyksyn olin relaksanttikierteessä ja ihmettelin että mitä helevettiä tämä nyt on. Yritin treenata rauhallisesti jne. Löysin onneksi fysioterapeutin, joka osasi kertoa mistä on kyse (samalla avattiin 3 nikamalukkoa yläselästä). En osannut käyttää syviä vatsalihaksia oikein ja ne olivat liian voimattomat. Syy siihen miksi juuri tämä syksy oli niin vaikea oli siinä että en häiden takia ehtinyt meloa viime kesänä juuri lainkaan. Muina kesinä tuo melonta kajakilla on vahvistanut loistavasti syviä vatsalihaksia ja siksi saliharjottelu on sujunut huomattavasti paremmin, vaikka en ole syviä vatsalihaksia osannutkaan oikein aktivoida. Melonnan kiertoliike on myös erittäin hyvä pitämään yläselän auki. Nyt talvella turvaudun pilates-liikkeisiin ja säkkiharjoitteluun.

Pauliina sanoi:
Onko yliliikkuva selkä sama asia kuin yliliikkuvat nivelet selässä?

Liike syntyy lihasten liikuttaessa luita joiden välillä on nivel. Näin ajateltuna kyse on samasta ilmiöstä.

Yleensä kuitenkin yliliikkuva selkä on yleinen kuvaus selän toiminnasta, joka ei kerro yhtään mitään. Liikkuvuuden määrä ei sinällään ole ongelma. Parempi termi tähän olisi (IMO) hallitsematon selkä tai ammattikielellä aktiivinen instabiliteetti. Tarkoittaa "yliliikkumista" liikkeen aikana. Esim. Jalkakyykyssä, ala-asennossa tai sieltä juuri noustessa ala selkä pettää, jolloin lantio kallistuu eteen ja lanneselän notko suurentuu.

Yliliikkuvalla nivelellä tarkoitetaan normaalia suurempaa nivelen liikettä. Manuaalisessa terapiassa tämä yhdistetään usein rangan nikamien suhteelliseen liikkeeseen, puhutaan hypermobiilista segmentistä.

...yliliikkuvan selän (osa)ongelma on lihasvoiman puute. Kun taas nivelten yliliikkuvuuden olen ymmärtänyt liittyvän pelkästään niveliin (vaikka toki hyvä lihaskunto auttaa tästä johtuvissa ongelmissa).

Lihasten voima..? Paremmin tilannetta kuvaa lihasten heikentynyt aktivaatio tai sen tapahtuminen virheelliseen aikaan. Liikkeen voimaa on helppo mitata, mutta sitä millä lihaksilla voima aikaan saadaan onkin toinen juttu.

2-3 viikon keskivartalon hallintatreenillä saadaan jo ihmeitä aikaan. Tässä ajassa tuskin ihmeitä tapahtuu esim lihasten kasvamisen suhteen. Vaan suurin kehitys tapahtuu juuri hermottumisen/aktivoitumisen alueella.

fysio sanoi:
2-3 viikon keskivartalon hallintatreenillä saadaan jo ihmeitä aikaan. Tässä ajassa tuskin ihmeitä tapahtuu esim lihasten kasvamisen suhteen. Vaan suurin kehitys tapahtuu juuri hermottumisen/aktivoitumisen alueella.

Mitä tuollainen treeni voisi olla?

Keskivartalon hallintaa voi harjoitella monella tavalla... mutta muutama esimerkki liike:

Yksi erittäin hyvä on terapiapallo. Tämän päällä jo pelkästään istuskelu kehittää meidän keskivartalon hallintaa ja vatsalihakset, selkälihakset ja pienet lihakset selässä aktiovituvat, tehokasta. Epätasainen alusta aktivoi pienet lihakset. Pallon päällä voi istua ja liikutella lantiota eri suuntiin ja pikkuhiljaa siirtyä haastavampiin liikkeisiin.

Keppi on myös välineenä hyvä, mutta sen kanssa liikkeidenteko on haastavampaa ja vaativampaa. Peppu seinään, pieni etukumara asento ja keppi niskan / selän taakse ja aivan pienen pientä kiertoliikettä, liike on pieni ja napakka. Jos pikkulihakset on huonossa kunnossa pystyy tätä liikettä tekemään tehokkaasti ainoastaan muutamia sekuntteja, kun keppi lähtee jo radaltaan pois. Tällöin pieni lepo ja hetken kuluttua uudelleen.

Tässä muutama esimerkki, mitkä tulivat ensimmäisinä mieleen ja joilla on suhteelisen helppo aloittaa.

Belmondo sanoi:
Mitä muita liikkeitä poikittaiselle vatsalihakselle on kuin sivutaivutus käsipainolla ja wood chop ylätaljassa?
Voi kun joku asiantunteva tekisi sellaisen ultimaalisen korsettitreeniohjelman ja kliistraisi sen vaikka tälle osastolle stickyksi. Säästäisi varmasti monet selkä- ym. ongelmilta.

Tässä ketjussa oli jto:n.

jto sanoi:
kas tässä se lista. liikkeet on ryhmitelty vaikutuksiltaan kohtuullisen samankaltaisiin.

SELÄN KUNTOUTUSLIIKKEITÄ
J. Olli © 2004

LIIKE, Toistot
- Raaka tempaus, yhdellä jalalla. Vapaa jalka ilmassa. 3-6
- Yhden käden tempaus käsipainolla, 1 tai 2 jalkaa. 3-6
- Rinnalleveto + punnerrus, yhdellä jalalla. Vapaa jalka ilmassa. 3-6
- Julle, yhdellä jalalla. Vapaa jalka ilmassa/kevyt tuki. 3-6
- Maastaveto, yhdellä jalalla riipunnasta. Vapaa jalka ilmassa/kevyt tuki. 3-6

- Lyhyt, terävä keppikierto etunojassa. 20-100
- Lyhyt, terävä nyrkkeilyliike selkäpenkissä. 20-100
- Lyhyt, terävä moukarikierto taljassa. 20-100
- Lyhyt, terävä kierto kylkiasennossa selkäpenkissä. 20-100

- Polvenvaihto polviseisonnassa, vapaata jalka eteen. 10-40
- Lantion sivukeinunosto, yhdellä jalalla. 10-40
- Lantion sivukeinu riipunnassa. 10-40

- Alatalja yhdellä kädellä kylkeen/ulos. 6-20
- Ylätalja yhdellä kädellä. 6-20
- Kulmasoutu yhdellä kädellä kylkeen/ulos. 6-20

- Selkäliike yhdellä jalalla, kiertäen. 10-30
- Jalkojen nostot selkäpenkillä päinmakuulla. 10-30
- Laaja levykierto yhden jalan polviseisonnasta, vapaa jalka ilmassa/kevyt tuki. 10-30
- Askelkyykkykävely kiertäen etummaiselle jalalle. 10-30
- Askelkyykkykävely kiertäen takimmaiselle jalalle. 10-30
- Laaja kierto kylkiasennossa selkäpenkissä. 10-30

- Konttausasennossa vastakkaisten käden & jalan nosto. 10-40
- Vatsallaan jalan nostot, yhdellä jalalla. 10-40
- Vatsallaan ylävartalon heiluri vaakatasossa. 20-100
- Käsinojassa vartalon vientiä ympäri. 20-100

- Staattinen kylkijännitys selkäpenkissä. 10-60"
- Staattinen kylkikaarijännitys kyynärnojassa. 10-60"
- Staattinen pakarajännitys selinmakuulla. 10-60"
- Staattinen kaarijännitys päinmakuulla. 10-60"

- Jalkojen nosto riipunnassa, kiertäen eli ns. sakset. 10-30
- Jalkojen sateenkaarikierto selinmakuulla/riipunnasta. 10-30
- Kiertorutistus. 10-50
- Lantion nosto selinmakuulla, kiertäen puolelta toiselle.10-50
- Kyynärnoja-etunoja –kelaus. 20-100

Noi kohdistuu lähinnä sinne selän pikkulihaksiin ja tasapainon kautta hyvin myös keskivartalon lihoihin. Älä vedä hapoille juurikaan. tarkoitus on vahvistaa, eikä tukottaa.

Suosittelen lämpimästi.

Kommentteja?

En tiedä onko tämä ihan oikea threadi, mutta kokeillaan...

Elikkäs viime syksynä selkä pamahti jumiin ja tyky-fysioterapeutti totesi, että alaselkä on yliliikkuva, mutta rintaranka hieman suoristunut ja rompoidit jumissa. Sain muutaman liikkuvuutta lisäävän sekä keskivartalon hallintaa lisäävän jumppaohjeen sekä käskyn venytellä päivittäin. Salilla selkä-päivänä piti tiputtaa painot alas ja toistomääriä lisätä. Ja hyvinhän tuo loppuvuosi menikin.

Nyt viime viikonloppuna jostain syystä niska jumiutui ja maanantaina töissä alkoi taas lapojen väli mennä jumiin, joten kävin lääkärillä. Sain lidokaiinia (puudutusainetta) pahimpiin kipupisteisiin, pari päivää saikkua ja pyysin lähetteen fysioterapiaan (yksityiselle siis, tuosta tyky-terapiasta ei pitkällä tähtäimellä tuntunut olevan kauheasti hyötyä). Nyt kaipaisin kokemuksia ja suosituksia paikoista. Onko selkä-center hyvä vai kannattaako mennä OMT-keskukseen vai... Lääkäri ei oikein suositellut mitään kummempaa. Totesi, että: "kyllä se selkä-center varmaan on ihan hyvä, kaikissa noissa pätevää porukkaa löytyy.."

Eli mistä porukalla on hyviä kokemuksia / mistä löytyisi punttitreenistä tai urheiluvammoista ymmärtävä pätevä fysioterapeutti..?

elektra sanoi:
Eli mistä porukalla on hyviä kokemuksia / mistä löytyisi punttitreenistä tai urheiluvammoista ymmärtävä pätevä fysioterapeutti..?

Itsellä on kokemusta kolmesta (urheilu)fysioterapeutista, joista yksi oli myös osteopaatti. Parhaat analyysit, huollot ja ohjeet antoi selkääni Hki:n keskustan Elixian tiloissa vastaanottoa pitävä Ari Mäkelä. Hän todella hallitsi selkärangan manipulaation. Sai nikamalukot auki paljon pienemmällä voimalla kuin muut ja osasi ohjeistaa niin, että vaivoja ei ole sen jälkeen ollut juuri nimeksikään.

Rawson sanoi:
Itsellä on kokemusta kolmesta (urheilu)fysioterapeutista, joista yksi oli myös osteopaatti. Parhaat analyysit, huollot ja ohjeet antoi selkääni Hki:n keskustan Elixian tiloissa vastaanottoa pitävä Ari Mäkelä. Hän todella hallitsi selkärangan manipulaation. Sai nikamalukot auki paljon pienemmällä voimalla kuin muut ja osasi ohjeistaa niin, että vaivoja ei ole sen jälkeen ollut juuri nimeksikään.

Kuuluuko toi kelan korvausten piiriin?

Muiltakin vielä kaipaisin kokemuksia....

Tässä ilmoittautuu yksi joka kärsii noista yliliikkuvista nivelistä selässä. 5 vuotta sitten todettiin intissä ja sain sieltä sitten loppujenlopuksi vapautuksenkin kun ei siitä tullut yhtään mitään.

Siitä lähti sitten sali-innostus, kun fysiatri sanoi että olisi syytä lähteä treenaamaan jos meinaa vielä 30 vuotiaana tehdä töitä täyspainoisesti.

Salilla pystyn tekemään käytännössä kaikkea muuta paitsi kyykkyä, siitä ei tule kuin ongelmia. Välillä selkä äityy liiasta rasituksesta ja siihen ei sitten auta kuin lepäily.

Aika hyvin tän kanssa toimeen tulee noin muuten, kun vain oppii elämään ton selän kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom