Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Hyvä ketju!

Itse tunnistin tämän avulla joitakin vuosia sitten oleen ilmeisesti aika kovankin ylikunnon.

Tuolloin oli noin kahdeksan kuukauden jakso jossa viikosta noin viitenä päivänä pientä lämpöä 37.1-37.4. Olo oli kurja, välistä oksetti ja vatsa tuntui oudolta. Olisinpa silloin joku tajunnut, että kyse on ylikunnosta. Kävin lääkärilläkin ja ne vain hiukan ihmettelivät ja laittoivat ottamaan röntgenillä nenä ja keuhko kuvat. Näistä ei mitään löytynyt ja lääkäri sanoi ettei tiedä mistä johtuu ja arveli vaan peruslämmön olevan normaalia korkeampi. Lopetin sitten kuumeen mittailun ja painoin "normaalisti" 3-jakoisella menemään. Onneksi oli pitkä joululoma jona aikana treeni ja koulu stressi jäi pois ja tämän jälkeen lämmötkin alkoi taas olla alle 37.

Vähän aikaa sitten huomasin taas itsessäni ylikunnon merkkejä ja mittailin aamu sykettä syke oli noin 60-64. Pidin pari viikkoa lepoo ja aamu syke laski noin 52-55. Vaikka nyt aamusyke onkin alhaisempi, niin silti tuntuu, että ylikuntoa ei ole täysin voitettu. Kokoajan painaa stressi valmistumisesta ja siihen ei paljon tarvii treenailla, että alkaa tulemaan vittumaisia oloja ja ihmeellisiä kylmähiki puuskia.

Pitäs vaan muistaa, että se ihminen on ihan oikeesti psyko-fyysinen kokonaisuus. Kaikenlainen stressi voidaan laskea yhteen ja kun kuorma on liian suuri katkaisee se kamelin selän. Tämäkin on tullut huomattua ihan käytännös. Treenin pysyessa samana ja mukaan tulee muutama tieukempi koe, nii sieltä alkaa nuhat ja kuumeet tulla päälle.

Sitä kun joskus oppisi laskemaan kaiken rasituksen yhteen nii vois suosiolla keventää treenejä, kun koulussa tai kotona alkaa vanne päätä kiristämään.

Mulla on melkee kokoajan pientä lämpöä, kuivat nenän limakalvot, leposyke yli 80, aina väsynyt, paikat tulee oudolla tavalla kipeäksi, rytmäreitä ja unen saanti on helvetin vaikeaa. Enempää ei just nyt tuu mieleen mutta kaikkeen tottuu ja jaksan treenata. Sarjapainotkaan ei oo pitkään aikaan horjunu vaan pysyny nousujohteisena.

Huomaako ylikunnon varmasti. Mulla on ehkä vähän liian lyhyet yöunet? Niin, että olisi kiva varmistua ja huokaista, ehkä jopa pieraista.

Saattaa olla että nyt olisi pientä ylikuntoa.. Tänään koitin penkkiä piitkästä aikaa, koska treenaan kotona ja siellä ei ole penkkiä. Kesän alussa kun en treenannut ollenkaan säännöllisesti, kylmiltään nostin 88kg ja tein 72kg 7 toistoa, nyt 72kg 3 toistoa ja rinnan yläosassa vihloo jo niin helvetisti ettei enempää uskalla. Muutenkin on vähän tukkoinen olo, ei ruoka maistu ym. eikä flunssaakaan ole. :(
Ehkä parin viikon paussi olisi paikallaan.

Dorian_89 sanoi:
Saattaa olla että nyt olisi pientä ylikuntoa.. Tänään koitin penkkiä piitkästä aikaa, koska treenaan kotona ja siellä ei ole penkkiä. Kesän alussa kun en treenannut ollenkaan säännöllisesti, kylmiltään nostin 88kg ja tein 72kg 7 toistoa, nyt 72kg 3 toistoa ja rinnan yläosassa vihloo jo niin helvetisti ettei enempää uskalla. Muutenkin on vähän tukkoinen olo, ei ruoka maistu ym. eikä flunssaakaan ole. :(
Ehkä parin viikon paussi olisi paikallaan.

ei varmaa järkeä heti tommosesta pelästyä, ehkä parin päivän lepo vois olla kohalllaa, ei se reeni voi aina kulkea hyvin

Minulla pukkasi ylikuntoa päälle flunssan muodossa HST:n 10-sarjojen rankimman treenipäivän jälkeen. Kurkku tuli kipeäksi ja olo oli heikko. No siitä selvittiin pitämällä pari ylimääräistä lepopäivää ja syömällä ruokaa ja vitamiineja kaksin käsin...

Erikoista, koskaan ennen ei ole flunssa tullut ja mennyt 2:n päivän aikana. :)

Tomppa85 sanoi:
Minulla pukkasi ylikuntoa päälle flunssan muodossa HST:n 10-sarjojen rankimman treenipäivän jälkeen. Kurkku tuli kipeäksi ja olo oli heikko. No siitä selvittiin pitämällä pari ylimääräistä lepopäivää ja syömällä ruokaa ja vitamiineja kaksin käsin...

Erikoista, koskaan ennen ei ole flunssa tullut ja mennyt 2:n päivän aikana. :)

Enpä tuota vielä ylikunnoksi sanoisi. Aivan normaalia jos treenaa kovaa ja ruoka/uni/palautuminen on liian vähäistä.

Yritin haulla, mutta en löytänyt just tähän sopivaa, saa siis siirtää tms. jos siltä tuntuu..

Mutta asiaan.
Treenaan nyt 3krt viikossa punttia, ja n. kaksi aerobista päälle. Sen lisäksi vedän tällä hetkellä 4 tuntia viikossa aerobickia ja jäällä vietän aikaani valmentaessa reilun 10 tuntia viikossa. Aerobickissa tulee tehtyä tavallaan treeni siinä samalla, koska "pakko tehdä tai kukaan muukaan ei tee". Jäällä tulee enemmänkin huudettua, mutta luisteltua siinä samalla tietysti mukana, varsinkin jumppaluistelussa, joka toimii samalla periaatteella kuin aerobick.

Viime viikon pidin kevennettynä, eli kävin venyttelytunneilla, yhdellä pump-tunnilla ja hieronnassa, ja jo silloin VÄSYTTI niin pirusti, vaikka ruokavaliossa ei oo tapahtunut mitään muutosta ja untakin oon saanut ihan kivasti. Eilen en millään olis jaksanut mennä salille, mutta meninpä kuitenkin, ja tein kevennetyn version jalkatreenistä. viime yönä nukuin 9 h, mutta väsyttää aivan kamalasti koko ajan. Tulipa sitten mieleen, että voisiko tää olla sitä ylikuntoa, jonka luulin kyllä tunnistavani? Mitä mieltä olette, ja mitä voin asialle tehdä (töistä kun en voi/viitsi/halua olla pois).

Neuvoja kaivataan, sillä en haluaisi käyttää kaikkea vapaa-aikaani (joka on siis periaatteessa opiskeluaikaa) nukkumiseen. Eilen lintsasin luennoltakin, koska olin niin väsynyt, että kävely teki tiukkaa.. :eek:

Kuulostais aika kovasti siltä, sulla on nimittäin ihan hirveästi treeniä, omien aerobisten LISÄKSI vielä jotain aerobiccejä ja luisteluita. Onko sulla jotain muita ylikunnon oireita, esim. nuhaa, pientä lämpöä ja lepopulssin nousua?

En tiedä onko tämä nyt tyhmä kysymys mutta miksi haluat tehdä aerobista vielä omalla ajallasi vaikka ohjaat sitä jos 4 kertaa viikossa? Sinun sijassasi tyytyisin noihin 4 kertaan viikossa, jotka olet töissä. Kovasti kuulostaa paljolta, jääkö sinulle lepopäiviä käytännössä ollenkaan?

Aikalailla samoja oireita kun mullakin. En tiedä onko varsinaista ylikuntoa...Koska esimerkiksi mulla tuo väsymys on ajoittaista. Mutta nyt tällä hetkellä taas joka päivä väsyttää, silmät ei meinaa pysyä auki...Sitä luulee kykenevänsä kaikkeen työhön, opiskeluun ja treeniin, mutta ei se vaan mee niin ihmisen voimavarat on rajalliset.

Miten syötkö riittävästi? Hiilareiden riittävä saanti on tärkeetä jaksamisen kannalta...Ja yksi lepopäivä viikossa on ehdoton. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Jos kokoajan väsyttää se on merkki jostakin.

Itselleni on ainakin tullut liian rehkimisen myötä esim nivel särkyjä ja just tuo jatkuva väsymys ja voimattomuus. Tuskinpa se harjoittelu tuottaa tulosta jos koko ajan on väsynyt?

kaNi- sanoi:
Mulla on melkee kokoajan pientä lämpöä, kuivat nenän limakalvot, leposyke yli 80, aina väsynyt, paikat tulee oudolla tavalla kipeäksi, rytmäreitä ja unen saanti on helvetin vaikeaa. Enempää ei just nyt tuu mieleen mutta kaikkeen tottuu ja jaksan treenata. Sarjapainotkaan ei oo pitkään aikaan horjunu vaan pysyny nousujohteisena.
Oletko tosissasi, ettet aio reagoida tuohon mitenkään? Helpota nyt hyvä mies. Akuutista ylikunnosta palautuu vielä melko nopeasti, mutta akuuttia tilaa seuraavasta kroonisesta ylikunnosta palautuminen kestää pitkään.

Koska olet viimeksi pitänyt kevyen/lepoviikon? Kaikkien hermosto ei palaudu yhtä hyvin, joten suoraan jonkin ohjelma kopioiminen ja sen sokea katsominen on typerää. Täytyy itse soveltaa ja löytää se oma raja, miten paljon voi treenata ja kuinka kovaa joutumatta hermostolliseen ylikuntotilaan.

Noin korkea lepopulssi, unensaanti vaikeudet ja kuivat nenän limakalvot ovat kyllä selviä merkkejä, jolloin hälytyskellojen pitäisi soida.

Ota pari viikkoa ihan kevyesti, nauti hyvästä ruuasta :kuola: , käy keikalla :rock: , nuku hyvin :zzzz: ja jos on emäntä :love: , mutta ota nyt joka tapauksessa järki käteen! :)

kaNi- sanoi:

Jos tämä nyt ei ole joku typerä vitsi, niin lueppa tuo edellä oleva coldin kirjoittaman viesti ja mieti onko tuossa hommassa nyt järjen hiventäkään.

kiitos vastauksista. Tarkennetaan tuota aerobista vielä, käyn n. kerran viikossa jossakin jumpassa (en ihan joka viikko) saamassa lisää ideoita omiin tunteihin. Toinen tunti tulee harrastelijamuodostelmajoukkueen treeneistä, ja sitä en hauskuuden vuoksi voi jättää pois. Mutta mitään juoksuja ja sen sellaisia ei ole kyennyt kesän jälkeen tekemään (eipä ole tarviskaan, ei sillä).
Nuhaa ei ole muuta kun flunssassa, voimattomuutta ja väsymystä kylläkin. Luulisin syöväni tarpeeksi ja myös tarpeeksi MONIPUOLISESTI (vitamiinitkin ym. otan kyllä).
Miten tästä nyt jatkan? Kannattaako pitää pari viikkoa puntitonta (eeeei.. :( ) ja katsella, josko olo kohentuisi, vai laitetaanko syysväsymyksen piikkiin ja jatketaan samaa rataa (tuo toinen aerobinen pois)? Kahvilla saattaisi piristyä hetkellisesti mutta kun en tykkää sitäkään juoda.. nytkin väsyttää pirusti ja kohta pitäisi lähteä vetämään jumppaa.

Voisko modet siirtää tän tonne treeni puolelle? Vois tulla enemmän vastauksia..

Ajattelinpa, että olisiko mitään järkeä, jos siirtyisi salipuolella 2krt/vko treeniin ja treenaisi koko kropan aina kerralla? Saako sillä mitään tuloksia aikaan? Joskus, kun salihommat alotin, oon mennyt noin (2-3krtviikossa, koko kroppa), mutta siitä on tosiaan vuosia, vuosia, sen jälkeen oon tehnyt pääasiassa kolmejakosta.

Ja lepopäiviä on yksi viikossa (lauantai). :)

Voisithan tehdä kevennettyä punttitreeniä tai sitten vähentää kertoja kahteen... Ei ole mitään järkeä repiä kropasta, josta ei mitään irti lähde. Ei ole kovin hyödyllistä käydä punttiksella, jos lihakset on jo valmiiksi väsyneet.

Koko kroppa kerralla (on mullakin nyt käytössä ;)) voi olla ratkaisu - etenkin kun sitä on pakko tehdä runsaasti kevyemmillä painoilla kuin kolmijakoista treeniä, muuten salilta ei kävele ulos.

Tähtityttö sanoi:
Ajattelinpa, että olisiko mitään järkeä, jos siirtyisi salipuolella 2krt/vko treeniin ja treenaisi koko kropan aina kerralla? Saako sillä mitään tuloksia aikaan? Joskus, kun salihommat alotin, oon mennyt noin (2-3krtviikossa, koko kroppa), mutta siitä on tosiaan vuosia, vuosia, sen jälkeen oon tehnyt pääasiassa kolmejakosta.

Kyllä koko kropan treenillä saa tuloksia ihan yhtä lailla kuin jaetulla ohjelmallakin. Toki sarjamäärä lihasryhmää kohti on tällöin yhdessä treenissä pienempi, mutta koska samoja lihaksia vastaavasti rasitetaan useamman kerran vkossa, pysyy kokonaisvolyymi samana.

Koko kropan ohjelmasta kannattaa kyllä IMO heivata eristysliikkeet ja hilavitkutukset huitsin kuikkaan ja keskittyä raskaisiin perusliikkeisiin.

Cold_ sanoi:
Oletko tosissasi, ettet aio reagoida tuohon mitenkään? Helpota nyt hyvä mies. Akuutista ylikunnosta palautuu vielä melko nopeasti, mutta akuuttia tilaa seuraavasta kroonisesta ylikunnosta palautuminen kestää pitkään.

Koska olet viimeksi pitänyt kevyen/lepoviikon? Kaikkien hermosto ei palaudu yhtä hyvin, joten suoraan jonkin ohjelma kopioiminen ja sen sokea katsominen on typerää. Täytyy itse soveltaa ja löytää se oma raja, miten paljon voi treenata ja kuinka kovaa joutumatta hermostolliseen ylikuntotilaan.

Noin korkea lepopulssi, unensaanti vaikeudet ja kuivat nenän limakalvot ovat kyllä selviä merkkejä, jolloin hälytyskellojen pitäisi soida.

Ota pari viikkoa ihan kevyesti, nauti hyvästä ruuasta :kuola: , käy keikalla :rock: , nuku hyvin :zzzz: ja jos on emäntä :love: , mutta ota nyt joka tapauksessa järki käteen! :)

No katellaa ton HST jälkee jos sit pitäs pari kevyttä viikkoo.. ei oo tullu ikinä pidettyy :).

No minkäslaista treeniä sitten suosittelisitte? Nyt on ollut käytössä rinta-hartia-ojentaja, selkä-hauis ja jalat-vatsa (vatsatreeniä oon oikeestaan jakanu viime aikoina kolmelle tai kahelle päivälle, vähän ajan käytöstä riippuen.). Millaisia toistoja ja kuinka paljon pienemmillä painoilla?

Back
Ylös Bottom