Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Lääkäri oli sisätautien erikoislääkäri, häneltä varasin ajan ihan sen takia että tietäisi enemmän vatsa/kilpirauhas ym. ongelmista. Ylirasituksesta kyllä sanoin, mutta hän ei siihen kauheasti kantaa ottanut. Verenpaineet ym. olivat ihan kunnossa eikä sydämestäkään kuulunut sivuääniä. Treenattu kyllä on viimeisen kahden vuoden aikana todella paljon, sitä en kiellä. Ja nämä henkiset rasitukset siihen päälle. Erikoista vain kuinka tällainen romahdus tuli lähes varoittamatta. Että kerralla menen näin surkeaan jamaan.

kyllä se kroppa aina oireilee aiemminkin mutta se osaako sitä kuunnella? ei tuommoset ja ylikunto-oireetkaan ihan äkkiä kehity. jossai vaiheessa se stoppi tulee väkisin, liika on liikaa.

Urheiluläkäri on oikeampi henkilö ottamaan kantaa ylirasitukseen, joten varaisin kyllä vielä sellaiselle ajan. Selkeästi tällä lääkärillä ei ollut tietoutta tai ymmärrystä aiheesta. Mutta tuohon asti vaan hitokseen lepoa, ehkä just sitä rauhallista ulkoilua ja paljon ruokaa.

Heippa!
Kyselin täällä jo aiemmin jos ihmisten mielestä oireeni kuulostivat ylikunnolta tai vastaavalta ja nyt on tullut käytyä julkisella lääkärillä (helsinki): kyseli oireet hoki " sä olet niin terveen näköinen!" "Ei sulla varmaan mikään oo" "testaa vaikka käydä lenkillä vaihteluksi" otti tusinan verikokeita totesi" osa näistä on vähän yläkanttiin mutta emmä kyllä tiedä mihin ne voisi liittyä ja osaa ei ole vielä tullut mutta ei niissä varmaan mitään ole" ja että seuraile tilannetta vaikka oireita ollut 6kk.
Sitten yksityisellä suoraan että ihan selkeästi ylirasitus tila. Ehdottomasti ei raskasta liikuntaa ja toipumiseen voi mennä 6-12kk. Kaikki oireet ihan selkeästi tähän.
Nyt lähinnö harmittaa etten heti hakenut hoitoa ja suosittelen ehdottomasti kaikkia joilla on epäilyksiä tutkimaan asian , itse en ainakaan pystyisi hillitsemään itseäni useamman kuukauden totaali lepoon ihan pelkällä mutu tuntumalla

Lääkäri oli sisätautien erikoislääkäri, häneltä varasin ajan ihan sen takia että tietäisi enemmän vatsa/kilpirauhas ym. ongelmista. Ylirasituksesta kyllä sanoin, mutta hän ei siihen kauheasti kantaa ottanut. Verenpaineet ym. olivat ihan kunnossa eikä sydämestäkään kuulunut sivuääniä. Treenattu kyllä on viimeisen kahden vuoden aikana todella paljon, sitä en kiellä. Ja nämä henkiset rasitukset siihen päälle. Erikoista vain kuinka tällainen romahdus tuli lähes varoittamatta. Että kerralla menen näin surkeaan jamaan.

Itsellä samaa. Tulee mieleen että vähitellen heikontuneeseen tilaan sopeutuu ja ajattelee tsemppauksen auttavan? Ei varmaan ole ihan parhaita treenejä kuitenkaan ennen tätä ollut? Ja sitten tulee raja vastaan milloin tajuaa että ei pystykkään enää treenaamaan?
Tai jos tauastalla on jotain henkistä stressiä yms tai ettei ole saanut nukuttua jolloin ei välttämättä edes tule ajateltua kuinka kuormittavaa arki on ollut?
Onkyllä hirvee tunne mennä lääkäriin ja saada kertomasi vastaus :(

Itsellä samaa. Tulee mieleen että vähitellen heikontuneeseen tilaan sopeutuu ja ajattelee tsemppauksen auttavan? Ei varmaan ole ihan parhaita treenejä kuitenkaan ennen tätä ollut? Ja sitten tulee raja vastaan milloin tajuaa että ei pystykkään enää treenaamaan?
Tai jos tauastalla on jotain henkistä stressiä yms tai ettei ole saanut nukuttua jolloin ei välttämättä edes tule ajateltua kuinka kuormittavaa arki on ollut?
Onkyllä hirvee tunne mennä lääkäriin ja saada kertomasi vastaus :(

Millaisia oireita sinulla oikein oli/on? Ja kuinka kauan ovat siis jo kestäneet? Olet kyllä oikeassa siinä, että nimenomaan noin olen saattanut ajatella myös: tsempannut itseäni suorituksiin, vaikka olo olisi ollut kuinka väsynyt. Tässä taas nähtiin, ettei ihminen mikään kone ole. Ja sitten kun on tottunut päivänsä suunnittelemaan treenien mukaan niin kuinkas nyt kun niitä ei pystykään tekemään? Olo on kieltämättä "pikkuisen" hukassa, mutta ehkä tämä pitäisi ottaa sellaisena kasvun paikkana. Että elämässä on aika paljon kaikkea muutakin. Ja ettei se oma itseisarvo ei ole niistä urheilusuorituksista tai urheilullisesta ulkonäöstä kiinni.

Millaisia oireita sinulla oikein oli/on? Ja kuinka kauan ovat siis jo kestäneet? Olet kyllä oikeassa siinä, että nimenomaan noin olen saattanut ajatella myös: tsempannut itseäni suorituksiin, vaikka olo olisi ollut kuinka väsynyt. Tässä taas nähtiin, ettei ihminen mikään kone ole. Ja sitten kun on tottunut päivänsä suunnittelemaan treenien mukaan niin kuinkas nyt kun niitä ei pystykään tekemään? Olo on kieltämättä "pikkuisen" hukassa, mutta ehkä tämä pitäisi ottaa sellaisena kasvun paikkana. Että elämässä on aika paljon kaikkea muutakin. Ja ettei se oma itseisarvo ei ole niistä urheilusuorituksista tai urheilullisesta ulkonäöstä kiinni.

Niinpä. Sama juttu tuon arjen kanssa! Ei se ikinä ole tuntunut aikaa vievän kun on halunnutkin mennä treenaamaan, mutta nyt kun ei voi tajuaa kuinka paljon aikaa siihen kuluukin Varsinkin kesälomalla kun vielä oikein oli odottanut että nyt on kunnolla aikaa treenata ja kokeila eri lajeja niin eihä siinä malttanut pelkkiin kävely lenkkeihin tyytyä. Olen kyllä samaa mieltä tuon kasvuajatuksen kanssa. Ja ehkä tämän voi nähdä mahdollisuutena kehittää esim. Liikkuvuutta ja peruskuntoa kevyellä uinnilla , kävelyllä yms tai vaikka opiskelella jotain :rolleyes:
Itselläni oireet alkoivat joskus tammikuun aikoihin, aika satunnaisina ja lievinä. Unettomuutta ,syke koholla ja voimat poissa. Toisinaan taas pystyi ihan ongelmitta treenaamaan. Myöhemmin tuli törkeä hikoilu pahempi unettomuus ja todella korkea leposyke ja treenisyke.
On tuntunut vaikealta todeta ja myöntää että omalle kohdalle tuo tullut. Minulla myös se , että on puhunut siitä läheisille on auttanut todella paljon.

Mulla oli kanssa viime vuoden keväällä selkeitä ylikunnon oireita. Kävin työpaikkalääkärillä ja kaikki mahdolliset kokeet otettiin. Tai siis verikokeet ja EKG. Mitään ei löytynyt (ei kai ylikunnossa kuulukaan löytyä). Tosin joskus aiemmin sairastettu mykoplasma siellä oli ja EKG:ssa selkeä paksuuntunut sydänlihäs ts. "urheilijan sydän", kun mulla on ~15v kestävyysurheilutausta. Viime vuonna vaan lisäsin treeniä oikein urakalla yhden suuren tavoitteen takia... Ja sehän veti kropan ylikuntoon. No selvisin kolmen viikon totaalilevolla (vaikeaa oli...) mutta sen jälkeen oon kyllä pyrkinyt pitämään minimissään yhden täyslepopäivän viikossa ja mielellään vielä yhden kevyen päivän myös/vko. Itse kyllä selvisin säikähdyksellä, sillä silloin ei naurata kun lukee noita oikein pahaksi päässeitä tapauksia, joissa lepoa luokka vuosi tai enemmän...

Voinko reenata 6x viikossa, vaikka olen naturaali? Onko järkeä edes kokeilla? Osaan kuitenkin lopettaa jos ylikunnon oireita ilmaantuu.
Jako menis näin:

MA: Rinta+etuolat+hauis
TI: Selkä(leventävät)+takaolat+ojentajat
KE: Jalat+vatsat
TO: Rinta+Selkä(paksuntavat)+Sivuolat
PE: Hauis+Ojentaja+forkut
LA: Kyykky tai mave

Perjantain treeni on kuiteskin kevyt setti kun pelkkiä käsiä, lauantaina ei tule muutakuin pelkkä kyykky tai sitten mave, korkeintaan pari sarjaa koukistuksia yms. loppuun...
Mitä veikkaatte kuinka käyn? Aion tätä testata. Ja jako voi olla hieman omituisen näköinen, mutta olen tehnyt jo perus push-pull-legs sekä työntö/veto yläkroppa/alakroppa jakoja joten haluan testata jotain erilaista.

riipppuu aika paljon siitä miten oot aiemmin treenannu? ja levosta, onko stressaava työ tms. mä treenaan kuus kertaa viikossa kyllä mut oonki työtön joten muutoin aika menee lepäillessä ja pystyy keskittyy syömisiinki paremmin :)

Olen varmaan puolisen vuotta epäillyt itselläni ylikuntoa, kun vähän sen tyyppistä oireilua ollut, erityisesti nukkumiseen liittyviä. Nukahtaminen on usein vaikeaa ja uni ollut katkonaista 1.5-3h pätkissä. Ajatellut kuitenkin, että syy voi olla myös stressissä ja jatkanut treenaamista kunnes noin kuukausi sitten olin pari viikkoa melko sitkeässä flunssassa. Yhtenä päivänä kuumeessa ja 3 sellaista päivää ettei töihin päässyt. Tätä seurasi sellainen reilun viikon kurkkukipu, mutta ei oikeastaan mitään muuta oireilua. Moni olisi varmasti jo tuona aikana käynyt treenaamassa, mutta itse odottaa että kurkkukipu on kokonaan poissa ja vielä pari täysin kivutonta päivää päälle.
Kärsin flunssan oireista oikeasti, ehkä max. kerran vuodessa ja mitä olen ylikunnosta lukenut niin olon pitäisi ilmeisesti olla vähän väliä flunssainen.

Epäilyt ylikunnosta kuitenkin voimistuivat, koska tuon 3 viikon aikana, kun en käynyt kertaakaan salilla nukuin paremmin kun koskaan. Kävin muistaakseni perjantaina ja sunnuntaina veivaamassa kevyehköt treenit ja nyt on jo taas pitkästä aikaa yksi uneton yö alla. Sunnuntaisen treenin jälkeen nukuin huonosti, mutta viime yö oli ihan täysi fiasko.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

kun ei hiffaa levätä tarpeeksi ja stressiä pukkaa niin vastustuskyky heikkenee ja flunssahan siinä yleisimmin iskee. oletko ton puolen vuoden aikana pitäny kevyitä tai lepoviikkoja? ja mitenkä on ravinnon laita? entäs millasella treeniohjelmalla meet? joillain iltatreenaaminen sotkee unirytmiä :)

Epäilyt ylikunnosta kuitenkin voimistuivat, koska tuon 3 viikon aikana, kun en käynyt kertaakaan salilla nukuin paremmin kun koskaan. Kävin muistaakseni perjantaina ja sunnuntaina veivaamassa kevyehköt treenit ja nyt on jo taas pitkästä aikaa yksi uneton yö alla. Sunnuntaisen treenin jälkeen nukuin huonosti, mutta viime yö oli ihan täysi fiasko.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Peli poikki eli uusi treenitauko. Ettei tarvi sitä sitten pidemmän kaavan mukaan lusia. Ja mitä niillä kevyehköillä treeneillä edes tekee? Itse menen sillä säännöllä, että jos huonosti nukuttu yö takana, se tarkoittaa että seuraava päivä on välipäivä. En kunnon tehoilla pystyisi silloin edes treenaamaan, joten mitä sitä salille läpsyttelemään menee. Jos huonosti nukuttuja öitä pari putkeen ilman, että niille mitään kunnollista muuta syytä on, samantien välipäiviä kolme.

Ravinnon laadusta tai määrästä homman ei pitäisi olla kiinni. Taukoja ja lepoviikkoja on myös pidetty, mutta kaiketi tässä on vaan sitten nukuttu liian vähän. Ei ole oikeastaan mitään ohjelmaa ollut käytössä pitkään aikaan, mutta treenaaminen on enemmän bodaus tyyppistä.

Ajattelin tehdä pari vähän kevyempää jumppaa, kun en ollut hetkeen käynyt ja kipeänä ollut. Parit treenit käyn kokeilemassa ja mikäli nukkuminen on edelleen hankalaa, niin on pidemmän tauon paikka. Mistä sitä sitten tietää miten pitkä tauko on riittävä? Omat tuntemukset on tällä hetkellä, että voisi mennä jopa kuukauden päivät.

^^Ei sitä tarvittavan tauon pituutta tiedä ennen kuin jälkikäteen. Ensin nyt uni kuntoon ja mahdollisuuksien mukaan kevennystä elämän muihin stressitekijöihin, ja sitten kun tuntuu että olet hyvän tovin jo nukkunut kunnolla ja olo on taas energinen, voit käydä kokeilemassa. Myös sillä pystyy vähän testaamaan palautumisen tilaa, että kokeilee miten syke käyttäytyy kevyillä kävelylenkeillä, portaita noustessa jne. Jos tuo ylirasitus on päässyt syntymään monen kuukauden aikana, niin kyllä siihen palautumiseen varmaan viikkoja menee joka tapauksessa.

Jatketaan tähän lankaan, kun on samaa aihetta.

Aloitin reenaamisen juoksemalla ja lihaskunnolla ilman painoja huhtikuussa. Painoin silloin jonkun 105kg. Onnistuin kahden viikon sisään rasittamaan polveni juoksusta, enkä voinut silloin juosta ja päätin ostaa käsipainot. "Reeniohjelmana" oli silloin neljä päivää putkeen juoksua ja painojen nostoa vuoropäivinä. Mulla alko olemaan kesäkuussa jo melkoisen hyvä juoksukunto ja juoksinkin cooperin 2750m vaikka olinkin vielä ylipainoinen. Heinäkuussa päätin lähteä salille kaverin kutsusta. Sehän rupesi maistumaan oikein hyvälle ja siellähän vietin sitten neljä päivää putkeen ennen lepopäivää, eli reenejä oli 5-6 kertaa viikossa. Tämän lisäksi aloitin uimisen ja pyöräilyn, joten liikunnan määrä kasvoi jopa kolmeen tuntiin päivässä. Ja tähän ei edes ole laskettu tunnin kävelyä päivässä. Olin todella tarkka ruokavaliosta ja tähtäsin, että sain joka päivä 2500 kcal energiaa. Todellinen energiankulutus oli lähempänä 4000 kcal pahimpina päivinä.

Nyt mennään jo seitsemättä viikkoa nukkumatta. Harvoin nukun ns. ookoo yöunet, että on jopa energiaa tehdä jotakin, mutta yöt menevät pääosin katkonaisesti, jos saan unen päästä kiinni. Nyt kun kirjoitan tätä viestiä, oon ollu valveilla taas käytännössä kolme yötä putkeen. Ainoa asia, minkä takia jaksan tätä, on ajatus siitä, että tämä loppuu joskus. Olen aina ollut hyvä nukkumaan ja uni on ollut ns. pakopaikka kaikesta. Se on ollut sitä omaa aikaa, mitä ei ollut muuten esimerkiksi intissä leirillä. Unettomuuden lisäksi on ollut sykkeet miten sattuu ja nukkumaan mennessä tietää jo, ettei saa unta, kun sydän hakkaa niin, että sen kuulee varmaan seinän taakse. Unettomuuden ja sykkeen lisäksi ei ole mitään muita oireita.

Lopetin reenaamisen seinään heti, kun tajusin, että unettomuus voisi olla oire ylikunnosta. Ajattelin optimistisesti, että "pidetään nyt viikko reenaamatta varmuuden vuoksi." Eihän se voinut niin yksinkertaista olla, eikä se ollutkaan. Aina välillä on muutaman yön nukkunut ihan mukiinmenevästi ja alkanut optimimismi heräämään, turhaan. Sitten taas valvotaan. Unettomuus on aika surkea tila. En edes ymmärrä, miten olen jaksanut opiskelut hoitaa tässä siivellä. Jotenkin sitä vain jaksaa eteenpäin.

Mutta itse kysymyksiin: Miten kauan teillä on ylikunnosta johtanut unettomuus kestänyt? Minusta on aika selvää, että kyseessä on ylikunto, mutta voiko olla kyse jostain muustakin, vaikka mitään muuta oireilua ei ole esiintynyt..? Miten kestitte pitkittyneen unettomuuden ja miten hoiditte levon käytännössä? Vertaistuki olisi hemmetin mukavaa.. Ettei ihan yksin tarvisi olla tämän paskan kanssa. :(

Kiitos, kun jaksoitte lukea..

...
Mutta itse kysymyksiin: Miten kauan teillä on ylikunnosta johtanut unettomuus kestänyt? Minusta on aika selvää, että kyseessä on ylikunto, mutta voiko olla kyse jostain muustakin, vaikka mitään muuta oireilua ei ole esiintynyt..? Miten kestitte pitkittyneen unettomuuden ja miten hoiditte levon käytännössä? Vertaistuki olisi hemmetin mukavaa.. Ettei ihan yksin tarvisi olla tämän paskan kanssa. :(

Ensimmäinen asia. Oletko käynyt asiaa tuntevalla lääkärillä? Urheilulääkäri taikka sellainen lääkäri ketä tunnetusti hoitaa vastaavia tapauksia. Ei sinne menoa kannata lykkää, koska uni on noin huonossa jamassa. Sinulla hermosto ei luultavasti pääse rauhoittumaan nyt, kun menet nukkumaan. Kortisolitasot pyörii varmasti korkealla. Aika näihin palautumisiin voi olla jopa vuosia. Sen takia lääkäriin kannattaa mennä, niin he osaavat arvioida tilanteen paremmin. Sitten tuo ruoka. Vieläkö syöt 2500 kcal/päivä? Siihen heti muutos. Tarkista oma kulutus ja syö vähintään normi kulutuksen verran. Varmista, että hiilihydraatteja on tarpeeksi. Jos olet vetänyt ketodiettiä, niin nyt on aika lopettaa se, kuin seinään. Meinaan hermosto tarvii hiilareita palautumiseen. Sitten, kun olet lääkärin kanssa kaskustellut tilanteesta tarkemmin, niin ihan suora unitutkimus voisi olla paikalla myös. Uniapnea on pahimmillaan sitä, että unet on paskaa ja palatuminen vielä paskempaa. Sitten loppuun se lohduttava yhteenveto. Olet kuitenkin itse ymmärtänyt tilanteen ja hakemassa siihen apuja, eli korjauskurssi on alkanut. Tsemppiä!

Jatketaan tähän lankaan, kun on samaa aihetta.

Aloitin reenaamisen juoksemalla ja lihaskunnolla ilman painoja huhtikuussa. Painoin silloin jonkun 105kg. Onnistuin kahden viikon sisään rasittamaan polveni juoksusta, enkä voinut silloin juosta ja päätin ostaa käsipainot. "Reeniohjelmana" oli silloin neljä päivää putkeen juoksua ja painojen nostoa vuoropäivinä. Mulla alko olemaan kesäkuussa jo melkoisen hyvä juoksukunto ja juoksinkin cooperin 2750m vaikka olinkin vielä ylipainoinen. Heinäkuussa päätin lähteä salille kaverin kutsusta. Sehän rupesi maistumaan oikein hyvälle ja siellähän vietin sitten neljä päivää putkeen ennen lepopäivää, eli reenejä oli 5-6 kertaa viikossa. Tämän lisäksi aloitin uimisen ja pyöräilyn, joten liikunnan määrä kasvoi jopa kolmeen tuntiin päivässä. Ja tähän ei edes ole laskettu tunnin kävelyä päivässä. Olin todella tarkka ruokavaliosta ja tähtäsin, että sain joka päivä 2500 kcal energiaa. Todellinen energiankulutus oli lähempänä 4000 kcal pahimpina päivinä.

Nyt mennään jo seitsemättä viikkoa nukkumatta. Harvoin nukun ns. ookoo yöunet, että on jopa energiaa tehdä jotakin, mutta yöt menevät pääosin katkonaisesti, jos saan unen päästä kiinni. Nyt kun kirjoitan tätä viestiä, oon ollu valveilla taas käytännössä kolme yötä putkeen. Ainoa asia, minkä takia jaksan tätä, on ajatus siitä, että tämä loppuu joskus. Olen aina ollut hyvä nukkumaan ja uni on ollut ns. pakopaikka kaikesta. Se on ollut sitä omaa aikaa, mitä ei ollut muuten esimerkiksi intissä leirillä. Unettomuuden lisäksi on ollut sykkeet miten sattuu ja nukkumaan mennessä tietää jo, ettei saa unta, kun sydän hakkaa niin, että sen kuulee varmaan seinän taakse. Unettomuuden ja sykkeen lisäksi ei ole mitään muita oireita.

Lopetin reenaamisen seinään heti, kun tajusin, että unettomuus voisi olla oire ylikunnosta. Ajattelin optimistisesti, että "pidetään nyt viikko reenaamatta varmuuden vuoksi." Eihän se voinut niin yksinkertaista olla, eikä se ollutkaan. Aina välillä on muutaman yön nukkunut ihan mukiinmenevästi ja alkanut optimimismi heräämään, turhaan. Sitten taas valvotaan. Unettomuus on aika surkea tila. En edes ymmärrä, miten olen jaksanut opiskelut hoitaa tässä siivellä. Jotenkin sitä vain jaksaa eteenpäin.

suosittelisin lekurilla käyntiä, sillä uni on todella välttämätön palautumiselle. samoin ruoka. kuulostas tosi hurjalta toi liikuntamäärä, noin nopeasti ei kenenkään kroppa sopeudu usean tunnin liikkumiseen. tervetuloa kerhoon,josss asiat opitaan kantapään kautta mutta niistä myös viisastutaan :) oletko kokeillut melatoniinia? tsemppiä!

Oletko käynyt asiaa tuntevalla lääkärillä? Urheilulääkäri taikka sellainen lääkäri ketä tunnetusti hoitaa vastaavia tapauksia. Ei sinne menoa kannata lykkää, koska uni on noin huonossa jamassa... Sitten tuo ruoka. Vieläkö syöt 2500 kcal/päivä? Siihen heti muutos... Jos olet vetänyt ketodiettiä, niin nyt on aika lopettaa se, kuin seinään.
Lääkärillä en ole käynyt, mutta sairaanhoitajalla kyllä. Olen harkinnut vakavasti, että menisin urheilulääkärille, mutta suurin este on raha, tai siis se ettei sitä ole. Söin todella monipuolisesti koko reenaamisen ajan ja pidin siitä päiväkirjaa. Karkea keskiarvo makroaineille oli n. 45-50% hiilareita, 30-35% proteiinia ja 20% rasvaa. Hiilareita siis pastasta, perunasta, puurosta jne. Proteiinit sain sekä lihasta, että proteiinilisästä. Nyt en pidä tarkkaa kirjaa syömisistä, mutta syön vähintäänkin saman verran kaloreita tällä hetkellä. Uni on siis erittäin satunnaista, eikä siihen tunnu vaikuttavan mikään mitä teen päiväsaikaan. Joskus nukun pari yötä ihan ookoo, sitten pari yötä erittäin katkonaisesti ja sitten valvotaan käytännössä pari yötä.

suosittelisin lekurilla käyntiä, sillä uni on todella välttämätön palautumiselle. samoin ruoka. kuulostas tosi hurjalta toi liikuntamäärä, noin nopeasti ei kenenkään kroppa sopeudu usean tunnin liikkumiseen. tervetuloa kerhoon,josss asiat opitaan kantapään kautta mutta niistä myös viisastutaan :) oletko kokeillut melatoniinia? tsemppiä!

Melatoniinit on kokeiltu, ei vaikuta kuin marginaalisesti..

Mutta, jos olette sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi mennä lääkäriin, niin kai siellä pitäisi sitten käydä..

Back
Ylös Bottom