Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Itse huomenna lekurille vaatimaan kilpparilabroja. Mulla käytössä perinteiset vitamiinit omegat,D,C,B vitamiinit,mankku ja sinkki. Adaptogeeneistä käytän instant reishiä (lakkakääpä) ja tulsia ( lähinnä teen muodossa ).

Töttöröö, sisätautien erikoislääkäri ( n. 65-vuotias partasuu-ukko) oli sitä mieltä,ettei reenauksella ja liian vähän syömisellä yms ylikunnon oireilla voi saada kilpirauhastoimintaa sekasin..nice :D ei herunu myötätuntoo,labraan anto sentään "säälilähetteen"..ens kerran katson tarkemmin kenen vastaanotolle menen.

Töttöröö, sisätautien erikoislääkäri ( n. 65-vuotias partasuu-ukko) oli sitä mieltä,ettei reenauksella ja liian vähän syömisellä yms ylikunnon oireilla voi saada kilpirauhastoimintaa sekasin..nice :D ei herunu myötätuntoo,labraan anto sentään "säälilähetteen"..ens kerran katson tarkemmin kenen vastaanotolle menen.

Mäkin kävin eilen ihan vittupäällä. On se niin vitun kamalaa yksityisellä puolella kun asiakkaita on liikaa, kaveri arpoi testejä ja ite sanon loppupeleissä mihin meen, voi perkele mitä pässejä. Käy muuten sääliksi turkulaisia kohtalotovereita, ja yleisesti ottaen köyhiä. 3kk jono arvauskeskukseen, hajotkaa. Ihan sairasta.

Miten muut ootte hierontaa ottanut? Miten kroppa vastaa yleiseen normaaliin rasitukseen? Ite sain viikon menee päin vittua kun pidin ittelläni jotain menoja jatkuvasti vaikka rasitus ei ollut ihmeellistä. Ja hieronnasta oli liikaa taukoa. Uusilla voimilla taas parempaa systeemiä toteuttamaan.

Kierre siinä taas oli valmis mut tuli hyvin katkaistua kun otin samat tropit nukkumisen avuksi. Mitä sitä väkisin tuskailemaan kun tuntuu siltä. Kyä se sieltä tulee kun on tullakseen normaalisti. Melkein täyttä totaalia vaatii välillä jos useampi päivä tulee liikaa rasitusta. Paha se on paskaansakaan hukkua röhnöttäen pelkästään.

E: Mulle oli lyömässä maksatestejä ja yleisiä verikokeita ja hintaa nostavia turhia paskoja ym. Perkele nehän on ollut kunnossa jo pari kertaa. Tsekataan ne mitkä on todennäköisempiä eikä niitä vittu mitä ollaan jo kateltu ja ihmetelty. "Ei täällä ole tarkoitus ketään ryöstää". Meinasin lyödä turpaan.

Löytyi sitten myös keuhkoklamydian vasta-aineet tuon mykoplasman rinnalle. Näistä kellään kokemuksia/kerrottavaa?

Löytyi sitten myös keuhkoklamydian vasta-aineet tuon mykoplasman rinnalle. Näistä kellään kokemuksia/kerrottavaa?

Ei omakohtaista, mutta eräällä kohtalotoverilla keuhkoklamydia oli osasyynä hengenahdistuksiin ja paniikkikohtauksiin. Diagnoosin jälkeen lääkityksen avulla ilmeisesti aika helppo ja nopeasti hoidettava.

No niin, oon pitkään pohtinut josko kehtaan postata tähän lankaan omia turisemisiani, mutta nyt sitten alkaa itsellä meneen hermo ihan kokonaan oman kehon kanssa.
Eli ongelmanani on lähinnä jalat, ja niiden hapottelu ja kipuilu, varsinkin pyöräilyn tai kyykkäilyn jälkeen. Tätä on jatkunut marraskuulta asti, eli kohta 5kk. Kyseessä ei todellakaan ole mitkään normaalit Domssit, vaan harjoittelun aikana ja sen jälkeen etureisin polttaminen/pistäminen, tämän lisäksi jalat menevät ihan kovaksi ja ovat kuin sementtiä. Vaiva on vaivannut mua ihan normaalielämässä jo tuolta marraskuulta asti, sillä esim. pyöräiltyäni yliopistolle ~2km matkan, jalkoja särkee oikeasti vielä 2 tuntia tuon jälkeen. Pidempien lenkkien ja salin jälkeen kivut kestävät paljon pidempään. Myös nyt viimeisen parin kuukauden aikana urheilusta, mikä on ennen ollut todella lähellä sydäntä, on lähtenyt maku ja ei saa enään sitä mielihyvää mitä siitä aikaisemmin haki.
Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Postaan tähän esimerkin viime viikon liikunnoistani, jotta siitä voi joku heti sanoa valitanko turhaan ja poden vain ylikunnon sijaan alikunnosta...

Maanantai: Kendotreenit 1.5h
Tiistai: Salilla ~1h
Keskiviikko: Salilla ~1h
Torstai: Kendo 2h
Perjantai: Salilla ~1h +maastopyöräily (keskiraskas) ~1h
Lauantai: Maastopyöräily 2.5h PK-lenkki
Sunnuntai: Maastopyöräily 1h VK-lenkki

Jokapäivä lisäksi tulee arkipyöräilyä 3-10km eri paikkoihin. Salilla olen tehnyt elaston 2-jakoisella ohjelmalla, joka kerta pyrkien nostamaan joko painoja tai toistoja. Teen myös liikkeitä failureen, koska tosiaan pyrin joka kerta tekemään edes yhden toiston enemmän kuin viimeksi. Tälläisellä ollaan menty viimeiset 5kk, joskus 2 viikon välein olen pitänyt yhden lepopäivän tai kaksi maksimissaan viikkoon. Olen huomannut, että en enään mitenkään saa tehoja itsestäni irti, niinkuin ennen ja yleisestikkin on jaksaminen lopahtanut.
Mahtaako siis olla kyseessä vain huono kunto vai olisiko mahdollisesti pienestä ylirasitus-tilasta kyse?

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta asia on jo mua kauan vaivannut, enkä oikein jaksa uskoa, että tälläinen tavallinen kuolevainen, niinkuin minä, mitään hirveää ylikuntoa päälle saa. Todella paljon kiitoksia, mikäli joku saa edellä olevasta tekstistä selvää ja osaa auttaa!

Tuommoinen liikuntamäärä vaatii paljon kaloreita, missä kohtaa mahtaa olla joka päiväinen lihashuolto? foam rollailu ja venyttely?
Keventele harjoitusmääriä viikoksi ja pariksi ja katso miten kroppa reagoi. syö hyvin, lepää, tee jotain muuta kuin yleensä eli hengaile frendien/muijan kanssa, käy kävelyllä,mene leffaan etc

Jokapäivä lisäksi tulee arkipyöräilyä 3-10km eri paikkoihin. Salilla olen tehnyt elaston 2-jakoisella ohjelmalla, joka kerta pyrkien nostamaan joko painoja tai toistoja. Teen myös liikkeitä failureen, koska tosiaan pyrin joka kerta tekemään edes yhden toiston enemmän kuin viimeksi. Tälläisellä ollaan menty viimeiset 5kk, joskus 2 viikon välein olen pitänyt yhden lepopäivän tai kaksi maksimissaan viikkoon. Olen huomannut, että en enään mitenkään saa tehoja itsestäni irti, niinkuin ennen ja yleisestikkin on jaksaminen lopahtanut.
Mahtaako siis olla kyseessä vain huono kunto vai olisiko mahdollisesti pienestä ylirasitus-tilasta kyse?

Suosittelisin että joka 4. VIIKKO olisi kevyempi, ei yksi vuorokausi vielä paljoo anna hermostolle/umpieritysrauhasille/lihaskudokselle yms aikaa tasapainottaa ja huoltaa kehoa kovan treenin aikaansaamasta "tasapainon järkkymisestä". Ja tosiaan muista se monipuolinen,RIITTÄVÄ ravinto, jos meet kokoajan miinuskaloreilla niin voin luvata että alamäki syvenee kohta kovaa vauhtia. Veikkaisin, että jos jatkat samaa rataa, kuukaus-pari niin et nukukkaan enää paljookaan kun keho ei mene lepotilaan ja muutenkin alkaa sellaset oireet pääkopassa yms muussa kehossa, että nyt kannattaa havahtua, et halua tähän samaan jamaan kuin itse ja moni täällä, eli tulee liikuntakieltoa kuukausia ja saat ravata perkele millon missäkin labroissa yms kun pienenkin jumppailuyrityksen jälkeen olet monta päivää krapulantapaisessa olotilassa.

Tuommoinen liikuntamäärä vaatii paljon kaloreita, missä kohtaa mahtaa olla joka päiväinen lihashuolto? foam rollailu ja venyttely?
Keventele harjoitusmääriä viikoksi ja pariksi ja katso miten kroppa reagoi. syö hyvin, lepää, tee jotain muuta kuin yleensä eli hengaile frendien/muijan kanssa, käy kävelyllä,mene leffaan etc

Kaloreita menee 2500-3000kcal päivässä. 2500kcal jos on vaan sali/kendo ja 3000kcal sitten jos on kahdet treenit päivässä. Joskus 3200kcal, jos on ajellut pidempiä lenkkejä fillarilla.
Venyttelya ja foam rollausta tulee 2-4 kertaa viikkoon, mutta varmaan täytyy koittaa ottaa päivittäiseksi tavaksi tuo?

Suosittelisin että joka 4. VIIKKO olisi kevyempi, ei yksi vuorokausi vielä paljoo anna hermostolle/umpieritysrauhasille/lihaskudokselle yms aikaa tasapainottaa ja huoltaa kehoa kovan treenin aikaansaamasta "tasapainon järkkymisestä". Ja tosiaan muista se monipuolinen,RIITTÄVÄ ravinto, jos meet kokoajan miinuskaloreilla niin voin luvata että alamäki syvenee kohta kovaa vauhtia. Veikkaisin, että jos jatkat samaa rataa, kuukaus-pari niin et nukukkaan enää paljookaan kun keho ei mene lepotilaan ja muutenkin alkaa sellaset oireet pääkopassa yms muussa kehossa, että nyt kannattaa havahtua, et halua tähän samaan jamaan kuin itse ja moni täällä, eli tulee liikuntakieltoa kuukausia ja saat ravata perkele millon missäkin labroissa yms kun pienenkin jumppailuyrityksen jälkeen olet monta päivää krapulantapaisessa olotilassa.

Täytyy tosiaan koittaa ottaa rennommin nytten viikon-pari. Ravinto on mielestäni monipuolista jne. Paino on pysynyt samana jo pitkän aikaa. (1kg noussut 1 vuodessa...), että varmaan vähän enemmän tulisi syödä kuitenkin. Dietillä ei tosiaan pitäisi olla.

Tuosta viikkotreeni ohjelmasta unohtui sunnuntain salitreeni, käyn siis 4 kertaa viikossa salilla. Täytyy korjata tuohon aiempaan viestiini.

Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Noita ekoja (tunnistettavampia) murheita ylikuntoon tutustuvalla yhtä varmasti kuin murkulla kortsun kanssa avatessa...

Ite venyttelin hyvin ja huolella, mut ei se taikoja tee. Ellei muista asioista johtuen palaudu niin ei palaudu ei. Huomasi/huomaa edelleenkin, että lihas on tunnin päästä sen tuntuinen et "tarvitsisi uudelleen käydä venyttelemässä", sama koskee muuta lihashuoltoa esim. hierontaa. Kevennä suosiolla niinkun Tumbbis kirjoitti ja pelasta ihtes. Henkisen puolen taakoista voi vaan ite sitten osata päätellä. Varmaan ne ei ole mitään selkää katkaisevia, mutta jokasesta asiasta tulee ylikuntoa kehitellessä sellainen. Yks monista ajatuksista on juurikin toi "olen vain huonossa kunnossa". Alkuun kroppa huutaa, että lopeta nyt perkele tämäkin lämmittely, mut sitten se aina venyy ja venyy kunnes poksahtaa kuin (keksi sopiva lopetus).

Komiat on kelit ainakin, parvekkeelle kaffelle. Kupin sitäkin voi jo juoda ilman sivuvaikutuksia.

E: Itellä oli viime viikolla kilpparit ja jtn muuta härpäkettä OK. Päät kiinni kaikista uusista taudeista siis täällä! :D

Voi luoja... Ja sitten ihmetellään, kun kone hyytyy... Kroppa tarvitsee palautumista! Eli lepoa. 1-2 kunnon lepopäivää viikossa. Joka neljäs viikko kevyt, joka neljäs viikko täyslepo.

Yli tunnin treenit alkavat erittää jo paljon stressihormonia eli kortisolia kehoon. Alle tai noin tunnin treenit parempia. Voin luvata satavarmasti, että jos rääkkäät itseäsi noin, et lepää ja palaudu, olet pian rikki. Ehkä kroonisestikin. Onko se todella sen arvoista? Stä paitsi kunto ja lihas kasvaa nimenomaan treenin, levon ja ravinnon (ja unen) yhdistelmällä. Syötkö tarpeeksi, ja myös vihanneksia ja hedelmiä, omega-3:sta, maitohappoakteereita ym?

Eli aika mielipuolista tuo touhusi on. Nuorena kuvittelee jaksavansa ja kestävänsä mitä vain (been there), mutta kun ihminen ei vain toimi niin, vaikka miten haluais ja uskois ja muka pitäis.

Nimimerkki vuosien stressillä itsensä hajottanut ruoka- ja lisäaineyliherkäksi.

Eräs entinen himoliikkuja tuttava on kärsinyt mykoplasmasta jo monta kuukautta. Jatkuvassa infektiokierteessä ja käytännössä pystyy tällä hetkellä ainoastaan rauhallisia kävelylenkkejä tekemään ilman sietämättömiä kipuja. En nyt tapausta täysin tiedä, mutta voisin kuvitella että syy minkä takia tuossa tilanteessa ollaan, on se että oireiden alkaessa ja pahentuessa liikuntaa ei ole kevennetty vaan puskettu väkisin menemään. Tuloksena immuunijärjestelmän romahtaminen ja hirvittävät lihassäryt. Nuori mies siis kyseessä.

Juuh. Täytyy oikeasti koittaa levätä, mulla on vain juuri tuo paha tapa ajatella, että paska kunto on, joten pitää vain piiskata kovempaa, niin kyllä sitten jaksaa paremmin (oikeasti nyt kun ajattelee niin mitä vittua, tulokset junnaa/tippuu ja tekee oikeasti välillä jo todella pahaa/paikat todella kipeät). Nuoruuden vimma kait on ja pyöräily on itselle sellaista terapiaa jne. pääsee pois muusta maailmasta vähäksi aikaa. Nyt sen terapia-vaikutus on vaan kärsinyt paljon ja tilalle tullut pelkkää tuskaa, sitä terapia-tunnetta hakiessa, mitä ei kuitenkaan saavuta...

Omegoja syön 2-3g päivässä ja vihanneksista tykkään paljon, joten niitä tulee syötyä. Lepoa siis ja lihashuoltoa. Ehkä jotain kävelylenkkejä ja rauhallista pyöräilyä (helpommin sanottu, kuin tehty..). Salille ei varmaan kannata mennä, ennenkuin on ukko taas tikissä?

Kiitoksia muuten kaikille paljon avusta, hienoa että muita jaksetaan auttaa!

Tilanteesi kuulostaa aika lailla samalta missä itse ajauduin diagnosoituun ylikuntoon, tosin ikää mulla reilummin. 6kk nyt jo kestänyt olot. Mulla pahimmat tekijät oli psyykkinen stressi ja pyöräily, eritonen kolmen tunnin lenkit kovilla sykkeillä ilman tankkauksia. Näin jälkeenpäin on helppoa viisastella, mutta jos ja kun homma ei enää kulje, niin pari viikkoa vaikka täyslepoa ei romuta sun kuntoa yhtään mihinkään. Ja ilman lepoa ei mitään ylikompensaatiota ainakaan tapahdu, vain hiipuminen tänne kuoppaan pikkuhiljaa.

HRV-mittarin hankkiminen voisi olla hyvä apu.

Oho, en uskonut, että ihan noin pahassa jamassa kuitenkaan olisin. Tosin pakko on jotain tehdä, kun arkiaskareetkin tekee jo tuskaa, sekä paha olo vaivaa aina liikkumisen jälkeen 2-3tuntia vähintään.

Mikäs tää tälläinen HRV-mittari on? Mulla oo kuin perus sykemittari. En ole itsekkään tankkaillut noilla pidemmillä lenkeillä mitään muuta, kuin vettä juonut. Tosin mun pitkät on olleet 2-2.5h vain.

Niin ja kalaöljykapseleita menee 2-3g päivässä, eli 2-3kpl. Star nutritionin omega 3 70% ollut. Pitäiskö noita omegoja syödä sitten hiukan enemmän?

Ei se *välttämättä* nyt vielä ylikuntoa ole, mutta jonkinasteista alipalautumista kyllä jo. Sulla on tossa liikuntaa kyllä aika paljon jo. Se on hyvin yksilöllistä, minkä verran kukakin kestää.

HRV-mittari on Heart Rate Variation mittari, eli tutkii jollain algoritmillä sydämen sykkeen vaihtelua. Tunnetuimmat suomalaiset taitaa olla Omegawave ja Firstbeat. Kannattaa lueskella lisää ja arvioida haluaako sijoittaa. Mitään ihmeen tekijöitä noi mittarit ei kuitenkaan ole, oma fiilis on aina määräävä tekijä. Sama pätee lisäravinteisiin ja vitskuihin, kannattaa pitää huoli ettei ole ainakaan vajetta mutta ne ei tilannetta korjaa jos jotain on jo pielessä.

Sitten jos arvelluttaa, niin urheilulääkärille, joka kannattaa valita tarkoin. Se on vaan kallista puuhaa ja joskus ei apua löydy. Itse voit toki tehdä eri haarukointia ja diagnosointia itsellesi esim. mittaamalla ortostaattista sykettä parin viikon ajan ja pisteyttämällä yöunen laatua vaikka 1-5. Vaarana vaan on, että tuo itsetutkistelu yleensä aina pahentaa oloa kun alkaa kiinnittää liikaa huomiota.

Oho, en uskonut, että ihan noin pahassa jamassa kuitenkaan olisin. Tosin pakko on jotain tehdä, kun arkiaskareetkin tekee jo tuskaa, sekä paha olo vaivaa aina liikkumisen jälkeen 2-3tuntia vähintään.

Ihan vaan tarkennuksena, vaikka kärkeviä ollaankin ja ite olen ainakin aina aiheesta riippuen, niin ihan kaikkien parasta täällä ajatellaan. Ite sitä on vaikea ymmärtää, ja käsi sydämellä, en olisi uskonut vaikka olisi tultu siitä mulle sanomaan tuohon aikaan ennen "diagnoosia" että himmaa ihmeessä ja läimitty naamaankin. Exitukselta loistava posti, mutta mä otan kyllä asiakseni pelotella sua vaikka liikaakin ihan varmuuden vuoksi. Jos ei ole ylikunnossa, tai siihen ajautumassakaan, ei stressaa mistään nukkumisista yhtään. Kannattaa kaikissa päiväkirjoissa, ja tarkkailuissa tosiaan pysyä järjissään eikä jokaista pierua kirjoita ylös. Pointtihan väliviikoilla on levätä, joten muutamia alkuun niitä vailla mitään tarkkailuja. Perusjuttuja kannattaa ainoastaan miettiä, ja mun mielestä mieliala on todella loistava mittari, JOS epäilee ylikuntoa. Ellei tiedosta ylikunnon oireita, ainakaan ite en edes osannut tulkita mitenkään mielialojani. Ihan perseestä.

Nyt ajan kuluessa, keho on siitä, sekä mieli aika ovela perkele, että sitä rasitusta lisää kuin huomaamattaan. Tuostahan se "ylikunnon meneminen pään sisään" onkin kaikessa viisaudessaan kirjoitettu tännekin. Ja toisaalta taas muistelen aikaa ennen ylikunnon diagnosointia, sitä vähensi aivan perkeleesti. Tämä tosin vaati vitun huonoa psyykettä.

Niinkuin Exitus kirjoitti, ei välttämättä ylikuntoa ole, mut kun ite olet selvästi ainakin itteä aikaisemmin tajunnut edes jonkinlaisen ylirasitustilan, tee itellesi palvelus ja rauhoita tilanne ja nauti keväästä.

E: Ne lihat ei muuten sitten tosiaan ihan heti lähde mihinkään. Itekin olen tällä hetkellä 3kk ylikunnon jäljiltä toki löysälässykkä, mutta paska tuuri että mokomat pysyy hyvin siltikin. Ja etenkin isot lihasryhmät pahimpina. Nää maaniset jutut eli "kunto häviää" (check), "paino ei tipu" (minä), "sarjapainot ei nouse" (check), jne on loppupeleissä täysin väärä ajatus oikeastaan mihin tahansa kohtaan.

Salia kandee välttää ihan psyykkeen takia. Käy uimassa ja lillumassa porealtaassa. Kevyttä saunaa. Pane akkaa (akka päällä ettei sykkeet nouse, tietty).

Kiitoksia latela avartavasta tekstistä. Mulla on kyllä hieman "ongelmia" ollut asioiden merkkailussa. Mm. Kalorit ja liikunnat tulee aina merkittyä lähes pakkomielteisen tarkasti ja sitten tulee murehdittua, että mitä teki väärin/liian vähän/liikaa. Tää tosiaan syö miestä ihan huolella... Veisatkaa ja energiaa esim opiskelusta jne.

Täytyy kokeilla noita neuvoja lopusta, josko sitä kokeilisi ottaa pari viikkoa rennommin ja tutkailee olotilaa.

Vähän tässä alkaa ongelmia oleen. Vedän kevyttä diettiä tässä ja samalla 3on 1off treeniä tai vähän miten sattuu työn takia, mutta usein aika kovat treenit, nyt ottanut pakkotoistoakin vähän. Näitä kauheita duuniputkia yötä ja iltaa sekasin. Kokoajan on vähän flunssanen olo ja unohtelen asioita, kuljen tällasessa jatkuvassa pöllyssä tai jotain. En muista tehneeni jotain asiaa hetken päästä. Vielä olis tämä yö, sitten 2 iltaa ja 2 yötä.

Tuskin kaikkien lääkärit on ihan tumpeloita ja osaamattomia? Äärimmäinen fyysinen tai psyykkinen stressi voi tietääkseni sotkea hormonitoiminnan. Esim. naisilta lähtee menkat dieetillä ja mieheltä aamujöpöt.

Itsellä on ollut ongelmia kun kaikilla osa-alueilla oli stressiä ja sitä purki sitten fyysisellä harjoittelulla. Tilanteen ymmärtäminen on ehkä se kaiken a ja o.
Ihmiskeho pystyy kyllä palautumaan kovista.

Back
Ylös Bottom