Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Rupes tässä mietityttään että voiskohan itellä olla alkavaa ylikuntoa? Liikuntaa tulee viidet lentopalloreenit ja kaks punttireeniä viikkoon. Osa reeneistä on lepsumpia kun mukana on vanhempaakin porukkaa joten pelin taso vähän kärsii. Noita ylikunnon oireita kattelin niin itellä ei paikat oikeastaan ole ollenkaan kipeänä, ehkä vähän väsyneet jos jotain. Leposyke on 10min makoilun jälkeen 41 ja sen jälkeen 2min seisomisen jälkeen 57. Ehkä "pelottavimpana" oireena tuntuis olevan tuo sykkeen nopea nousu. Kuitenkin kunto on ihan ok niin silti pienten portaiden nousun jälkeen syke nousee omasta mielestä liikaa vaikken sitä sillä hetkellä mitannutkaan. Uni tulee kyllä hyvin eikä ole ollut yöllisiä hikoiluja tms. Viimeisen parin viikon aikana huomannut myös että hermo menee nopeammin reeneissä jos jokin ei onnistu tai joukkuekaverit mokaa. Ja ei ole kyllä saanut kaikkia tehoja irti ja suorittaminen tuntuu väkinäiseltä. Tätä ei kyllä onneksi ole vielä jatkunut kuin pari viikkoa ja nyt oon antanut itelle pari täyttä lepopäivää ja sali on saanu tältä viikolta jäädä kokonaan.

Eli voisiko olla ylikuntoa vai oonko vain pitänyt liian vähä lepoa? Lukenut ehkä vähän liikaakin kauhutarinoita ylikunnosta ja sitä seuranneesta helvetistä että ei tekis mieli rueta leikkiin asialla.

Alikuntoa.

Voiko g6 saada ittesä ylikuntoo/ylirasitustilaan jos tekee sen 3 krt viikossa mutta kovaa eikä viikossa tule muuta rasitusta kropalle?

3 kertaa viikossa treenauksesta ylikuntoon? ei tuu tapahtuu. Tuntuu et pakkiksella ihmeen moni pelkää ylikunnon iskevän tuosta noin vaan vaikka sen hankkiminen vaatii erittäin kovaa treeniä useita kertoja viikossa ja palautumisen totaalista laiminlyöntiä, pidemmällä aikavälillä.

Korkeamman intensiteetin reenin kokeilu osoittautui virheeksi,heti alko seuraavina päivinä päätä kiristää,olo nihkee ja yöt erittäin levottomia ja lihakset kunnon jumipumpissa --> himmailu jatkuu siis..saatanan saatana.

Tääkin niin tuttua... Edestakasin jojoilua, hyvä olo -> parit kovat treenit -> huono olo ja lepo. Ei sitä ikinä opi aloittamaan tarpeeksi kevyesti ja pitämään useita lepopäiviä sen kevyenkin treenaamisen jälkeen ennenku unettomuus sun muut oireet muistuttaa taas ittestään.

Joo kyllä on ärsyttävää tää "nyt lähtee rullaamaan,eipä lähtenykkään" jojoilu..luonto kun ei anna periksi että pakko se oli kokeilla josko pysys suht normi fiilis mutta ei tällä kertaa.. back to square one. plääääh.

Miten jaksellaan, no vitun hienosti tietty. Horkkasiasta tuli mieleen muuan edison-ketju, missä väiteltiin onko ylikuntoa. Voi jumalauta sentään. Jep ja tää on kirjoitettu suhteellisen huonona päivänä.

Uskohan siinä koetuksella on, jos keho tekee normaalista elämisestä vaikeaa, vaikka itse omaksuisi realiteetit ja haluaisi vain koittaa sopeutua tilanteeseen. Lähdetään pyörimään jossain vaiheessa - myönnetään - sille tielle, että mitä uskaltaa edes tehdä enää. Seuraava päivä ja kropan tuntemukset, eihän näistä ota perkelekään selvää. Ja nyt puhutaan ihan arkisista jutuista, ei mistään ennenaikaisista treenaamisista. Keho tekee täysin mahdottomaksi sen, että sitä pystyisi tulkitsemaan oikein. Onko kevyt kävely ok tänään, vai onko viikon jalat kipeinä taas sen jälkeen.

Öisin heräilyt edelleen samaa luokkaa. Nukkuminen edelleen täyttä taidetta ja määrittää päivän viretilan.

Kroppaa autetaan miten pystytään parhaan mukaan, hieronta pari kertaa oli paljon eteenvievä apu, mutta tuntuu olevan hukkaa enää. Venyttelyllä en koe mitään vaikutusta olevan.
Tuntuu olevan täysin sama mitä suuhun lappaa, nälkä on vähän väliä muttei huvittaisi syödä.

Kroppa oireilee oudosti pieneenkin rasitukseen ja viiveelläkin. Toki eteenpäin on menty, siinä mielessä että hieronnat hiukan helppasivat rankaa ja vittumaiset päänsäryt jäykkyydestä johtuen poistuivat. Rankaa en itse koe saavani mitenkään miksikään. En venyttelyllä, en saunalla, en paskapussi-kuumennuksella. Se vetää jumiin ja piste. Ehkä se siitä joskus, mutta oloaan pystyy vain helpottamaan väliaikaisesti. Mun mielestä siihen parasta on kuumat suihkut. Onneksi ei vaan ole kulutuksen mukaan tuo laskutus, heh.

Mitäs muuta. Niin joo suihkuun oon menossa pian. Akupunktioon otin ajan ensi viikolle, hieronnasta tulee siihen väliä viikko, joten täydellistä katsoa ja vitutella mihin paskaan rahat upposivat. Jotain jalkahierontoja alan ottamaan, vyöhyketerapia vois olla nastaa. Tai thaihieronta? Lunkataanko, no totta ihmeessä.

Disclaimer: Olin hyvin tietoinen henkisestä sodankäynnistä ko. paskan kanssa. Viime viestissä varmaan mainitsin etten ite saanut mitään ulos terapeutilla itkemisestä. Kuudellä kympillä 45min taksalla kun saa countteriksi "miksi susta tuntuu siltä" tekisi mieli vetää vaan turpaan. Hyödyllisempää ylikunnossa ajautuneen on ennemminkin miettiä, että monestiko tuon 45min aikana olisi vetänyt psykologia turpaan ko kysymyksen kuultuaan.

Muuten, oliko sulta labroissa selvitetty kilpirauhassysteemit ? Itellä parin vkon päästä lekuri, jolta aattelin vaatia kilpparilabroihin lähetteen, aika paljon kun erinäiset oireet viittais sen suuntasiin robleemiin jotka voi saada aikaan pitkäaikasella vhh ruokavaliolla ja kovalla reenillä, tai näin ovat kirjaviisaat todenneet. Tiedä sitten..

Muuten, oliko sulta labroissa selvitetty kilpirauhassysteemit ? Itellä parin vkon päästä lekuri, jolta aattelin vaatia kilpparilabroihin lähetteen, aika paljon kun erinäiset oireet viittais sen suuntasiin robleemiin jotka voi saada aikaan pitkäaikasella vhh ruokavaliolla ja kovalla reenillä, tai näin ovat kirjaviisaat todenneet. Tiedä sitten..

Ei ole. Mut sen verta tasaannuin tuosta mun postista aikasemmalta tänään, et akuutin ajanjakson aikana löysin ittestäni "itsediagnosoimalla" syöpiä aasta ööhön mutten ite osannut itteeni kilppareita yhdistellä vaikka miten kääntelin. Tosin kyllähän sitä ihan henkisen puolen kannalta vois käydä arvuuttelemassa lääkärillä. Hauskaa vaan, että 70K tienaava ulääkäri tietää ylikunnosta vähemmän kuin normisalijantteri. Vituttaa vieläkin ko lääkäri.

Toivotaan, että samanlailla parantuisi kun kevät tulee. Niinhän se kävi muumipegellekin.

3 kertaa viikossa treenauksesta ylikuntoon? ei tuu tapahtuu. Tuntuu et pakkiksella ihmeen moni pelkää ylikunnon iskevän tuosta noin vaan vaikka sen hankkiminen vaatii erittäin kovaa treeniä useita kertoja viikossa ja palautumisen totaalista laiminlyöntiä, pidemmällä aikavälillä.

No siitä ja kaiken maailman sydänlihastulehduksista on niin joka paikassa paasattu, et jengi menee iha sekasi. Ittee ihmetyttää, ettei porukat vaan lepää, jos alkaa jaksaminen ja terveydentila huolestuttaa (paitsi Rollimies nyt kertoi niin tehneensä, hyvähyvä :)). "Jo kehittyneen ylikunnon ainoa tehokas hoito on lepo."
Kuntoilija ja kuntoutuja ? varo ylikuntoa :: Terveyskirjasto eli eikö kannattais vaan kokeilla kotikonsteja ja jossei viikon parin treenitauolla olo tunnu lainkaan paranevan, hankkiutua lääkäriin.
Voisko joku laatia tästä jonkun osion alkuun "Tärkeä: ylikunto for dummies"-ketjun ja täyttää sen maanläheisellä faktatiedolla? Jotenkin siihen voisi sisällyttää sen, että ylikuntoon voi keikahtaa syystä jos toisesta, koska tässä nyt jokainen yksilöitä ollaan ja rasitusta erilailla kestetään ja siitä palaudutaan. Edellä mainitusta syystä kukaan millään keskustelupalstalla ei voi määritellä sitä, mikä liikuntamäärä ylikuntoa aiheuttaa saati sitä, oletko juuri sinä sen itsellesi onnistunut hankkimaan. Jos olet väsynyt, lepää. Jos et piristy lepäämällä, mene lääkäriin.

"Leposyke on 10min makoilun jälkeen 41 ja sen jälkeen 2min seisomisen jälkeen 57. Ehkä "pelottavimpana" oireena tuntuis olevan tuo sykkeen nopea nousu."

ei perkele, nyt joku roti tähän trollaamiseen, pitäisi edes olla kunnon yritystä:face:

Tuntuu siltä, että sana "ylikunto" mielletään vieläkin vain ja ainoastaan ammattiurheilijan harjoitteluun ja sille annetaan näin glorifioitu status. Voisin tähän nyt laittaa pari mietittävää asiaa ihan tavis treenarin näkökantilta, ja kertoa että kyllä itsensä piippuun ajaminen on ihan mahdollista taviksellekin. Ehkä parempi termi olisi vaikka krooninen alipalautuminen..

Olen pertti perustreenaaja. Käyn salilla 3 kertaa viikossa ja treenaan Starting strenght tyyppisesti. Lisäksi ajan fillarilla melko vaatimattomia määriä, kesäisin 100-200km viikossa. Välillä mukaan on kuulunut myös kamppailulajeja ja perus hölkkää ja futista jne.

Viimeiset kuusi kuukautta olen kärsinyt rytmihäiriöistä (lisälyönnit) sekä univaikeuksista, ajoittain myös nivelten kivuista ja uupumuksesta. Minulla on tänään diagnosoitu urheilulääkärin toimesta selkeä ylikunto. Altistavat tekijät ovat oma persoona/luonne (henkinen tila), elämäntilanteen/työn aiheuttama stressi ja liian kova harjoittelun intensiteetti ja kesto (erityisesti aerobinen harjoittelu). Edessä on täysliikuntakielto, jota olenkin jo omatoimisesti joutunut viimeiset 6 viikkoa toteuttamaan kun nukkumisesta ja treenaamisesta ei enää tullut mitään.

Minun kohdallani tilanne tuli päälle ihan yhtäkkisesti ja pystyin heti sanomaan että jotain muutakin on vialla kuin se että "vähän nyt stressaa". Olen tehnyt jos jonkinmoisia mittauksia (ortostaattinen syke, HRV mittarit), ja kaikki kertovat samaa tulosta: fyysisesti ok mutta hermosto jatkuvasti yliaktiivinen. Nyt katotaan vielä labrat ettei niissä näy kilpparissa tai mykoplasman vasta-aineissa mitään.

Tuntuu laimealta sanoa näin, mutta taas voin sanoa että kuunnelkaa sitä kroppaanne. Itsellä meni treeni todella hyvin ennenkuin seinä tuli vastaan. Tuntui että joka kerta menee paremmin mitä kovempaa vain vetää. Silloin pitäisi himmata. Jos epäilyttää, menkää urheilulääkärin pakeille. Mulla meni 6kk työterveyslääkärin kanssa väitellessä, mikä mättää. Sain kerta toisen jälkeen vain lisää nappeja ja kehotuksen liikkua mahdollisimman paljon. Niin tein, ja tässä ollaan.

Aiempia posteja aiheesta viime syksyltä löytyy ketjusta "kun pelko ylikunnosta rassaa".

Kyllähän aina löytyy näitä perus "Jos et ole 3x päivässä treenaavaa ammattiurheilija,koko termi on keksitty ja vaan päänsisäistä heikkoutta" junttiperseitä, joilla ei ole minkäännäköistä tietoisuutta ihmisen anatomiasta,fysiologiasta,endokrinologiasta yms. Valitettavasti vaan alkaa löytyä melkonen läjä tutkimuksia,luotettavaa tieteellistä tietoa että jos joku osa-alue (lepo,ravinto,harjoittelun intensiteetti/määrä) lähtee menemään yli KYSEISEN henkilön elimistön sietorajan, ei siihen tarvitse tosiaan tuota ammattiurheilijan statusta. Tottakai varmasti jokainen meistä ns. taviksista jotka kamppailee kaikennäköisten fyysisten ongelmien kanssa,toivoisi että kaikki olisi vaan kuvittelua ja josta voisi yksi aamu vaan todeta että nyt en jaksa enää olla ylikunnossa ( itse antaisin tollasesta aamusta mitä vain).

Kuten aiemmalla kirjoittajalla,itsellänikin tuli paskat olotilat kuin varkain,aiemmat 12kk reeni kulki kuin rasvattu, jolloin tietysti tuppaa unohtumaan palauttelu ja riittävä tankkaus yms. Kohta kolmatta kuukautta tässä kärvistelen, tällä viikolla yksityiselle lekurille,jospa se haluis mulle myöntää ne faking kilpparilabrat, ku sukurasituskin niihin aikamoinen ( molemmat vanhemmat ja mummo jatkuvalla lääkityksellä) ja useat oireet vois helposti viitata sen suuntasiin häiriöihin.

Ylikunto on mun näkökannalta ihmisen stressinsietokyvyn ylittyminen. Ylikunnon tapauksessa se pääasiallinen syy on se harjoittelu, joka on mennyt kapasiteetin yli liian pitkän aikaa.

Ihan kuten muillakin elämän aloilla liiallinen stressi voi aiheuttaa "burnoutin" ja tällainen se ylikuntokin on. Ehkä vähemmän harjoittelevalle kompensoituu muut osa-alueet liiaksi siihen harjoittelun päälle, mutta luulisin, että ne fysiologiset vaikutukset eri stressitekijöillä kuitenkin näkyvät ihmisessä samalla tavalla.

Ammattimaisesti/paljon treenaavalle on varmasti huomattavasti helpompaa määritellä urheilusta johtuva uupumus, kuin vähän harjoittelevalle.

Sain labroistakin tulokset, kilpparit ok (TSH ja T4) mutta löytyi kolminkertaset mykoplasman vasta-aineet. Ilmeisesti tuo on kuitenkin hyvin tulkinnanvaraista, ja tossa oli kaksi tai kolme mykoplasman testiä joista toinen on negatiivinen, tarkoittanee että kyseessä on immunologinen arpi jostain menneisyydestä. Enpä tiennyt tuotakaan.

Oletteko mitään lisäravinteita käyttäneet ylikunnosta/alipalautumisesta kuntoutumiseen? Itellä kaikki mahdolliset vitamiinit, probiootti, sinkki, pari kolme erilaista magnesiumia käytössä. Nyt nappasin purkin adaptogeenejä jos jotain auttas, harkinnassa olisi vielä valmiina purkki 7-keto dhea:ta. Tuntuu vaan että näistä ei ole mitään hyötyä jos ei haittaakaan.

Back
Ylös Bottom