Ylikunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CiioN
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ylikunto... Ylikuntoon joutuu yksinkertaisesti liiallisella treenamisella & palautumispäivien puutteella.
Sen huomaa ainakin sykkeen nousuna, unettomuutena, "yleisenä vitutuksena"... Itse en ole onneksi ylikunto-oireista kärsinyt, että ei ole omakohtaista kokemusta.

Ylikunnon oireena on edellä mainittujen lisäksi se, että treenitulokset tippuvat. Luonnollisesti tässä tilanteessa monelle tulee mieleen treenata vielä enemmän, jolloin soppa on valmis... Itse huomaan ylikunnon siitä, että salille ei yksinkertaisesti kiinnosta lähteä, lämpö nousee hieman, leposyke nousee normaalista jne. jne.

Joku viisaampi voi selittää mitä ylikunto tarkoittaa, mutta yleisesti voisi varmaan sanoa, että elimistö ei ehdi palautumaan rasituksesta, jolloin kehitys pysähtyy/menee takapakkia. Mutta ei normaalilla harjoitusmäärillä yhdistettynä HYVÄÄN ruokavalioon ja RIITTÄVÄÄN lepoon, mielestäni saa itseään ylikuntoon. Asia on kovin yksilöllinen, joten kuuntelee vain kehoaan!

Zone-sarja -42%
Minulla samantapaisia ongelmia kuin Sakaelillakin. Elikäs lämpöä tuppaa tulemaan silloin tällöin, leposykkeet korkealla, ainainen motivaation puute ja tuppaa myös tuo ruokahaluttomuus tulemaan samalla. Ylikunto ollut itselläni pari kertaa ja joka kerta melkein tullut sitten samalla johonkin flunssaan tai pieneen kuumeeseen. Hoitunut yleensä sillä että on syönyt ja levännyt hyvin sekä pitänyt totaalitauon kaikesta liikunnasta viikon ellei pari.

En tiedä mikä on, mutta luulisin, että ensimmäisen kerran ylikunto yrittää pukata päälle? Eli lepopulssi pyörää 60:nen ja 75:nen välillä. Mielestäni normaali on itselläni tuo 60, mutta välillä oon nyt tänäänkin kahtena kertana mitannut 70-75, kun taas äsken mittasin 60. Eli onko ylikunto päällä vai onko se tulossa?

Olen muuten kärsinyt jo viikon pienestä nuhasta..
Leuanvedossa voimat on vähän hiipuneet. Työntävien lihaksien kohdalla en ole vastaavaa huomannut.

Kiitos.

Voiko ruumiinlämmön seilailu olla merkki ylikunnosta? Aamuisin mulla on vähän alilämpöä 36.2-36.4'c, mutta päivällä aina kipuaa tuonne 37'c kieppeille. Huomaa ettei olo ole ihan normaali. En kuitenkaan malttanu enää olla menemättä salille. Muutaman päivää jaksoin seurailla tilannetta, mutta tänään oli pakko käydä vähän pumppailemassa. En itse kuitenkaan usko olevani ylikunnossa, kun en mitenkään hirveästi ole treenaillut, mutta ihmetyttää mistä tämä voisi johtua.

Hmmm...

Voikohan ylikuntoon ajautua pelkästään kuuntelemalla kroppaansa? Musta ainakin tuntuu, että voisin treenta salilla melkein joka päivä, siis mun kropasta tuntuu.

Eli ylikunto on paha asia, mutta miten sen estää etukäteen?
:urjo:
Kroppa sanoo, että mee, mutta mieli sanoo, että elä mee joka päivä.

John Rambo

Re: Hmmm...

Originally posted by Johnrambo
Musta ainakin tuntuu, että voisin treenta salilla melkein joka päivä, siis mun kropasta tuntuu.B]

Jos treenaa OIKEIN ja KOVAA ei ole pelkoa että kroppaa haluttaa mennä salille joka päivä ja jos kuitenkin menee niin kohta tietää mitä on olla yli. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistaakseni tuon ylikunnon vaikutukset pulssiin ja ruumiinlämpöön oli juuri korkea taso ja suuri heittely.

Salilla rupeaa sarjan jälkeen hengästyttämään ja huippaamaan selvästi normaalia enemmän. Muutenkin tuntuu, ettei kunto kestä vetää treeniä läpi. Alkaa tulla kaikenlaista kolotusta ja särkyä ja flunssaa. Tuollaisia oireita itselläni on ollut ylikunnon aiheuttamana.

Mulla tippu haukkarissa sarja pituudet ja en nukkunu parina yönä kovinkaan hyvin ja pulssi oli joku 10 normaalia korkeempi jonku viikon ajan. Nyt taas tuntuu hyvältä. Entiä oliko ylikunto vai alikunto. Oli mieto nuhakin päällä.

Itselläni lähtee myös ruokahalut.. Ei tee mieli syödä melkein mitään ja kokoajan väsyttää! Ylikunnossa on osittain samoja oireita kuin kaamosmasennuksessa mutta enemmän..

No perkele. Kai se on uskottava, että ylikunnossa ollaan, kun kaikki tuntomerkit sopii. Eli väsyttää kokoajan, ruumiinlämpö heittelehtii, pientä flunssaa, treenissä hengästyy heti ja huimaa. Sykkeestä en tiedä, kun ei ole mittaria ja "käsipelillä" mittaaminen ei oikein ota onnistuakseen. :D Ja en kyllä edes tiedä paljon mun normaali leposyke on.

Mutta mitenkäs nyt pitäis toimia? Reilusti ruokaa ja lepoa ja totaalitaukoa salilta jonkun aikaa?

Originally posted by Sam Earch
No perkele. Kai se on uskottava, että ylikunnossa ollaan, kun kaikki tuntomerkit sopii. Eli väsyttää kokoajan, ruumiinlämpö heittelehtii, pientä flunssaa, treenissä hengästyy heti ja huimaa. Sykkeestä en tiedä, kun ei ole mittaria ja "käsipelillä" mittaaminen ei oikein ota onnistuakseen. :D Ja en kyllä edes tiedä paljon mun normaali leposyke on.

Mutta mitenkäs nyt pitäis toimia? Reilusti ruokaa ja lepoa ja totaalitaukoa salilta jonkun aikaa?

Kuinkahan pitkään sulla on ollu näitä oireita? jos ei pitkään niin eiköhän 1-2 kevyttä viikkoa auta pois ylikunnosta.... ja aerobiset jättäisin kokonaan väliin.

Originally posted by janne321
Kuinkahan pitkään sulla on ollu näitä oireita? jos ei pitkään niin eiköhän 1-2 kevyttä viikkoa auta pois ylikunnosta.... ja aerobiset jättäisin kokonaan väliin.

Vajaan viikon. Parempi varmaan pitää vaikka viikon tauko, kun en kuitenkaan osaa ottaa tarpeeksi kevyesti. :joulu1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom