Yleisimmät autojen viat / tilastoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Aika hyvä osoitus tuosta mitä olen aina toitottanut että Renault on paska, yhtä paljon arvostan toki muitakin Ranskanpullia. Listasta selviää myös se että Corolla se vaan on pomminvarma peli :thumbs:

Tässä ovat autosi yleisimmät viat - katso koko jättilista!

Mikä on yleisin vika sinun autossasi? Miten suurella todennäköisyydellä autosi hylätään katsastuksessa? Näihin kysymyksiin löydät vastaukset tänään julkistetuista tilastoista.

A-Katsastus Oy:n tilastoista löytyy eri automallien kolme yleisintä vikaa ja hylkäämisprosentit katsastuksessa. Lisäksi mukana on kunkin mallin keskimääräinen kilometrilukema, joka vaikuttaa luonnollisesti vikojen määrään.

Tiedot on kerätty A-Katsastuksen viime vuoden aikana katsastamista henkilöautoista, jotka on otettu käyttöön vuosina 1999-2003 ja 2005. Listoilta löytyy kunkin vuoden 30 eniten myytyä automallia.

Suomen suurimman katsastajan tilastojen perusteella vähävikaisin suosituimmista uusista autoista on Mazda 3. Niistä katsastuksessa hylättiin vain runsas prosentti. Vanhempien autojen tilastoissa vähävikaisimpia ovat ylivoimaisesti Toyotat.

Tilastojen perusteella eniten vikoja löytyy ranskalaisista autoista. Kolme vuotta vanhoista Renault Lagunoista yli neljännes hylättiin katsastuksessa. Iäkkäämmistä autoista eniten vikoja löytyy Peugeot 406:sta.

A-Katsastus katsasti viime vuonna yhteensä 1,2 miljoonaa henkilöautoa, joista ensimmäisellä katsastuskerralla hylättiin neljännes. Yleisimmät viat liittyvät jarruihin, pakokaasupäästöihin, etuakselistoon ja alustaan. Mallikohtaiset erot ovat suuria.

A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka yllättyi tuloksista uusien autojen osalta.

- Vaikka nykyisin uusilla autoilla on pitkät takuuajat ja niitä huolletaan varmasti asianmukaisesti, ovat hylkäysprosentit kuitenkin hämmästyttävän suuria, Pellikka sanoo.

A-Katsastus julkisti viime joulukuussa ensimmäistä kertaa Suomessa laajempaa tilastotietoa malli- ja merkkikohtaisista hylkäysmääristä. Tuolloin tilastossa olivat mukana viime vuoden tammi-syyskuussa katsastetut henkilöautot.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1661307

Iltasanomien katsastustaulukot:
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/kuvaarkisto/akatsastusvika2008.pdf

(Mikäkö on OBD? http://www.ake.fi/pdf/19-208-2004.pdf )


Sekä Pravdan vikasarja:
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ranskalaista laatua :D

Miksei Subarua näy noilla listoilla? Ei tarpeeksi vikoja että voisi mainita?
 
Toyotan takaikkunatarra ei tuon listan mukaan taida juuri valehdella.
 
Ranskalaista laatua :D

Miksei Subarua näy noilla listoilla? Ei tarpeeksi vikoja että voisi mainita?
Subarua arvostan itse yhtä paljon Toyotan kanssa. Ei pahaa sanottavaa. Subaru ei taida olla yleisimpien merkkien joukossa Suomessa, siksi se puuttuu.
 
Ei mikään kovin yllättävä lista. Meikäläisellä on noi ranskikset ollut aina kategoriassa "En hanki missään nimessä" ja yksi syy on nimenomaan tuo niiden uskomattoman huono laatu.

Ok, esim. Renaultit menestyy erinomaisesti törmäystesteissä, mutta eipä siitä turvallisuudesta ole paljon iloa, kun auto on kone levinneenä tien poskessa :lol2:

On tullut nähtyä ihan omakohtaisestikin noiden ranskisten "luotettavuutta". Kaverilla leikkas 10tkm ajetusta Citroen Xsarasta kone kiinni. Toisen kaverin vaimon about vuoden vanha pikkupösö syttyi palamaan, joku sähkövika siinä oli.

Onhan niitä maanantaikappaleita kaikilla merkeillä, mutta joskus näyttää, että nuo ranskalaiset ei muuta teekään kuin maanantaikappaleita ;)
 
Ei mikään kovin yllättävä lista. Meikäläisellä on noi ranskikset ollut aina kategoriassa "En hanki missään nimessä" ja yksi syy on nimenomaan tuo niiden uskomattoman huono laatu.

Itse tuli pari vuotta ajettua Xsaralla vm- 2001, ja eipä siinä oikestaan mitään muuta vakavaa vikaa ollut, kuin normaalia kulumisesta johtuvaa (jarrua, laakeria ym...). Työmatkoillakin tuli ajettua pitkää matkaa ja ihan lapissakin asti talviaikaan.

Rasittavin ongelma oli, kun keskuslukitus joskus talvella kostealla kelillä temppuili, mutta senkin kanssa pärjäsi, kun oppi, että pelkääjän oven kaapeliliitintä heiluttamalla vika korjaantui.

Citroenin ongelma tuossa ODB testissä on kuulemma, että sinne järjestelmään rekisteröityy katsastuksen kannalta ihan toisarvoista tietoa, jonka vuoksi ei sitten mene läpi (tyyliin joku hansikaslokeron valo ei toimi). Citroen joutuikin toimittamaan jonkun listan katsastusasemille vikakoodeista, joiden vuoksi ei kannata hylätä. Noistahan selviää, kun käy nollauttamassa vikahistorian ennen katsastukseen menoa tai nollaa itse.

Itselle kaikista suurin murheenkryyni edellisistä autoista oli Mitsubishi Lancer vm- 1998 bensakoneella. Siinä alkoi sytytys pätkimään aina sadesäällä ja se hajotti pari katalysaattoria. Vikaa korjattiin useaan otteeseen sen parin vuoden aikana, jonka auton omistin, eikä sitä koskaan saatu korjauttua. Vaihdoin autoa, ja jätin romun liikkeen huoleksi.
 
Turvallisuutta lisää se, ettei autolla pääse edes liikenteeseen vaarantamaan itseään tai muita. Ennaltaehkäisyä katsokaas.

Oma Almerahan pärjää listalla vallan mainiosti. Pakkohan sen toki jossain olla hyvä :)
 
Zone-sarja -42%
Kyllähän se oikeestaan riippuu ihan siitä miten ihmiset autojaan pitää ja huollattaa..Toiset ei välitä tai tajua ja toiset taas tosi tarkkoja että pelaa ja menee katsastuksesta läpi. Itekin pyrin oleen tosi tarkka..Tosin opiskelija budjetilla ei aina pysty kaikkee heti korjauttaan. :rolleyes:

Japanilaiset on pomminvarmoja ja volkkareistakin tykkään. Oma mielipide ranskalaisista ja italialaisista + mersuista ja volvoista että pyrin kiertämään mahd. kaukaa.. :D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom