YLE:Kantasolurekisteri huutaa miehiä hätiin. Liekö piikkikammoa vai empatian puutetta

Mulla meni nyt maku tuohon veren luovutukseenkin. Siellä pitänyt mennä taas käymään, mutta maku meni nyt siihenkin. :rolleyes:

Onpa tuo SPR pulju. Pitäkööt tunkkinsa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verta kannattaa kuitenkin luovuttaa jos haluaa kanssaihmisiä pelastaa. Itsellä on aika kova piikkikammo joten pyörtymättä tai panikoimatta mua ei sinne saisi (olen ihan aikuisiällä juossut verikokeesta :/). Tietenkin on se että jos joskus sitä apua itse tarvitsee, niin on antanut jo osansa tai muuta ylevää.
SPR:ltä toivoisin hiukan läpinäkyvämpää toimintaa eli tarkat tiedot siitä mitä ne veri- ja kantasoluvalmisteilla tekee ja onko se nyt ihan oikeasti voittoa tavoittelematon kuten väittää olevansa.

Verta kannattaa kuitenkin luovuttaa jos haluaa kanssaihmisiä pelastaa. Itsellä on aika kova piikkikammo joten pyörtymättä tai panikoimatta mua ei sinne saisi (olen ihan aikuisiällä juossut verikokeesta :/). Tietenkin on se että jos joskus sitä apua itse tarvitsee, niin on antanut jo osansa tai muuta ylevää.
SPR:ltä toivoisin hiukan läpinäkyvämpää toimintaa eli tarkat tiedot siitä mitä ne veri- ja kantasoluvalmisteilla tekee ja onko se nyt ihan oikeasti voittoa tavoittelematon kuten väittää olevansa.

Mä en luovuta verta koska
a) Sitä myydään eteenpäin. ts. sillä tehdään rahaa ilman mun suostumusta
b) Luovuttaessa kysytään mun seksuaalista suuntautumista joka ei taas kuulu niille yhtään.

Kovin on kärkkäät asenteet jengillä verenluovutusta kohtaan. Mitä jos ite ootte vaikka kolarissa ja kärsitte massiivisesta verenvuodosta? Entä jos tähän tilanteeseen joutuu vaikka oma tai jonkun muun lapsi? Sieltä se punasoluyksikkö tulee, veripalvelusta. Ei mistään muualta.

Kovin on kärkkäät asenteet jengillä verenluovutusta kohtaan. Mitä jos ite ootte vaikka kolarissa ja kärsitte massiivisesta verenvuodosta? Entä jos tähän tilanteeseen joutuu vaikka oma tai jonkun muun lapsi? Sieltä se punasoluyksikkö tulee, veripalvelusta. Ei mistään muualta.
Siinä tapauksessa maksaisin verestä ilomielin. Voisin itse käydä luovuttamassa säännöllisesti jos saisin siitä edes kohtuullisen rahallisen korvauksen. Ilmaiseksi en sitä ole tehnyt enkä tee tulevaisuudessakaan.

Ainiin siis hetkinen, oliko tämä nyt myös suora lainaus tuolta kantasolurekisterin ylilääkäriltä?
Sama pisti itellä silmään. "Miehet eivät suostu luovuttajiksi, koska ovat kusipäitä ja pelkureita". Ja että vielä oikeen hävettää olla mies. Syyllistäminen on kyllä aina ollut varsin yleinen keino yrittää ohjailla ihmisten toimintaa, ja aina se on yhtä tehotonta.
Ehdottaisin ennemmin parempaa tiedotusta asiasta ja ilman kaiken maailman bullshittiä, kuten "säälikää nyt vähän tätä suloista kärsivää lasta". Tän ketjun perusteella myös toiminnan tulisi olla läpinäkyvämpää. Perusteeton homojen syrjintä pitää lopettaa. Jos näillä palveluilla joku tahkoo vielä rahaakin, niin luovuttajille kuuluu merkittävä osa voitoista.

Siinä tapauksessa maksaisin verestä ilomielin. Voisin itse käydä luovuttamassa säännöllisesti jos saisin siitä edes kohtuullisen rahallisen korvauksen. Ilmaiseksi en sitä ole tehnyt enkä tee tulevaisuudessakaan.

Haluisitko, että jengi alkais valehtelemaan noissa kriteereissä, että sais rahaa? Haluisitko mieluummin ite siitä rahaa, ihan kuten se naapurin narkkarikin sais, kun valehtelis päästäkseen luovuttamaan. Tää on syy, miksei siitä makseta.

Täällä on selkeästi jokunen palstalainen jolla ei ole omakohtaista tarvetta luovutetuille veri- ja solutuotteille. Siksikin mielipiteet ovat kovin jyrkkiä tätä prosessia vastaan. Itsekin vetosin aikanaan juuri tuohon SPRän toimintaan ja vaahtosin asiasta, mutta nykyään en ajattele sitä juurikaan. Saan kuitenkin pitää seitsenvuotiaan poikani elossa näiden tuotteiden avulla. Minua ei juurikaan kiinnosta enää se kuka niistä luovutuksista hyötyy taloudellisesti. Rahalahjoituksista sun muista keräyksistä olen edelleen kieltäytynyt, ja ajattelen sen niin että kuka haluaa, lahjoittakoon.

Kyllä siitä Yhdysvalloissa maksetaan monissa osavaltioissa, liekkö suomalaiset sitten vaan liian kiireisiä tutkimaan verta sen antamisen jälkeen? Nehän tutkitaan jokatapauksessa siellä, en tiedä luotetaanko täällä vaan sitten toiseen sanaan "joo ei oo aids". SPR on tullut niin paljon huonoja uutisia että maku mennyt siihen lafkaan. Kivaa lahjoittaa rahaa järjestöön ja toivoa että rahalla autetaan oikeasti niitä jotka tarvii apua ja sitten kuulee kuinka SPR:n johtaja antaa kaverinsa konsulttifirman laskuttaa miljoonia ilman kilpailutusta tai raporttia mitä edes on tehty. Miehet vaihtuu mutta sama homma jatkuu.

Täällä on selkeästi jokunen palstalainen jolla ei ole omakohtaista tarvetta luovutetuille veri- ja solutuotteille. Siksikin mielipiteet ovat kovin jyrkkiä tätä prosessia vastaan. Itsekin vetosin aikanaan juuri tuohon SPRän toimintaan ja vaahtosin asiasta, mutta nykyään en ajattele sitä juurikaan. Saan kuitenkin pitää seitsenvuotiaan poikani elossa näiden tuotteiden avulla. Minua ei juurikaan kiinnosta enää se kuka niistä luovutuksista hyötyy taloudellisesti. Rahalahjoituksista sun muista keräyksistä olen edelleen kieltäytynyt, ja ajattelen sen niin että kuka haluaa, lahjoittakoon.

Eikö sun pitäis olla erityisen kiinnostunut siitä mitä siellä tapahtu kun se on järjestö joka pitää sun pojan hengissä? Noin niinkuin ite koitin kuvitella tilannetta, että jos mun lähipiirissä ois joku tuosta organisaatiosta riippuvainen ja saisin jatkuvasti kuulla kuinka tuotteet on loppu. Sitten kuulisin että noita myydäänkin ulkomaille ja rahat meneekin ihan muuhun käyttöön.

Eikö sun pitäis olla erityisen kiinnostunut siitä mitä siellä tapahtu kun se on järjestö joka pitää sun pojan hengissä? Noin niinkuin ite koitin kuvitella tilannetta, että jos mun lähipiirissä ois joku tuosta organisaatiosta riippuvainen ja saisin jatkuvasti kuulla kuinka tuotteet on loppu. Sitten kuulisin että noita myydäänkin ulkomaille ja rahat meneekin ihan muuhun käyttöön.

Et nyt ehkä ymmärtänyt. Sitä verta ei olisi ilman ko. palvelua, tai ilman vapaaehtoisia, jotka luovuttavat verta ilmaiseksi.

Miulla ei aina mee jakeluun "valveutuneiden" äärimmäinen kriittisyys hyväntekeväisyysorganisaatioissa. Ei nähdä metsää puilta. Ei ymmärretä, että moni kuolisi ilman punasoluja. Ainoa mitä nähdään on korruptio ja epäkohdat ja nämä seikat estää muiden asioiden näkemisen. Kriittisyys on kyllä hyvä asia, mutta sen ei saa antaa estää koko asian näkemistä. Ehkä silmät avaisi henkilökohtainen kokemus verituotteiden tarpeellisuudesta elämän ylläpitämiseksi?

Sitä verta ei olisi ilman ko. palvelua, tai ilman vapaaehtoisia, jotka luovuttavat verta ilmaiseksi.
Muissakin maissa on verta, vaikka siellä ei ole SPR:ää ja vaikka luovutuksista maksettaisiinkin korvaus. Onko Suomi tässä jotenkin erityisasemassa?

Mullahan ei siis ole mitään sitä vastaan, että kerätään verta, ilmaiseksi tai korvausta vastaan ja käytetään sitä sitten ihmisten auttamiseen. Hienoa hommaa kaikkiaan!

Se, että monopoliasemassa oleva "voittoa tavoittelematon" taho käyttää tuota monopoliasemaansa ja ihmisten hätää, ominen intressiensä ajamiseen, onkin sitten taas perseestä.

Et nyt ehkä ymmärtänyt. Sitä verta ei olisi ilman ko. palvelua, tai ilman vapaaehtoisia, jotka luovuttavat verta ilmaiseksi.

Miulla ei aina mee jakeluun "valveutuneiden" äärimmäinen kriittisyys hyväntekeväisyysorganisaatioissa. Ei nähdä metsää puilta. Ei ymmärretä, että moni kuolisi ilman punasoluja. Ainoa mitä nähdään on korruptio ja epäkohdat ja nämä seikat estää muiden asioiden näkemisen. Kriittisyys on kyllä hyvä asia, mutta sen ei saa antaa estää koko asian näkemistä. Ehkä silmät avaisi henkilökohtainen kokemus verituotteiden tarpeellisuudesta elämän ylläpitämiseksi?

Ei kai kukaan kiistä sitä, etteikö Punainen Risti tekisi paljon hyvääkin. Kyllä se nähdään. Varojen kerääminen Veripalvelun avulla muuhun toimintaan, esimerkiksi kriisivalmiuden ylläpitämiseen, ison koneiston pyörittämiseen ja henkilöstön kouluttamiseen on täysin hyväksyttävää. Se, etteivät rahankeräysten kaikki tuotot mene kriisialueelle, vaan niitä käytetään yleisen kriisivalmiuden ylläpitämiseen on myös täysin hyväksyttävää.

Hyvän asian ajaminen ei kuitenkaan oikeuta väärinkäytöksiin muualla. Punainen Risti ei ole ollut erityisen aktiivinen korjaamaan näitä väärinkäytöksiä eikä avaamaan toimintansa taloudellista puolta yleisölle. Heti kun järjestö saa minut vakuuttumaan siitä, että se tosissaan yrittää korjata puuteet toiminnassaan, tuen järjestön toimintaa täysin ja mm. luovutan verta.

Tuo rahallisen vastineen pyytäminen verenluovutuksista ei nousisi edes omaan mieleeni. Aito hyväntekeväisyysjärjestö kuitenkin tarjoaisi vastineeksi esimerkiksi itse järjestämiään ensiapukoulutuksia, mutta kun nekin on valjastettu varainhankintaan todellisen ensiapuvalmiuden ylläpitämisen sijasta. Erityisen vastenmielistä on myös se, että joku käyttää hyväntahtoisuuttani hyväksi, ja syyllistyy sen avulla väärinkäytöksiin hyötyen siitä taloudellisesti.

SteveBermanin viesti on myös mielenkiintoinen. Hän ilmeisesti oli kriittinen Punaisen Ristin toimintaa kohtaan, kunnes läheinen ihminen alkoi hyötymään toiminnasta, vaikkakin ikävän terveydellisen ongelman seurauksena. Järjestöön liittyvät epäkohdat eivät enää kiinnosta häntä, koska lähipiiri on saamapuolella. Rahankeräyksistä hän silti kieltäytyy edelleen, vaikka niidenkin avulla joku saattaisi saada apua. Tähän hänellä on täysi oikeus, mutta toiminta kuvaa hyvin sitä, miten ihmisluonto toimii meillä kaikilla.

Olen kyseisessä rekisterissä. Liityin n. 10 vuotta sitten, koska muutama vuosi aiemmin oli kaverin veli kuollut leukemiaan. Kerran olen luovuttanut luuydintäni jollekin lapselle. Harmi, että hän ei selvinnyt sairaudestaan. Luovuttaessa tuli hyvä mieli, kun sai konkreettisesti auttaa jotain. Veripalvelu maksoi kaikki palkkamenetykset ja hoitivat muutkin järjestelyt hyvin.

Olen luovuttanut useasti myös verta, koska lähisukulaiseeni on pumpattu useita pusseja verta sairaalassa. Ilman toisten verta ei hän olisi selvinnyt. Tuntuu loogiselta, että luovutan verta.

Ei tullut mieleenkään vaatia rahaa luovutuksesta, mutta en ihmettele, että nykyään kaikessa ajatellaan rahaa ja omaa napaa. Minä-minä asenne näkyy ikävä kyllä nykyään yhteiskunnassamme.

No ton maksun nyt voi ylipäätänsä siirtää pois keskustelusta, koska jo Suomen laki kieltää sen ja tää laki on säädetty WHO:n ohjeistuksen mukaan.

Mitä nää väärinkäytökset on, mitkä estää luovuttamisen? Ymmärrän ihan täysin, jos ei luovuteta homokysymyksen takia, tai neulapelon takia. Mikä olis parempi tapa ratkasta se fakta, että tota verta tarvitaan aika paljon päivittäin? Onko olemassa sellasta instanssia, missä joku ei joskus yrittäis hyötyä henkilökohtaisesti muiden kustannuksella?

Kyl on jengil ensimmäisen maailman ongelmat, ku kaikesta pitäs saada maksu. "Autan mielelläni, kunhan saan siitä korvauksen". Energizer ylempänä jo toteskin, että minä-minä asenne vahvana täällä. Ajattelispa kaikki noin ja sit saadaan lukee lehdistä kuinka sairaaloista on veri loppu ja pelastettavissa olleet potilaat kuolivat tämän johdosta ku kaikki halus maksun luovuttamisesta. Ja sit kuitenkin "haluttiin auttaa". Puhe on pelkkää sanahelinää, jos teot ei vastaa niitä.

Ja ei, en kuulu itse tähän rekisteriin, mutta en sulje pois sitä ettenkö joskus liittyisi. Eikä mun nyt ainakaa veren luovuttamisesta mitään maksua tarvitse saada. Korruptiota on kaikkialla, ei vain veripalvelussa.

Rahalahjoituksista sun muista keräyksistä olen edelleen kieltäytynyt, ja ajattelen sen niin että kuka haluaa, lahjoittakoon.
Koskeeko tämä ainoastaan SPR:ää vai esimerkiksi myös uutta lastensairaalaa? Painostat muita lahjoittamaan etkä itse tee mitään?
Seuraavat lainaukset ovat täältä: http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/118331-uusi-lastensairaala-2017-kerays/
SteveBerman sanoi:
Huonoa ehdollistamista. Juuri nyt sitä sinunkin panosta tarvittaisiin, eli jos ylimääräistä massia on, niin pienet sairaat kiittää.
SteveBerman sanoi:
...jätät vaan yhdet protskusheikit ostamatta, ja lahjoitat summan tuonne...
SteveBerman sanoi:
Mitä väliä edes. Huomaa että ajatellaan asiat ihan eri kantilta. Itse haluan vaan sairaalle lapselleni toimivan sairaalan, eikä mua järinkään kiinnosta onko se hurrisairaala ja paljon kukin maksaa tiluksista vuokraa. Ja mitä enemmän siihen saadaan lahjoitusvaroja sen parempi.
SteveBerman sanoi:
Käyty jo niin moneen kertaan homma läpi, eikä se valittamalla miksikään muutu. Rahat kehiin vaan jos on ylimääräistä, kiitos.

Mitä nää väärinkäytökset on, mitkä estää luovuttamisen?

Veripalvelun johtajaan kohdistuneet syytökset ovat ilmeisesti sinulle tuttuja? Asiahan on jo käyty läpi oikeusasteissa, johtaja erotettu ja homma sitä myöten selvä. Se mikä asiassa mättää edelleen on se, että johtajan väärinkäytökset oli havaittu aikanaan Veripalvelun sisäisissä tarkastuksissa, mutta toimenpiteisiin ne johtivat vasta siinä vaiheessa, kun 45 minuuttia ohjelma nosti ne julkisuuteen. Toimintatapojen muutoksesta ei olla tiedotettu aktiivisesti, joten oletan, että ne ovat pysyneet entisellään.
Samaan soppaanhan liittyi myös Veripalvelun ja Daniscon välinen tutkimusyhteistyö. Erikoisen hommasta teki se, että tutkimusjohtajana oli jo mainitun Veripalvelun johtajan vaimo. Ymmärtääkseni asian noustua julkisuuteen vaimo erosi tehtävistään.
En seuraa Veripalvelun tai Punaisen Ristin toimintaa mitenkään aktiivisesti, joten tietoni ovat pelkästään uutisointien varassa. Omasta näkövinkkelistäni Veripalvelu on kuitenkin pyrkinyt lopettamaan keskustelun mahdollisimman lyhyeen, ja uskonut toimintansa hyvien puolien peittävän vanhat jäljet. Minulle se ei kuitenkaan riitä, vaan lakkasin luovuttamasta verta. Kävin aikoinaan luovuttamassa parikymmentä kertaa, mutta jotta minut saisi uudelleen aktivoitua, pitäisi minut saada vakuuttumaan toiminnan asianmukaisuudesta. "Show me the money" on oikeastaan ainoa tapa tehdä tämä, eli rahavirrat, taloudelliset sidokset jne tulisi saattaa julkisiksi.

Korruptiota on kaikkialla, ei vain veripalvelussa.

Koska korruptiota on kaikkialla, se pitää hyväksyä myös Veripalvelussa ilman vastalausetta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom