Yläselkä, rintaranka jumi ja pahat oireet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ankkuc
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuivattaa muuten ilmaa aivan helvetisti. Saattais selittää joitain oireita, mitä luettelit.
😬 Tästä luin yks päivä jonkun ketjun, mutta ristiriitaisia kommentteja oli siellä. Toiset oli sitä mieltä, että kosteuttaa, mutta en tiedä voiko olla mahdollista 😅 etenki talvellahan se pukkaa lämmintä ilmaa.

Ja noihin jumeihin itsellä auttanut piikkimatto, piikkityyny, rumble rolleri, jumppapallo, tangossa roikkuminen, lihasvasara...

Pallon päälle kun menee selälleen, ja taivuttelee taaksepäin rankaa auki, kuuluu aika rätinää joskus nikamista. Helpottaa kummasti.
Sama rollerilla.

Vasaralla saa rentoutettua aika hyvin. Ja piikkimatolla.
Piikkimaton vasta hommasin ja se on ainakin ollut hyvä 👍 pallolla kans hieronut ja lapojen välinen alue pahin.

Kiropratikko tekee aika paljon rajummin manipulaatioita.

Hieronta on lähinnä lihaksille ja omt fyssaritkin tekee aika paljon kevyemmin ja kokonaisvaltaisemmin.
.

Ei mulla jäsenkorjaaja saanut mitään aikaiseksi. Kuhan pyöritteli paikkoja auki.

Mulla on leikattu rintalihas ja niska paskana ja niiden yhdistelmä tekee tuolle rintarangalle jumia. 6-8 vko välein kiro on ainoa millä se pysyy kunnossa, niin että pystyy treenaamaan eikä haittaa normielämää.
Oon tänä vuonna vasta ekan kerran elämässä käyny edes hierojalla. Siitä sitten fyssarilla ja jäsenkorjaalla. Akupunktio on ens viikolla. Mutta tuo kiropraktikko vähän jännittäis 🤣 tulee helposti jännitettyä vastaan jos on yhtään kivuliasta.

Oon tänä vuonna vasta ekan kerran elämässä käyny edes hierojalla. Siitä sitten fyssarilla ja jäsenkorjaalla. Akupunktio on ens viikolla. Mutta tuo kiropraktikko vähän jännittäis 🤣 tulee helposti jännitettyä vastaan jos on yhtään kivuliasta.
Ei kiropraktiikka satu ollenkaan. Otat rennosti ja pari ruksautusta sieltä täältä ja 10 minsan päästä huomaa jo eron aukesiko sieltä jotain.

Rajummin tarkoittaa tässä yhteydessä, että manipulaatio mitä kirolla tehdään on ns. väkevämpi keino kun perus jäsenkorjauksen liikeratojen pyörittely.

Sairastin viime vuoden lopussa todella rajun flunssan, niistin verta monta viikkoa ja sain vielä jälkitautina poskiontelon tulehduksen. Tästä asti on kurkku ollu kipeä lähes joka aamu ja limaa valuu nieluun

Monesti itelle käyny niin, että jos talvikaudella onnistuu flunssan saamaan niin toi liman valuminen ja sitä kautta lievä kurkkukipu (jonka vois aiheuttaa immuunireaktio limakalvolla yhä hengailevaa virusta vastaan tai ontelossa talvehtivien bakteerien tuottamat aineenvaihduntatuotteet liman joukossa yms yms) on kestänyt seuraavaan kesäkauteen asti.

Viime vuosina ei oo enää ollu tuota vaivaa mut vaikea sanoa mikä siihen on vaikuttanut, kun ottanu niin monta juttua käyttöön. Antibiootteja en ota/ ottais ellei ois joku tosi vakavaksi äitynyt alati paheneva selkeästi bakteerin aiheuttama tulehdus, ne altistaa niin vahvasti uusille flunssille (heikentämällä omaa puolustusta). Kannattaa nyt panostaa suoliston bakteerikannan elvyttämiseen eli syödä päivittäin vähäinenkin määrä hapankaalia (hevi- tai einesosastolta Rasilaisen ja vastaavat tuotteet, EI lasi/säilykepurkkiversio) ja ehkä hetken vois myös jotain maitohappobakteerivalmistettakin ottaa. Tarvitsevat myös monipuolisesti ja säännöllisesti kasvikuituja ravinnokseen tai kuolevat nopsaan pois :)

Voi olla, että mulla joka-aamuiset Wim Hof tyyppiset hengitysharjoitukset on viime vuodet saanu sen verran ilmaa kulkemaan onteloissa, että ne ei oo enää riittävän anaerobinen oleskelutila taudinaiheuttajille. Sit jos yhtenäkään päivänä tulee ns räkää mistään niin välittömästi sarvikuonokannulla huuhtelu 1-2 x / pv etteivät pääse asettumaan taloksi.

😬 Tästä luin yks päivä jonkun ketjun, mutta ristiriitaisia kommentteja oli siellä. Toiset oli sitä mieltä, että kosteuttaa, mutta en tiedä voiko olla mahdollista 😅 etenki talvellahan se pukkaa lämmintä ilmaa.
Niiiin, tiedä näistä uudemmista laitteista sitten. Ehkä saattaa myös kosteuttaa ilmaa?
Mutta yleensä kai ei. Ei ainakaan täällä.
Kasvitkin kuolee lähellä laitetta, kuivuu pystyyn. Kesällä varsinkin, laite poistaa kosteutta ilmasta litroittain. Valuu putkesta pihalle.

Hommaa ilmankostutin, pidät vaikka yöllä päällä, siellä missä siis nukut.

Ei kiropraktiikka satu ollenkaan. Otat rennosti ja pari ruksautusta sieltä täältä ja 10 minsan päästä huomaa jo eron aukesiko sieltä jotain.

Rajummin tarkoittaa tässä yhteydessä, että manipulaatio mitä kirolla tehdään on ns. väkevämpi keino kun perus jäsenkorjauksen liikeratojen pyörittely.
Ok 🙂 omt fyssari on tehnyt tuota manipulaatiota rangalle. Faskia käsittelyä myös. Ehkä jotakin apua niistä ollut mutta vaatii useemman kerran.

Niiiin, tiedä näistä uudemmista laitteista sitten. Ehkä saattaa myös kosteuttaa ilmaa?
Mutta yleensä kai ei. Ei ainakaan täällä.
Kasvitkin kuolee lähellä laitetta, kuivuu pystyyn. Kesällä varsinkin, laite poistaa kosteutta ilmasta litroittain. Valuu putkesta pihalle.

Hommaa ilmankostutin, pidät vaikka yöllä päällä, siellä missä siis nukut.
Ilmankostutin on sängyn vieressä 👍 ajattelin varalta mitata tuon huonekosteuden kuitenkin

Monesti itelle käyny niin, että jos talvikaudella onnistuu flunssan saamaan niin toi liman valuminen ja sitä kautta lievä kurkkukipu (jonka vois aiheuttaa immuunireaktio limakalvolla yhä hengailevaa virusta vastaan tai ontelossa talvehtivien bakteerien tuottamat aineenvaihduntatuotteet liman joukossa yms yms) on kestänyt seuraavaan kesäkauteen asti.

Viime vuosina ei oo enää ollu tuota vaivaa mut vaikea sanoa mikä siihen on vaikuttanut, kun ottanu niin monta juttua käyttöön. Antibiootteja en ota/ ottais ellei ois joku tosi vakavaksi äitynyt alati paheneva selkeästi bakteerin aiheuttama tulehdus, ne altistaa niin vahvasti uusille flunssille (heikentämällä omaa puolustusta). Kannattaa nyt panostaa suoliston bakteerikannan elvyttämiseen eli syödä päivittäin vähäinenkin määrä hapankaalia (hevi- tai einesosastolta Rasilaisen ja vastaavat tuotteet, EI lasi/säilykepurkkiversio) ja ehkä hetken vois myös jotain maitohappobakteerivalmistettakin ottaa. Tarvitsevat myös monipuolisesti ja säännöllisesti kasvikuituja ravinnokseen tai kuolevat nopsaan pois :)

Voi olla, että mulla joka-aamuiset Wim Hof tyyppiset hengitysharjoitukset on viime vuodet saanu sen verran ilmaa kulkemaan onteloissa, että ne ei oo enää riittävän anaerobinen oleskelutila taudinaiheuttajille. Sit jos yhtenäkään päivänä tulee ns räkää mistään niin välittömästi sarvikuonokannulla huuhtelu 1-2 x / pv etteivät pääse asettumaan taloksi.
Aivan 🤔 mulla tuo sarvikuono päivittäin käytössä. Tuntuu että antibiootti alkanut auttamaan pahimpiin oireisiin. Enää ei säre hampaita, lima ei oo enää keltaista vaan kirkasta, yöllä kurkkukaan ei ole niin kipeä. Hengenahdistuskin hieman helpottanut. Mutta selvästi selässä vielä jumia kun tulee vihlaisuja yläselkään välillä.
Käyn vielä kurkku nenä lääkärillä, kun tää on kuitenkin ainainen ongelma, että johtuuko se nuista ahtaista onteloista 😬

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oli pakko luoda tunnarit kommentoidakseni tänne. Alunperinkin yritin etsiä juuri sitä mistä aloittaja puhui, itsellä nimittäin täsmälleen samat vaivat.

Sydämentykytysten vuoksi olen käynyt sydänfilmissä mitään löytymättä. Olen kokeillut myöskin jos jonkinlaista. Lääkärissäkin käyty ja totesi että kyseessä vain lihasjännitystä.

Ainahan mulla on raajat puutuneet helposti. Aiemmin leuanvedot ja vastaavat on saaneet yläselän erityisen kipeäksi, mutta nyt puolentoista vuoden aikana sama kipu koko ajan vaikkei tekisi yhtään mitään.

Olen kokeillut jos jonkinlaista, mutta mistään ei ole ollut oikein minkäänlaista apua. Hierontalaite oikeastaan vain pahentanut vaivaa, venyttelyt myöskin.

Olen kuitenkin luultavasti löytänyt syyn kyseiselle vaivalle, yllätykseksi kyseessä on psyykinen vaiva. Eli stressi, ahdistus ja masennus (ja näitä ongelmiahan meikäläisellä riittää). Kyllä, keho oireilee myöskin henkisistä vaivoista.
Se mistä olen saanut avun on psykofyysinen fysioterapia. Tämä hoitomuoto on perehtynyt juurikin kehon ja mielen yhteyteen.

13-21664-large-b12e81ec59ec77bd24c6abc7cf6a221346ed3bdd-s1100-c50.jpg

Olen aika paljon perehtynyt näihin asioihin ja pitkällisen selvityksen jälkeen yläselän jumit (ilman fyysistä vikaa) yleisesti johtuu emotionaalisen tuen puutteesta.
Kehon psyykkiset vaivat ovat siitä vettumaisia että niiden syytä on vaikea lähteä arvioimaan. Ihan yleisesti stressin lievennyksellä kannattaisi lähteä purkamaan tilannetta.
Tästä syystä olen itse aloittanut fyysisten harjoitteiden lisäksi myöskin mielen hyvinvoinnin kehittämisen, ja olen saanut niistä suurta apua ja tilanne menossa koko ajan parempaan suuntaan. Näitä ovat esimerkiksi (voi guuglata jos ei ole ennen kuullut): kundalini jooga, qigong (sekä kiinalainen lääketiede yleisesti), eft tapping, meditaatio, hengitysharjoitukset sekä ihan vaan olemalla mahdollisimman positiivinen, keskittyen siihen kuinka hyvin on asiat ja olemalla kiitollinen kaikesta vähästäkin mitä on.

Pika-apuna jotka on auttaneet on lämpövoide (kokeillut monia eri kipuvoiteita mutta lämpövoide ainoa mistä edes jotain apua), tulikuuma hierova suihku sekä puisella paperitelineellä kipukohtiin hakkaaminen sekä painon pudottaminen (tämä luultavasti auttanut eniten).

Suosittelen lukemaan seuraavan artikkelin niin avautuu kuinka keho ja mieli ovat yksi ja sama asia (pääperiaate sekä psykofyysisessa fysioterapiassa että kiinalaisessa lääketieteessä):
View: https://elemental.medium.com/anxiety-is-in-your-body-not-your-mind-93031abd14eb

Back
Ylös Bottom