Yläselän merkitys penkissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nick_
  • Aloitettu Aloitettu
Habankorppu sanoi:
Millä perusteella tuo "bodypenkki" on "voimapenkkiä" turvallisempi? Kun lavat vedetään täysillä yhteen ja selkään pistetään kunnon kaari on ainakin olkapäät äärimmäisen tukevasti paikallaan ja koko asento on tukevimmillaan, eikö? Sellaisen käsityksen minä sain. Enkä oikein tajua miten tuollainen lahnapenkki kehittäisi rintalihaksia paremmin kun oikea penkki, olkapäitä ehkä kylläkin. :confused:

*Voin olla väärässä*, mutta kirjoissa lukee ja minulle on opetettu, että se on helpompi hallita selän osalta ja erityisesti alottelijoille ja selkäongelmaisille se on hyvä, koska selkä on tuettuna penkkiä vasten. En sano, että se olisi parempi rintalihasten tai muidenkaan kehitykseen kuin toinenkaan versio. Kaikki riippuu siitä, miten itse tekee...Jos osaa keskittää treenin hyvin sinne minne haluaa, niin takuulla jotain myös tapahtuu. Aina kun osaa tehdä tekniikan oikein, on se turvallinen! Jotkut vain ei aina osaa tehdä...hehe :) Saitko jotenkin selvää sepustuksesta?

Miksi kaikki jauhaa siitä kaaresta? Ihan sama penkkaako runkkutyylillä, pääasia että se malmi nousee:confused:

ancelita sanoi:
*Voin olla väärässä*, mutta kirjoissa lukee ja minulle on opetettu, että se on helpompi hallita selän osalta ja erityisesti alottelijoille ja selkäongelmaisille se on hyvä, koska selkä on tuettuna penkkiä vasten. En sano, että se olisi parempi rintalihasten tai muidenkaan kehitykseen kuin toinenkaan versio. Kaikki riippuu siitä, miten itse tekee...Jos osaa keskittää treenin hyvin sinne minne haluaa, niin takuulla jotain myös tapahtuu. Aina kun osaa tehdä tekniikan oikein, on se turvallinen! Jotkut vain ei aina osaa tehdä...hehe :) Saitko jotenkin selvää sepustuksesta?

Juu sain. En todellakaan voi väittää tietäväni jostain penkkipunnerruksen biomekaniikasta kovinkaan paljoa, mutta tällaisen käsityksen minä olin saanut. Ja ainakin palstan pääjehu Mike taisi opastaa penkkiä kuvailemallani tavalla rintalihasten kehittämiseen. Lihasten rasittumisesta en ota tämän enempää kantaa, mutta kyllä maalaisjärjelläkin ajateltuna kaaripenkki olisi mielestäni turvallisempi, KUNHAN tekniikka on täydellisesti hallussa ja sitä kokemustakin löytyy. Jotenkin tuntuu loogisemmalta ajatella, että kun yläselkä on tiukasti paketissa ja sitä painetaan kovaa penkkiin olisi yläkroppa tukevampi, varsinkin kun jaloilla ja pakaroila vielä tuetaan koko kroppaa. Tietty jos on jotain selkäongelmia homma saattaa olla hankalampi.... ota nyt sitten näistä selvää. :D No ainakin tiedän mikä tyyli itselleni sopii parhaiten.

Kannattaa ennen penkkiä lämmitetllä latsit vaikkapa ylätaljassa, sillä selkä toimii penkissä ikään kuin jousituksena ja siitä on hyötyä jos se on lämmin penkkiä ottaessa. Ja tuolla jousella en tarkoita sitä, että selkä olisi kaarella kuin jousipyssy.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla, ette te siinä mitään menetä.

Habankorppu sanoi:
Tietty jos on jotain selkäongelmia homma saattaa olla hankalampi.... ota nyt sitten näistä selvää. :D No ainakin tiedän mikä tyyli itselleni sopii parhaiten.

Juuri tuo selkäjuttuhan siinä onkin, että jos on esim. välilevyissä vikaa tai jotain ongelmaa selkärangassa, ei sitä selkää saa laittaa missään liikkeessä kaarelle (suositellaan laitteita, missä tuki selälle) ja siksi tuo suoralla selällä tekeminen penkkiä vasten, mutta todellakin parasta et tietää mikä itelleen sopii, eikä riko paikkojaan :)

Bodaaja sanoi:
Miksi kaikki jauhaa siitä kaaresta? Ihan sama penkkaako runkkutyylillä, pääasia että se malmi nousee:confused:

1. runkkupenkki ei oo turvallinen ( jos sulla oikeesti sitä malmia on )

2. miten kehität runkkupenkillä rintaa ?

3. mitä väliä on paljonko nostaa, jos nostaa päin perseitä ?

:)

mattiE sanoi:
1. runkkupenkki ei oo turvallinen ( jos sulla oikeesti sitä malmia on )

2. miten kehität runkkupenkillä rintaa ?

3. mitä väliä on paljonko nostaa, jos nostaa päin perseitä ?

:)
Sitä voi mennä tarkastelemaan esimerkiksi yleisurheilijoiden penkkitekniikkaa, ja kyllä se melkosta runkkupenkkaamista on, mutta voimaa ja kokoa tuntuu kuitenkin löytyvän ihan riittävästi.

Perseen nostaminenhan mahdollistaa vain enemmän "alaviistoon" nostamisen, jolloin rautaa saa enemmän ja olkapäät rasittuu vähemmän. Sama kai tuo miten sitä kukakin nostaa jos homma toimii ja kehitystä tapahtuu. Kilpailevat nostajat on sitten asia erikseen.

Ja jos sillä runkkupenkkitekniikalla nousee helvetisti rautaa, niin kyllä sitä paljon tulee perse penkissäkin.

IMO

Sepsis sanoi:
Ja jos sillä runkkupenkkitekniikalla nousee helvetisti rautaa, niin kyllä sitä paljon tulee perse penkissäkin.

turha kommentti ?

tottakai tulee. puhuttiinko me yleisurheilijoista? kyllä itekki runkku penalla oon 115kg nostanu. "normipenkki" 102,5.

tuosta kun laskee vaikka muutos prosentin niille jotka nostaa "isoja" rautoja, niin on se kyllä melko pieni rauta se oikeella tekniikalla nostettu siihen runkku penkkiin kun vertaa.

e: pointti olikin siinä että runkkupenkin hyödyt normi podaajalle aika turhat

Back
Ylös Bottom