Yläkroppa ei kestä fyysistä rasitusta, jo 6 kk saikkua takana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ainp0t
  • Aloitettu Aloitettu
Mites olis akupunktion testaaminen? Joskus lueskelin asiasta ja jäi sellainen kuva että ärtynyt triggerpiste voi aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita kroppaan, eikä noilla hoideta pelkästään vain lihaskipuja.

Ylempänä mainitsinkin juuri tuon vaihtoehdon: ainakin suoran vatsalihaksen triggerpisteet voivat aiheuttaa oksentelua. Tosin kuvittelisin silloin oksentelun tulevan muulloinkin, kuin ainoastaan yläkroppaa rasittaessa..

Ylempänä mainitsinkin juuri tuon vaihtoehdon: ainakin suoran vatsalihaksen triggerpisteet voivat aiheuttaa oksentelua. Tosin kuvittelisin silloin oksentelun tulevan muulloinkin, kuin ainoastaan yläkroppaa rasittaessa..

Triggerpiste on minulle ihan uusi termi, mutta pikainen googlettaminen kertoi siihen liittyvän kipua mikäli triggerpisteeseen painaa. Mulla on 4 kuukauden aikana noin 10 kertaa paineltu vatsaa lääkäreiden toimesta ja siinä ei ole mitään kiputiloja ollut, mutta laitetaan tämäkin korvan taakse. :)

No mun käsityksen mukaan yleensä ei aiheuta pelkästään oksentelua, mutta olen oppinut ihmisten kohdalla toteamaan, että koskaan ei pidä sanoa ei koskaan :) Tuollahan oli ylempänä esimerkkejä noista laukaisevista tekijöistä, ja kaikissahan taitaa olla yhteisenä tekijänä (paitsi sähly) käsillä tekeminen ja sitä kautta niskan rasittuminen (no jääkiekkossa kyllä enemmän kuin sählyssä). Myös vatsaontelon paine noussee noissa aktiviteeteissa.

E: tossahan olisi kokeillun paikka. Jääkiekko kamat päällä = laatta, mutta mites pelkkä luistelu, tai jääkiekko ilman kamoja?

Mulla on yleensä kaikki "mystisemmät" taudit ollu kaikkea muuta kuin klassisia. Umpilisäke kun tulehtui aikoinaan, niin jouduin 2 päivää makoilemaan osastolla ennen kuin ne suostu tähystämään, koska mun ainut oire oli kipeä maha ja kosketusherkkyys umpparin kohalla. Klassisessa umpparin tulehduksessahan aina mukana kuume, ripuli, oksentelu tai kaikki kolme ja tästä syystä jouduin leikkausta odottamaan. Mononukleoosi aiheutti mulle oikeastaan ihan jokaisen oireen mitä siihen vaan voi liittää ja sen ansiosta mä olin 4 viikkoa todella kipeä ja lopulta jouduin hakeutumaan sairaalaan tiputukseen, kun kahteen päivään ei saanu safkaa millään alas.

Pelkässä luistelussa ei lennä laatta, koska yläkroppa ei rasitu, mutta tänä talvena en oo käyny ulkojäillä vielä lainkaan.. Täytyypi tuotakin testata. Niskan rasittumista en osaa kommentoida lainkaan, koska 15 vuotisen lätkä"uran" aikana mulla oli ainoastaan pari kertaa niskat jumissa ja se johtu ainoastaan siitä, että olin saanu lämärin takaraivoon tai sitten tullu päähän kohdistunu taklaus. En myöskään cheerleading treeneissä ole huomannu, että niska olis mitenkään jumissa.

Landella pyöriessä tuli mieleen myös se, että esim. siivous saa kädet ihan hapoille. Eli jos pitää hinkata jotain pientä kohtaa hetken aikaa, niin se ottaa liikaa voimille. Laatta ei lennä, mutta kädet on spagettia.

Triggerpiste on minulle ihan uusi termi, mutta pikainen googlettaminen kertoi siihen liittyvän kipua mikäli triggerpisteeseen painaa. Mulla on 4 kuukauden aikana noin 10 kertaa paineltu vatsaa lääkäreiden toimesta ja siinä ei ole mitään kiputiloja ollut, mutta laitetaan tämäkin korvan taakse. :)

Triggereitä on myös monenlaisia, kaikki eivät välttämättä reagoi kipuilemalla painelustakaan.. Ja toisaalta pitää myös vähän tietää mistä kohtaa lihasta niitä lähtee etsimään.

Pelkässä luistelussa ei lennä laatta, koska yläkroppa ei rasitu, mutta tänä talvena en oo käyny ulkojäillä vielä lainkaan.. Täytyypi tuotakin testata. Niskan rasittumista en osaa kommentoida lainkaan, koska 15 vuotisen lätkä"uran" aikana mulla oli ainoastaan pari kertaa niskat jumissa ja se johtu ainoastaan siitä, että olin saanu lämärin takaraivoon tai sitten tullu päähän kohdistunu taklaus. En myöskään cheerleading treeneissä ole huomannu, että niska olis mitenkään jumissa.

Landella pyöriessä tuli mieleen myös se, että esim. siivous saa kädet ihan hapoille. Eli jos pitää hinkata jotain pientä kohtaa hetken aikaa, niin se ottaa liikaa voimille. Laatta ei lennä, mutta kädet on spagettia.

Jos nyt esim se vagus-hermo (tai mikä tahansa muu rakenne) on pinnetilassa, niin käsitykseni mukaan sitä ei todella aina itse huomaa minään tiettynä oireena, esim jumituksena. Lähinnä katselin tossa videossa tuota niskan asentoa ja kiinnitin siihen huomiota.
Oliko sulta kaularankaa tutkittu miten paljon? Taas hakuammuntaa ehkä, mutta mietin miten noi hermoston oireilut saattaisivat liittyä siihen käsien hapotukseen..

Julkisen kautta pääsee kiireellisenä ihan mihin vaan, kun valikoi sanansa. Mä kävin ylävatsatutkimuksissa, kun sanoin että nyt tuntuu että joku puskee ulos tuolta kyljestä ihan justiinsa ja kramppailee vatsa niin perkeleesti (joka osittain oli tottakin) ja vieläkään en tiedä mistä johtuu että välillä tulee hurja ähky JOIDENKIN ruokien syömisen jälkeen, mutta mitään vakavaa se ei ole, koska mut kirjaimellisesti kauttaultrattiin ja tähystettiin ja kaikki oli ihan priimaa shittiä.

Miten liittyy aiheeseen? Kun luin että kädet nostamalla lentää laatta, niin mulla käy niin matalan verenpaineen takia, että taju lähtee herkästi. Kerran tein tempauksia ja meni vintti pimeäksi - siitä nimimerkkikin. :)

^ Kuuluisit yksityispuolelle perseilemään, resurssit kun ovat julkisella rajoitetut ilmankin näitä ns. kiireellisiä sanansa valikoijia.

Tosiaan, sen niskan tai minkään muunkaan paikan ei tarvitse olla näennäisesti jumissa, vaan oireita voi ilmetä ilmankin.

Siis tarkennatko sen verran, että tarkoittaako yläkroppatreeni nyt sun tapauksessa niskan ja käsien rasittamista? Jos teet alaselälle tai vatsoille treeniä siten, että kädet tai niskahartiaseutu ei osallistu treeniin, niin tuleeko paha olo? Jos rasitat itsesi esim. juoksemalla lähelle anaerobista kynnystä, ja sen jälkeen venytät takaolkapäitä tuomalla käden rinnan eteen (painat toisella kädellä rintaa), niin tuleeko paha olo? Onko sulle tehty dynaaminen lihastyö -testi tai staattinen rasituskoe (esim. puristusvoimatesti). Näiden aikana mitataan syke ja verenpaine, ja haluaisin nähdä miten sykkeesi ja paineesi käyttäytyy varsinkin tuon puristusvoimatestin kohdalla. Tästä voi tehdä kotona version jos vaan verenpainemittari löytyy.

Tosiaan, sen niskan tai minkään muunkaan paikan ei tarvitse olla näennäisesti jumissa, vaan oireita voi ilmetä ilmankin.

Siis tarkennatko sen verran, että tarkoittaako yläkroppatreeni nyt sun tapauksessa niskan ja käsien rasittamista?
Jep.

Jos teet alaselälle tai vatsoille treeniä siten, että kädet tai niskahartiaseutu ei osallistu treeniin, niin tuleeko paha olo?
Eip.

Jos rasitat itsesi esim. juoksemalla lähelle anaerobista kynnystä, ja sen jälkeen venytät takaolkapäitä tuomalla käden rinnan eteen (painat toisella kädellä rintaa), niin tuleeko paha olo?
Tuota täytyy yrittää ensi viikolla.

Onko sulle tehty dynaaminen lihastyö -testi tai staattinen rasituskoe (esim. puristusvoimatesti). Näiden aikana mitataan syke ja verenpaine, ja haluaisin nähdä miten sykkeesi ja paineesi käyttäytyy varsinkin tuon puristusvoimatestin kohdalla. Tästä voi tehdä kotona version jos vaan verenpainemittari löytyy.

Eipä ole tehty. Riittääkö tuohon kotitestiin esim. joku omromin mittari? Pystytkö antamaan lisäinfoa tuosta kotona tehtävästä testistä? Pikainen googlettaminen ei oikein tuonut tulosta.

Julkisen kautta pääsee kiireellisenä ihan mihin vaan, kun valikoi sanansa. Mä kävin ylävatsatutkimuksissa, kun sanoin että nyt tuntuu että joku puskee ulos tuolta kyljestä ihan justiinsa ja kramppailee vatsa niin perkeleesti (joka osittain oli tottakin) ja vieläkään en tiedä mistä johtuu että välillä tulee hurja ähky JOIDENKIN ruokien syömisen jälkeen, mutta mitään vakavaa se ei ole, koska mut kirjaimellisesti kauttaultrattiin ja tähystettiin ja kaikki oli ihan priimaa shittiä.

Miten liittyy aiheeseen? Kun luin että kädet nostamalla lentää laatta, niin mulla käy niin matalan verenpaineen takia, että taju lähtee herkästi. Kerran tein tempauksia ja meni vintti pimeäksi - siitä nimimerkkikin.

Tiedän. En kuitenkaan tämän "sairauden" kanssa lähde perseilemään noilla, koska suurimmalla osalla lääkäreistä on muutenkin sellainen asenne, että olisin keksiny vaan hyvän tavan kusettaa järjestelmää siitäkin huolimatta, että oon käyttäny ~2,5k eri tutkimuksiin.

Eipä ole tehty. Riittääkö tuohon kotitestiin esim. joku omromin mittari? Pystytkö antamaan lisäinfoa tuosta kotona tehtävästä testistä? Pikainen googlettaminen ei oikein tuonut tulosta.

Toki.

Näissä testeissä tutkitaan työn vaikutusta verenpaineeseen, sykintätaajuuteen ja kuormittumiseen. Näihin tarttee avustajan kirjaamaan dataa ylös + tekemään mittauksia. Normaalilla kotimittarilla tämä onnistuu semisti, koska mittaus kestää pitempään kuin oikealla mittarilla. Silti tästä saa yleensä riittävän luotettavan tuloksen. Jos laatta lentää, niin kannattaa ottaa mittaus heti vaikka pahaa tekisikin.

Dynaaminen toistotyö

Testattava istuu ja lepoverenpaine + sykintätaajuus otetaan vasemmasta kädestä.

Testattava istuu silloin kun mittaukset tehdään, muuten seisoo. Testattava nostaa kevyttä käsipainoa lattialta ylös kohti kattoa (simuloi taakan nostamista varastossa hyllylle) viiden minuutin ajan. Joka minuutilta mitataan verenpaine ja sykintätaajuus + kysytään kuormittuminen RPE-taulukon mukaan. Tulos merkataan minuutin päätyttyä. Mittauksen aikana suoritusta ei tehdä. Kun suoritus on ohi, mitataan verenpaine kolmen minuutin ajan (ja edelleen kirjataan ylös minuutin päätyttyä). Myös RPE kirjataan ylös.

Eli tästä tulee taulukko, jossa on verepaine + sykintätaajuus + rpe seuraavilta kohdilta: lepo, suoritus 1 min, suoritus 2 min, suoritus 3 min, suoritus 4 min, suoritus 5 min, palautuminen 1 min, palautuminen 2 min, palautuminen 3 min.

Staattinen puristusvoima

Tähän tarvitaan puristusvoimamittari, mutta jos sellaista ei ole, voidaan käyttää kilon riisipussia tai esim. kilon käsipainoa. Mittaa maksimipuristusvoima ja laske siitä 30 %.

Mittaa tässäkin alussa lepoarvot (samat kuin edellisessä) vasemmasta kädestä. Puristaminen aina oikealla. Koehenkilö puristaa mittaria 30 % voimalla KOLMEN minuutin ajan. Joka minuutilta mitataan samat arvot kuin edellisessä testissä ja kirjataan ylös. Suorituksen jälkeen samat mittaukset kolmen minuutin ajan, ja tulokset ylös aina minuutin päätyttyä.

Nyt jos ei ole puristusvoimamittaria, niin voi tosiaan käyttää vaikka riisipussia tai käsipainoa. Objektia puristetaan arviolta 30 % kuormalla maksimista. Objektia kannatellaan ilmassa (ei pidetä pöydällä) ja tavoite on puristaa mahdollisimman tasaisesti koko ajan. Vaikka 30 % kuulostaa pieneltä, niin rpe-arvojen pitäisi nousta aika korkealle. Kaikki eivät pysty edes pitämään kolmea minuuttia. Jos siis tuntuu tosi löysältä, niin puristus on liian kevyt. Jos laatta lentää, niin heti mittaukset.

Tästä tulee taulukko, jossa on verepaine + sykintätaajuus + rpe seuraavilta kohdilta: lepo, puristus 1 min, puristus 2 min, puristus 3 min, palautuminen 1 min, palautuminen 2 min, palautuminen 3 min.

Borgin RPE-taulukon löytää esim täältä,http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00810

Laita tulokset tähän tai privaan, niin katson saako niistä jotain irti. Oletan, että tulokset ovat "normaalit", mutta jos eivät, niin tästä saattaisi saada viitteitä kropan toimintahäiriöstä.

E: vielä sellainen kysymys, että jos teet esim. vatsalihasliikkeitä esim. siten, että vedät samalla "hartiat korviin" (eli käytät epäkkään yläosaa ja lapaluuta liikuttavia lihaksia), niin tuleeko paha olo? Tuleeko paha olo pelkästään siitä että teet näitä kohautuksia (shrugs) ilman painoja kädet mahdollisimman rentoina?

Epäilisin hieman ongelman liittyvät niskan alueelle. Itsellä niskassa yksi nikama hieman pois paikoiltaan ja toisinaan juuri yläkropan rasituksen jälkeen iskee yrjöttävä olo. Laatta ei sentään ole lentänyt mutta aika v-mäisesti koukkii aina toisinaan. Kannattaa pyytää niskan ja pään alueen magneettikuvia.

Vagushermon vois kai testata ottamalla atropiinia.

Mites tuo atropiini vaikuttaa? Eli jos sitä ottaa ja vika olisi vagushermossa niin en oireilisi? Vaikuttaa aika stydilta tavaralta ja ilmeisesti tuo täytyy erikseen hakea lihakseen/suoneen lääkäriltä. Mites kauan tuo vaikuttaa?

Toki.

Näissä testeissä tutkitaan työn vaikutusta verenpaineeseen, sykintätaajuuteen ja kuormittumiseen. Näihin tarttee avustajan kirjaamaan dataa ylös + tekemään mittauksia. Normaalilla kotimittarilla tämä onnistuu semisti, koska mittaus kestää pitempään kuin oikealla mittarilla. Silti tästä saa yleensä riittävän luotettavan tuloksen. Jos laatta lentää, niin kannattaa ottaa mittaus heti vaikka pahaa tekisikin.

-----
E: vielä sellainen kysymys, että jos teet esim. vatsalihasliikkeitä esim. siten, että vedät samalla "hartiat korviin" (eli käytät epäkkään yläosaa ja lapaluuta liikuttavia lihaksia), niin tuleeko paha olo? Tuleeko paha olo pelkästään siitä että teet näitä kohautuksia (shrugs) ilman painoja kädet mahdollisimman rentoina?

Käyn tekemässä noi testit tänään ja yritän vielä illalla pistää jotain käppyrää näkyville. Huomenna tullee mielenkiintoinen lääkärireissu, kun tossa a4:llä on aika paljon asioita joita ehdottaa :D

Koodi:
[CENTER][B]Dynaaminen toistotyö[/B][/CENTER]
Lepo
Verenpaine:113/79
Pulssi:83

Rasitus 1min.
Verenpaine: 131/93
Pulssi: 101

Rasitus 2min
Verenpaine [COLOR="#FF0000"]107/62[/COLOR]
Pulssi [COLOR="#FF0000"]84[/COLOR]

Rasitus 3min
Verenpaine 91/63
Pulssi 84

Rasitus 4min
Verenpaine 110/63
Pulssi [COLOR="#FF0000"]49[/COLOR]

Rasitus 5min.
Verenpaine 114/76
Pulssi 131

Palautuminen 1min
Verenpaine 107/70
Pulssi [COLOR="#FF0000"]40[/COLOR]

Palautuminen 2 min
Verenpaine 117/81
Pulssi 96

Palautuminen 3 min
Verenpaine 91/62
Pulssi 85

Testi oli sinänsä aika turha epäluotettavan mittalaitteiston takia, kuten punaisella korostetuista luvuista näkee. Lisäksi painoa olisi ehkä voinut olla hieman enemmän. Meinasin laittaa 10 kiloa, mutta päädyin lopulta 7,5kiloon. Laatta ei lentänyt, mutta mikäli painoa olisi ollut hieman enemmän, niin tulos olisi luultavasti ollut toinen. Teen huomenna tuon uudestaan hieman isommalla painolla. Jos 7,5 kilolla olisi tehnyt muutaman setin kauemmin, niin luultavasti olisin laatannut, koska nyt mulla oli kotimatkalla sellanen fiilis et jos olis vähän enemmän tehny niin rajat ois tullu vastaan.

Kukaan lääkäri ei kyllä todellakaan anna atropiinia suoneen mitään keittiötestejä varten.... Atropiinia käytetään systeemisesti lähinnä anestesian aikana harvalyöntisyyden hoitoon tai osana esilääkitystä, ja silloinhan potilas on hyvin tarkassa monitoroinnissa. Silmälääkkeissä myös käytetään mutta silloin systeeminen imeytyminen on olematonta.

Koodi:
[CENTER][B]Dynaaminen toistotyö[/B][/CENTER]
Lepo
Verenpaine:113/79
Pulssi:83

Rasitus 1min.
Verenpaine: 131/93
Pulssi: 101

Rasitus 2min
Verenpaine [COLOR="#FF0000"]107/62[/COLOR]
Pulssi [COLOR="#FF0000"]84[/COLOR]

Rasitus 3min
Verenpaine 91/63
Pulssi 84

Rasitus 4min
Verenpaine 110/63
Pulssi [COLOR="#FF0000"]49[/COLOR]

Rasitus 5min.
Verenpaine 114/76
Pulssi 131

Palautuminen 1min
Verenpaine 107/70
Pulssi [COLOR="#FF0000"]40[/COLOR]

Palautuminen 2 min
Verenpaine 117/81
Pulssi 96

Palautuminen 3 min
Verenpaine 91/62
Pulssi 85

Testi oli sinänsä aika turha epäluotettavan mittalaitteiston takia, kuten punaisella korostetuista luvuista näkee. Lisäksi painoa olisi ehkä voinut olla hieman enemmän. Meinasin laittaa 10 kiloa, mutta päädyin lopulta 7,5kiloon. Laatta ei lentänyt, mutta mikäli painoa olisi ollut hieman enemmän, niin tulos olisi luultavasti ollut toinen. Teen huomenna tuon uudestaan hieman isommalla painolla. Jos 7,5 kilolla olisi tehnyt muutaman setin kauemmin, niin luultavasti olisin laatannut, koska nyt mulla oli kotimatkalla sellanen fiilis et jos olis vähän enemmän tehny niin rajat ois tullu vastaan.

Noh, ei tuo verenpaineen käyttäytyminen ihan normaalia ole, mikäli mittari on mitannut oikeita lukemia. Onhan mansetti oikean kokoinen suhteessa olkavarren paksuuteen? Tee myös tuo puristusvoimatesti, koska sen tulokset voivat kertoa jotain enemmän.

Kukaan lääkäri ei kyllä todellakaan anna atropiinia suoneen mitään keittiötestejä varten.... Atropiinia käytetään systeemisesti lähinnä anestesian aikana harvalyöntisyyden hoitoon tai osana esilääkitystä, ja silloinhan potilas on hyvin tarkassa monitoroinnissa. Silmälääkkeissä myös käytetään mutta silloin systeeminen imeytyminen on olematonta.

Juu tämä. Ei kannata lähtee leikkimään. Täähän on alunperin kasvista peräisin (myrkkykoiso aka belladonna). Jopa muutamalla marjalla saa hengen pois.

Noh, ei tuo verenpaineen käyttäytyminen ihan normaalia ole, mikäli mittari on mitannut oikeita lukemia. Onhan mansetti oikean kokoinen suhteessa olkavarren paksuuteen? Tee myös tuo puristusvoimatesti, koska sen tulokset voivat kertoa jotain enemmän.

Itseasiassa toi verenpainemittari mittaa ranteesta olkavarren sijaan, mutta täytyy kysellä sukulaisilta jos jollakin olisi lainata olkavarresta mittaavaa mittaria. Onko tossa puristusvoimatestissä tarkoitus kannatella painoa käsi kaulaan nähden 90* kulmassa joko eteen tai suoraan sivulle?

Itseasiassa toi verenpainemittari mittaa ranteesta olkavarren sijaan, mutta täytyy kysellä sukulaisilta jos jollakin olisi lainata olkavarresta mittaavaa mittaria. Onko tossa puristusvoimatestissä tarkoitus kannatella painoa käsi kaulaan nähden 90* kulmassa joko eteen tai suoraan sivulle?

Sä voit pitää vaikka ysikympin kulmassa. Kolme tärkeintä asiaa tossa on 1) purista istualtaan, 2) hengitä tasaisesti, 3) purista tasaisesti, jos siis haluat kunnollisen tuloksen. Muista kattoo myös tuo RPE-arvo.

Jees. Tossa dynaamisessa toistotyössä tosiaan RPE oli alussa 11 ja lopussa 14, mutta huomenna teen sen vähän suuremmalla painolla. Toi oli hyvä lisäys että puristustesti tehdään istualtaan, mä nimittäin ajattelin että sekin ois tehty seisten.

23. päivä ois yläkropan spiroergometria, mutta yritän saada aikaistettua sitä mikäli mahdollista ja kun ei ole tuota kunnollista verenpainemittaria, niin jää kotitestit tekemättä. Työpaikkalääkärille ehdotin vagushermoa ja vähän kaikkea muutakin täällä esitettyä, mutta vaihdevuodet ilmeisesti puski päälle ja asiakaspalveluhenkisesti totesi tämän olevan vain järjetöntä resurssien tuhlaamista, koska en ole kuolemassa ja kaupan kassalle pääsee aina töihin.

en ole kuolemassa ja kaupan kassalle pääsee aina töihin.

Lol, näin tos vähän aikaa sitten yhden jätkän jolta oli sääriluu murtunut ja sille ei ollut tehty mitään julkisessa, se nilkutti aika pahasti ja kauhee patti törrötti siitä läpi.. sanoi et se on nyt menos leikkaukseen sen takia ja se pitää sahata poikki ja luuduttaa uusiks. Kannattaa vaikka ryöstää pari mummoa et pääset yksityiselle hoitoon.

Back
Ylös Bottom