Yläkropan punnerrus/veto -liikeparit ja liikesuunnat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu
Monessa T-nationin yms. artikkelissa on nykyään näitä punnerrus/veto liikepareja ja useimmiten ne on jaoteltu vaakasuuntaisiin punnerruksiin (horizontal push), vaakasuuntaisiin vetoihin (horizontal pull), pystysuuntaisiin punnerruksiin (vertical push) ja pystysuuntaisiin vetoihin (vertical pull). Lisäksi useimmiten pareiksi on laitettu mahdollisimman vastakkaiset liikkeet, eli vaikka punnerrus renkailla/soutu renkailla tai leuanveto/pystypunnerrus. Sitten taas jotkut kuten Chad Waterbury kertoo tässä artikkelissa, että parittaa vaakasuuntaisen punnerruksen kanssa pystysuuntaisen vedon ja päinvastoin. "I alternate between pulling and pushing movements with each set. If I'm pulling in the horizontal plane, I'll push in the vertical plane and vice versa.".

Onko tuolla mitään fysiologista perustetta että parittaa täysin vastakkaiset liikkeet, vai onko se vaan tällaista "matemaattista" mikä näyttää paperilla järkevältä?

Voisiko tuossa olla ideana rasittaa kehoa tasaisesti lihasten puolesta, eli esimerkiksi etuolkapäille ja rinnalle tulevan liikkeen pariksi sellainen joka rasittaa yläselkää ja takaolkapäitä? Mutuilua, mutta näin itse teen. Ei pääse muodostumaan lihasepätasapainoja.

Mä olen itse tykännyt käyttää silloin tällöin juurikin tuota ideaa ja käydä harjoitettava lihaksisto kauttaltaan läpi tuon kautta.

Jossei muuta, niin ainakin järisyttävän pumpin tuolla saa aikaiseksi ja tuntee tehneensä. Ja muutoinkin "mukavaa" vaihtelua omiin kolisteluihin.

Itsellä tuo menee liikepareittain näin:
dippi + pystysoutu leveällä
alaviisto punnerrus kp. + yates soutu
penkki kp. + kulmasoutu vaakassa
vinopenkki kp. + omapaino kulmasoutu jalat vetotasoa alempana
pystypunnerrus kp. + leuanveto

Ja sarjat superina. Eli yksinkertaisesti vetää aina sieltä suunnasta, mihin juuri on punnertanut.

Voisiko tuossa olla ideana rasittaa kehoa tasaisesti lihasten puolesta, eli esimerkiksi etuolkapäille ja rinnalle tulevan liikkeen pariksi sellainen joka rasittaa yläselkää ja takaolkapäitä? Mutuilua, mutta näin itse teen. Ei pääse muodostumaan lihasepätasapainoja.

Joo se on tietysti tärkeää että treenaa tasapainoisesti jottei tule lihasepätasapainoa. Mutta onkohan tuolla lähes täsmälleen vastakkaisen liikkeen tekemisellä (esim.pystäri/leuanveto) mitään etuja verrattuna että tekisi vaikka penkki/leuanveto kombon ja seuraavana parina tai seuraavassa treenissä pystäri/soutuliike kombo. Jotain juttua Hulkki jutteli aikoinaan HT&T DVD osa8:ssa että jos tekee käsiä superina niin hauiksia treenatessa ojentajien hermotus "lepää" ja palautuu jopa nopeammin kuin jos olisi tekemättä mitään. Päteeköhän tuo isompiin liikkeisiin kuten vaikka juuri leuanveto/pystäri.

Waterbury ei myöskään ikävästi perustele mitenkään että miksi tekee liikeparina eri suuntaan punnerruksen ja vedon.
Käytännön kehityksen kannaltahan tällaisella asialla ei varmaan ole paljoa mitään merkitystä, kunhan vaan tekee ne tasapuoliseen rasitukseen tarvittavat liikkeet jossain vaiheessa. Mutta kiinnostaa onko tuossa mitään teoriaa takana.

Ite tulee myös noita liikepareja käytettyä paljon treeneissä. Eniten käytössä;
Punnerrus renkailla + soutu renkailla
Leuanveto renkailla + tukkipunnerrus
Dippi renkailla + kulmasoutu trap barilla
Penkki + soutu renkailla
Penkki + alatalja
Vinopenkki kp + 1-k soutu alataljassa tai kässärillä.
Haba taljassa + ojentaja taljassa

Tuskin tuolla käytännön kannalta on sen kummempaa merkitystä tekeekö nuo liikeparit suoraan vastakkaisiin suuntiin taikka sitten noin Waterburyn tyyliin. Pääasia lienee kuiten se, että pitemmässä juoksussa kuiten rasittaa niitä lihaksia eri suunnista/nivelkulmilla. Ihan jo sen vuoksi, että tuleepahan koko lihas treenattua kaikkiin suuntiin, johon se työtä tekee. esim. rinta ja epäkäs, joihin rasitus voidaan kohdentaa hyvinkin monin eri tavoin ja eri kulmista kohdennetulla rasituksella on oikeastikin käytännön merkitys lihaksen toiminnan ja kehityksen kannalta.

Mä siis tykkään tehdä tuon oman setin kerralla kaikki, ensimmäisestä liike parista aloittaen 2-3 sarjaa per liikepari ja muuttelemalla hieman vastusta liikkeissä sen mukaan mihin sillä kertaa on tavoite hieman kohdennetummin harjoitus kohdistaa.

Myös Jim Wendler suosittelee jutuissaan työntö/veto-liikepareja, varsinkin leukoja kaikkien työntävien kaverina ja esim. kp. kulmasoutu/kp. penkki-paria. Ainakin itselleni liikeparit on tosi mielekäs tapa treenata yläkroppaa. Sarjatauot ei mene nenänkaiveluksi, koko ajan on hyvät lämmöt päällä ja treenit pysyy järkevän mittaisina. Itse teen aika usein kehonpainoliikkeen vapaiden painojen parina, mutta siten että pääpaino on kuitenkin painoilla tehtävällä; penkin ja pystärin väliin vähän leukoja tai vastaavasti kulmasoudun tai haukkarien väliin dippejä.

Myös Jim Wendler suosittelee jutuissaan työntö/veto-liikepareja, varsinkin leukoja kaikkien työntävien kaverina ja esim. kp. kulmasoutu/kp. penkki-paria. Ainakin itselleni liikeparit on tosi mielekäs tapa treenata yläkroppaa. Sarjatauot ei mene nenänkaiveluksi, koko ajan on hyvät lämmöt päällä ja treenit pysyy järkevän mittaisina. Itse teen aika usein kehonpainoliikkeen vapaiden painojen parina, mutta siten että pääpaino on kuitenkin painoilla tehtävällä; penkin ja pystärin väliin vähän leukoja tai vastaavasti kulmasoudun tai haukkarien väliin dippejä.
Komppaan 100%:sti. Vaikka esimerkiksi pystypunnerruksen parina tehtävä leuanveto vähän voimia käsistä ja selästä verottaakin, eikä tuolloin välttämättä saa täysiä paukkuja irti pystäristä, niin silti silloin treenaa tuolle pystypunnerrukselle tärkeitä lihaksia ja kokonaisuudessaan treenissä tavoite saavutetaan, eli treenataan niin pääasiallisen työn tekevät lihakset kuin tukilihaksetkin. Muutenkin näiden vastaliikkeiden tekeminen on hyvin suurelle osalle voimaharjoittelijoista aika vaikeeta, niin tuleepahan ne tehtyä ja aika pienellä vaivalla.

Back
Ylös Bottom