Yksityisautoilun tulevaisuus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
8.7.2005
Viestejä
4 393
Suomalainen autoilu elää muutoksen aikaa kun päästöjen nimissä autoilua yritetään muokata ympäristöystävällisempään suuntaan. Autoverohan uudistui jo monestakin näkökulmasta positiivisesti, mutta tämähän koskee vain uusia autoja. Nautin autoilusta suuresti enkä halua nähdä sitä päivää kun tämä tehdään liian vaikeaksi, eli kalliiksi.

Olen myös kelaillut keväällä ostavani diesel mersun 80 ja 90luvun taitteesta. Mielestäni tuollainen mersu on hyvä valinta moneltakin kannalta, mutta olenko 5v päästä täysin kusessa sen kanssa kaikenmaailman maksujen ja päästöverojen kanssa? Entä jos itse olisitte opiskelijana ostamassa autoa jota olisi tarkoitus pitää mahdollisimman pitkään, mitkä asiat kannattaa erityishuomioida silmällä pitäen tulevaisuuden maksuja ja veroja?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän se vähän siltä näyttääpi et yksityisautoilusta halutaan päästä eroon. Itellä on onneksi vielä kohtuu hinnoissa tuo autoilu ku on pakuksi rekisteröity dsl-farkku. Mut pitääpi varmaan syksyllä alkaa kulkeen alle 10km matkat pyörällä.
 
Eiköhä ne Suomeenkin tuo nuo "ruuhkamaksut", joka taas vähentää yksityisautoilua, koska ihmiset ei halua pulittaa tuollaisia ns. turhia maksuja
 
Onkohan tuo diesel mersu opiskelijalle paras vaihtoehto? Itselläni ei ainakaan tule kilometrejä opiskelun aikana kuin joku 10 000/vuosi ja silloinkin on ajeltu kesällä jo jonnekin töihin. Varsinkin henkilöauto mallin dieselissä diesel vero syö aika ison osan budjetista, tietysti jos hankkii pakettiautoksi rekisteröidyn farmarin niin pääsee hiukan halvemmalla ->www.nettiauto.com/771726

Tuskinpa vanhoilla dieseleillä ajamista voi juurikaan kalliimmaksi tehdä vain sen takia että nykyaikaista teknologiaa ei autojen rekisteröinti hetkellä ole ollut olemassa. Diesel autoista laajemmin ajateltuna, dieselin ja bensan hintaero tulee todennäköisesti kutistumaan, koska dieselin kysyntä kasvaa aika vauhdilla ainakin Euroopan tasolla. Tosin veroilla voidaan se ero pitää Suomessa vakiona. Opiskelijana ostaisin halvan, suhteellisen pienellä bensakoneella varustetun auton. Riippuen tosin millaista matkaa aiot ajaa. Varmasti mersulla on mukavampi pidempää matkaa ajaa kuin vaikkapa fiestalla. Mutta pienessä autossa myös vakuutukset pysyvät pienempinä..
 
ei todellakaan ole se halvin vaihtoehto, mutta autoissa on aina enemmän tai vähemmän mukana "sitä jotakin" tai muita ominaisuuksia joista voi maksaa ekstraa. lähinnä mietityttää että jos nyt laitan autoon rahaa niin en halua sitä että pian alkaa sortotoimenpiteet vanhoja autoja kohtaan jolloin vaihtoehtoina ovat auton myyminen puoli-ilmaiseksi tai auton pitäminen kovaan hintaan. kumpikaan ei luonnollisesti houkuttele.
 
Kumpa vaan ihmiset tajuais että tää CO2-hömpötus yksityisautoilun kannalta täällä on aivan turhaa. Kyllä laitto vituttamaan kun näin Iltiksen gallupin tulokset, jonka mukaan yli puolet vastanneista kannattaa tietulleja. Hyvin on ilmastopropaganda uponnu. Mikäs siinä on sitten valtion ihmisiä ryöstää, kun näyttävät itse sitä haluavan. :down:
 
Kyllä laitto vituttamaan kun näin Iltiksen gallupin tulokset, jonka mukaan yli puolet vastanneista kannattaa tietulleja.

Enpä tiiä missä asut, mutta tuskin ainakaan helsingin keskustassa ruuhka-aikana liikut. Jos ne saasteet ei vituta niin se liikenteen tökkiminen viimeistään.

Edit. Kyllä niillä tietulleilla on muukin tarkoitus kuin pelastaa koko maapallo suomalaisten voimin.
 
Mä lähtisin kyllä ennemminkin hakemaan ruuhkaongelmiin ratkaisua paremmasta julkisesta liikenteestä. Esimerkiksi länsimetro olisi ihan hyvä pelinavaus... Nämä uudistukset toisivat varmasti tilanteita jolloin autolla ei enää kannattasi lähteä autolla esim. työpaikalle keskustaan.
 
Jees, kyllä alkaa miestä nakertamaan, mikäli nuo tietullit käyvät toteen. Vuorotyöläisenä joutuu kuitenkin eri vuorokauden aikoihin kulkemaan töihin, kun taas julkinen liikenne toimii edes jollain tasolla käyttökelpoisesti lähinnä ruuhka-aikaan. Autolla pääsee noin 20 minuutissa töihin muina aikoina, kun julkisilla samaan matkaan saa varata aikaa tunnin-puolitoista. Ruuhka-aikaankin pääsee omalla autolla nopeammin töihin/kotiin.

Tietullien tullessa joutuu varmaan jo laskeskelemaan, kumpi tulee halvemmaksi: tietullit vai ylimääräinen seutukortti noita aamuvuoroja varten. Ainakin vitutusta se lisää. Tähän on turha itkeä "muuta lähemmäksi", kun ei Helsingin ytimessä kiinnosta asua paskan vertaa. Mieluummin vähän rauhallisemmalla alueella kiitos.

Siitähän ne pahimmat autosaasteet tulevat, kun autoja seisotetaan valoissa. Minkä takia pääväylillä ei voisi olla jonkin verran pidemmät vihreät, jolloin sivukujilta tulevat 2-3 autoa odottavat aavistuksen pidempään kuin ne 100 autoa pääväylällä. Liikennettä sujuvammaksi vaan niin saadaan saasteita pienemmäksi. Tuo tietullien tulo estää lähinnä pienituloisten yksityisautoilun keskustaan/pois ruuhka-aikoina. Ei paljon tunnu yritysjohtajien ym. isojen herrojen kukkaroissa. Ehkäpä heitä tässä on juuri ajateltukin, jotta pääsevät nopeammin töihin kun eivät ole köyhät teitä tukkimassa. ;)
 
Kumpa vaan ihmiset tajuais että tää CO2-hömpötus yksityisautoilun kannalta täällä on aivan turhaa. Kyllä laitto vituttamaan kun näin Iltiksen gallupin tulokset, jonka mukaan yli puolet vastanneista kannattaa tietulleja. Hyvin on ilmastopropaganda uponnu. Mikäs siinä on sitten valtion ihmisiä ryöstää, kun näyttävät itse sitä haluavan. :down:
Täysin samaa mieltä. On taas keksitty hyvä keino rahastaa ihmisiä. Eiköhän nää suurimmat päästöt löydy muualta ja muutenki tää hyysäys alkaa v*tuttaan. On niin kaksinaamaista hommaa taas!
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Enpä tiiä missä asut, mutta tuskin ainakaan helsingin keskustassa ruuhka-aikana liikut. Jos ne saasteet ei vituta niin se liikenteen tökkiminen viimeistään.

Edit. Kyllä niillä tietulleilla on muukin tarkoitus kuin pelastaa koko maapallo suomalaisten voimin.

Ajan päivittäin stadin ruuhkassa, eikä se nyt niin kammottavaa ole.

Kesäisin käytän kyllä julkisia, fillaroin tai kävelen, mutta talvisin vältän varsinkin busseja viimeiseen asti. Muutenkin vituttaa tämän maan paskat kelit, niin en todellakaan lisää tatin kokoa otsassa julkisten takia.

Auton lämpö, kuppi kahvia, hyvää musiikkia ja jotain pientä purtavaa. :kuola: Kyllä siinä ruuhkassa vähän aikaa viitsii istua.

EDIT: Niinjoo, ja jos tietullit tulee, niin kustannukset pitää olla progressiiviset tulojen mukaan. Muuten hommaan foxplaten. http://www.foxplate.com/ (eli hyvin todennäköisesti hommaan :D).
 
Itse liikun mahdollisimman vähän henkilöautolla (en edes omista autoa), mutta sen verran olen tuolla istunut, että ei kiinnosta mua. Eikä kyllä nopeasti tule mieleen yhtään tuttua joka mielellään ruuhkassa istuisi tai sujuvasta liikenteestä pk-seudulla kiittelisi. Mä istun mielummin bussissa ja luen kirjaa tai vaikka selaan nettiä, kun kattelen valojen vaihtumista. Tuo on tietenkin vaan mun mielipide. Itseasiassa en koe bussimatkustamista mitenkään "hukka-aikana".

Ei niitä tulleja nyt varmaan pelkästään rahan keräämiseen ole suunnitteilla.

Tuollainen "autot mitään saastuta" ajatusmaailma joka mulle ainakin ekana tuli quottaamastani viestistä mieleen ei vaan pidä paikkansa. Siitä vaan ilmatieteen laitoksen sivuilta seuraamaan ilmanlaatua. Taitaapa olla suurimmaksi osaksi tyydyttävällä tasolla ja liikenne on varmasti yksi tosi iso syy siihen, että hyvän puolella ei päästä. Tuolta muistaakseni saa vielä liikenteen päästöt filtteröityä erikseen. En jaksa alkaa tarkistamaan.

Ruuhkamaksuista voidaan tehdä verovähennyksiä tms. töissä autoa tarvitseville, mutta mitään järjettömän raskasta progressiojärjestelmää nyt ei varmasti kannata rakentaa.

keskustelua tietulleista

Ainakin tuon threadin tietojen mukaan Ruotsissa ollaan oltu tyytyväisiä kokeiluun.

edit. http://www.ilmanlaatu.fi/ tuolta löytyy mittaustuloksia.

e2. höpötten siis pk-seudusta. Ei kai noita tietulleja muualle olla edes suunnittelemassa?
 
Siitähän ne pahimmat autosaasteet tulevat, kun autoja seisotetaan valoissa.

Parantaisivat niitä kehäteitä niin, että ei olisi mitään helvetin valoja 500 metrin välein vaan ramppiratkaisuja, niin kuin on muuallakin euroopassa tehty. Ja muutenkin Suomen ruuhkat on kyllä niin mitättömiä, että ei mitään rajaa. Itse ajan melko usein juuri iltapäivällä tuolla "pääväylillä" ja keskustassa ja ei siellä nyt paljon tarvi ruuhkassa seisoa. Ainoastaan kerran olen neljän vuoden aikana joutunut oikeasti tuntitolkulla seisomaan ruuhkassa (sillonkin oli hermoton lumipyry, joka hidasti keskustassa liikennteen ihan pysähdyksiin)

Lisää rahaa autoilijoilta valtion kassaanhan tässä taas haetaan, kansanedustatkin pääsee mukavasti ilmaisilla taksikyydeillä töihin, niin heitä ei tietullit paljon haittaa. :thumbs:
 
Täysin samaa mieltä. On taas keksitty hyvä keino rahastaa ihmisiä. Eiköhän nää suurimmat päästöt löydy muualta ja muutenki tää hyysäys alkaa v*tuttaan. On niin kaksinaamaista hommaa taas!
Eikös autot halventuneet tämän CO2-verotuksen myötä merittävästi?
 
Mitä noihin Helsingin keskustan ruuhkiin tulee niin on ne puistosa kävelyä suurten kaupunkien ruuhkiin verrattuna. Ja ainakin täällä Helsingissä on eismerkiksi HKL, vai mikä lie nykyään nimeltään, mielestäni ihan sysipaska. En edes ala tähän listaamaan kuinka monta kertaa se on aiheuttanut vitutusta. Kun itse saan kortin niin todellakin aion autolla ajaa ja välttää mahdollisimman paljon tota bussiliikennettä. Metroliikenne kyllä menee, koska se on niin simppeli ja aina aikataulussa ettei se aiheuta ongelmaa.
 
Zone-sarja -42%
Mä istun mielummin bussissa ja luen kirjaa tai vaikka selaan nettiä, kun kattelen valojen vaihtumista.

Tuollainen "autot mitään saastuta" ajatusmaailma joka mulle ainakin ekana tuli quottaamastani viestistä mieleen ei vaan pidä paikkansa. Siitä vaan ilmatieteen laitoksen sivuilta seuraamaan ilmanlaatua.
Tiedätkö kuinka paljon bussit saastuttavat kyytiläisten määrään suhtautettuna?
 
Siitähän ne pahimmat autosaasteet tulevat, kun autoja seisotetaan valoissa.
Millähän laskukaavalla päädyit tuollaiseen tulokseen? Osta Bemari tai Mini automaattisella start-stop toiminolla.
 
Tiedätkö kuinka paljon bussit saastuttavat kyytiläisten määrään suhtautettuna?

tiedätkö sinä? mua ainakin kiinnostaisi tietää paljonko bussissa pitää olla sellaista porukkaa jotka muutoin ajaisivat saman matkan autolla jotta bussi olisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Helsingissä on eismerkiksi HKL, vai mikä lie nykyään nimeltään, mielestäni ihan sysipaska. En edes ala tähän listaamaan kuinka monta kertaa se on aiheuttanut vitutusta. Kun itse saan kortin niin todellakin aion autolla ajaa ja välttää mahdollisimman paljon tota bussiliikennettä. Metroliikenne kyllä menee, koska se on niin simppeli ja aina aikataulussa ettei se aiheuta ongelmaa.

sysipaskaksi haukkuminen on aika kovaa ylireagointia mun mielestä. kokonaisuudessaan varsin hyvin toimii mun mielestä joukkoliikenne keskustaan,sieltä pois ja sen sisällä, kun taas poikittaisliikenteestä ei voi sanoa samaa.
 
Toivottavasti länsimetro vähentää liikennettä länsiväylällä. Siellä Ilmarisen tienoilla näkyy paljon enemmän autoja kuin ihmisiä kadulla.

Saa nähdä miten hyvin se Marja-rata tulee toimimaan. Se pitäisi vetää jonnekin leppävaaraan asti, eikä vaan vantaankoskelle.
 
Millähän laskukaavalla päädyit tuollaiseen tulokseen? Osta Bemari tai Mini automaattisella start-stop toiminolla.

Nussitaan pilkkua sitten. Vähän tässä ajoin takaa sitä, että autot pääsevät valoissa jonottaessaan siirtymään kerralla ehkä 30-40 metriä ja taas seistään. Siinä tulee niitä kiihdytyksiä, jolloin bensaa palaa enemmän kuin tasaista vauhtia ajettaessa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom