Yksinkertaistamalla parempiin tuloksiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nerve87
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä sain tästä keskustelusta syövän, menetin kaikki gainssini ja koirakin kuoli vitutukseen. Ärsyttää niin paljon, että erehdyin edes lukemaan tätä. Pelkkää itkemistä, vänkäämistä, tahallista väärin ymmärtämistä, pointin ohittamista ja ääripäästä toiseen menemistä ja ihan kaikesta joku on aina toista mieltä. Aivan järkyttävää verbaalioksennusta alusta loppuun. Menetin elämänhaluni.

Mä sain tästä keskustelusta syövän, menetin kaikki gainssini ja koirakin kuoli vitutukseen. Ärsyttää niin paljon, että erehdyin edes lukemaan tätä. Pelkkää itkemistä, vänkäämistä, tahallista väärin ymmärtämistä, pointin ohittamista ja ääripäästä toiseen menemistä ja ihan kaikesta joku on aina toista mieltä. Aivan järkyttävää verbaalioksennusta alusta loppuun. Menetin elämänhaluni.

Tuttu reaktio nykypäivänä melkein minkä tahansa Internet -sivuston avatessa, jolle kuka tahansa voi kirjoittaa.

Mee lukeen 10 minuuttia ylilautaa, niin tämäkin ketju on kultaa siinä rinnalla. Siellä pystyt koostamaan yhden langan kaikista kirjaimista korkeintaan täällä viestin verran. Semmoista ripulipaskan 2 merkin oksentamista se on.

En voisi olla enempää samaa mieltä.

Kyllähän se ravinto on tärkeässä asemassa, vaikka et edes treenaa. Ehkäpä tärkein seikka levon ohella. Ilman treeniä kyllä selviät hengissä?
Syö ja nuku paskasti, tai et ollenkaan; ei ole kovin ruusuinen ja pitkä tulevaisuus?
Itse tarkoitin voimien ja lihasten kehittymistä. Ei elämässä selviämistä(y)

Onko homma edelleen simppeliä, jos haluaa kehittyä vaikka 20 treenivuoden jälkeen ja myrkkyjen vetäminen ei kiinnosta?

Ja nyt olisi hyvä määritellä se, mistä kehityksestä puhutaan? Kehittyykö:
  • voima
  • lihas
  • sydän- ja verisuonitauti
  • rasvaprosentti
  • hyvinvointi
  • jne
Tässä iässä päivätyössä käyvänä en millään oikein usko, että Mäkkärin biojätettä mässyttelemällä kehittyisin haluamallani tavalla. Pidän rasvaprosenttia tärkeänä, eikä ruokavalion vaikutusta siihen voi sivuuttaa vain treenaamalla kovempaa. Intensiivinen ja kova treenikin on niin kehittävää vain niin pitkään, kun kropassa jotain korkkaa.
Kyse oli lähinnä lihaksen massan ja voiman kasvusta tuossa kirjassa(y) Tottakai rasvojen poltto vaatii jo kunnon ruokavalion.

2kk ja 4 paivaa sitten lopetin dokaamisen, paino oli noin 103kg ja rasvat varmaankin jotain 18-20%, oon ottanut saannollisesti samalla inbodylla aamukahvin ja aamupaskan jalkeen testeja ja varmaan naytaa alakanttiin vahasen, mutta testit keskenaan vaikuttaa olevan vertailukelpoisia, ei isoja heittoja ole ollut, kun oon ottanut muutaman paivan perakkain aina kahden viikon valein jne. voin ottaa niita ilmaiseksi mun salilla kuin paljon haluan

tanaan oli 107.2kg 15.5% rasvoilla, joten uskoakseni treeni ja dietti toimii aika hyvin, tiedan kylla etta antaa epaluotettavia lukemia jos esim vesitasot ovat erityisen alhaalla (kisaajat lahella kisakuntoa jne) mutta normaalirasvoissa, vesitasoissa olevalle toimii ihan hyvin jos vertailee omaa kehitysta samalla laitteella

upload_2019-2-13_7-50-25.png

Koko ketjun kun tässä luki, niin pisti se silmään et kovin moni unohtaa (tai "unohtaa") sen et mistä puhutaan tai tarkotetaan. Esimerkiksi toisille alkoholin käyttö merkitsee sen yhden oluen tai viinilasin juomista kerran kuus kun käydään ravintolas, tai sit toiselle sama asia tarkoittaa et vedetään koppa kaljaa kerran viikossa. Myönnän että useimmiten suomalaisten sivistynytkin juominen tarkoittaa sitä et vedetään vähintään sikspäkki illassa, mutta ärsyttää silti et se on aina se perus odotus kun joku sanoo et käyn oluella. Ja ei se hyväksi kropalle pitemmän päälle oo, mutta en ole itse silti kokonaan siitä luopumassa vaan voin silloin tällöin käydä ihan vain yhdellä.

Tai sitten välistä on ehdottomat rajat kaloreille ja minuuttimäärät salitreenille, vaikka ne kaikki vaihtelee hieman ihmisen, kunnon ja erityisesti tavotteiden mukaan. Ihan sama juttu näitä foorumeita kuin netti artikkeleita tai uusia lukiessa, et kirjottajalta tulee aika yksiselitteistä ja varmalta kuullostavaa tietoa, mut vaatii vähän rivien välistä lukemista et mistä aiheesta se nyt kerrotaan, millä perusteilla ja kenelle se on tarkotettu :P Tottakai se kestävyysurheilijan viikkorutiini kuulostaa hc bodarille ihan kauheelta paskalta, mut ei se sille oo tarkotettukaan. Kovin helposti vaan tulee heti väittely aikaseksi eikä kaikki edes halua ymmärtää tai myöntää et on ite tajunnu vähän väärin.

Mitä pienempään marginaaliin mennään, sitä vähemmän mitään faktaa löytyy toimivista harjoitusmuodoista. Silloin kuuntelisin nimenomaan niitä, jotka ovat saaneet tuloksia kasuaalille oudolta kuulostavilla harjoituksilla (Utin höpöhöpöt esimerkiks). Täälläkin saa toistuvasti lukea, että jonkun lähelle maksimaalista (joo, tätä tuskin voi mitata luotettavasti) lihasmassaa päässeen pitäis alkaa veivata perusliikkeitä painoprogressiolla. Edistyneet treenaajat vois jättää tästä keskustelusta pois.

@Mosebryg vaikuttaa toisinaan siltä, että ihmiset osallistuu voitonhakuisen väittelyn toivossa keskusteluun. Rakentava keskustelu häviää aika nopeesti, jos tavotteena on vaan voittaa joku kuvitteellinen internetpalkinto omalle hyllylle.

Nuorempia hieman tuli käytyä enemmän salilla, mutta välissä on ollut vuosia että on tullut käytyä vain ailahtelevasti ja enempi sitä silmällä pitäen että olis jotain vastapainoa konttorityölle. Sen verarn uskoisin kuitenkin vuosien aikana viisastunut, että aloitteleva pärjää aika pitkälle sillä että käy säännöllisesti salilla, tekee monipuolisesti kaikkea ilman sen syvällisempiä saliohjelmia tai tekniikkoja. Kun se perusjauhaminen salilla on tullut hieman rutiiniksi, ja alkaa tuntumaan ettei kehitystä enää tule, niin silloin voi koittaa vaihtaa liikkeitä tai tekniikoita. Ottaa vaikka jotkut supersarjat käyttöön jne. Ja yleensäkin jos kehitystä ei meinaa tulla, niin silloin voi alata ite miettiin että onko niin et lihakset on tottunut samoihin ärsykkeisiin ja ne kaipaa jotain lisää, voisko siinä ruokavaliossa olla jotain muutettavaa tai puutteita, onko palautumista riittävästi jne. Ainakin sen mukaan mitä itse olen kuullut, niin joskus se saattaa olla pienestäkin salirutiinin muutoksesta kiinni, että kunto lähteekin taas nousuun pitkän junnaamisen jälkeen.

Joku viisaampi voi tietää paremmin, mutta oma tuntuma on että useimmiten "perus" kuntoilijalla ruoka ja palautuminen on ihan ok jos vaikka kerran päiväs syö lämpimän lounaan jossain ruokalassa ja ottaa vähän sitä salaattiakin mukaan, ja sit sen lisäksi kotona aamu/iltapalat, ja sit vielä nukkuukin edes suht ok yöt. Ja jos kuntoilurytmi on se, et ~3kertaa viikos salilla ja sen lisäksi vaikka 1-2 tunnin kävelylenkit. Nuo määrät ei mielestäni ole vielä mitenkään paljon, ja kaikki tarpeelliset ainee uskoakseni on saatavissa ihan perus ruoasta. Toki salillaolo aika ei kerro vielä itsessään mitään jos se on ollut käytännössä sitä et kaverin kanssa on jauhettu vaan paskaa puolet ajasta :P

Urheiliat ja vuosia tavoitteellisesti harjoitelleet saavat sit varmasti enemmän hyötyä kun miettivät jo etukäteen et miten harjottelut kannattaa jaksottaa, mitä lisäravinteita mahdollisesti vois tarvita jne. Mutta ihan sama perusajatukset sieläkin on taustalla, eli et lihas kaipaa ärsykkeitä, ravintoaineita ja lepoa. Itsellä ainakin nyt pyrkimys kun olen yrittänyt saada ittee niskasta kii ja liikuttaan punttia, että käyn sen 3krt viikossa ja teen ehkäpä 3-jakoisella ohjelmaa. Parin-kolmen viikon välein vaihdan että teenkö isommilla painoilla ~10-12 sarjoja, vai vähän pienemmillä painoilla mutta 15-20sarjoja. Kokeneemmat kaverit osaavat varmasti keksiä kunnon mukaan, et mikä olis se sopiva ajankohta vaihdella ja miten isoja painoja käytetään, mutta oma tavoite on nyt kokeilla tällä rytmillä ja tunnustella että miten tuntuu omalla kohdalla toimivan. Ajan kanssa sitten välistä vaihtelen yksittäine liikkeitä pois ja tuon toisen tilalle niin saa pientä vaihtelua ja uutta ärsykettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen verarn uskoisin kuitenkin vuosien aikana viisastunut, että aloitteleva pärjää aika pitkälle sillä että käy säännöllisesti salilla, tekee monipuolisesti kaikkea ilman sen syvällisempiä saliohjelmia tai tekniikkoja. Kun se perusjauhaminen salilla on tullut hieman rutiiniksi, ja alkaa tuntumaan ettei kehitystä enää tule, niin silloin voi koittaa vaihtaa liikkeitä tai tekniikoita.

Tässä voin olla kyllä samaa mieltä ainoastaan tuosta säännöllisyydestä. Miten aloittelija voi olla perillä monipuolisesta treenaamisesta, tuollakin treeniohjelman arvosteluketjussa on iso osa itse mietityistä ohjelmista ihan päättömiä kötöstyksiä.

Parasta olis olla selkeä valmis treenijako, johon sitten sais soveltaa valmiita progressiosuuntaviivoja ja tekniikat alusta pitäen kuntoon katsottuna. Tuolla sun mallilla tulee just niitä "penkkiä lahnana 3x10, päälle hauista ja kotiin" -treenaajia.

Ennemminkin nuo sun ohjeet vois toimia jaksotuksena kokeneemmalle treenaajalle, joka haluaa ottaa psyykkisesti kevyemmän ylläpito- tmv. -jakson mutta kokemuksesta osaa pitää sen treenin silloinkin monipuolisena.

peruspunttaajan perushontsailyt on vaan ihan vitun tylsaa, jos ma teen jotain niin haluan tehda sen kunnolla, vaikka en missaan bodikisoissa ikina voiskaan parjata niin ei se tarkoita etten voisi panostaa treenaamiseen kunnolla

voi se silti olla yksinkertaista, oikeastaan oikeat yksinkertaiset jutut tehtyna saannollisesti on sita parasta panostamista todennakoisesti, ai miksi sit bodata taysilla jos ei kerta ees kisaa? no miks tehda yhtaan mitaan? mulla on sellainen tyo et en oikeestaan kayta siihen ihan hirveesti aikaa vaan mietin enemmankin koko ajan taustalla mita teen mut sit se varsinainen tekeminen ei vie juuri aikaa kauheesti niin tarviin jotain vastapainoa ja salilla kayminen on ollut kohtuullisen mukava vastapaino, ei paljon tuu mietittya toita kun nostelee punttia, tyo on kuitenkin tarkein juttu iisisti

jokapaivaiset rutiinit on muutenkin mukavia, lapsia ei oo enka ikina niita halua niin ei oo sitakaan aikasyoppoa

bodaaminen nyt ei koskaan oo niin terveellista miten muuten vois elaa, lihaspaino on sekin epaterveellista joten siina mielessa BMI on ihan ok mittari, mut voi bodaamisenkin tehda aika terveellisesti jos ei syo paljon lihaa ja syo paljon kasviksia jne. maitotuotteet on ihan turhia myoskin, nojuu tasta sais hyvat vaittelyt kun perussuomalaisen ruokavaliot on ihan perseesta niin en taida lahtea nyt tahan vaittelyyn

lihakset on vahan niinku sivutuote, prosessi on se kaikista mielenkiintoisin juttu
1 keraa informaatiota (ole fiksu)
2 tee suunnitelma (ole fiksu)
3 toteuta suunnitelma (sisu)
4 aika-ajoin tarkista 1 ja 2 ja katso onko parantamisen varaa, mutta pida selkea ero taman ja kolmosen eli tekemisen valilla, esim kerran viikossa tai pari kertaa kuussa tee tama kohta

toimii oikeestaan melkein missa tahansa jutussa mita haluat elamassasi muuttaa

Kyllähän näitä treenijuttuja on tullut mietittyä ihan liikaa vuosien aikana hyötyyn nähden. Varmasti olisin suurinpiirtein samassa kunnossa vaikka olisin hinkannut bro splittejä pelkästään fiilispohjalta nämä vuodet. Natuna ei tästä paljon kasveta enää, vaikka treenaisi miten kehittyneillä metodeilla ja kunnianhimoinen voimailu piikkauksineen on vähän turhaa jos ei kisaa. Melkeinpä kannattaisi optimaalisen kehityksen sijasta miettiä tässä vaiheessa treenimetodeja jotka on hauskoja ja motivoivia. Itsellä tähän liittyy ainakin riittävä vaihtelu liikkeissä, ja sopiva treenimäärä palautumista ajatellen. Ravintoa sen sijaan pitää näin helposti rasvaa keräävänä seurata tarkemmin, ja terveellinen syöminen kiinnostaa noin muutenkin kuin bodausnäkökulmasta.

lihakset on vahan niinku sivutuote, prosessi on se kaikista mielenkiintoisin juttu

Nimenomaan. Toki oma treeni ei suuremmin lihasmassaa ehken kasvata. Uskon voimasta olevan mulle hyötyä sitten kun ollaan vielä tätäkin vanhempia.
Itse olen vasta alussa tässä hommassa mut tämä kääntyi mulla jo alussa kai jonkin sortin voimailun puolelle.
On vaan sellasta mitä tykkään tehdä. Ja mähän en tee yleensä mitään mihin mulla ei intoa ole. Paitsi töitä, pakon edessä. :whistle:

kunnianhimoinen voimailu piikkauksineen on vähän turhaa jos ei kisaa. Melkeinpä kannattaisi optimaalisen kehityksen sijasta miettiä tässä vaiheessa treenimetodeja jotka on hauskoja ja motivoivia. Itsellä tähän liittyy ainakin riittävä vaihtelu liikkeissä, ja sopiva treenimäärä palautumista ajatellen. Ravintoa sen sijaan pitää näin helposti rasvaa keräävänä seurata tarkemmin, ja terveellinen syöminen kiinnostaa noin muutenkin kuin bodausnäkökulmasta.

Piikkaus on mulle uusi juttu, ja nautin suuresti tekemisestä. Kunnianhimoa on omaa tekemistä kohtaan, näillä geeneillä muu kunnianhimo on ajanhukkaa.
Terveellinen syöminen on parantunut entisestään kun tämän "lajin" aloitin, plussaa sekin.

Viimeksi muokattu:
salin jälkeen iso ja läski jointti huuleen kotimatkalla ja kotona suihkun jälkeen safkat naamariin. kyllä tekee eetvarttia köllähtää sohvalle setin jälkee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom