Yhden miehen elämänmuutos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JEKJEK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä on nyt ehkä enemmän blogimateriaalia, mutta kirjoitellaan nyt kuitenkin tänne, kun täällä tällaisia tarinoita on aikaisemminkin ollut. Toivottavasti joku saisi tästä innostusta elämänmuutokseen! :)

Aloitin tuossa tammikuun alussa totaalisen elämänmuutoksen. Olen ollut varmaankin ala-asteelta lähtien ylipainoinen, mutta jostain syystä en ollut saanut muutosta tehtyä ennen kuin nyt, kun ikää on plakkarissa 22. Tammikuun alussa vaaka näytti reilut 130 kiloa. Aika tuhdissa kunnossa siis tosiaan olin, vaikka pituuttakin löytyy senttiä vaille kaksi metriä.

Ensimmäinen asia, joka piti laittaa kuntoon, oli tietenkin ruokavalio. Hyvin paljon tuli luettua Pakkotoistoa ja muita internetin tietopankkeja, ja niiden avulla pääsin aika hyvin perille siitä, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Rahka ja tonnikala ovat tässä melkeinpä kuuden kuukauden aikana tulleet hyvin tutuksi! Ja molemmat maistuvat edelleen oikein hyvin. Tähän on tietysti vaikuttanut se, että en ole syönyt sitä rahkaa aina samalla tavalla, vaan maustanut eri tavoilla ja heittänyt eri hedelmiä / marjoja sekaan. Karkkia en ole syönyt yhtään koko vuoden aikana, vaan ne olen korvannut hedelmillä. Aikaisemmin päivän varsinainen ruokailu tarkoitti sitä, että lautanen laitettiin täyteen pastaa / riisiä ja sitten siihen kasattiin päälle niin paljon kastiketta kuin vain mahtui. Viimeiset kuusi kuukautta ollaan menty hyvin pitälti sen jo ala-asteella opetun mallin mukaan. Puolet salaattia ja silleen! :) Limsat ja muut sokerilitkut on korvattu vedellä, jota on kyllä tullut litkittyä oikein urakalla.

Ruokavalioon liittyy myös sellainen tärkeä asia, että ei kannata syödä ihan milloin vaan, tai ainakin minua onhelpottanut valtavasti se, että päätin heti alussa, että syömiset tapahtuvat aina about kolmen tunnin välein. Missään vaiheessa ei ehdi tulla nälkä, tai jos ehti, niin sitten olen nautiskellut sen verran vettä, että nälkä on hävinnyt. Olen syönyt päivän aikana viisi tai kuusi kertaa, riippuen vähän heräämisajasta.

Entäs sitten se kuuluisa kuningas alkoholi? Itse olen tämän kuuden kuukauden aikana juonut kaksi kertaa. Toinen oli vappu ja siitä pari viikkoa eteenpäin oli luokkakokous, jossa ei nyt yksinkertaisesti voinut olla selvinpäin! :D Eli ensimmäiset neljä kuukautta olin täysin ilman promilleja ja nyt taas puolitoista kuukautta, eikä kyllä tulisi mieleenkään lähteä vain ilman mitään kunnon syytä ryypiskelemään. Eli jos tällaista vastaavaa elämänmuutosta suunnittelee, niin itse ainakin suosittelen jättämään sen alkoholin pois kuvioista.

Ruokavalion kuntoon laittaminen on se tärkein asia, mutta toki liikuntakin on jonkin verran tähän vuoteen kuulunut. Talvella tuli pari kertaa viikossa käytyä uimahallissa, Wii Fit:llä (hieno peli!) on tullut aina välillä treenailtua, sekä lenkkeily on myös kuulunut ohjelmistoon. Liikkumiseen olisi voinut ehkä vielä vähän enemmänkin panostaa, niin kunto olisi nyt parempi, mutta on se nytkin varsin mukavasti parantunut.

Tämä elämänmuutossysteemi on / oli periaatteessa yhteinen juttu tässä meidän perhepiirissä. Ensimmäisinä kuukausina minulle oli todella tärkeää, että pidimme kerran viikossa "viikkopalaverin", jolloin keskustelimme hyvässä hengessä miten kaikilla menee. Lisäksi tuolloin äiti laittoi aina oikein hyvät ruuat, paistoi sämpylöitä ja vieläpä kahvin kanssa tuli nautittua yksi pullakin! Muuten en mihinkään pulliin tai vaaleisiin leipiin ole ollenkaan koskenut.

Minulla ei ole missään vaiheessa ollut edes mitään erityistä hinkua saada mitään herkkuja, nälässä en ole ollut, enkä muutenkaan ole mitään kauheita tuskia kokenut. Tärkeää on ollut se, että en ole missään vaiheessa ajatellut tätä minään laihduttamisena tai kuurina, vaan elämänmuutoksena. Aivan lähiaikoina pitäisi mennä - 30 kg rikki.

Ainoat ongelmat ovat koskeneet sitä, että pitäisikö aloittaa salilla käyminen vai ei. Jossain vaiheessa päätin, että sitten aloitan käymään salilla, kun paino näyttää about 90 kg. Tällä hetkellä siihen olisi matkaa noin kymmenen kliloa. Jos kaikki menee hyvin, niin noissa lukemissa pitäisi olla joskus syyskuussa. Nyt kuitenkin on taas alkanut pyöriä mielessä, että pitäisikö sitä nyt kuitenkin aloittaa salilla käyminen jo aikaisemmin. Tällä hetkellä rahatilannekin olisi paljon parempi kuin keväällä. Miksi en ole siellä käynyt? Kai sitä sitten jotenkin on ajatellut, että läskit eivät enää häipyisi tai jotain. Ja kun ei siellä salilla ole koskaan käynyt, niin ei se mitään aivan helppoa ollut kauheana pullukkana sinne lähteä ihmettelemään. Nyt olo on kuitenkin paljon itsevarmempi kuin kenties koskaan aikaisemmin ja peilikuvaakaan ei enää ole aivan kauhea. Mutta täytyy nyt sitten katsoa, että pysynkö kiinni alkuperäisessä suunnitelmassa, vai miten teen. Syksyllä olisi tarkoitus salilla käymisen lisäksi aloittaa myös jotain muuta urheilua ja alkaa vakavissaan suunnittelemaan tulevaisuuden MMA-uraa. ;D

Mutta joo, tässä tällainen yleiskatsaus "tilanteestani". Tulen jatkossa kirjoittelemaan tänne lisää ja raportoimaan miten muutos jatkuu.

Tosi TOSI hienoa!! Erittäin hienoa, että elämänmuutoksessa on koko perhe mukana.

Ehdottomasti kannustaisin lähtemään jo salille. Raskaat perusliikkeet buustaavat rasvanpolttoa ja edelleen etenevän dieetin kanssa kroppa alkaa samaan pikkuhiljaa urheilullista mallia. Kovasti tsemppiä treeniin ja oikein hyvää kesää :)

Joo onneksi olkoon valitsemastasi uudesta tiestä!

Itse tuon saman muutoksen tehneenä, kehottaisin nyt vaan menemään rohkeasti sinne salille. Laihtuessa sitä pienentyy, mutta sillä saleilulla se urheilullinen kiinteä ulkonäkö tulee. :thumbs:

Jep jep, salille vain. Kun kerran ruokavalio ja aerobinen liikunta on kuosissa niin miksipä et aloittaisi salillakin käyntiä. Auttaa kummasti tekemään peilikuvasta heti pikkasen ryhdikkäämmän ja tuloksiakin saat todennäköisesti nopeasti.

Heti vaan salille treenaamaan. Ei ainakaan sen takia kannata jättää menemättä että pelkäät painon nousevan, koska se on ainakin alkuun pelkkää lihasta.

niin sitä pitää

Hienoa! Hauska kuulla että jollain muullakin on on kipinä syttynyt tän harrastuksen suhteen...:) itselläni aivan täysin lainen tilanne... aloitin 5 heinäkuuta 2009... ja paino oli tuolloin 120 kg. nyt ollaan 90 kg kieppeillä.... pieni vinkki et kantsii tosiaan sinne salille lähtee ja muista proteiinin tarve! itse olin idiootti kun en semmosta miettinyt vaan olin lähes syömättä ja lenkillä koko ajan jne... Kunnes menin eka kerran proteiinia ostamaan (paino tässä tilanteessa 100kg) ja kysyin asiasta ihmiseltä joka tietää ja hän sanoi vaan tähän tyyliin ''Onneksi olkoon olen pudottanut lihaksista 20kg..... voihan p*kl........! paino kyllä rupesi putoamaan hitaammin mut kyllä mä ennemmin valitsen lihakset ja läski pois kuin laihuuden....:) mutta lykkyä tykö!!

Hienoa! Hauska kuulla että jollain muullakin on on kipinä syttynyt tän harrastuksen suhteen...:) itselläni aivan täysin lainen tilanne... aloitin 5 heinäkuuta 2009... ja paino oli tuolloin 120 kg. nyt ollaan 90 kg kieppeillä.... pieni vinkki et kantsii tosiaan sinne salille lähtee ja muista proteiinin tarve! itse olin idiootti kun en semmosta miettinyt vaan olin lähes syömättä ja lenkillä koko ajan jne... Kunnes menin eka kerran proteiinia ostamaan (paino tässä tilanteessa 100kg) ja kysyin asiasta ihmiseltä joka tietää ja hän sanoi vaan tähän tyyliin ''Onneksi olkoon olen pudottanut lihaksista 20kg..... voihan p*kl........! paino kyllä rupesi putoamaan hitaammin mut kyllä mä ennemmin valitsen lihakset ja läski pois kuin laihuuden....:) mutta lykkyä tykö!!
Ei mikään ihme, että kaupan tiskillä painotetaan lisäravinteita. Kyllä se olisi maailman seitsemäs ihme jos 20kg pudotuksesta olisi 20kg lihasta, en edes tiedä miten semmoinen olisi mahdollista teknisesti. Kyllä siellä rasvaa on lähtenyt ja lujaa, se kun on sitä aitoa vararavintoa, jota kulutetaan jos ei muualta saada.

Jep, lihakset alkaa lähteä vasta kun rasvaprosentti on alhaalla. Proteiinia toki kannattaa syödä ja liikkua tarpeeksi monipuolisesti, mutta turhaan monet pelkää sitä lihaskatoa dieetillä.

Vähän päivitystä tähän "elämänmuutokseen":

En sitten tuolloin saanut aloitettua sitä salilla käyntiä, vaikka tässäkin topikisissa mukavasti kannustusta sain. Painon sain jossain vaiheessa elokuuta alle sataan, mutta sen jälkeen se sitten stoppasikin siihen. Positiivista on se, että koko syksynä, eikä edes joulun aikana, paino ei noussut mihinkään. Koko ajan se on pyörinyt siinä jossain 97 - 99. Enkä nyt kyllä itse asiassa mitenkään erityisen kovalla panostuksella painoa yrittänytkään enää alas saada, vaikka toki tuosta vielä aika monta kiloa olisi voinut pois ottaa.

Eilen kuitenkin vihdoin ja viimein rohkaistuin niin paljon, että lähdin ensimmäistä kertaa elämässäni salille. Ja oli kyllä mainio kokemus! Aika pitkälti tuo ensimmäinen kerta nyt meni vain ihmettelyn merkeissä, mutta hauskaa oli joka tapauksessa. Tänä aamuna oli pakko lähteä heti uudelleen ja nyt oli vielä mukavampaa. Nyt ainakin tuntuu siltä, että tämä harrastus tulee pysymään mukana elämässäni hyvin pitkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellänikin on pieni elämänmuutos tammikuusta lähtien alkanut - lähinnä tosin vaan kiinnitetty treeniin entistä enemmän huomiota ja etsitty tietoa ohjelmista sekä ravinnosta. Suurin kannustin on kuitenkin ollut sinunkin tapaan perhe, sillä vaimo on uskollisesti jaksanut kokata terveellisempää ruokaa. Toki tekee tätä ihan mielellään myös itsensä takia :) Jostain luin, että salitreenaus on yksi parhaita laihdutusmuotoja, kun sitten tulevaisuudessa lihakset polttavat enemmän kaloreita jne. Toivottavasti harrastus saa jatkoa!

Ensinnä erittäin paljon onnea painon pudotuksesta JEKJEK. Pakko laittaa tähän vähän naisenkin näkökulmaa ja kokemusta asiaan :)
Vuonna 2009 pudotin painoani n. 10 kiloa, mutta en ollut tyytyväinen ulkoiseen habitukseeni vielä silloinkaan. Joskus syksyllä -09 aloitin saliharrastuksen ihan kunnolla jolloin ystäväni teki minulle treeniohjelman. Siihen asti olin salilla käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti kerran tai kaksi viikossa, eikä kukaan ollut näyttänyt minulle miten liikkeet oikeaoppisesti tehdään yms. Tähän kannattaakin mielestäni kiinnittää paljon huomiota, liikkeiden oikeaoppisuuteen meinaan. Salilla näkee liian paljon ihmisiä, jotka keskittyvät enemmän painon määrään, kuin liikkeen puhtaasti suorittamiseen, jolloin harrastus voi jäädä kovin lyhyeksi paikkojen "lahotessa". Sitäpaitsi, puhdas suoritus on tehokkaampi kuin hieman lisää painoa, mutta väärin suoritettuna ;) Nyt menee jo saarnaamisen puolelle anteeksi :D. Anyway, tänä päivänä olen laihtunut vielä melkein 10kg lisää, lihasprosenttini on noussut huimasti ja rasvaprosentti sitäkin enemmän :)
Suosittelen todellakin saliharrastusta, saa kroppakin ihan erilaisia kiinteämpiä muotoja kuin ennen :D. Kun pääset vaiheeseen, että tulokset alkavat näkyä, olet koukussa :D
Tsemppiä treeneihin ja uudenlaiseen elämään :)

lihasprosenttini on noussut huimasti ja rasvaprosentti sitäkin enemmän :)

no onkos tuo nyt niin hyvä jos rasvaprosentti on noussut huimasti ja sitäkin enemmän :) pilkunviilausta, varmaankin typo. Onko tästä yhden miehen elämänmuutoksesta uusia päivityksiä tulossa?

Onko tästä yhden miehen elämänmuutoksesta uusia päivityksiä tulossa?
Vähän kauan kesti vastaaminen, mutta nyt voisin taas hieman kertoa miten on "tilanne" edennyt. :)

Kuusi viikkoa on salilla tullut käytyä ja hauskaa on ollut! Ensimmäinen viikko meni hyvin pitkälti vain ihmetellessä ja tekniikoita harjoitellessa, ilman mitään varsinaista ohjelmaa. Toisella viikolla sitten aloitin 1-jakoisela ohjelmalla tekemään ja viisi viikkoa on sen kanssa nyt sitten menty. Kolme kertaa viikossa olen tuota ohjelmaa tehnyt ja sen lisäksi kaksi kertaa kuntopyörällä polkemista. Kehitystä on tapahtunut niin liikkeiden painoissa kuin ihan omassa kropassakin. En todellakaan uskonut, että mitään muutosta näin nopeasti tapahtuisi, mutta kyllä ne lihakset pikkuriikkisen alkavat jo erottua. Ei sitä varmaan kukaan muu huomaa, mutta itse ainakin peilikuvasta eron huomaan, ja se antaa aivan valtavasti lisää motivaatiota.

Jännitin todella paljon sitä, että millaista porukkaa siellä salilla oikein treenaa ja että nauretaanko minut sieltä tulos. Noh, nyt näin kuuden viikon jälkeen voi sanoa, että yksikään ei ole minulle nauranut (ainakaan niin että olisin huomannut :D) ja ihan normaaleja ihmisiä ne siellä ovat. Ja vieläpä pääasissa oikein mukavia sellaisia.

Painoa on tullut salitreenin aloittamisen jälkeen pari kiloa lisää, mutta enpä ole koko asiaan juurikaan huomiota kiinnittänyt. Tiedän, että syön aika pitkälti oikein, joten ei ole mitään pelkoa siitä, että pudotetut kilot alkaisivat tulemaan takaisin. Ennen kesää olisi kuitenkin tarkoitus jonkin verran tuosta vyötäröltä saada vielä pois.

Tänään olisi tarkoitus aloittaa uusi ohjelma. En kyllä vieläkään tiedä, että mikä se uusi ohjelmani on, kun vaihtoehtoja on sen verran paljon. 1-jakoisesta kuitenkin olisi tarkoitus siirtyä pois.

Niin, ja suuret kiitokset kaikille, jotka ovat jaksaneet tänne kirjoitella. :)

Paljon onnee muutokselle! Tosiaan sitten, kun niitä tuloksia alkaa sieltä peilistä vähän näkymään niin tulee harrastuksesta aina vaan rakkaampi.
Ja tosiaan siellä salilla normaalisti on täysin normaaleja ihmisiä ja mukaviakin, kun yhdistäähän siellä yhteinen harrastuskin ;)

Ja tosiaan vaikka paino olis vähän noussu niin todennäkösestihän siitä on iso osa lihasta, alussa sitä tulee kumminki suhteellisen helposti :)

Ei ole järkeä vaihtaa ohjelmaa yhden kuukauden välein. Lehmä kannattaa lypsää loppuun, ennen kuin siirtyy seuraavaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom