Yötyön vaikutus palautumiseen ja kehittymiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saliurpo
  • Aloitettu Aloitettu
En ole halunnut itselleni yötöitä, mutta tilanteeseen on nyt kuitenkin ajauduttu, että joudun rykäsemään muutamia yötyö pätkiä silloin tällöin. :zzzz:
Mietinkin miten se vaikuttaa kehitykseen pitemmän päälle ja suurempina määrinä? On selvää, että yöunta ei voi korvata edes yhtä pitkällä "päiväunella". Koko kroppa tuntuu olevan kohmeessa ja pää on ihan jumissa. Silmätkin punottaa aina aamusta. Ruokahalukin voi olla kadoksissa välillä jne.

Kannattaako yötyöpätkällä edes treenata? Kuormittuuko keho liikaa?

Varmaan moni pokehommia tekevä myös ymmärtää mistä puhun (teen itsekkin). Aiheessani tarkoitan kuitenkin täyspitkiä öitä.

Jos yötyötä ei ole paljoa, niin melkein kannattaa niitä ennen olla treenaamatta, jos kroppa potkii pahasti vastaan. Siirtää treenit suosiolla muille päiville, kun virtaa riittää.

Jos taas yötyötä tulee pitkinä pätkinä, niin sitten kannatta (IMO) treeni ottaa siihen alkuiltaan ennen töiden alkamista. Treeni--->töihin--->nukkumaan.

Itse tulee tehtyä yötöitä myös, mutta tosin ei täyspitkiä. Yötyöni alkaa 3:45 ja loppuu siinä 07.00 sitten iltapäivätyöni alkaa 13.00 ja kestää 17.00 asti.

Eli unet menee 2:n eri ajanjaksoon, molemmilla kerroilla tulee nukuttua noin 4 tuntia, et se 8 tunnin päiväannos kyllä tulee saavutettua.

Treenattua tulee aina heti töiden jälkee 17.00 ja kyllä sitä energiaa löytyy kyllä aina, jos ei niin kaivetaan sit hieman syvemmältä :). Oikeanlainen syöminen vaikuttaa tähänkin.

Ota ravitsevia eväitä yötöihin mukaan et energiatasot pysyy korkealla jatkuvasti, totutteluahan toikin vaatii mut en kyllä treeniä pistäisi tauolle ton vuoksi.

En tiedä kuinka terveellistä on, mutta mun yövuorot on 12 tuntisia ja yleensä tulee käytyä siinä puolen yön paikkeilla reenaamassa. Katkasee mukavasti mun mielestä sen vuoron ja piristyy mukavasti kun vähän jumppaa ja käy kylmässä suihkussa. Mitään maksimi reenejä ei kyllä tule vedettyä, mut jotain kuintenkin. Yleensä jonkinlainen kävely noin 30min, siihen sit pieni kuntopiiri ja venyttely.

hmmm..

Yövuoron jälkeen pystyy treenaamaan, jos nukkuu päivällä hyvin ja vetää vähän kaffetta ja treeniboosteria. Toinen juttu sitten on kannattaako ennen yövuoroa treenata. Palautumisen isoin kulmakivi jää kokonaan pois, eli uni. tulos on jotakuinkin :0:
Veikkaisin tämän johtavan pitemmän päälle ylikuntoon.
En ole treenaillutkaan ennen yövuoroja ollenkaan. Joskus ennen poke duuneja jos pääsen aikasin, esim jo 02:00. Sillon on vielä mahis nukkuu makosat unet. On sitten jo toinen keskustelu, onko aikaisin nukkumaan meneminen (ennen klo 00:00) terveellisempää kuin myöhemmin (jälkeen klo 00:00) ja miten se vaikuttaa palautumiseen. Sinänsä mielenkiintoinen aihe, koska minulla tuppaa nukahtaminen siirtyä lähes poikkeuksetta sinne 01:00 tuntumaan, päivästä riippumatta. Pitäisi vissiin mennä aikaisemmin koisimaan.

kiitoksia vastanneille!:worship:

Teen myös yötyötä, joka päivä klo 22-06. Ei ole haitannut treenejä ja kehitystä on tullut reippaasti. Treenaan yleensä heti herättyäni klo 14-16, jotta on vielä hyvin aikaa palautua ennen duunia(raskas fyysinen työ).

Yövuoron jälkeen pystyy treenaamaan, jos nukkuu päivällä hyvin ja vetää vähän kaffetta ja treeniboosteria. Toinen juttu sitten on kannattaako ennen yövuoroa treenata. Palautumisen isoin kulmakivi jää kokonaan pois, eli uni. tulos on jotakuinkin :0:
:

Niin, oon ajatellu tuota samaa, että lepo jää täysin pois, mutta mites seuraavanlainen tilanne: Olet toissä (esim vaikkpa kaupan kassana) klo 13-21. Käyt varmaankin salilla ennen töitä vaikkapa klo 11.00. Nukkumaan menet esim klo 24.00. Treenin ja unen väli on 13h. Vaihtoehtoisesti yö/vuorotyöläinen, jonka yövuoro on 20-08 (kuten minulla) menee salille vaikka klo 18.00 ja pääsee nukkumaan aamulla klo 9.30, niin tällöin väli olisi 14,5h. ONko tällä sitten väliä, kuka tietää? Mielestäni ei ole...

Tilannetta tietenkin muuttaa todellisuudessa se, että nukun yövuoron jälkeen vain puoleenpäivään asti, joten unet jää lyhyemmäksi, mutta teoriassa treenin ajankohdalla ei mielestäni ole väliä, jos nukuttu aika pysyy vakiona.

Mikä pakko se nyt olis suoraan treenin jälkeen päästä nukkumaan? Treenaahan jotkut ihmiset salillakin heti herättyään, eikä se kehitystä ole estäny.

25 vuotta vuorotyötä takana (3 ja 5 vuoroo) yövuoron jälkeen käyn salilla yleensä iltapäivällä tuossa 14-17 välillä,unet yön jälkeen max 4 tuntii,ja ehkä tunnin unet ennen töihin menoo,sitä se vuorotyö teettää,muistan kun aloitin 18v,niin yön jälkeen nukuttiin ilta 18 asti :-)

8 vuotta pelkkää yövuoroa tehneenä voin sanoa että ei haittaa kehitystä ollenkaan. Päinvastoin saan nukkua niin pitkään kun nukuttaa.

"Toinen juttu sitten on kannattaako ennen yövuoroa treenata. Palautumisen isoin kulmakivi jää kokonaan pois, eli uni. tulos on jotakuinkin "

Heh heh ja joopa joo...

Hyvin sitä jaksaa treenata, tulosta tulee ja palautuukin vaikka vetäis ne treenit ennen vuoroa. 12h yövuoroja säännöllisen epäsäännöllisesti vääntävänä ei oo ainakaan itellä mitään ongelmia ollu. Isoimmat ongelmat liittyy enemmänkin rytminvaihtoihin ja nukkumiseen itseensä.

Itse teen jatkuvaa 5-vuoroa ja täytyy sanoa että omalla kohalla ei treenit oikeen kulje yövuorojen aikana. Nyttekkin paraikaa töissä ja tähän kiertoon ei tuu yhtään treeniä yövuoroissa. Tänään vois tietty voimailla, kun viimenen yö menossa ja on saanu nukuttuu hyvin päivät. Pääsis normirytmiin paremmin kii ku illalla treenais ja siittä saunan ja iltapalan kautta maate.

Olen tehnyt yötyötä kohta 7 kk ja työvuorot on 11 tuntisia (20-07). Yleensä mulla on 5-7 yötä putkeen ja vapaita vastaavasti 5-6 päivää. Treeni tunteja tulee viikkoon keksimäärin 12-15, oli sitten vapaita tai työviikkoja. Yövuorojen aikana treenit ei oikein suju, yleensä treenaan iltaisin klo 16-19 ennen kun menen töihin. Vapailla treenaan aamuisin ja sitten on iltatreenit erikseen. Nukkuminen on aika vähäistä yövuoroviikkojen aikaan, ja se näkyy tottakai treeneissä. Syke on korkea, hikoiluttaa enemmän kuin muuten ja väsy painaa. Olen kuitenkin tähän tottunut, tuloksia syntyy, kehitystä tapahtuu ja homma on suurin piirtein hanskassa. Ongelma mulla on toi syöminen yövuoroissa kun en millään saa syötyä riittävän järkevästi/kunnolla että se tukisi treenejäni. Tuntuu että yövuorojen aikaan on jatkuva "krapula" olo päällä, ruoka ei maistu ja se mitä alas menee on sorttia kebabia, karkkia ja muuta paskaa :(

Olen ajatellut että tämä yötyö on mun arki, joten en anna sen häiritä elämääni sen enempää kun se jo tekee. Joten yritän hoitaa treenit ym ihan samalla tavalla kun olisin päivätöissä. Ja kyllähän palautuminen tapahtuu silloin aamulla kun menee nukkumaan, vaikka se uni ei ehkä ole kaikista paras. Mutta tottakai, kaikista paras treenitulos syntyy vapaapäivinä, onhan se selvä että yötyö häiritsee vähän palautumista ja treenejä.

jooo

Musta kanssa tuntuu että juuri nuo rytmin vaihdokset on keholle niitä raskaimpia. Yörytmiin pääseminen ja siitä "vierottuminen" usemman kerran kuukauden aikana, tekee pahaa keholle. :zzzz: yritän pitää yöputken jälkeen vähintään päivän lepoa, jotta keho olisi sitten virkeänä vastaanottavaisempi.

3-vuorotyö ja kun yövuoroviikkoina menee suoraan aamu 6 nukkuun ja heräilee siinä 15 paikkeilla ni kyllä sitä jaksaa treenata, itsellä menee aina ilta ja yövuorotreenit tyyliin aamupalan voimalla :)

Back
Ylös Bottom