Yötyöläiset ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.5.2003
Viestejä
1 113
Ikä
50
Jottei totuus unohtuis, Galluppia...

Mites toi yötyönteko, onko teitä paljon täällä. Itse teen kolmen viikon listoista yli puolet aikavälillä 19 - 07. Ei varsinaisesti taida ainakaan auttaa näissä punttihommissa. Itellä sekottaa ainakin aika paljon noita salikuvioita, kun on sitten vielä kaksi pientä punttimiestä kotonakin aikaa vaatimassa. Toki on selvää, että nukkuminen, syöminen ja punttikierto kusasee ton yötyön takia, ei kannata edes yrittää esittää, että ei vaikuttais.

Millaisissa hommissa ootte, jos teette yötöitä. Itse valtion palveluksessa, turvallisuusala (jos oot kerran kuussa portsarina 5 tuntia ovella, ei tartte vastata).

Kertokaahan kokemuksia.

P.S. päivätöihin en kuitenkaan vaihtais!!!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
parin vkon välein oikestaan toimistolla istun muutaman yön 20-08 putkeen

vaikuttaa tuo aika paljonkin treeneihin, univaje ja jatkuva rytmin vaihto ei tee hyvää kun tilinauhalle

ja niin, olen it-alalla, näppäimistöä hakkaan usein öiseen kun maailmalla ei nukuta vaikka täällä yö olisikin.
 
Joo ovihommia 4-5 iltaa viikossa, tuntuu sopivan minulle 10 aikoihin ylös 12-13 jumpalle.Yritän pelata painojen kanssa 4 krt ja muuta 2-3 krt viikkoon.Palautumisessa olen huomannut vaikeuksia, pidän lepopäivän aina kun kroppa siitä huomauttaa.Tällä menty nyt 3v. ei syytä toistaiseksi vaihtaa päiväkulkijaksi.
 
39 tuntia viime kolmiviikkoisjaksossa yötöitä (20-08). Enemmänkin taitaa tulla toisinaan. Olen aika hyvin onnistunut sovittaan treenin työvuoroihin. Yleensä treenaan ennen yövuoroa, sitten töissä sapuskaa naamariin runsaasti. Yövuoron jälkeisenä päivänä en yleensä treenaa, mutta tarvittaessa sekin käy. Nukun töitten jälkeen jotain 5-7 tuntia ja sitten illasta salille. Myös 12:sta tunnin työpäivän jälkeen treenaamista tullut kokeiltua ja hyvin menee.

Eli tällä hetkellä ei vuorotyö paljon treeniä häiritse. Tähän kyllä auttaa tämän hetkinen treeniohjelma (Sheikon) jossa ei tarvitse käydä kuin 3*viikkoon salilla. En oikein osaa sanoa kuinka tuo vuorotyö vaikuttaa, kun en ole oikein mitään muuta kuin vuorotyötä tehnyt n. 8:aan vuoteen.

Yöunet on nykyään järjestään 10-11 tuntia joten se kai hiukka auttaa palautumiseen yms.

Ai niin, valtiolla töissä.
 
Tällä hetkellä teen kuukauden yönakin (22-06). Ja aika hyvin on pystynyt treenaamaan kun nukkuu aamukuudesta jonnekkin puolillepäiville ja sit ennen kolmea salille. vähän aikaa toki kestää totuttelu siihen rytmiin, mutta ei oo mulla kauheesti häirinny kun tuun suht vähällä unella toimeen muutenkin, eli kuusi tuntia riittää mainiosti (toki nukun enemmän aina kun mahd.)
 
5-vuorosysteemissä kaks yövuoroa (22-06) per kymmenen päivää. Ei onneksi oo enempää niin pysyy unirytmit ym edes jotenki hanskassa. Treenit kyllä siirtyy aina seuraavan päivän illalle kun nukkuu aina jonnein 13-14 asti :).

h.
 
meitsin työaika 03-08:evil:
 
Pari yötä tulee tehtyä viikossa,kun vuorot pitkiä (12-13h).
Yötyöt (21-8 ) ei mun rytmiä niinkään sotke,vaan vuorojen vaihtuvuus ,eli esim. yö,yö,vp,päivävuoro(8-21.30) ,siinä ei enää meinaa vapaapäivänä jaksaa salille vääntäytyä :(
Muutoin yövuorojen jälkeen tulee mentyä illansuussa jumpalle :)
Jotain positiivistakin yövuoroissa ;tulee imeksittyä tasaiseen tahtiin 3tunnin välein rahkaa..
Niin ja ihmisten unia vahdin eli hoitsu.
 
Olen kesäduunikseni töissä klo 16.00-08.00 välisenä aikana. Mulla on asiat siinä mielessä hyvin, että päivävuoroja tulee harvoin. Olenkin siirtänyt unirytmini niin, että menen noin 03.00-09.00 välisenä aikana nukkumaan ja heräilen siinä 14.30-18.00 aikoihin. Tosin huomenna pitäisi vääntäytyä sängystä ylös jo klo 12.00, että pääsisin käymään liikkeissä, jotka ovat auki päivisin...

Huonoin asia tässä hommassa on se, ettei auringonotosta tule oikein mitään.

Mulla vuorojen pituudet vaihtelevat välillä 12-16 tuntia. Varsinkaan 16-tuntisina työpäivinä ei tule raahauduttua salille. Viime viikolla mulla oli duunia 72 tuntia, mutta onnistuin silti treenaamaan jotenkuten...
 
yötyö

Toimin pankkiturvallisuudessa ja teen 120H/3vk.
Pääasiallisesti 16h yövuoroa+satunnaisisti joitain normaaleja päivävuoroja.
Viikonloppuisin 12h vuoroja yö/päivä

Saan kyllä aika hyvin sovitettua reenit ja työajat yhteen.
Pitkät työvuorot niin vastaavasti pitkät vapaat.

Esim: 16h töitä 1vp, 16h töitä 3vp jne..
Sopii mulle kun nyrkki hanukkaan.
ja kerran kuuteen viikkoon on yleensä yks pidempi vapaa 5-7pv.

Tosin joskus sitten aikamoisia työrysiä esim 4-5pv 12h hukeja.
mutta vapaa-aikaa jää kyllä reilummin kuin normaalissa työssä käyvälle.
 
Moi,olen töissä järkkärinä laivoilla ja teemme 12 tuntia per vrk jaettuna siten että yöllä olet 6-9tuntia töissä yhtä soittoa ja päivälläkin olet vielä töissä jokusen tunnin siten et 12h tulee täyteen joten reenit jää väkisinkin sinne kun tulee maihin tai kyl tääl voi jotai lirputella mut kyl kehitys jää terminaaliin ,mut onneks on tosi hyvät ruuat ja sitä piisaa mutta aika paksussa kunnossa täältä aina lähdetään n.3-4 painavampana kotia kohti
 
Originally posted by parab
Moi,olen töissä järkkärinä laivoilla ja teemme 12 tuntia per vrk jaettuna siten että yöllä olet 6-9tuntia töissä yhtä soittoa ja päivälläkin olet vielä töissä jokusen tunnin siten et 12h tulee täyteen joten reenit jää väkisinkin sinne kun tulee maihin tai kyl tääl voi jotai lirputella mut kyl kehitys jää terminaaliin ,mut onneks on tosi hyvät ruuat ja sitä piisaa mutta aika paksussa kunnossa täältä aina lähdetään n.3-4 painavampana kotia kohti


Millä laivalla hommailet?
Totakin vaihtoehtoa on joskus tullut mietittyä,kannattaisko ryhtyä?.Olen itsekin eräänlainen järjestyksestä vastaava ja työt on pelkästään illalla ja yöllä,viihdyn hyvin.
 
Joka viikonloppu aina ovella 21-04 ja välillä myös viikolla yks ilta sit normaalia päiväduunia 4-5pvä viikossa.Käyn aina päivädunin jälkeen treenaa ja sit jos samana päivänä molempia duuneja pidän välipäivän.
 
Itse vartijana.vuorot arkisin 16-07. Viikonloppuisin nyt vähän lyhyemmät mutta ruokailut tuppaa sekottamaan. Toki öisin on protskudrinkki mukana mutta mitään oikeaa ruokaa ei taho saada huoltoasemilta. ikävää on myös ottaa eväitä hautumaan kuumaan autoon kesäksi.
 
Aamuvuoro 0500-1400 ja ilta 1400-24~02. Muuten ei haittaa, mutta vituttaa herätä aamuvuoroon 0400 kesken syvänunen.
 
Tein joku aika takaperin kuorma-auto hommia 19.00-06.00, joskus pidempäänkin. Rytminä se on paska, mutta en usko että se nyt mitenkään erityisemmin mihinkään vaikuttaa. Rytmin vaihdokset ja kokoajan uuteen oppiminen vaikuttaa sitten siitäkin edestä.
 
22-06. Sopii mulle ku nyrkki silmään. Meen puol seiska nukkuu ja herään 15-16. Päivän vapaa-aika jää just parhaaseen väliin. Ja kaikista parasta on se, ettei duunin takia tartte herätä, eli jos väsyttää niin voin nukkua vaikka 18 asti. Yölisä on kanssa hyvä puoli, noin 500e/kk. Sopii mulle ku nyrkki silmään.
 
Jarek sanoi:
Millä laivalla hommailet?
Totakin vaihtoehtoa on joskus tullut mietittyä,kannattaisko ryhtyä?.Olen itsekin eräänlainen järjestyksestä vastaava ja työt on pelkästään illalla ja yöllä,viihdyn hyvin.

Mä olen ollut laivalla töissä, ja ihan mukavaa duunia. Tosin ennen kuin alkaa haaveilemaan, kannattaa muistaa että vaatimuksena on usein suomi+ruotsi kiitettävä, englanti hyvä ja 4. kieli plussaa. Lisäksi pelastusvenekurssi pitäisi ainakin Siljalla olla käytynä.

Unioni on melko vahva, joten liksa on kohdallaan. Tosin työkin on rankkaa. Jos olet päivävuorossa, ei ongelmia, jos olet yövuorossa, niin olet sitten 6-8 yötä peräkkäin. Aamulla kun menet nukkumaan, niin muutaman tunnin kuluttua pitääkin herätä parin tunnin nakkivuoroon, jonka jälkeen pitäisi taas nukkua että jaksaa yön. Lisäksi yövahteja rassaa palovartioinnit, eli parinkymmenen minuutin lenkki käveltiin kerran tuntiin. Työvuoron pituus oli keskimäärin 10,5h/laivassaolopäivä, paitsi tulo- ja lähtöpäivänä.

Laivatyöntekijät on 90%:sti juoppoja, mutta muuten mukavia. Treenata ei jaksa, mutta syödä kylläkin, ja messi tarjoaa hyvät pöperöt. Vahteja on vähän, joten supliikkitaitoja kannattaa olla, voimankäyttövälineitä ei juuri rautojen lisäksi käytetä. Tappeluita ei siis paljon kannata itselleen järjestää, koska apu ei ole lähellä, sitä ei käytännössä ole vahtikaverin lisäksi.

Yllättävää kyllä, niin "laivapoliisilla" on auktoriteettia ihan mukavasti, enemmän kuin normiportsarilla. Välillä asiakkaat jopa uskoivat vittuilematta mitä sanottiin ;)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom