Yöpalaa massakaudella?

Tuli tuossa mieleen, että kuinka moni on laittanut kellon soimaan tai muuten herännyt naukkaamaan yöpalaa / protskua massakaudella? Voisiko unen laadussa menettää kokonaan yöpalan avulla saadun hyödyn?

Heikki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole tullut kelloa viritettyä mutta aikoinaan oli kyllä protskudrinkki jääkaapissa aina odottamassa, joka yö kun kuitenkin kupla otsassa herään.
Vaikea sitten sanoa kasvoinko enemmän tahi vähemmän sen ansiosta.

Jos muuten nukkuu yön läpeensä, laittaisin kyllä unen ehdottomasti edelle, olettaen että ne iltaruokailut on hoidettu kunnialla esim kaseiinin/hera-kaseiinin +öljylusikallisen muodossa.

edit: toisaalta jos nukahtaa poikkeuksetta hyvin väliherätyksen jälkeenkin ja tämä herätys on riittävän kaukana varsinaisesta heräämisestä aamulla - voi KENTIES ajatella pystyvänsä hyödyntämään rem-univaiheen kasvuhormonipiikin. Hifi-ajatteluksi menee mutta sen kauttahan tällaista asiaa puidaankin.

Heikki722 sanoi:
Tuli tuossa mieleen, että kuinka moni on laittanut kellon soimaan tai muuten herännyt naukkaamaan yöpalaa / protskua massakaudella? Voisiko unen laadussa menettää kokonaan yöpalan avulla saadun hyödyn?

Heikki

Ainakin ennen ammattilaiset ja miksei amatööritkin heräsivät yöllä syömään. Eikös se ole jopa niin että tällaiset väliherätykset nostavat aina hetkellisesti kasvuhormoni tasoja ylös jolloin ei unen laadulla ole mitään väliä, kunhan muistaa nukkua riittävästi, eli vähintään 7 tuntia.

Eikös ne pro:t tee tuota että yölläkin heräävät syömään. Ainakin Kovacs joskus kertoili tuollaista. Eikö myös ollut juttua että siinä nukahtamisen voimakkaimassa vaiheessa ne elimistön hormooni eritykset ovat voimakkaimmat, eli siinä yöllä heräämisellä saisi kaksi eritystä yhden sijaan?
Itse en kyllä varta vasten heräile syömään. Mutta olen tässä suunnitellut sitä että jos jos herään yöllä kuselle niin olisi hera/kaseiini kombo jonka aina ottaisin. Tuleekohon tuossa sitten "riippuvaises" jossakin vaiheessa että herää yöllä nälkään.
Ja mikä merkitys on sitten yöllä otetulla välipalalla jos sitten aamulla herättyä olisi aikomus suorittaa aerobista?

japa sanoi:
Eikös ne pro:t tee tuota että yölläkin heräävät syömään. Ainakin Kovacs joskus kertoili tuollaista. Eikö myös ollut juttua että siinä nukahtamisen voimakkaimassa vaiheessa ne elimistön hormooni eritykset ovat voimakkaimmat, eli siinä yöllä heräämisellä saisi kaksi eritystä yhden sijaan?
Itse en kyllä varta vasten heräile syömään. Mutta olen tässä suunnitellut sitä että jos jos herään yöllä kuselle niin olisi hera/kaseiini kombo jonka aina ottaisin. Tuleekohon tuossa sitten "riippuvaises" jossakin vaiheessa että herää yöllä nälkään.
Ja mikä merkitys on sitten yöllä otetulla välipalalla jos sitten aamulla herättyä olisi aikomus suorittaa aerobista?

Japa, muistelen kuulleeni / lukeneeni ihan samaa ammattilaisten touhuista. Itse alan kohta bulkkaamaan ja suunnitelmana on tehdä yötä varten latinki jääkaappiin ja vetästä se jos sattuu kuselle heräämään (yleensä bulkilla heräilen klo 3 aikoihin kuselle). Tavoitteena olisi saada härnättyä paino 105 kg tuntumaan kuitenkin niin että vatsapalat edes häämöttävät näkyvissä. Viime bulkilla paino pyöri satasessa. (Pituutta oli se ruhtinaalliset 169)

Nyt kysymys kuuluukin, (Hulkki tai joku muu ravintoguru) Mitä tuohon yölatinkiin olisi hyvä sisällyttää? Hiilaria ei kait paljoa tarvi?

Heikki

En ole guru, mutta itse arvelin että vaikka ProSlow:ta joku 20-30g olisi sopiva annos. Hiilareita en itse laittaisi muuta kuin sen mikä pakosta tulee satsin proden mukana.

Edelleen olettaen että illan viimeisen aterian sisältö on kuten edellä kuvattu, niin vaikkapa kohtuukokoinen (tarpeiden ja ajankohdan mukaan 30-60g) kaseiini tai hera/kaseiinisekoitus lienee melko sopiva tarkoitukseen.

Joo kyllähän miekin olen sillä kannalla, ettei yöllä tarvitse syömään mennä, illalla vaan huitasee protudrinkin 70%kaseiinia 30%heraa ja pari kalaöljy tablettia...imeytyimnen jatkuu koko sen ajan kun nukkuu.. :rolleyes:

Normaalin iltaprotskun lisäksi sekoitan aina jääkaappiin valmiiksi kaksi drinkkiä(maustamatonta maitoproteiinia maustettuna maustetulla heralla. Suhde noin 70-30). Vekkaria ei tulisi mieleenkään panna soimaan, mutta kun herään käytännössä joka yö pari kertaa kuselle niin menen sitten keittiön kautta.

Muistaakseni olen jostain lukenut, että ihmisen pitää herätä aivan oikeasti (siis ei unista häröilyä vessaan, jääkaapille ja takas), että tuollainen systeemi toimisi?

Mutua vaan..

:offtopic:
Miten sie pystyt heräämään yöllä kolmen aikaan? Vaikka kuinka yritän juoda sievästi illalla, on pakko käydä tyhjennyksellä viimeistään tunnin päästä. Vai onko se vanhuus sitten? :rolleyes:

Edgar sanoi:
maustamatonta maitoproteiinia maustettuna maustetulla
:jahas:

No ei... Jos minä alkaisin öisin heräileen sheikkeriä vatkaamaan, niin siinä olis keittiö paskassa ja mies vihanen alta aikayksikön. Siispä syön sinä aikana kun oon hereillä, sillä multa heräämisen menee lähes puolet päivästä ja sillon ei mikään toimi.

Heikki722 sanoi:

Heikki
Ainainen off season, tuttua on yösyönti :) (huono tapa,onneksi en oo enään vähään aikaan herännyt ). En kyllä ikinä tarkoituksella oo herännyt syömään. Unet kärsii todella paljon kun käy yöllä syömässä nimenomaan unen laatu, en suosittele.

Pro ukot "heräilee" yöllä varmaan sen takia syömään kun niillä on niin huonot unen lahjat ku on niin hirveet kaasut päällä kokoajan.

pollo sanoi:
Miten sie pystyt heräämään yöllä kolmen aikaan? Vaikka kuinka yritän juoda sievästi illalla, on pakko käydä tyhjennyksellä viimeistään tunnin päästä. Vai onko se vanhuus sitten? :rolleyes:

Jos minulta kysyit, niin kyllä minä heräilen ne pari kertaa vähän milloin mihinkin aikaan. Sitten vaan jääkaapin kautta lorottelemaan, ja ei muuta ku takasin vällyjen väliin.

moppe sanoi:
:jahas:

No ei... Jos minä alkaisin öisin heräileen sheikkeriä vatkaamaan, niin siinä olis keittiö paskassa ja mies vihanen alta aikayksikön. Siispä syön sinä aikana kun oon hereillä, sillä multa heräämisen menee lähes puolet päivästä ja sillon ei mikään toimi.

Joo eihän sitä unenpöppörössä kannata alkaa säätämään, valmiiksi ne vatkaukset illalla ja sitten sheikkeri (2 sheikkeriä minun tapauksessa) jääkaappiin odottamaan.

Heikki722 sanoi:
Nyt kysymys kuuluukin, (Hulkki tai joku muu ravintoguru) Mitä tuohon yölatinkiin olisi hyvä sisällyttää? Hiilaria ei kait paljoa tarvi?
Vai että oikein ravintoguru... :D

Ensinnäkin, unet täytyy keskeyttää kunnolla (30-60 minuutiksi) jotta voitaisiin uudestaan nukahtaessa saada toinen kasvuhormonisysäys aikaan.

Mitä kannattaisi vetää? Ainakin l-glutamiinia, sillä American Journal of Clinical Nutritionin tutkimuksessa 2 gramman annos suun kautta nautittua l-glutamiinia aiheutti veren kasvuhormonitasoissa keskimäärin 430 prosentin nousun. On tosin huomattava, että kyseessä on vain yksi tutkimus (jota about kaikki glutamiinifirmat kuitenkin käyttävät tuotteidensa markkinoinnissa).

Lisäksihän monen muunkin aminohapon on todettu nostavan kasvuhormonitasoja huomattavasti, mutta ongelmana on se, että tilastollisesti merkittävän nousun aikaansaamiseksi kyseiset aminohapot on injektoitava suoraan verenkiertoon ja niitä on otettava kymmeniä grammoja. Kallista ja epäkäytännöllistä kuin perkele.

Itse ottaisin 5-10 g glutamiinia, ja 20-40 g jotakin proteiinia (esimerkiksi hera tai kaseiini).

Hulkki sanoi:
Vai että oikein ravintoguru... :D

Ensinnäkin, unet täytyy keskeyttää kunnolla (30-60 minuutiksi) jotta voitaisiin uudestaan nukahtaessa saada toinen kasvuhormonisysäys aikaan.

Mitä kannattaisi vetää? Ainakin l-glutamiinia, sillä American Journal of Clinical Nutritionin tutkimuksessa 2 gramman annos suun kautta nautittua l-glutamiinia aiheutti veren kasvuhormonitasoissa keskimäärin 430 prosentin nousun. On tosin huomattava, että kyseessä on vain yksi tutkimus (jota about kaikki glutamiinifirmat kuitenkin käyttävät tuotteidensa markkinoinnissa).

Lisäksihän monen muunkin aminohapon on todettu nostavan kasvuhormonitasoja huomattavasti, mutta ongelmana on se, että tilastollisesti merkittävän nousun aikaansaamiseksi kyseiset aminohapot on injektoitava suoraan verenkiertoon ja niitä on otettava kymmeniä grammoja. Kallista ja epäkäytännöllistä kuin perkele.

Itse ottaisin 5-10 g glutamiinia, ja 20-40 g jotakin proteiinia (esimerkiksi hera tai kaseiini).

No niin, Heikin syyskauden yökkojuoma on siis:

Fast Hera 60 g (löytyy kaapista) + maito
10 g glutamiini

Ravistetaan sheikkeriin valmiiksi odottamaan kusihätää, jos herää vasta aamulla, niin sitten on valmis aamuprotsku odottamassa :)

Heikki722 sanoi:
Ravistetaan sheikkeriin valmiiksi odottamaan kusihätää, jos herää vasta aamulla, niin sitten on valmis aamuprotsku odottamassa :)
Noin toi mullakin olis tehtävä. Eli valmiiks odottamaan ja juodaan yöllä jos herätään, muuten aamuun... ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom