Yöllä syöminen

Kuinka moni herää yöllä syömään?

Mä luin joskus artikkelin jossa kerrottiin että joidenkin huippu-urheilijoiden ohjelmaan kuuluu myös yöateria.
Salilla kans kuulin yhen äijän sanovan että se vetää ennen nukkumaan menoa helvetisti vettä, jotta sitten yöllä herää kuselle ja samalla käy jääkaapin kautta haukkaamassa protskua.
Kun ajattelee tarkemmin niin kai siinä jotain järkeä on. Jos vaikka nukkuu 8 tunnin yöunet niin eikö siinä ajassa, ilman syömistä keho vaivu jo katabolian puolelle?

onhan siinä varmaan järkeäkin mutta mua ei ainakaan yöllä kiinnosta mikään muu kuin nukkuminen...
ps. ettekä viddu herätä mua kesken unien!
varsinkaan jos on juuri "tulossa" :D

En oo itte ainakaan vielä harrastanut tota yöllä syömistä. Kun ei meinaa aamullakaan saada itseään hereille niin mites sitten keskellä yötä kesken parhaan unen.
Mutta töissä on pari äijää jotka harrastaa voimannostoa, ne kertoi heräävänsä joskus kolmen aikaan yöllä keittämään perunoita.
Onhan toi 8 tuntia pitkä aika ilman ruokaa kun muuten päivällä syö 2-3 tunnin välein. Olis se kai aika helppoa kun tekis illalla protskut valmiix ja heräis yöllä juomaan sen, eihän siinä tarttis edes herätä kunnolla.

Mä oon tehnyt aina sillain että illalla ennen nukkumaan menoa teen protskudrinkin valmiiksi. Jos sitten yöllä sattuu heräämään kusihätään niin koukkaa samalla reissulla jääkaapin kautta ja vetää puoliunissaan sen naamariin.

Jos herää luonnollisesti, niin sitten vois vetäistä proteiinidrinkin mutta jos herää pelkästään syömistä varten voi unen laatu kärsiä joten tulos olisi lähelle plusmiinusnolla.

Pure power lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli jossa kritisoitiin tuota proteiinin syönti kolmen tunnin välein. Kyllähän keho varastoi jonkin aikaa aminohappoja.

Lisäksi liha pitää aminohappo arvot korkealla 4 tuntia. Kaseiini (maitoproteiini) jopa 8 tuntia. Hiilareita ei mitään järkeä syödä kun keho lepotilassa (jollei ole käynyt treenaamassa ennen nukkumaanmenoa). rasvahapot varastoituvat sen verran hyvin ettei niitäkään ole tarve syödä keskellä yötä.

Mun kommentti on, että kannattaa juoda kun on jano, syödä kun on nälkä ja nukkua kun nukuttaa. Banaani on mennyt muutaman kerran naamariin, jos on esim jalkatreenin jälkeisenä yönä herännyt kusihätään ja ollut aivan älytön nälkä. Harvemmin kuitenkin näin, koska treenin jälkeenhän syödään aina reilusti.

Ne ammattilaisten "älä syö hiilareita iltapalala" -vinkit kannattaa jättää omaan arvoonsa ainakin treenipäivinä. Kannattaa muistaa, että iso osa huippuammattilaisista treenaa keskellä päivää, mikä mahdolistaa 3-4 kunnon ateriaa ENNEN sitä päivän viimeistä, nollahiilari-iltapalaa. Ajatus siitä, että esim treenipäivänä olisi pelkän palautusjuoman jälkeen ainoa ateria nollahiilarijuoma, on vähintäänkin naurettava. Eri asia on tietenkin lepopäivät salilta, jolloin tuo nollahiilarijuoma on itseasiassa aika hyväkin idea iltapalaksi, varsinkin dieetillä.

Kuulostaa kyllä periaatteessa hyvältä ajatukselta syödä ympäri vuorokauden, jolloin proteiinisynteesiä varten olisi koko ajan aminohappoja käytettävissä, mutta käytönnössä asia ei toimi näin. Lueskelin tässä pari päivää sitten jostain jenkkikokeesta, jossa koehenkilöt olivat saaneet IV:nä jotain aminohappo/ravintoliuosta vuorokauden ajan. Proteiinisynteesi ei pysynyt tasaisesti korkealla, vaan parin tunnin päästä laski tuntuvasti, verrattuna "tavanomaiseen" 2-3h välein syömiseen. Tarkempia yksityiskohtia en tähän hätään muista, mutta ilmeisesti elimistön kyky hyödyntää proteiinia huononee jos sitä koko ajan mahaan tunkee.

Eli yhteenvetona: kannattaisi vaan nukkua yöt ja syödä sitten aamulla reippaasti.

Originally posted by Slowmo21
Tarkempia yksityiskohtia en tähän hätään muista, mutta ilmeisesti elimistön kyky hyödyntää proteiinia huononee jos sitä koko ajan mahaan tunkee.

Uskon asian olevan jotain tämänsuuntaista. Aivan samoinhan lihakset tottuvat, jos treeniohjelma on koko ajan samanlainen ja painot samat. Elimistöä täytyy välillä huiputtaa, manipuloida. Siihenhän lihaskasvu hyvin pitkälti perustuu. Esimerkkinä siitä toimivat esim. energiasyklit, hiilaritankkaus jne.

Jossain oli juttua, että jos sattuu heräämään niin ois hyvä kun vetäis ees lasinmaitoa, tai sitten protskudrinkin, senhän vois aina sekottaa valmiiks ja sit jos ei tuu herättyä niin sit vetää sen aamupalaks. Joskus mä safkasin kun heräsin keskellä yötä, vaikka nyt viime aikoina oon herännyt kerran tai kaks yöllä niin ei oo tullut mitään otettuu kun sitä on ollut niin uninen, että on vaan käynyt kusella ja mennyt takas nukkumaan mitään tajuamatta.

Originally posted by Slowmo21
mutta ilmeisesti elimistön kyky hyödyntää proteiinia huononee jos sitä koko ajan mahaan tunkee.

Näin on, ja taas päinvastoin proteiinin hyödyntäminen korostuu mikäli hetkellisesti saadaan esim. vain 1g proteiinia / pvä. Tämän takia ei ilmeisesti kannattaisi jatkuvasti syödä sitä 2-3g/pvä, vaan vaihdella määrää jopa yhdestä grammasta aina sinne kolmeen grammaan asti.

Ei, en minäkään kyllä syö yöllä..vaikka heräisinkin, niin korkeintaan juon vettä - ellei satu toinperään olemaan kova nälkä!

Originally posted by AutoScum

Näin on, ja taas päinvastoin proteiinin hyödyntäminen korostuu mikäli hetkellisesti saadaan esim. vain 1g proteiinia / pvä. Tämän takia ei ilmeisesti kannattaisi jatkuvasti syödä sitä 2-3g/pvä, vaan vaihdella määrää jopa yhdestä grammasta aina sinne kolmeen grammaan asti.

siitähän puhutaan myös että parin tunnin välein esim protskun syöminen ei ole järkevää. Että vetäis reilummat satsit heti treenin jälkeen ja aamulla.

Luulen että 1-3g proteiinia/pvä on kuitenkin liian vähän vaikka vaihtelisi kuinka.

Ps. ;)

Originally posted by meitsi

Luulen että 1-3g proteiinia/pvä on kuitenkin liian vähän vaikka vaihtelisi kuinka.

Ps. ;)

No saattaa pitää paikkansa esim. Creg Kovacsin kohdalla joka syö lähes kilon proteiinia päivittäin, mutta siis normaalin treenarin kohdalla.

OK, ehkä 1g on jo liian vähän, mutta jos määrää vaihtelee siinä 2-3g:n välillä ja sitten esim. kerran viikossa syö vain sen 1-1.5g niin luultavasti siitä on vain hyötyä.. En tarkoita että itse vaihtelisin määrää jatkuvasti, mutta tuo on vain teoria. Mä en kyllä jaksa/viitsi syödä millään yli 3g, useimmiten jää siihen reilu kahteen.

No saattaa pitää paikkansa esim. Creg Kovacsin kohdalla joka syö lähes kilon proteiinia päivittäin, mutta siis normaalin treenarin kohdalla.

OK, ehkä 1g on jo liian vähän, mutta jos määrää vaihtelee siinä 2-3g:n välillä ja sitten esim. kerran viikossa syö vain sen 1-1.5g niin luultavasti siitä on vain hyötyä.. En tarkoita että itse vaihtelisin määrää jatkuvasti, mutta tuo on vain teoria. Mä en kyllä jaksa/viitsi syödä millään yli 3g, useimmiten jää siihen reilu kahteen.

Se tässä taitaa naurattaa, että puheidesi mukaan Greg Kovacs syö lähes kilon proteiinia päivässä ja sinä alle 3 grammaa...

Kerran laitoin kellon soimaan yheltä kun se piti laittaa soimaan seitsemältä, ja heräsin yheltä ja söin kunnon ateriat ja mamma kysy että mitä vittua poika teet, ja kysyin että miten niin...-syön kunnon aamupalan niinkuin aina...mamma-kello on yksi nyt saatana takaisin nukkumaan...

Mulle tuli äsken puhelu jossa mut uhattiin tappaa.. .. ..älkää ihmetelkö jos ei huomen kuulu tai maanantaina salille.....

Originally posted by Kimi

...
Mulle tuli äsken puhelu jossa mut uhattiin tappaa.. .. ..älkää ihmetelkö jos ei huomen kuulu tai maanantaina salille.....

:eek:
Näin täysin ulkopuolisena voin sanoa, että ellet ole sotkenut itseäsi mafiaan tai muihin rikollisjärjestöihin mitä epäilen koska silloin ei soittoa olisi tullut, niin kannattaa suhtautua rauhallisesti näihin uhkaususoittoihin. Haukkuvan koiran kun ei pitäisi purra... Mutta varmaan viranomaisiin kannattaa ottaa yhteyttä jos tilanne sitä vaatii.

heh kyllähän yöllä tuntuu ihanalta tunkea suuhun mitä erilaisempia makkaroita ja tomaatteja.aah oraaliset nautinnot ;)

vinkki kimille: osta mutka

Originally posted by Hannibal

Se tässä taitaa naurattaa, että puheidesi mukaan Greg Kovacs syö lähes kilon proteiinia päivässä ja sinä alle 3 grammaa...

Oho :) Tosikolta kestää aina pari päivää huomata vitsit.

Back
Ylös Bottom