www.kiva.org - mikrolainoja maailmalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Törmäsin äsken tälläiseen kivaan sivustoon kun www.kiva.org.

Ideana on siis antaa omasta pussista joku pieni summa, esim. 20 dollaria jollekkin afrikkalaiselle joka on perustamassa omaa yritystä.

Muistan vuosia sitten lukeneeni näistä mikrolainoista, ja tarinan jostain naisesta joka osti lainalla jalkakäyttöisen ompelukoneen, ja nyt elättää sillä koko perheensä. Yrittäjänä toi jäi heti mieleen, ja että että olis kiva olla tolla tavalla konkreettisesti tukemassa siellä paikallisia.

Nyt sit löyty tää sivusto. :) Mä laitan tänään 20 euroa mun tililtä tonne, ja pitää katsoa miten homma lähtee etenemään.

Minusta tää on parasta mahdollista apua, mitä mä voin antaa.

Onko kukaan kokeillu tätä jo aiemmin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole itse lainannut, mutta ehkä pitäisi. Esim. Worldwatch instituutti on kovasti kehunut noita mikrolainoja siitä, että niissä menee oikeasti se apu perille, parantavat naisen asemaa paikallisissa yhteiskunnissa yms. Muistelen, että Kiva on aika tarkka siitä, ettei anna rahoja huijareille ja näin takaisinmaksuprosentti on erittäin korkea.

Käsittääkseni monet Persut yms. maahanmuuttovastaiset poliittiset aktiivit suosivat mikrolainoja. Parin kympin laina voi auttaa kehitysmaassa uran alkuun, eikä tarvitse lähteä mamuksi esim. Suomeen. Parempihan ihmisiä on auttaa omalla kotiseudullaan. Kaikille helpompaa ja halvempaa.

Mitenkäs tuottavaa tuo homma on? Vai onko siinä edes tarkoitus tehdä bisnestä? Eli onko pelkkää hyväntekeväisyyttä? Pikasesti vilkasemalla en nähny mainintaa tuotoista...

Tokihan tuo voi olla ihan hyvä tapa parantaa maailmaa omalta osaltaan.

Alkuperäinen uutinen Hesarin sivuilla

Köyhiltä rahat takaisin

2.10.2009 11:21

Juhani Mykkänen

Teekkari Mikko Porkola lainaa rahaa azerbaidžanilaiselle autonkorjaajalle.

Teekkari Mikko Porkola lainaa rahaa azerbaidžanilaiselle autonkorjaajalle.

Tekniikan ylioppilas Mikko Porkola selaili maaliskuussa internetin Reddit-sivustoa, joka kokoaa suosittuja linkkejä. Esillä oli jännittävä palvelu: Kiva.org – mikrolainoja ihmiseltä ihmiselle.

Mikrolainaaja auttaa köyhän ihmisen yrittäjäksi. Kun viisi länsimaalaista antavat ghanalaiselle naiselle kukin 20 dollaria, nainen voi ostaa 100 dollarin pesukoneen ja perustaa pesulan.

Pian nainen elättää koko perhettään. Tuloilla hän maksaa myös lainan takaisin.

Useimpien järjestöjen kautta mikrolainaaminen tuntuu kasvottomalta. Vaikka raha menisikin lopulta yksittäiselle ihmiselle, se annetaan järjestölle.

Kiva.org – nimestään huolimatta yhdysvaltalainen palvelu – tekee lainaamisen kouriintuntuvaksi.

Palvelun sivuilla näkee lainanhakijan naaman. Kuvan ohessa on ihmisen nimi, tarina ja syy rahantarpeelle. Viereisestä mittarista näkee lainasumman karttumisen.

Nyt etusivulla istuu filippiiniläinen Marina Oligan. Hän tarvitsisi 325 dollaria ompelimolleen. Kasassa on 200 dollaria. Summan alla on kuvat kuudesta tähänastisesta lahjoittajasta. Heitä ovat muun muassa ranskalainen Thomas ja kanadalainen Emilia.

Vain 15 minuuttia myöhemmin Oligan on saanut loput taalat kasaan.

Nettiä penkomalla selviää kiinnostavia asioita.

Suomessa Kivan kautta ovat lainanneet erityisesti maahanmuuttoa arvostelevan Homma-nettifoorumin jäsenet. Siis he, jotka muistetaan perussuomalaisen kaupunginvaltuutetun Jussi Halla-ahon kannattajina.

Hommalaiset, kuten Halla-ahokin, ovat usein todenneet, että maahanmuuttoa tulisi ehkäistä auttamalla hätää kärsiviä heidän kotimaissaan.

Ilahduttavaa kyllä ajatus ei ole jäänyt puheeksi. Kivan tilastojen mukaan 72 hommalaista ovat myöntäneet seitsemässä kuukaudessa yhteensä 184 mikrolainaa. Niiden summa on ollut 5 050 dollaria.

Hankkeen puuhamies, nimimerkki "Pate Ensimmäinen", perustelee foorumin avauspuheenvuorossaan Kiva-lainoja näin:

"Me hommalaiset kritisoimme maahanmuuttoa ja kehitysapua, eli siis räksytämme toisessa päässä kenttää vihervasemmistolle ja Rkp:lle. Sen lisäksi me voimme tarjota konkreettista parannuskeinoa kritisoimiimme asioihin."

Nykyään Homman etusivulla on näyttävä linkki Kiva.orgiin.

Espoolainen Porkola ei ole maahanmuuttokriitikko, mutta hänkin koetti Kivaa. Porkola sijoitti 25 dollaria azerbaidžanilaisen miehen autonkorjaamoon.

Puuhassa oli riski. Jos korjaamo ei olisi menestynyt, rahat olisivat jääneet Azerbaidžaniin.

Porkola ei pelännyt konkurssia.

"Ehdin maaliskuun jälkeen unohtaa koko jutun."

Syyskuun alussa tuli ensimmäinen takaisinmaksuerä. Nyt rahaa palaa tilille muutama dollari kuussa.

Porkola katselee jo seuraavaa lainan tarvitsijaa.

"Tämä on hyvä tapa säästää. Nollakorolla, jee!"

Tilastojensa mukaan Kiva kasvaa hurjaa vauhtia. Viime viikon aikana palveluun liittyi yli 3 000 uutta lainaajaa. Yli 4 000 yrittäjää sai lainan.

Vuonna 2005 perustetun palvelun kautta on lainattu yli 48 miljoonaa dollaria. Lainata voi esimerkiksi luottokorteilla tai yleisimmillä verkon maksupalveluilla.

Myös riski rahojen hukkumisesta jää pieneksi, sillä Kivan maakohtaiset yhteistyökumppanit karsivat huijarilainaajat etukäteen.

Järjestön mukaan lainatuista rahoista maksetaan takaisin peräti 98,46 prosenttia.

---

Ei kai tolla voittoo tehdä, en tiedä. Jos toi tulee takaisin, laitan sen kiertoon uudelleen. Mua ei kiinnostaa antaa rahaa millekkään järjestölle lippaaseen. Tää on mulle paljon mieluisampi tapa, tuntuu, että konkreettisesti auttas toista ihmistä.

Vaihteeksi sellaista toimintaa, joka minunkin korvaani kuulostaa uskottavalta ja saattaa pidemmälläkin aikavälillä saada myönteistä kehitystä aikaiseksi. Pistin 50$ eli ~35 euroa menemään togolaiselle maissikauppiaalle, ei kaada minun maailmaani vaikka tuo summa huonolla tuurilla sille tielleen jäisikin.

Näyttää aika jänskältä. Voisi melkein pistääkin. :thumbs:

Kivalta idealta tosiaan vaikuttaa, pitää varmaan itsekin parikymppiä tuonne tunkea.

Joo, salettiin alan jakaa rahojani.
get the facts

tais viimeisimmän maksun jälkeen olla yli 60% takaisinmaksettuna jollain utskepistanilaisella lehmäfarmarilla.

tällainen on imo miljardi kertaa parempaa parantaa kehitysmaiden elinoloja kuin kehitysapu...

Mie vaan oon niin ahne ja kapitalisti että haluaisin rahoilleni tuottoaki... :jahas: Onkohan minussa jotain vikaa?

Samaa mieltä olen kyllä siinä suhteessa että parempi tukea yritteliäitä ihmisiä heidän kotimaassaan, jolloin vaikutuskin on suurin.

Mie vaan oon niin ahne ja kapitalisti että haluaisin rahoilleni tuottoaki... :jahas: Onkohan minussa jotain vikaa?

Samaa mieltä olen kyllä siinä suhteessa että parempi tukea yritteliäitä ihmisiä heidän kotimaassaan, jolloin vaikutuskin on suurin.
Kuinkas monessa muussa hyväntekeväisyyskohteessa saat rahoillesi tuottoa?

Voisin itsekin muutaman kympin heittää.

Joku vetää ihan pomminvarmasti fyffeä välistä - miten voi olla varma että tämä ei ole mikään huijausjuttu? Rahanlainaajat keksittyjä? Ainakin websaitin ylläpitäjä vetelee rosentit tuosta omaan liiviin. Sanotaanko jossain mikä on todellinen perille menevä osuus vipatusta rahasta? Veikkaan että nolla.

Ainakin mulla ne pyys 15 % osuutta lainan päälle.

Eli kun lahjoitin, tuli yhdessä kohtaa sivu, missä kerrottiin ihan selkeesti sen 15 % menevän homman pyörittämiseen. Minusta ihan ok, ei tollanen ilmaista voi olla. En ainakaan itse yrittäjänä ja markkinoinnin ihmisenä keksi selkeämpää ja läpinäkyvämpää tapaa kertoa tota puolta.

get the facts

tais viimeisimmän maksun jälkeen olla yli 60% takaisinmaksettuna jollain utskepistanilaisella lehmäfarmarilla.

tällainen on imo miljardi kertaa parempaa parantaa kehitysmaiden elinoloja kuin kehitysapu...

Sitä kehitysapua joudutaan maksamaan ihan haluamattaan.

Sitä kehitysapua joudutaan maksamaan ihan haluamattaan.

Jos sä et halua osallistua tälläiseen, niin mitä vittua sä tässä ketjussa vingut? Täällä on reilut 76 000 eri ketjua missä voi vinkua kaikkia maailman vääryyksiä, tähän ei tarvitse osallistua. Kukaan ei pakota.

Jos MINÄ haluan antaa rahaa tollaseen tarkoitukseen, niin takaan ja alleviivaan, että se ei oo sun rahoista pois jenin jeniä. Eikä kenenkään muun rahoista.

Ärsyttää tollanen vitun vinkuminen asiasta, johon ei edes osallistu. Kunhan nyt pitää valittaa valittamisen vuoksi.

Alkuperäinen uutinen Hesarin sivuilla

Vuonna 2005 perustetun palvelun kautta on lainattu yli 48 miljoonaa dollaria.

Ainakin mulla ne pyys 15 % osuutta lainan päälle.

Eli kun lahjoitin, tuli yhdessä kohtaa sivu, missä kerrottiin ihan selkeesti sen 15 % menevän homman pyörittämiseen.

48 milj. usd x 15% = 7,2 milj usd
-> noin puolitoista miljoonaa(tarkkoja pvm ei ole annettu) usd/vuosi toiminnan pyörittämiseen.
Olisi mielenkiintoista tietää minkä kokoinen organisaatio tämän taustalla on ja paljonko heille jää puhdasta voittoa viivan alle toiminnasta.

edit.

Kiva.orgin sivuilla toisaalta todetaan: " Kiva is a U.S. 501(c)3 non-profit organization."
Eli homma pyörinee niin että jos voittoa näyttäisi jäävän se voidaan esimerkiksi maksaa työntekijöille bonuksena.

Joku vetää ihan pomminvarmasti fyffeä välistä - miten voi olla varma että tämä ei ole mikään huijausjuttu? Rahanlainaajat keksittyjä? Ainakin websaitin ylläpitäjä vetelee rosentit tuosta omaan liiviin. Sanotaanko jossain mikä on todellinen perille menevä osuus vipatusta rahasta? Veikkaan että nolla.
Muistelen näin, että rahan lainaaja saa 0% koron lainalleen. Ja tuo organisaatio saisi tuon koron (oliko luokkaa 15%?) homman pyöritykseen.

Kyllähän tuollaisen toiminnan ylläpitämiseen varmasti helposti menee se 15%. Asiasta mitään tietämättä olettaisin että nämä lainanottajat eivät käytä nettipankkia, eikä välttämättä ole sitä pankkitiliäkään, eli tarvitsevat varmaan käytännön apua siihen rahansiirtoonkin. Vai..? Voisin kyllä osallistua itsekin, jos olisi edes se pari kymppiä ylimääräistä. Jossain vaiheessa tulee olemaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom