www.kiva.org - mikrolainoja maailmalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä jos annetut lainat kirjattaisiin tähän threadiin ja
sitten jos joku sattuu lomailemaan siellä päin maailmaa,
voisi käydä moikkaamassa yrittäjää.

Pienet purot muodostaa isoja virtoja
ja iso raha vetää puoleensa kusettajia....

Hyväntekeväisyydestä esim. veteraanikeräykset:
Kohteet sen kun vähenee ja joku porukka panttaa itsellään keräysrahoja.

Ja sitten kaikki kähmintä, mitä on ollut viimevuosina pankki/sijoitusmaailmassa länsimaisten viranomaisten nenän alla.

Mitä jos annetut lainat kirjattaisiin tähän threadiin ja
sitten jos joku sattuu lomailemaan siellä päin maailmaa,
voisi käydä moikkaamassa yrittäjää.

Pienet purot muodostaa isoja virtoja
ja iso raha vetää puoleensa kusettajia....

Hyväntekeväisyydestä esim. veteraanikeräykset:
Kohteet sen kun vähenee ja joku porukka panttaa itsellään keräysrahoja.

Ja sitten kaikki kähmintä, mitä on ollut viimevuosina pankki/sijoitusmaailmassa länsimaisten viranomaisten nenän alla.

Just sen takia mä tein tästä asiasta julkisen. Mä haluan auttaa oikeasti oikeita ihmisiä, mutta nykyaikana on perhanan vaikeeta tietää mikä on totta ja mikä kusetusta.

Siksi mä laitan noita väliaika infoja tännekkin palstalle. Jos homma kusee, ei mee päivääkään kun tieto on täällä. Toistaiseksi olen ollut tosi tyytyväinen tähän projektiin. :)

Joo hyvältä systeemiltä vaikuttaa ja läpinäkyvyyden ansiosta voisi toimiakin.

Se vaan on vähän niinkuin luonnon laki:
Paljon rahaa + valvonnan puute (ns. "omavalvonta") = korruptio/ammattirikollisuus

No ei kyllä saa korkoa, lainaamansa saa ehkä takaisin.

Eli tässä siis ei anneta mitään edes nimellistä korvausta riskille vaan sama raha kiertää ympyrää ja jossain vaiheessa nalli napsahtaa? Faktahan on se, että jossain vaiheessa se osuu omalle kohdalle, että lainaa ei maksetakkaan takaisin... Ilmeisesti kumminkin tämä kiva.org ja paikalliset yhteistyökumppanit ottaa kovatkin korkotuotot välistä ja riskin kantaa loppupeliessä "tyhmä" huonoa omaatuntoaan korjaava länkkäri. Toisaalta, jos vaihtoehtona on se, että lahjoitetaan sitä rahaa jollekkin järjestölle ja siitä rahasta päätyy kulujen jälkeen itse avustuskäyttöön 1-50% tms. niin onhan tämä huomattavasti parempi vaihtoehto. Mielestäni kumminkin jonkin asteinen postitiivinen rahavirta olisi ihan kohtuullista myös lainaajille.

Mutta eikai tuo kiva ole mikän voittoa tuottava yritys, että hyvään tarkoitukseen menee ne välistä otetutkin summat?

Mutta eikai tuo kiva ole mikän voittoa tuottava yritys, että hyvään tarkoitukseen menee ne välistä otetutkin summat?

Mulle jotenkin aina osuu korvaan nämä "voittoa" tavoittelemattomat yhdistykset jne. IMO niissä sitä välistä vetämistä tms. kähmintää tapahtuu kaikista eniten, koska voittoa tosiaankaan ei saa jäädä vaan sitä rahaa joudutaan tunkemaan/saadaan tunkea (riippuen miten asiaa katsoo) ihan ihme juttuihin. Toki varmasti erojakin löytyy.

Tekeekö yksikään ns. hyväntekeväisyysjärjestö hommia ihan vaan siks ku on kiva auttaa köyhiä? Käyttävät siihen omaa aikaansa ties kuinka paljon.
Mistä noita kymmenen dollaria kaipaavia yrittäjiä sikiää? Saaks tolla kympillä ompelukoneen taikka maissipellon? Montako kymppiä se vaatii? Kuinka monelle noista pyyteettömistä lahjoittajista l. "sijoittajista" maksetaan rahat takas ja missä vaiheessa?
Jes, jatkakaa pyyteetöntä sijoittamista ompelukoneisiin, ja katukaa vasta sitten, kun nää nigerialaiset ottaa suurimmat fyffet itelleen palautukseen.
Hieno periaatehan tuo on, mutta täyttä kusetusta, jos joku jaksaa antaa rahaa enemmän kuin sen kympin.
Nigeria opettaa.

Tekeekö yksikään ns. hyväntekeväisyysjärjestö hommia ihan vaan siks ku on kiva auttaa köyhiä? Käyttävät siihen omaa aikaansa ties kuinka paljon.
Mistä noita kymmenen dollaria kaipaavia yrittäjiä sikiää? Saaks tolla kympillä ompelukoneen taikka maissipellon? Montako kymppiä se vaatii? Kuinka monelle noista pyyteettömistä lahjoittajista l. "sijoittajista" maksetaan rahat takas ja missä vaiheessa?
Jes, jatkakaa pyyteetöntä sijoittamista ompelukoneisiin, ja katukaa vasta sitten, kun nää nigerialaiset ottaa suurimmat fyffet itelleen palautukseen.
Hieno periaatehan tuo on, mutta täyttä kusetusta, jos joku jaksaa antaa rahaa enemmän kuin sen kympin.
Nigeria opettaa.

Kerran tuollaista kommenttia irtoaa, niin pakko avata suu..
Kyllä ymmärtääkseni myös hyväntekeväisyysjärjestöillä on palkattuja työntekijöitä ja sitten löytyy vapaaehtoisia.

Sitten ainakin pientä faktaa perustuen omakohtaiseen kokemukseen.10 dollaria on Tansaniassa iso raha. Valkoisille kotiapuna toimivat paikalliset tienaavat n. 100e kuukaudessa ja he ovat ns. hyvin toimeentulevia. Kulutus tuolla on minimaalista, ellen aivan väärin muista, niin maaseudulla asuvan tansanialaisen keskimääräinen kulutus on kuukaudessa 7 euroa. Tansaniassa isoin seteli (ainakaan en suurempia pankista saanut) on 10 000 shillinkiä, joka on noin reilut 5 euroa. Jos 10 dollaria ei olisi paikallisille iso raha, löytyisi maasta isompia rahojakin, vai olenko aivan hakoteillä? Välttämättä 10 dollarilla ei saa maissipeltoa mutta rahalla voi ostaa siemeniä, koska peltojahan tuolla ei kukaan yksityinen omista, vaan lähinnä kyläyhteistöt, josta annetaan/vuokrataan osia niitä tarvitseville. Jep, varmasti oli provoa mutta mielestäni kiva.org on loistava idea ja aion itsekin sijoittaa muutamia kymppejä! Kiitos Purtsille infosta!!

Nigeria opettaa.

Lainaan tarvittava summa näkyy siinä kohteen vieressä, ne näyttää vaihtelevan satasista muutamaan tonniin, ja toi taitaa olla jenkkiläinen systeemi, ei nigerialainen.

Ainahan noista kuluja on järjestäjille, mutta katotaan nyt ihan rauhassa, voi olla, että rahat meni, mutta voi olla ettei.
Ei mun talous ainakaan tohon summaan kaadu, on mun rahoja ennenkin vedetty ohi, mm. medi-heli aikoinaan, sekä eräät lasten syöpäjärjestöt on onnistuneet siinä ja ne sentään oli ihan kotimaista tekoa.

Ääh, ajattelin antaa tollasen gift certificaten joululahjaksi mutta yllättäen tuli ongelmia maksun kanssa. Ottavatkohan nuo Visa electronia? Kun yritin maksaa, kysyi "statea", missä asun, mutta yllättäen en asu jenkeissä niin en voinut valita eikä puhelinnumeronikaan kelvannut. Miten te olette selvinneet noista kohdista? Maksatteko tuon Paypalin kautta? Tuskin ehtii enää jouluksi tuotakaan tehdä? :(

Taas oli tullu suoritus lainan lyhentämiseksi. Nyt olen saanut yli puolet lainaamistani rahoista takaisin. Etsin kohta uuden kohtaan, ja laitan 15 € lisää kiertoon.

Mielenkiintoista. Pitääpä tutkia enemmän jos vaikka oikeasti antaisi pienen lainan. Minulle ainoa asia mikä osui silmään demonin viesti juurikin tuosta rikollisuudesta. Joku paikallinen "rikkaampi" hoksaa tämän idean, palkkaa liudan köyhiä esittämään yrittäjää ja saamaan lainaa. Rahojen saapuessa sitten yhä enemmän ja enemmän viedään rahoja eikä varsinaista liiketoimintaa edes harrasteta.

Mutta ilman, että maalaan piruja seinille, niin ehkäpä tähän hyväntekeväisyyteen voisi osallistua. Odetellessa Purtsin päivityksiä :)

Viimeksi muokattu:
Nyt olen sijoittanut ensimmäiset lainani, lisäksi lahjoitin hieman toiminnan tukemiseen. Katsotaan koska tulevat ensimmäiset suoritukset takaisin. Yhteensä lainoitin 8 kohdetta.

Odotellessa Purtsin päivityksiä :)

Do diin.. Eli mä olin saanut takaisin jo n 70 % lainaamastani summasta, noin 18 dollaria. Laitoin äsken seitsämän eskoa lisää, ja lainasin 25 dollaria toiselle naiselle tänne.

Minusta homma toimii, tossa lainakohdassa ohjelma taas ehdotti että laitanko myös Kivalle suoraan lahjoituksen. Valitsin kohdan "not this time", joten totakin voi säätää.

Mä maksan PayPalin kautta, ja just itse asiassa tuli jo sieltäkin maili suorituksesta, joten aika läpinäkyvää tää homma tuntuis olevan. Vähän kun Suomen maahanmuuttopolitiikka.. :D

Håp!

Nyt on tämän toisen lainan eka suoritus tullut takaisin. Eli kyllä mä ainakin omien kokemusten perusteella uskallan suositella tätä palvelua. Eipä ole tullut annettua muualle mitään avustuskolikoita enää marraskuun jälkeen. Keskitän tähän, joku auttaa Planin kautta, joku WFP:n kautta jne ja hyvä niin.

Håp!

Nyt on tämän toisen lainan eka suoritus tullut takaisin. Eli kyllä mä ainakin omien kokemusten perusteella uskallan suositella tätä palvelua. Eipä ole tullut annettua muualle mitään avustuskolikoita enää marraskuun jälkeen. Keskitän tähän, joku auttaa Planin kautta, joku WFP:n kautta jne ja hyvä niin.

Erona tässä on se, että saat rahasi takaisin! Taidan itsekkin laittaa hyvän kiertoon. Hyvä Purtsi, hieno teko perustaa tämä thread ja uhrautua koekaniiniksi!

lokakuussa lainasin 25$ ja nyt takaisin tullut jo 19$. Todennäköisesti laitan tuon rahan eteenpäin jossain vaiheessa. Hyvä systeemi.

Omista lainoista on tullut jo jonkin verran takaisin, mutta niin vähän etten pääse lainaamaan eteenpäin. No, seuraavista lyhennyksistä sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom