wsb ja kevyet viikot onko järkevää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Olen äskettäin siirtynyt wsb-systeemiin ja olen huomannut, että ojentajat eivät tahdo palautua. Treenaan niitä kovaa molempien penkkitreenien yhteydessä. Kumpikohan olisi järkevämpää pitää kevyt viikko vai keventää pysyvästi ojentaja treeniä niin, että ojentajat kerkeävät palautua. Mitä mieltä olette?

olen kevyen viikon kannalla. jos kuitenkin muut liikkeet palautuvat hyvin niin voit tehdä vain penkin (+siihen kuuluvat apuliikkeet) kevyesti. dynaamisen penkin voi kai tehdä kevyellä viikolla?

Itse otin vähän aikaa sitte maksimivoimaa 9 viikon kuurin, ja tein niin, että otin "pikapenkin" yhteydessä ojentajat hyvin kevyesti, melkeinpä palauttavan liikkeenä. Säästyin ainakin ylikunnolta. Kuulostaa aika paljolta tuo 2 kertaa viikossa kovaa...

Tietysti jos lääkkeet löytyy, niin mikäs siinä :D

Originally posted by mtk77
Olen äskettäin siirtynyt wsb-systeemiin ja olen huomannut, että ojentajat eivät tahdo palautua. Treenaan niitä kovaa molempien penkkitreenien yhteydessä. Kumpikohan olisi järkevämpää pitää kevyt viikko vai keventää pysyvästi ojentaja treeniä niin, että ojentajat kerkeävät palautua. Mitä mieltä olette?

Mitä liikkeitä nämä penkkitreenit sisältävät maksimipenkin ja nopeuspenkin ohella ojentajille? Paljon riippuu nimittäin liikevalikoimasta. Nämä wsb-heput nimittäin väittävät että jos tekee ojentajia 2xviikkoon niin ne pitää treenata mahdollisimman puhtaalla tyylillä ja bodytyyppisesti eristämällä, eli paljon juuri näitä ojennuksia esim. ranskalainen käsipainoilla maaten ja istuen ja taljapunnerruksia yms. Jos tekee paljon dippia, lankkupenkkiä, JM pressiä ja hangbar pressiä kumpanakin päivänä, niin ei voikaan palautua. Eli miten paljon sulla on näitä punnerrusliikkeitä sitten jaettu molemmille päiville? Systeemin(wsb) erikoisuushan pitäisi olla siinä, että sillä voi treenata kovaa 52 viikkoa vuodessa.

Viimeksi muokattu:
penkkiohjelma
Tuosta löytyy vinkkejä Westside-tyyliseen treeniin. Noista ojentajista sen verran, että Westsiden jätkät korostaa niitä siksi, että nostavat aika perkeleen tiukoilla paidoilla. Esim. venäläiset eivät tee ojentajia läheskään yhtä paljon ja nostavat löysemmillä paidoilla. Tosin ne sitten penkkaakin 4-10 kertaa viikossa.:)

Minä teen juuri näitä eristäviä liikkeitä. Enkä tee sarjojakaan mitenkään älyttömästi. Jos laittaisin ylös mitä teen, niin jotkut saattaisivat sanoa, että kyllä tuosta pitäisi palautua. Kuitenkin minulla tulee ojentajat todella treenatun tuntuiseksi ja jos joudun käyttämään niitä jossain arkipäivän askareessa niin huomaa, että kyllä ne on kunnolla treenattu ja vielä seuraavassa penkkitreenissä ne on sen tuntuiset kuin olisivat vielä jumissa. Onko tämä tällainen ihan normaalia ja valitanko turhasta. Entä voisiko kysymys olla siitä, että aikaisemmassa treeni systeemissä tein ojentajia vain kerran viikossa ja menee jonkun aikaa ennenkuin ojentajat tottuu lisääntyneeseen treeniin.

Minä teen juuri näitä eristäviä liikkeitä. Enkä tee sarjojakaan mitenkään älyttömästi. Jos laittaisin ylös mitä teen, niin jotkut saattaisivat sanoa, että kyllä tuosta pitäisi palautua. Kuitenkin minulla tulee ojentajat todella treenatun tuntuiseksi ja jos joudun käyttämään niitä jossain arkipäivän askareessa niin huomaa, että kyllä ne on kunnolla treenattu ja vielä seuraavassa penkkitreenissä ne on sen tuntuiset kuin olisivat vielä jumissa. Onko tämä tällainen ihan normaalia ja valitanko turhasta. Entä voisiko kysymys olla siitä, että aikaisemmassa treeni systeemissä tein ojentajia vain kerran viikossa ja menee jonkun aikaa ennenkuin ojentajat tottuu lisääntyneeseen treeniin.

Voi johtua juuri tuosta, että ojentajat ei ole vielä tottuneet siihen lisäykseen. Tässä voisi käydä juuri se mitä ehdotit, että keventää välillä treeniä. Baarikellon linkistä löytyi mielenkiintoinen artikkeli juuri tästä, eli siellä muutettiin työmäärää(volume) viikottain. Kannattaa käydä katsomassa! Jos tämä työmäärän muutos toimii, niin silloinhan ojentajia voisi treenata kovaa joka viikko, mutta muuttaa vain kokonaistyömäärää ja keveitä(ei maksimitreeniä) viikkoja ei tarvitsisi pitää.

Itse en treenaa ojentajia kuin kerran viikossa ja hyvin on naturaalina kehittynyt, enkä voisi kuvitella että treenaisin enemmän, mutta tuo Dave Taten ohjelma näyttää kyllä ihan järkevälle.

Mikä on äskettäin? Itse treenasin heinäkuun alusta WSB:llä ja kyllähän siinä hetki meni ennenkuin ojentajat tottui treeni määrään, joten jos olet vasta pari viikkoa tehnyt niin ota vaikka kevyt viikko väliin ja kokeile sen jälkeen onko palautuminen yhtä hidasta. Jos tuntuu ettei edelleenkään palaudu, ota esim. nopeuspäivänä jotain vähemmän rasittaa ojentajaliikettä kuten taljapunnerrus kohtuullisilla painoilla.
Ja eikös Sakekin kirjassa sanottu, että ainoat liikkeet jotka tehdään 100% loppuun saakka on kyykky/penkki/mave, jotka ehkä vain olet treenannut liian kovaa?

Penkin maksimi päivänä yksi raskas punnerrus ojentajille, esim JM's press.. 4 päivän päästä on nopeuspäivä ja silloin ojentajille kevyempiä liikkeitä, ranskis, taljassa jne. Nopeuspäivänä myös lyhyemmät palautukset ja vähän pidempiä sarjoja..

Jos teit ojentajat 2 kertaa viikossa kovaa ja lyhyitä sarjoa, niin varmaan meneekin tukkoon.. Välipäiville voi ottaa palauttavia ojentajaliikkeitä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myöskään ei ole tarkoituksena vetää kaikkia viikkoja täysillä. Itse teen 4 viikon jaksoissa. Eka viikko on kevein ja 4 viikko raskain ja sama uudestaan uusilla apuliikkeillä..
Ei tuo kevein viikko kuitenkaan mitään sunnuntai jumppaa ole tarkoitus olla.

Itse olen treenannut sovelletulla wsb-systeemillä nyt 3 kuukautta. Ensinnäkin olen venyttänyt kierron reilusti yli viikon mittaiseksi, koska itse en muuten kerkeä palautua kunnolla. Nopus penkki päivänä otan ojentajat hieman kevyemmin kuin voima päivänä, mutta toistoja paljon enemmän ja myös ojentajat pyrin tekemään 'räjähtävästi'. Itse en aio nostaa penkkipaidalla, joten olen hieman vähentänyt liikkeitä ojentajille ja lisännyt painotusta rinnalle ja olkapäille.

Niin ja joka 5 viikko on kevyt. Näin minulla ja on toiminut.

Jeps,itsellä oli sama vika.Olen ottanut Wsb:tä nyt 2.5kk ja ojentajat menivät ylikuntoon ensimmäisenä kuukautena. Ja ratkaisu,mikä ainakin meikäläisellä toimii enemmän,kun hyvin. Joka toinen viikko esim.lankkupenkki/lattiapenkki/kapea ja ojentajia 4-12 sarjaa kovaa,pystyn ottamaan,silloin tälloin jopa tuon 12 sarjaa 6x10 ranskalaisia,3x8 press down ja 3x15 one arm press, seuraavalla viikolla otan klassisen Ed Coan penkki päivän, penkki 2x6 kovaa,vinopena 2x6 kovaa ja kapea 2x6 kovaa,ojentajia en tee "ollenkaan" tähän treeniin.Ainakin nyt ojentajat palautuvat hyvin ja jämähtänyt penkki on lähtenyt uuteen nousuun(84 kiloisena 142.5 pysäytyksellä salipenkiltä). Itse olen pystynyt puskemaan koko ajan tota Wsb:tä ilman kevyitä viikkoja,vaikka välillä pientä tuskaa on,kun ilman lääkitystä treenailee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom