Windows 10

Eipä kinata vaan pidetään kaikki ohjelmat aina auki...

Kyllä tuota koittaa voi kunhan hinnoittelumalli on selvillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Julkaisu kesällä, mutta eipä tuossa uutista sitähän on uumoiltu/tiedetty jo kauan. Nyt se vain todettiin MS:n puolesta. Eli viimeistään siellä elokuun loppupuolella.

Sitten vähän mielenkiintoisempi detail.
Windows 10 päivitys on ilmainen oli nykyinen Windows 7/8 aito tai ei:
Microsoft Tackles China Piracy With Free Upgrade to Windows 10 | Re/code

Hyvä veto, propsit siitä.

In other news, W10 asennuskoko on huomattavasti pienempi, n. 6.6GB vs esim. W8:
Windows 10 shaves off gigabytes with selective system file compression | Ars Technica

Tuossa uutisessa toinen mielenkiitoinen detail joka antaa myös sitä tilaa lisää, eli recovery drive ei ole olemassa (koneissa jossa OEM asennettu Windows siis) koska W10 osaa rakentaa setin uusiks nykyisistä tiedostoista. Turhaan ne olivat kahteen kertaan. Tuossa siis mielenkiintoiseksi tekee se, että noissa OEM koneissa se recovery palautuu muotoon jossa on jo kaikki Windows päivitykset mitä sulla oli koska se rakennetaan nykyisistä tiedostoista.

Sitten vähän mielenkiintoisempi detail.
Windows 10 päivitys on ilmainen oli nykyinen Windows 7/8 aito tai ei:
Microsoft Tackles China Piracy With Free Upgrade to Windows 10 | Re/code

Koskeekos tuo nyt vain Kiinaa vai onko globaali policy? Tuosta jutusta vähän vaikea sanoa...

Pitää tuota W10:ä kyllä testata sitten, kun julkaisevat lopullisen version. Ei mulla kyllä 8.1:ssäkään mitään valittamista ole, mutta ainahan sitä on kiva uudempaakin testata.

Sain käsityksen muualta että global policy. Kiinassa ongelma vain on paljon suurempi, täällä meillä varmaan nykyään harvemmalla enää on piraatti. Etenkin Win 8 koneiden kohdalla.

Biometrics mukaan monella tavalla loginiin yms., ml. sivustojen kirjautumiset jos löytyy tuki.
Windows 10 log-in options will include fingerprint, facial and iris recognition

Ei sentäs puhelinten tyyppistä kameran facial recognition, mutta taitaa johtua ihan siitä ettei monen kamerat ole tarpeeksi laadukkaita etenkin kun istutaan kauempana ruudusta vs puhelin.

Sormenjäljet yms tallennetaan lokaalisti, ei MS:n palvelimille. Varmasti moni pitää tästä.

Hmm, uutinen ei kauheasti kerro minkä accessin sillä saa.

Mitä tulee W10 loginiin, niin imho koneen salasana ei mun mielestä ole vielä niin vakava. Siihen voisin ihan hyvin käyttää sormenjälkeä.
Ainakin itsellä koneen oikeasti sensitive datat on vielä oman kryptauksen eli salasanan takana. Samoin jos ajattelee että saittien loginit on koneen loginin jälkeen sen oman tunnuksen takana.

Tuossa pankkikeississä, kyllähän toi touch ID menisi pankin mobiiliappsissa jos pääsy on samaa tasoa kuin esim. Nordea mahtavassa mobiiliappsissa. Eli siinä kun on omavalintainen tunnus ja 4 numeroinen pin. Käytännössä pääset siis vain katsomaan tilejä ja aloittaa laskun tms. kirjaamisen. Sitten kaikki varsinainen rahaliikenne vaatii ne kertakäyttötunnukset.
Uutinen ei taida kertoa, mutta kai tuollakin rahaliikenne vaatii sitten muita tunnuksia.

No lol, onko noi pankit ollut ihan sekaisin?

Koneen salasana ei mun mielestä ole vielä niin vakava. Siihen voisin ihan hyvin käyttää sormenjälkeä.
Ainakin itsellä koneen oikeasti sensitive datat on vielä oman kryptauksen eli salasanan takana. Samoin jos ajattelee että saittien loginit on koneen loginin jälkeen sen oman tunnuksen takana.

Tuossa pankkikeississä, kyllähän toi touch ID menisi pankin mobiiliappsissa jos pääsy on samaa tasoa kuin esim. Nordea mahtavassa mobiiliappsissa. Eli siinä kun on omavalintainen tunnus ja 4 numeroinen pin. Käytännössä pääset siis vain katsomaan tilejä ja aloittaa laskun tms. kirjaamisen. Sitten kaikki varsinainen rahaliikenne vaatii ne kertakäyttötunnukset.

Joo, tuohon koneen normaalin lukituksen avaamiseen sormenjälki on omasta mielestäni ihan ok (en mä kotona pöytäkoneessa edes pidä salasanan kyselyä päällä), mutta en mä siihen luottaisi missään sen kriittisemmässä.
Ei taida olla vielä yhtään sellaista sormenjälkitunnistusta kehitetty koneille, jota ei olisi aika nopeasti murrettu?

Niin joo, multa meni vähän pointti ohi mitä Sininenporkkana ehkä haki. :)
Eli tosiaan jo W10 tuo tuen siihen että voi kirjautua myös muualle samoilla biometriikoilla, eli lähinnä nettisivustot, niin siinä katsoisin tarkemmin mihin sen aktivoin.

Jaa-a, saapa nähdä onko tämä Windows jo jostakin kotosin. Itse en tuohon kasiin ole edes kajonnut. 7 on ollut hyvä ja toivon, että tuo 10 vois olla hyväkin, mutta saa nähä joutuuko jatkamaan seiskalla pyörittelyä. Kait se pitää kuitenkin testata.. :wtf:

Tänään ilmestyi alapalkkiin ilmoitus Windows 10:stä. Luulisi parin kuukauden sisällä puskevan päivityksen:

reserve-windows-10.jpg

Kappas, en edes huomannut sitä. Tuollahan se oli.
Click.

Hah.... eli 29.7............... eikä 29.6.... hyvä minä.

Kappas, en edes huomannut sitä. Tuollahan se oli.
Click.

Sama tullut näköjään mullekin. Tosin en ole päivittämässä, koska vielä epäselvää, joutuu ensimmäisen vuoden jälkeen maksamaan jotain. Murossa oli jotain läppää. että olisi vain ensimmäisen vuoden ilmainen?! Alkaako sitten joku vuosimaksu-härdelli?

Tuli klikattua. Katsotaan mitä siitä seuraa. Ei luultavasti mitään hyvää.

No ei helvetissä maksa mitään jatkossa jos ottaa tarjousperiodin aikana tuon upgreidin.
Anti-8 pataljoonan propagandaa.

Hmm, kotikoneella ei näy ilmoitusta. :eek:
Onkohan tuossa osasyynä ettei sammuta tätä konetta melkein koskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom