Westside for Skinny Bastards?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ihan kokemusten perusteella olen näin omassa pikku päässäni päätellyt. Patteri on alunperin vahva raw nostaja jolla on valtavat voimat. Ei siinä muutaman vuoden ketjuilut vie pohjaa pois jos vain muistaa nostaa myös raakana, mitä mies tekikin paljon. Yleisesti maailmanluokan ammattilaisten treenejä vierestä seuranneena voin sanoa, että wsb systeemissä laiminlyödään uskomattomasti raw nostoja, siksi sitä ei täysimääräisenä voi alkuunkaan soveltaa raw punnertamiseen. Esim raw penkissä kaiken alku on vahvat rintalihakset, niitä ei vahvaksi saa tekemällä nopeuspenkkejä ja ketjupunnerruksia. Penkkipunnerrus pitäisi pitää raakana ihan semmoisenaan ja jos ojentajat alkavat olemaan se heikoin lenkki, niin silloin otetaan omana päivänään mukaan loppuojennuksia lattiapenkin, lankkupenkin yms. muodossa. Onko nyt niin, että jos kosket kuminauhaan, niin se on heti wsb treeniä? Mielestäni ei, vaan wsb treeni on wsb treeniä jos sitä täysimääräisenä sovelletaan ja niin se nyt vain ei kovin tehokas ole.

Mikä on nopeuspenkin idea? Miksi rintalihaksien palautumista pitäisi hidastaa tekemällä penkkiä pikkupainoilla eripäivänä? Annetaan rintalihasten palautua kovista raw nostoista, ei tungeta sinne väliin mitään wsb kirjojen mukaisia nopeuspenkkejä. Olen myös kuullut, miten lattiapenkissä wsb systeemissä päästetään paineet pois alhaalla, tämä on kaikista hölmöintä mitä olen systeemistä kuullut. Tärkeintä on raw nostoja silmälläpitäen pitää ne paineet alhaalla ja nostaa kuin nostaisi ykköstä penkissä. Ei sitä kisanostoissakaan paineita pois päästellä.

Voi olla että tässä nyt puhutaan kahdesta asiasta samana. WSB treeni on eittämättä erittäin tehokas juuri varustenostoon, missä ei välttämättä tarvita raw noston kaltaista laajuutta voimissa. Raw punnerrukseen suoraan sovellettuna taas wsb on kökkö ja jättää tärkeimmät osa-alueet huomioimatta, keskittyen alusta asti vain osanostoihin alhaalla ja ylhäällä(ketjut,hang-press). Raw punnerruksen periaate on vain nostaa penkkiä ja JOS joku osa-alue ei toimi, sitä parannetaan raskailla erikoisliikkeillä kuitenkaan laiminlyömättä varsinaista penkkipunnerrusta.

Huom!

Itse puhun vain penkistä kokoajan, kyykkyyn ja vetoon en sano mitään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
veijari sanoi:
Itse asiassa olen tässä hyvin pitkälti sun kanssa samoilla linjoilla sen kanssa et wsb ei ole hyvä raw noston kehittämiseen, koska se ei edes siihen pyri
Tämän jo totesinkin edellisessä viestissäni. Wsb:ssä tähdätään erilaiseen voimantuottoon, siksi se täysimääräisenä on kokolailla hyödytön raw punnertamiseen. Varustenostoon taas varmaan täysin pätevä. Tosin en sulje pois sitä, etteikö raw punnertaja olisi kova paidalla. Koitin joskus kuminauhoja hang-pressissä ja 235kg:n kohdalla lopetin, koska rupesi jo naurattamaan kun sen piti simuloida paitanostoa.

Aika hyvä vääntö :D

Se miten mä olen pienessä mielessäni ymmärtänyt WSB:n on se, että sillä treenataan aina maksimaalisilla painoilla ja kierrätetään sitä liikettä hermoston ylikunnon välttämiseksi. Eli ei oteta mitään prosentteja kisapenkistä vaan tehdään esim. lattiapunnerrusta tai jotain muuta punnerrusliikettä maksimipainoilla. Liikkeet valitaan niin että ne vahvistavat heikkoja kohtia, paidalla nostaessa tarvitaan enemmän ojentajia ja ja rawkana nostettaessa enemmän tissejä, liikkeet sitten sen mukaan. Lisäksi koko ajan treenataan myös nopeutta pienillä painoilla, ja apuliikkeet tehdään suuremmilla toistomäärillä ja valitaan niissäkin ne liikkeet mitkä vahvistavat niitä tarpeellisia lihaksia. Eli samaan aikaan treenataan maksimi-, nopeus- ja kestovoimaa, eikä jaksoteta niitä omiin jaksoihinsa kuten muissa systeemeissä saatetaan tehdä. Kuminauhoja ja ketjuja ei kai suositella kuin kokeneille nostajille, eikä WSB:lläkään niitä ole aina käytettty vaan systeemi toimii ilman niitäkin.

Mike sanoi:
Ihan kokemusten perusteella olen näin omassa pikku päässäni päätellyt. Patteri on alunperin vahva raw nostaja jolla on valtavat voimat. Ei siinä muutaman vuoden ketjuilut vie pohjaa pois jos vain muistaa nostaa myös raakana, mitä mies tekikin paljon.

Eipä vie ei. Ja Patterin tapauksessa lienee kyse nimenomaan WSB:n soveltamisesta heikkojen kohtien vahvistamiseen. Jonkin verran Patterin nostoja videolta nähneenä täytyy todeta, että vahvahan ko. mies ennen kaikkea on (~200kg kyykky ilman varusteita tanko pelkän niskan varassa :eek: ).

Mike sanoi:
Onko nyt niin, että jos kosket kuminauhaan, niin se on heti wsb treeniä? Mielestäni ei, vaan wsb treeni on wsb treeniä jos sitä täysimääräisenä sovelletaan ja niin se nyt vain ei kovin tehokas ole.

Tämä lienee lähinnä määrittelykysymys -> toisille kuminauha, ketju tms. = WSB ja toisille ei. Itse puhuisin tuossa tapauksessa WSB:n soveltamisesta.

Mike sanoi:
Mikä on nopeuspenkin idea? Miksi rintalihaksien palautumista pitäisi hidastaa tekemällä penkkiä pikkupainoilla eripäivänä? Annetaan rintalihasten palautua kovista raw nostoista, ei tungeta sinne väliin mitään wsb kirjojen mukaisia nopeuspenkkejä.

Nopeuspenkistä ja sen ideasta (tai pitäisi kai puhua ideoista - tuota kun voi tehdä monella tapaa) löytyy vissiin miljuuna trediä jossa mua viisaammat (ts. jto sun muut) ovat sen ideaa puineet. Tuo palautumisjuttu pitänee paikkansa treenattaessa sun 2*6 tai vastaavilla systeemeillä, joissa liikutaan jatkuvasti "toistomaksimeissa" (en keksinyt parempaakaan ilmaisua kuin tuo), mutta entäpä jos treenataankin erilaisilla peruskausi - maksimikausi jaksotteluilla (esim. 1) volyymin kasvatus vaikkapa 3*4 -> 6*6 tai 3*4 -> 8*5 + 2) piikkaus päälle)? Ainakin tällöin nopeusharjoittelu on kaiketi hyvä lisä treeniin (näin olen ainakin jto:n kirjoituksista ymmärtänyt). Vai oletko kenties sitä mieltä, että volyymiohjelmatkaan eivät sovi RAW-nostoon?

Mike sanoi:
Olen myös kuullut, miten lattiapenkissä wsb systeemissä päästetään paineet pois alhaalla, tämä on kaikista hölmöintä mitä olen systeemistä kuullut. Tärkeintä on raw nostoja silmälläpitäen pitää ne paineet alhaalla ja nostaa kuin nostaisi ykköstä penkissä. Ei sitä kisanostoissakaan paineita pois päästellä.

Muistaakseni täällä on väännetty kättä tuosta(kin) aiheesta pariinkin otteeseen. Itse totean vain, että aion ennakkoluulottomasti kokeilla kumpaakin tapaa (sit joskus isona, mikäli tarvetta ilmenee jompaan kumpaan tapaan ;) ).

Mike sanoi:
Yleisesti maailmanluokan ammattilaisten treenejä vierestä seuranneena voin sanoa, että wsb systeemissä laiminlyödään uskomattomasti raw nostoja, siksi sitä ei täysimääräisenä voi alkuunkaan soveltaa raw punnertamiseen. Esim raw penkissä kaiken alku on vahvat rintalihakset, niitä ei vahvaksi saa tekemällä nopeuspenkkejä ja ketjupunnerruksia. Penkkipunnerrus pitäisi pitää raakana ihan semmoisenaan ja jos ojentajat alkavat olemaan se heikoin lenkki, niin silloin otetaan omana päivänään mukaan loppuojennuksia lattiapenkin, lankkupenkin yms. muodossa.

...

Voi olla että tässä nyt puhutaan kahdesta asiasta samana. WSB treeni on eittämättä erittäin tehokas juuri varustenostoon, missä ei välttämättä tarvita raw noston kaltaista laajuutta voimissa. Raw punnerrukseen suoraan sovellettuna taas wsb on kökkö ja jättää tärkeimmät osa-alueet huomioimatta, keskittyen alusta asti vain osanostoihin alhaalla ja ylhäällä(ketjut,hang-press). Raw punnerruksen periaate on vain nostaa penkkiä ja JOS joku osa-alue ei toimi, sitä parannetaan raskailla erikoisliikkeillä kuitenkaan laiminlyömättä varsinaista penkkipunnerrusta.

Tavallaan puhutaan: Jos nostaa ilman paitaa ei varmaankaan ole kovinkaan järkevää treenata WSB:lla kuin paitanostaja. Sen sijaan WSB:sta voi poimia sitä sun tätä tukemaan RAW-nostamiseen tähtäävää treeniä (eli nimenomaan sovelletaan WSB:a) mikäli, kuten sanoit, siihen on tarvetta.

Tuosta rintalihasten "laiminlyönnistä": onko kyseessä nimenomaan WSB:n alkuperäinen "idea" vai joidenkin nostajien väärä tapa treenta? Kyllähän sitä paitanostajakin rintalihaksia tarvitsee -> mitä vahvemmat rintalihakset, sitä enemmän romua lähtee rinnalta paidalla tai ilman. Ymmärtääkseni Metal Militia -treeneissä tehdään viikon toinen penkkitreeni ilman paitaa nimenomaan tuon rinnaltalähdön parantamiseksi (toinen treeni sit vissiin paita + lankut -> loppuojennuksia varten). Luulisi, että WSB-touhuissa tehtäisiin jotain samansuuntaista.

Mike sanoi:
Huom!

Itse puhun vain penkistä kokoajan, kyykkyyn ja vetoon en sano mitään.

Minä puolestani olen suht aloittelija näissä voimahommissa, ja puhun mitä sattuu kyykystä, vedosta ja penkistä :nolo:

WSB on nykyään jo niin väljä käsite, että sitä voi soveltaa vaikka kokkaukseen. Se voi olla kuminauhoja, batmanpukuja, ketjujen kolistelua ja ydinfysiikkaa, tai romun heittelemistä paikasta toiseen. Siellä on kaikki dogmit revitty riekaleiksi ja yksilöllisyys, treeni-ikä ja tavoitteet vaihtavat koko hommaa kuten kameleontti väriänsä.

Viitanen sanoi:
Nimimerkki Mike: Et vastannut yhteenkään kysymykseen, teit historiakatsauksen (?) ja "löysit" WSB-ylistyslauseen. Johtopäätös: et tiedä perusasioita voimaharjoittelusta.

Voi tätä uskomatonta logiikkaa!! :lol2:

Kuukkeli sanoi:
WSB on nykyään jo niin väljä käsite, että sitä voi soveltaa vaikka kokkaukseen. Se voi olla kuminauhoja, batmanpukuja, ketjujen kolistelua ja ydinfysiikkaa, tai romun heittelemistä paikasta toiseen. Siellä on kaikki dogmit revitty riekaleiksi ja yksilöllisyys, treeni-ikä ja tavoitteet vaihtavat koko hommaa kuten kameleontti väriänsä.

Hahha :D Helvetin hyvin sanottu! Onhan se niin, että WSB-treeni on tehty varustenostoja varten.

Tim Harold Jr. joka on aika täysverinen westsidelainen, sanoi Finnispowerin haastattelussa erittäin hyvän vastauksen kysymykseen:

"Mikä merkitys ja määrä raw-nostamisella on menestyksessäsi?"

Raw-voima on minulle erittäin tärkeää. Monet käyttävät nykyään kaiken aikansa opetellakseen penkkipaitojen käyttöä ja unohtavat sen, mitä heidän pitäisi tehdä: käyttää suurin osa ajasta ”getting brutally strong”.

Mike sanoi:
Olen myös kuullut, miten lattiapenkissä wsb systeemissä päästetään paineet pois alhaalla, tämä on kaikista hölmöintä mitä olen systeemistä kuullut. Tärkeintä on raw nostoja silmälläpitäen pitää ne paineet alhaalla ja nostaa kuin nostaisi ykköstä penkissä. Ei sitä kisanostoissakaan paineita pois päästellä.
Mutta tuota ne ylistävät koska se kuulemma antaa vääntöä kisanostoon ja pysäyttämiseen. Olen huomannut myös wsb miesten tekevän monessa liikkeessä noita minun silmiin aika lamaannuttavia pysähdyksiä. Mikä järki tuossa sitten on?

Ei tuu heppoja vaan newtoneita, vai? ;)

Tosi on se, että koko WSB systeemi on kehitetty jo pitkään kilpailijoille, jotka käyttävat varusteita.. ei sen kehittämisessä olla RAWina kilpailemista edes ajateltu..... :arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Massa-86 taisi sanoa jo oleellisen tästä. Kaikkien muitten kannattaa unohtaa WSB. Ei aloittelijoille eikä RAW-nostajille.

Teippirulla sanoi:
mitäs tossa ohjelmassa tarkoittaa seuraavat liikkeet:

Standing face pulls?

Barbell reverse lunges?

Walking lunges?

Glute-ham raises?

Standing face pulls = seisot ja vedät ylätaljaan kiinnitettyä köyttä kohti kasvojasi

Barbell reverse lunges = normaali askelkyykky vuorojaloin, tanko niskassa

Walking lunges = sama kuin yllä, paitsi eteenpäin kävellen

Glute-ham raises = vähän kuin selänojennus penkissä, mutta tuki ei tule yhtä ylös. Saken sivuilta löytynee kuva tähän kehitetystä spesifistä laitteesta. Ottaa siis pakaraan ja takareisiin.

Niin, ja minäkään en usko, että Westside olisi noin yleensä se paras tapa tutustua voimanostoharjoitteluun, varsinkaan raw-sellaiseen.

Zone-sarja -42%
emex sanoi:
Glute-ham raises = vähän kuin selänojennus penkissä, mutta tuki ei tule yhtä ylös. Saken sivuilta löytynee kuva tähän kehitetystä spesifistä laitteesta. Ottaa siis pakaraan ja takareisiin.

Tuohon liikkeeseen ei tarvita mitään erikoista laitetta, vaikka sellaisia onkin olemassa. Treenikaveri, puolapuut tai vatsalauta ajavat saman asian. On varmasti rankin liike takareisille ikinä. Jos omalla painolla tuntuvat liian kevyiltä (not), niin levypaino niskan taakse tai vatsalauta negatiiviseen kulmaan ja tekemistä piisaa kovemmallekkin sällille. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Pystyykö kukaan pakkislaisista tekemään puhtaan toiston yhdellä jalalla :D

Liitteet

• glutehamraises.webp
    glutehamraises.webp
    10,7 KB · Katsottu: 595
JackDaPain sanoi:
Tuohon liikkeeseen ei tarvita mitään erikoista laitetta, vaikka sellaisia onkin olemassa. Treenikaveri, puolapuut tai vatsalauta ajavat saman asian. On varmasti rankin liike takareisille ikinä. Jos omalla painolla tuntuvat liian kevyiltä (not), niin levypaino niskan taakse tai vatsalauta negatiiviseen kulmaan ja tekemistä piisaa kovemmallekkin sällille. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Pystyykö kukaan pakkislaisista tekemään puhtaan toiston yhdellä jalalla :D

On muuten aivan käsittämättömän kova liike, yksi suosikeistani takareisille! Tällä saa todella repivän tunteen koko takareiden mitalle. Ekaa kertaa kokeillessa kannattanee ottaa tukea jostain, meinaan jos heti kokeilee ilman apuvälineitä, voi reväyttää takareidet tai ainakin loukata nenänsä rysähtäessä nokillensa! :)

Tuo on hirvitys liike. Muistakaa sitten ensikertalaiset, että tuossa tosiaan reväyttää laakista takareidet jos ei ole kunnolla lämpöä. Hyvä liike juuri taljassa tehtäväksi(köysistä kii, mitä enemmän painoa, sen kevyempää), siten ei satu vahinkoja. Sopii hyvin myös bodausliikkeeksi, sissikyykyn sukulainen.

Mike sanoi:
vaan wsb treeni on wsb treeniä jos sitä täysimääräisenä sovelletaan ja niin se nyt vain ei kovin tehokas ole.

väärin. Tai selitäs mikä on täysimääräinen wsb?
wsb ei ole yhtä kuin ketjut ja kumit. Yhtä hyvin voit heivata nuo huitsin nevadaan ja alkaa tekemään raw:lle ominaisia liikkeitä, eli täysrataisina. Tai voit tehostaa täysrataisia niillä kumeilla, esim laittamalla alhaalta ylöspäin. Tai ketjuja käyttämällä, jolloin saat normaalin rasituksen rintaan ja samalla reilusti enemmän rasitusta ojentajiin.

Edit: En sanoisi paskaksi raw voimien kehittäjäksi. Itse treenasin täysrataisina liikkeinä alkuun. Kehitys.. Kisatulokseen 42,5kg lisää 8 kuukaudessa, raw tulokseen 40kg lisää.

Mike sanoi:
Tärkeintä on raw nostoja silmälläpitäen pitää ne paineet alhaalla ja nostaa kuin nostaisi ykköstä penkissä. Ei sitä kisanostoissakaan paineita pois päästellä.

Et sinä kisoissa ota lattiapenkkiäkään. :eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom