Way to go!Yleisradio...

Ai niin pitääpä lisätä tuohon kuuluvuuslistaan, Maailmanradio Ykkönen ja Maailmanradio Kakkonen kuuluvat ympäri maailman lyhytaaltotaajuuksilla. Kuulijoita ei varmaan ole yhtä paljon kuin kotimaisia, mutta lähetykset pidetään yllä tuosta samasta rahakakusta. Tämäkään ei varmaan ole kenenkään mielestä turhaa toimintaa. Vai onko?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minua ei haittaa että Yle tuottaa/toimittaa ohjelmaa joka ei minua kiinnosta, se on sen homma. Se vituttaa että siihen käytetään rahnaa virkamiesmäisellä tehokkuudella.

Muut kanavat eivät halua esittää (lukuun ottamatta Radio Helsinkiä) mitään "marginaalissa" esiintyvää toimintaa.

Mafiaa vielä kuuntelin mutta Äxää en, en myöskään NRG:t, Cityä tai muita perus lista/rock-klassikot paskoja. Ainakin Ennenvanhaan (tm) Mafialta kuuli uutta musiikkia metallista grungen kautta brittipoppiin siitä triphoppiin ja edelleen vaikka clubbailu danceen. Muut kanavat soittavat näitä vasta sitten kun levyjä on myyty x määrä, paljon hyvää musiikkia jää kuulematta ja löytämättä.

Tuleeko "hip´n´kuul" NRG:ltä luontoradio?

En nyt ota kantaa noihin lupamaksu- ja verotushommiin, kun siitä oli pitkät keskustelut jo vähän aikaa sitten, mutta tämä Radio Mafian jakaminen YleX- ja YleQ-kanaviin vähän ihmetyttää. Eli miksi, oi miksi, YleQ kuuluu vain pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa (diginä)? Senhän pitäisi olla valtakunnallinen kanava, jos kerran Radio Mafia oli sitä ennen radiouudistusta! YLE:n tarkoitus on tuottaa palveluja koko kansalle (?), eikä palkeästään pääkaupunkiseudulle, joten kovasti ihmettelen sitä politiikkaa, jolla taas pääkaupunkiseutua suositaan. Samat lupamaksuthan maksetaan myös pohjoisessa, joten pitäisi siellä olla saatavilla myös samat palvelutkin.

Tossa kerettiin jo kommentoimaan sitä miten älyttömän aivokuolleita ovat YleX:n toimittajat. Olen noteerannut itse saman jutun. Ainakin Peltsi ja Juuso vaikuttaa niin totaalisilta idiooteilta, että ei mene jakeluun miten niitä kukaan jaksaa kuunnella.

Pahimmat on kyllä nämä TV:n nuorille suunnatut keskusteluohjelmat. En nyt muista mikä tää ohjelma oli missä tää "salkkaristara" myös esiintyy, mutta tuossa oli aina hienoa kun pyydettiin asiantuntijaa jonkin vähänkin enemmän aivoja vaativan asian puimiseen, niin nämä juontajat/toimittajat/mitälie kysyivät asiantuntijalta yhden kysymyksen, keskeyttivät hänet kesken lauseen, alkoivat itse puhua keskenään asiasta aivan totaalista paskaa ja väänsivät siitä niin pitkään, että lähestysaika loppui. Mahtoi tuntua vähän turhalta tälle asiantuntijalle saapua sinne haastateltavaksi... Toi siis oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sitä ohjelmaa jaksoin katsoa.

naksu sanoi:
Pahimmat on kyllä nämä TV:n nuorille suunnatut keskusteluohjelmat. En nyt muista mikä tää ohjelma oli missä tää "salkkaristara" myös esiintyy, mutta tuossa oli aina hienoa kun pyydettiin asiantuntijaa jonkin vähänkin enemmän aivoja vaativan asian puimiseen, niin nämä juontajat/toimittajat/mitälie kysyivät asiantuntijalta yhden kysymyksen, keskeyttivät hänet kesken lauseen, alkoivat itse puhua keskenään asiasta aivan totaalista paskaa ja väänsivät siitä niin pitkään, että lähestysaika loppui. Mahtoi tuntua vähän turhalta tälle asiantuntijalle saapua sinne haastateltavaksi... Toi siis oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun sitä ohjelmaa jaksoin katsoa.

Totta. Ainoa YLE:n keskusteluohjelma jota pystyy katsomaan ajattelematta kertaakaan itsemurhaa on Persona non grata. En tajua, mistä ne voi löytääkin niin hirvittäviä olentoja kuin joku Päivärinta, Tervo tai salkkareiden Aamu juontamaan ohjelmiaan.

Jos joku väittää vähänkään vakavin mielin tällaisten summien käytön olevan oikeutetun kansan kulttuuritason nostamiseksi /sivistämiseksi, niin voin täysin ilmaiseksi mennä lukemaan aalloille vaikka kalevalan, odysseian, norjan jumaltaruston ja muita kulturelleja teoksia 24/7...

Vaikka sitten ruotsiksi, saatana. :curs:

sammyx sanoi:
Totta. Ainoa YLE:n keskusteluohjelma jota pystyy katsomaan ajattelematta kertaakaan itsemurhaa on Persona non grata. En tajua, mistä ne voi löytääkin niin hirvittäviä olentoja kuin joku Päivärinta, Tervo tai salkkareiden Aamu juontamaan ohjelmiaan.

Älähän nyt, Tervo&Päivärinta oli kuitenkin monesti melko mielenkiintoista katsottavaa, kun ko. toimittajat provosoivat kilpaa keskustelijoita, joista yleensä yhtä pommittivat aika huolella. Viihteellisyyteenhän se tosin monesti kääntyi sen sijaan, että olisi ollut vakavasti otettavaa väittelyä... :rolleyes:

Finnico more sanoi:
Älähän nyt, Tervo&Päivärinta oli kuitenkin monesti melko mielenkiintoista katsottavaa, kun ko. toimittajat provosoivat kilpaa keskustelijoita, joista yleensä yhtä pommittivat aika huolella. Viihteellisyyteenhän se tosin monesti kääntyi sen sijaan, että olisi ollut vakavasti otettavaa väittelyä... :rolleyes:

No niinpä kai sitten, katsojassahan se vika tietty piilee, mut mä en vaan voi sietää etenkään Päivärinnan lapsellista päällehuutamistapaa. Jos siinä ohjelmassa puhuttiin vaikkapa huumeista, niin sillä oli joku pelastusarmeijan kotisivuilta otettu taulukko, joka selvästi osoitti, että jokainen huumeidenkäyttäjä palvoo saatanaa. Sitä taulukkoa se sitten toitotti koko ohjelman ajan Markus Drakelle päästämättä sitä koskaan vastaamaan. (No joo, toi oli kuviteelliseksikin esimerkiksi aika paska, mut tolla tavalla mä sen ohjelman näin)

sammyx sanoi:
No niinpä kai sitten, katsojassahan se vika tietty piilee, mut mä en vaan voi sietää etenkään Päivärinnan lapsellista päällehuutamistapaa. Jos siinä ohjelmassa puhuttiin vaikkapa huumeista, niin sillä oli joku pelastusarmeijan kotisivuilta otettu taulukko, joka selvästi osoitti, että jokainen huumeidenkäyttäjä palvoo saatanaa. Sitä taulukkoa se sitten toitotti koko ohjelman ajan Markus Drakelle päästämättä sitä koskaan vastaamaan. (No joo, toi oli kuviteelliseksikin esimerkiksi aika paska, mut tolla tavalla mä sen ohjelman näin)

Juup, oon kyllä aika pitkälti samaa mieltä. Oli monesti toisiaan häiritsevän vahvat mielipiteet toimittajilla tuossa ohjelmassa. Päällepuhuminenkin oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Ihan mielenkiintoisia ajankohtaisia aiheita kuitenkin silloin tällöin...

naksu sanoi:
Tossa kerettiin jo kommentoimaan sitä miten älyttömän aivokuolleita ovat YleX:n toimittajat. Olen noteerannut itse saman jutun. Ainakin Peltsi ja Juuso vaikuttaa niin totaalisilta idiooteilta, että ei mene jakeluun miten niitä kukaan jaksaa kuunnella.
Juuso ja Peltsi heittää hyvää läppää. Kesätöissä kun joutui kuuntelemaan näitä Tenkasia ja Kristiinoita pilapuheluineen niin siinä sen vasta tajusi milaista :kakka: radiosta tulee. Ylex:n iltapäiväjuontajatkin on tosin kyllä aika surkeita.

Pikkaisen haluan ohjata threadia toisen suuntaan kuin ohjelma sisällön mittaaminen kanavien kesken.

Yleisradion tehtävänähän on olla ennenkaikkea informatiivinen ja tuottaa sellaista sisältöä mitä kaupallisista lähtökohdista ei ole järjevä tuottaa.Tätä kauttaa Ylen (pitäisi)edustaa eri-arvoja kuin maksimaalisten kuuntelija määrien tavoitteleminen.Jos Yle käyttäisi tuon 90miljoonaa markkaa tehdäkseen esim.150kpl marginaalimusiikin/keskustelun kanavaa voisin jollain tavalla ymmärtää tavan toimia. Nyt tehdään kovalla rahalla kanavia jotka ei tavoita ketään ja jotka ei erotu mitenkään.

Kaupalliset radiokanavathan hoitavat hittikappaleiden puhkikuluttamisen ja kevyistä aiheista puhumisen.Nyt Yleisradio on lähtenyt tuohon kilpajuoksuun vastassaan kaupalliset toimijat ja käyttää tähän oravanpyörään, tiedetään kyllä kenen rahoja.Miksi?

On todella vaikea ymmärtää yhtälöä että Yleisradio tekee Ylexeineen ja YleQ kanavineen täysin samaa lähetystä kuin kaupalliset kanavat. Kaupanpäälle vielä laitetaan vero/luparahoja niiden mainostamiseen joka tuutista.

Ylläoleva esimerkkihän on täysin kaupallinen tapa toimia ja jos se minunkin rahoillani tehdään,en halua olla mukana rahoittamassa sitä.

Tiivistäen = Yleisradion ensisijainen tehtävä lienee palvella?Ketä Yle radiotoiminnallaan palvelee nyt kun radiokanavat ovat kopioita kaupallisista toimijoista?ja tekee tämän ns.matkimisen todella isolla rahalla ja epäonnistuen siinä?90 miljoonaa euroa vuosittain!Miten tuon voi edes itselleen perustella?Kukaan?

Joku puhui että Yleisradiota rasiittaa mm.pitää valmiutta yllä hätätilanteita varten. Asia taitaa kuitenkin olla niin että jos esim.veli.venäläinen hyökkää tänne niin KAIKKI taajuudet otetaan viranomaiskäyttöön (myös kaupalliset taajuudet). Tuon valmiuden ylläpitämiseen ei rahaa paljon uppoa tuosta kakusta.Itseasiassa tuo 90miljoonaa on lähetyskuluja, ylläpito kulut ovat varmasti asia erikseen.

Lähetysverkosta vastaa nykyään DIGITA. Ranskalainen firma jolle YLE lähetysverkkonsa 1999 myi.
Tältä kyseiseltä firmalta sitten Yle vuokraa verkkoa.

Nicho sanoi:
Lähetysverkosta vastaa nykyään DIGITA. Ranskalainen firma jolle YLE lähetysverkkonsa 1999 myi.

:wall: Olipa hauska kuulla, että osa Yleen kuluvista varoista virtaa suoraan ulkomaille.

naksu sanoi:

Eli siis aivokuolleita olivat myös edesmenneen Radiomafian toimittajat? :jahas:

Tuli vilkaistua tuota Ylen vuosikertomusta... Kustannukset jakautuu radion puolella silleen että 46.3% menee uutis- ja ajankohtaisohjelmiin, ja 27.6% viihdeohjelmiin. Samalla viihdeohjelmien osuus lähetysajasta on 55.5% ja uutis- ja ajankohtaisohjelmien osuus 16.9%! Mihin helvettiin ne rahat oikein menee? Maksaako uutiset oikeesti noin paljon?

Uutispuoli vaatii suhteessa eniten toimittajilta työtunteja. Eikä ole ihan ilmaista ostaa uutisia..

Nicho sanoi:

Saattaa olla, että muistan aivan väärin, mutta eikös Digita ollut alunperin suomalainen, lähetysverkosta vastaava firma, jonka YLE myi ranskalaisille?

Yhtiön hallintoneuvosto päätti 23.9.1998 yhtiöittää Yleisradion jakelutekniikan omaksi yhtiökseen Digita Oy:ksi.

Digita aloitti toimintansa 1.1.1999 Yleisradion tytäryhtiönä.

Joulukuussa 2000 Yleisradio myi Digitasta 49 % ranskalaiselle TDF:lle. Lopuille Digitan osakkeille määritettiin osto-optio. Kaupalle saatiin EU:n komission hyväksyntä 26.6.2001.

Heinäkuussa 2003 TDF osti option mukaisesti 41 % Digitan osakkeista. Kilpailuvirasto hyväksyi kaupan 28.7.2003. Näin ollen TDF omistaa 90 % ja YLE 10 % Digitan osakkeista.

lähde: digita.fi

valtio maksaa, ranskalaiset hyötyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom