- Liittynyt
- 11.12.2002
- Viestejä
- 371
Katsotaas mihin lupa/verorahaa käytetään Ylen radiopuolella.
Kirjoituksen/provon/pakinan lähtökohtana on kohtuullinen päänsärky uusitusta Ylen radiotoiminnasta/kanavista.
Palvelevat, hauskat ja hyvät kanavat kuten Mafia lopetettiin ja unohdettiin Yleisradion toiminnan perusperiaatteet, ryhdyttiin matkimaan täysin kaupallisia toimijoita.
Esim. Mafian tilalle tullut Ylexhän ei musiikiltaan ja soittolistoiltaan näytä paljoakaan eroavan kaupallisista kanavista. Samat biisit sama , sama sisältö kuin esim. Kiss tai NRJ.
Vähän faktaa jotka ainakin mua pöyristytti kun asiaa pikkaisen tutkin.
Ylen radiolähetyksen kustannukset olivat vuonna 2003 n.90 miljoonaa euroa.
Tällä rahalla tehdään n. 15 radiokanavaa.
Vuonna 2003 Suomessa käytettiin radiomainontaan noin 47,5 miljoonaa euroa
Tällä rahalla tehdään n.80 radiokanavaa, kaupallisin perustein..
Tuossa yllä jo aika mukava mittari Ylen toiminnan tehottomuudesta ja raskaista kustannusrakenteista, jopa järjettömistä kustannuksista.
Yle käyttää siis kaksi kertaa enemmän rahaa radiotoimintaansa kuin kaikkien kaupallisten radioiden yhteenlaskettu liikevaihto on.
Hauska yksityiskohta mm. radiokanava YleQ jonka tekemiseen menee rahaa vuosittain 5,5miljoonaa euroa. Tämä kanavahan kuuluu ainoastaan Helsingissä/Etelä-suomessa.
Tällä kanavalla on kuuntelijoita vuorokaudessa 18 000 kappaletta. Lähetys kustannukset ovat 623 euroa/tunti, tämä kertaa 24tuntia on n. 15 000 €.
18 000 ihmiselle tehdään 15 000 eurolla ohjelmaa joka päivä? Järki? Missä?
YLEN ruotsinkieliset radiokanavat (Yle Extrem ja Yle FSR) kuluttavat n. 23,3 miljoonaa euroa vuosittain lähetyksensä tekemiseen.
Hienoa ohjelmaa saadaan ainakin kuunnella Ruotsinkielisillä kanavilla sillä niiden tuotantoon ja lähetykseen tärveltyy myös mukavasti rahaa. Joka päivä näiden kanavien lähettämiseen kulutetaan rahaa 52 000 euroa, kyllä, joka päivä. 52 000 eurolla tehdään ohjelmaa 110 000 ihmiselle, joka päivä. Ruotsinkielellä.
Hupaisaa vielä se että nämä 110 tuhatta viihtyvät keskimäärin näillä kanavilla alle tunnin. Eli 110 ihmistä kuuntelee näitä kanavia 1 tunnin päivässä ja se maksaa 52tuhatta euroa, joka päivä, lasku siitä tulee meille kaikille.
Ylen ruotsinkielisen radion ja osittain tv ohjelmien tuottaja tuo esille kantansa hienosti Yle:n vuosikatsauksessa 2003.
Stefan Brunow ”ja jos radiota haluaa voi vielä kehua, voi sanoa että se on ihmisen paras ystävä, tai kuin ilmaa, jota hengitämme, kaikille ilmasta”
Minun on vaikea valitettavasti vaikea olla samaa mieltä kanssasi Stefan, ilmaista ? eh?
Mukavana kustannuslisänähän on esim. tänä vuonna olemme saaneet huomata maksavamme, YleX aamun eli Juuson ja Peltsin naamasta joka puolella, mm. lehdissä ,kadunvarsi mainoksissa, tapahtumissa ym. (verorahoilla ja lupamaksuilla nämä mainoskampanjat rahoitetaan).
Miten ei kaupallinen toimija (YLE) voi mainostaa toimintaansa massiivisilla rahallisilla panostuksilla kaupallisissa medioissa ?
Eikö omat kanavat/mediat riitä niiden esille tuomiseen? Ja kohdentaa nämä vielä kahden ns. julkkisjuontajan esille tuomiseen?Kylläpä todella mielelläni annan verorahojani käyttää noin turhanpäiväiseen tarkoitukseen....
Yleä koskevien lukujen lähde:
Yleisradio Oy:n toimintakertomus ja tilinpäätös vuosi 2003
Kirjoituksen/provon/pakinan lähtökohtana on kohtuullinen päänsärky uusitusta Ylen radiotoiminnasta/kanavista.
Palvelevat, hauskat ja hyvät kanavat kuten Mafia lopetettiin ja unohdettiin Yleisradion toiminnan perusperiaatteet, ryhdyttiin matkimaan täysin kaupallisia toimijoita.
Esim. Mafian tilalle tullut Ylexhän ei musiikiltaan ja soittolistoiltaan näytä paljoakaan eroavan kaupallisista kanavista. Samat biisit sama , sama sisältö kuin esim. Kiss tai NRJ.
Vähän faktaa jotka ainakin mua pöyristytti kun asiaa pikkaisen tutkin.
Ylen radiolähetyksen kustannukset olivat vuonna 2003 n.90 miljoonaa euroa.
Tällä rahalla tehdään n. 15 radiokanavaa.
Vuonna 2003 Suomessa käytettiin radiomainontaan noin 47,5 miljoonaa euroa
Tällä rahalla tehdään n.80 radiokanavaa, kaupallisin perustein..
Tuossa yllä jo aika mukava mittari Ylen toiminnan tehottomuudesta ja raskaista kustannusrakenteista, jopa järjettömistä kustannuksista.
Yle käyttää siis kaksi kertaa enemmän rahaa radiotoimintaansa kuin kaikkien kaupallisten radioiden yhteenlaskettu liikevaihto on.
Hauska yksityiskohta mm. radiokanava YleQ jonka tekemiseen menee rahaa vuosittain 5,5miljoonaa euroa. Tämä kanavahan kuuluu ainoastaan Helsingissä/Etelä-suomessa.
Tällä kanavalla on kuuntelijoita vuorokaudessa 18 000 kappaletta. Lähetys kustannukset ovat 623 euroa/tunti, tämä kertaa 24tuntia on n. 15 000 €.
18 000 ihmiselle tehdään 15 000 eurolla ohjelmaa joka päivä? Järki? Missä?
YLEN ruotsinkieliset radiokanavat (Yle Extrem ja Yle FSR) kuluttavat n. 23,3 miljoonaa euroa vuosittain lähetyksensä tekemiseen.
Hienoa ohjelmaa saadaan ainakin kuunnella Ruotsinkielisillä kanavilla sillä niiden tuotantoon ja lähetykseen tärveltyy myös mukavasti rahaa. Joka päivä näiden kanavien lähettämiseen kulutetaan rahaa 52 000 euroa, kyllä, joka päivä. 52 000 eurolla tehdään ohjelmaa 110 000 ihmiselle, joka päivä. Ruotsinkielellä.
Hupaisaa vielä se että nämä 110 tuhatta viihtyvät keskimäärin näillä kanavilla alle tunnin. Eli 110 ihmistä kuuntelee näitä kanavia 1 tunnin päivässä ja se maksaa 52tuhatta euroa, joka päivä, lasku siitä tulee meille kaikille.
Ylen ruotsinkielisen radion ja osittain tv ohjelmien tuottaja tuo esille kantansa hienosti Yle:n vuosikatsauksessa 2003.
Stefan Brunow ”ja jos radiota haluaa voi vielä kehua, voi sanoa että se on ihmisen paras ystävä, tai kuin ilmaa, jota hengitämme, kaikille ilmasta”
Minun on vaikea valitettavasti vaikea olla samaa mieltä kanssasi Stefan, ilmaista ? eh?
Mukavana kustannuslisänähän on esim. tänä vuonna olemme saaneet huomata maksavamme, YleX aamun eli Juuson ja Peltsin naamasta joka puolella, mm. lehdissä ,kadunvarsi mainoksissa, tapahtumissa ym. (verorahoilla ja lupamaksuilla nämä mainoskampanjat rahoitetaan).
Miten ei kaupallinen toimija (YLE) voi mainostaa toimintaansa massiivisilla rahallisilla panostuksilla kaupallisissa medioissa ?
Eikö omat kanavat/mediat riitä niiden esille tuomiseen? Ja kohdentaa nämä vielä kahden ns. julkkisjuontajan esille tuomiseen?Kylläpä todella mielelläni annan verorahojani käyttää noin turhanpäiväiseen tarkoitukseen....
Yleä koskevien lukujen lähde:
Yleisradio Oy:n toimintakertomus ja tilinpäätös vuosi 2003