VW Passat 1.9TDI 2001 --> Mitä mieltä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
13.5.2004
Viestejä
1 090
Ikä
45
Hyviä ja/tai huonoja kokemuksia kaipaan noista passateista juurikin
tuolla 2001 vuosimallin tienoilla. Voipi heittää vuodella suuntaan tai toiseen.

Onko edullinen käyttöauto, entä huoltojen hinnat?
Yleisesti onko edullista ajoa?

Vähän käynyt mielessä jos pitäisi tuollainen farkku ostaa bensa focuksen tilalle.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ai! olen käsittänyt tuttujen ja tuntemattomien mukaan että nuo TDI passatit kestää hienosti ainakin tuonne 400 000km asti.
Tarkoitus ei ole ostaa liian uutta autoa ja uuden auton vaihtorinkiin en aio lähteä. Joku diiseli passatti tai vastaava iso farkkuna tai tila-autona alta 15 000e. Harmi kun voyagereita ei tohon hintaan oikein vielä irtoa.
 
Ai! olen käsittänyt tuttujen ja tuntemattomien mukaan että nuo TDI passatit kestää hienosti ainakin tuonne 400 000km asti.
Tarkoitus ei ole ostaa liian uutta autoa ja uuden auton vaihtorinkiin en aio lähteä. Joku diiseli passatti tai vastaava iso farkkuna tai tila-autona alta 15 000e. Harmi kun voyagereita ei tohon hintaan oikein vielä irtoa.
Kyllä noi passatit on kestäviä autoja, mutta luulis, että tuolla 400 000 km:n kohdalla alkaa kulutusosia hajoomaan aika paljon. Veikkaan, että jarruja, laakereita, palloniveliä jne. saa vaihtaa aika paljon. Lisäksi tulee mieleen iskarit ja jouset, jos kilsoja on noin paljon ja vielä ei noita ole vaihdettu.

HarryG:n kanssa samoilla linjoilla. Hanki Passatti joka on ajettu 100-150 tonnia. Silloin se pelaa vielä pitkään.
 
Ai! olen käsittänyt tuttujen ja tuntemattomien mukaan että nuo TDI passatit kestää hienosti ainakin tuonne 400 000km asti.
Tarkoitus ei ole ostaa liian uutta autoa ja uuden auton vaihtorinkiin en aio lähteä. Joku diiseli passatti tai vastaava iso farkkuna tai tila-autona alta 15 000e. Harmi kun voyagereita ei tohon hintaan oikein vielä irtoa.

Kestävyys on suhteellinen käsite. Tuollainen kilometrimäärä alkaa näkymään ja tuntumaan moottorin lisäksi myös voimansiirrossa, alustassa ja kaikissa muissakin kuluvissa osissa.

Toki pienillä kilsoilla oleva autokin voi olla aivan pommi, jos se on huonosti pidetty, mutta tuollaiset yli 300tkm kilometrimäärät tarkoittavat että ellei kuluvia osia ole uusittu reippaalla kädellä, uudelle omistajalle voi olla luvassa melkoisia lisälaskuja korjausten muodossa. Tällöin vähemmän ajettu, mutta kalliimpi olisi kokonaiskustannuksiltaan edullisempi.

Itse aion tuskin koskaan ostaa uutta autoa, mutta en myöskään yli paljoa yli 100tkm ajettua. Jos tavoite on pitää autoa ainakin 3 vuotta, kilsoja vuodessa n. 15tkm ja ajatus 150tkm ylittämisestä arveluttaa, tuollainen kilometrimäärä on asetettava. Vaan nämähän ovat makuasioita ja kiinni siitä, kuinka paljon siitä ajamastaan kilometristä haluaa maksaa.
 
Itellä on ollut pari vuotta tota vanhempi passatti reilu puoli vuotta ja oon kyllä llu ihan tyytyväinen mutta pari pikku probleemaa on tullut eteen.

Akun alla on pari vedenpoistoreikää. Jos ja kun ne menevät tukkoon (ja ne tukkeutuvat helposti) vesi ei suinkaan kierrä jotain muuta kautta maahan vaan tulee jostain läpiviennistää sisään lattialla. Ennen kuin sitä vettä huomaa sitä on ehtinyt valua lattialle useita litroja, koska lattialla olevat 3 karvamattoa toimivat kuin sienet.

Toinen juttu on että ainakin mun kärry on tosi huono talviauto. Ennen tätä autoa mulla oli 15 vuotta sunny joka käynnistyi aina ekalla vaikka pakkasta oli kuinka paljon, esim kahden viikon seisonnan jälkeen santiksen parkkikselta 25 asteen pakkasessa.
 
syöttis, ja Passatti ei sitten käynnisty?

Itellä ollu VAG 1.9TDI, myös veljellä + monilla tutuilla ja kellään ei kyllä minkäänmoisia käynnistysvaikeuksia talvellakaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lue tuo http://www.ajovalo.net/Mallit/VW_Passat_96.htm
Pahimmat jutut:
Ajovalo.net sanoi:
Eräiden arvioiden mukaan Emdenissä valmistetut autot ovat myös laadultaan huonompia (valmistenumeron viimeinen kirjain ennen juoksevaa numeroa E). Passattien suuri ongelma oli Audien tapaan etupään tukivarret, joita on jouduttu vaihtamaan jopa muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein. Viime vuosina varaosina toimitettujen tukivarsien kestävyyttä on saatu paranemaan. TDI-mallien ongelmana ovat katkenneiden jakohihnojen lisäksi ilmamäärämittarit ja haljenneet ahtimet. Kulutusosaksi Passatissa on laskettava myös moottoritilan pohjamuovi, jonka vaurioitumiseen on osasyynä auton tavanomaista pienempi maavara. Tarkastaa kannattaa myös kuljettajan istuimen rakenteen viattomuus ja kytkinpolkimen roikkumattomuus. Sähkövikoja esiintyy mm. keskuslukituksessa, sähkölaseissa, murtohälyttimessä ja sytytyspuolissa. Vioittuvia sähköosia halvimmasta kalleimpaan ovat mm. ABS:ien kierroslukutunnistin, ilmamassamittari, jäähdytystuuletin, bensapumppu ja laturi.
 
Monesti nämä "ei käynnisty pakkasilla" -jutut johtuvat ihan vaan elinkaarensa ehtoopuolella olevasta akusta. Tuosta kyseistä konetta on erittäin paljon Suomessa, ja hyvin ne käynnistyvät talvella. Mutta se, että Passat on huono talviauto, on kyllä totta. Ilman webastoa tuolla 1.9 TDI koneella varustetut autot ovat onnettomia lämpenemään.
 
Zone-sarja -42%
syöttis, ja Passatti ei sitten käynnisty?

Itellä ollu VAG 1.9TDI, myös veljellä + monilla tutuilla ja kellään ei kyllä minkäänmoisia käynnistysvaikeuksia talvellakaan.


juu, eli ei käynnisty. Kun ajatus juoksee nopeammin kuin sormet näppäimillä tapahtuu tota että luulee sanoneensa jotain mitä ei sitten sanonutkaan. :)

Se on totta että akku sekä laturi olivat elinkaarensa päässä ja vika johtui varmaan siitä.
Mutta myös se tekee tosta huonon talviauton että mun automaattivaihteet on ihan jäässä pakkasilla (anteeksi epätieteellinen ilmaisu mutta en ton paremmin osaa sitä ilmaista). Kiihtyvyys kovilla pakkasilla ja etenkin alkumatkasta on todella huono ja liittyminen valtatielle joskus ihan vaarallistakin ton takia. Mitenköhän tota pystyis korjaamaan?
Näillä keleillä auton kiihtymisessä ei ole mitään valittamista.

Mitä toi tarkottaa tossa lainatussa tekstissä kun siinä sanotaan että latureissa on ollut vikaa. Itse nimittäin vaihdoin juuri laturin autoon kun sanoivat kahdessa eri korjaamossa että se on paskana. Sanoivat siis nimenomaan että koko laturi on vaihdettava eikä vain hiilet. Myöhemmin joku kuitenkin sanoi minulle että ei ole koskaan kuullut että laturi hajoaisi ja väitti kiven kovaa että minäkin olisin selvinnyt tosta vain hiilien vaihdolla, joka olisi tullut 180e halvemmaksi.
 
Mulla oli -02 TDI PD Golffi. Koneet sama kuin Passatissakin. Hienosti se autoa liikutti eikä kulutuskaan ollut paha. TDI:tä ostaessa katsot vain että et osta sitä 74kW mallia, se on IMHO liian pieni Passatille - kun tahtonut välillä Golffiinkaan riittää :D 130hp on valintasi. Nykyään on myös tullut markkinoilla paljon V6 TDI Highlinejä Saksasta. Tuontiauto on pelkkää plussaa, mutta tuo V6 kone on lukuisten nettikirjoitteluiden perusteella sitten aivan paska. Kallis huoltaa ja keston kanssa niin ja näin.

Huoltojen hinnoista sitten vielä sen verran, että Volkkari ja varsinkin TDI on kallis huoltaa. Ja merkkikorjaamoiden meininki välillä aika lähellä apinatarhaa. Mutta itsekin vuosi sitten autoa vaihtaessa harkitsin vakavasti Saksasta tilattua 130hp TDI 4motionia. Siinä olisi autoa...aijai...
 
Veikkaan, että jarruja, laakereita, palloniveliä jne. saa vaihtaa aika paljon. Lisäksi tulee mieleen iskarit ja jouset, jos kilsoja on noin paljon ja vielä ei noita ole vaihdettu.

.
noita kaikkia mainitsemiasia saa vaihdella jo eka kerran siihen 100-150tkm.ei jarrut kulu sen enempää 400tuhatta ajetussa kuin 50tuhatta ajetussa, samoin on muiden mainitsemiesi kulutusosien kanssa. no joo, ehkä jouset ei siihen kuulu mutta muut kyllä.


ainoa mikä mua huolestuttas noissa kilsoissa on turbon kunto. muuten kyllä kestävät
 
Tuontiauto on pelkkää plussaa

Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Ainakin paikoittain Saksassa suolataan teitä huomattavasti runsaammalla kädellä kuin Suomessa, joten tuontiautossa saattaa pesiä aika pahojakin ruostevaurioita.

Toinen asia joka kannattaa pitää mielessä on se missä sillä autolla siellä Saksassa on ajettu. Varsinkin pienempi moottoriset autot ovat varmasti kovilla baana-nopeuksissa.

Kolmanneksi,ellei tuontiautossa satu olemaan webastoa/eberiä tms. lämmitintä, on edessä lohkolämmittimen hankinta. Myös talvirenkaat joutuu todennäköisesti ostamaan, vaikka mukana saattaakin tulla jotkut "keski-eurooppan kitkat" joilla ei tee Suomen talvikeleissä hevonvittua.. :D

Sitten kun vielä ottaa huomioon että autoa myydessä tuontiautosta ei koskaan tahdo saada yhtä hyvää hintaa kuin alkuperäisestä Suomi-autosta, saattaa se tuontiauton hankkiminen olla aika kannattamatonta.

Tapaukset joissa autoon tulee pian hankinnan jälkeen jotain vikaa, on myös aika paljon helpompi hoitaa jos auto on hankittu samassa valtiossa sijaitsevasta liikkeestä.

Huoltohistoria, ja ajettujen kilometrien oikeellisuus voi olla kanssa pienoinen kysymysmerkki. Vaikka kyllähän niitä mittareita Suomessakin ruuvataan, niin silti jostain minulle on jäänyt sellainen kuva että ainakin Saksassa tuota harrastettiin varsin yleisesti ennenkuin se kriminalisoitiin.

Positiivista tuontiautossa on se, että yleensä varustetaso on huomattavasti parempi kuin Suomessa, ja jotkut automallit saattavat tulla paljonkin halvemmaksi jos niitä ei tuontimaassa arvosteta kovin korkealle.

Itse jos harkitsisin tuontiautoa, sen pitäisi joko olla melko uusi, takuuta vielä jäljellä ja samaa mallia pitäisi olla myös maahantuotu Suomeen, tai sitten kyseessä olisi joku vanhempi harrastusmielessä hankittu laite joka käytäisiin täydellisesti läpi tai purettaisiin varaosiksi... :rolleyes:
 
Mitäköhän tuollaisesta 2002 vuoden 1,6 litraisesta Passat Variantista kannattaa maksaa? Kilometrejä koneessa on sellainen 90000 tällä hetkellä.

Edit: kunto muuten suhteellisen hyvä, kesä- ja talvinakit tulee alle ja uuden Blaupunkin soittimenkin ko. peliin saisi.
 
noita kaikkia mainitsemiasia saa vaihdella jo eka kerran siihen 100-150tkm.ei jarrut kulu sen enempää 400tuhatta ajetussa kuin 50tuhatta ajetussa, samoin on muiden mainitsemiesi kulutusosien kanssa. no joo, ehkä jouset ei siihen kuulu mutta muut kyllä.


ainoa mikä mua huolestuttas noissa kilsoissa on turbon kunto. muuten kyllä kestävät
En ole kyllä yhtään autoa nähnyt, jossa tarvisi ainakaan pyörän laakereita vielä 150 000 km kohdalla vaihtaa. Jopa mun vanhassa mitsussa kesti 300 000 km pyörien laakerit. Iskarit vaihdoin 200 000 km kohdalla uusiin kaasuihin.

Voisin sanoa, että se TOINEN vaihtokierros tulee joidenkin osien kohdalla. Jotkut osat täytyy vaihtaa tuossa kohtaa ensimmäisen kerran. Mainitsemasi turbo kannattaa varmasti ainakin huollattaa, jos meinaa paljon ajella.

Yksi asia mikä tulee kanssa mieleen on tuulilasin kunto. Jos on alkuperäinen niin alkaako vaihto olla lähellä kivenhakkaamien ja normaalin kulumisen takia?
 
En ole kyllä yhtään autoa nähnyt, jossa tarvisi ainakaan pyörän laakereita vielä 150 000 km kohdalla vaihtaa. Jopa mun vanhassa mitsussa kesti 300 000 km pyörien laakerit. Iskarit vaihdoin 200 000 km kohdalla uusiin kaasuihin.

Voisin sanoa, että se TOINEN vaihtokierros tulee joidenkin osien kohdalla. Jotkut osat täytyy vaihtaa tuossa kohtaa ensimmäisen kerran. Mainitsemasi turbo kannattaa varmasti ainakin huollattaa, jos meinaa paljon ajella.

Yksi asia mikä tulee kanssa mieleen on tuulilasin kunto. Jos on alkuperäinen niin alkaako vaihto olla lähellä kivenhakkaamien ja normaalin kulumisen takia?

heh, mää en tajua oikeasti että miten joku jaksaa edes miettiä jotain pyörän laakereita kun ne ei maksa juuri mitään, tollasia asioita jos alkaa miettiin niin ehkä on parempi olla ilman autoa :). iskareista semmonen juttu että niillähän voi ajaa vaikka 300tkm, mutta fakta on se että viimeistään 100tkm ne olisi syytä vaihtaa. rehellisesti sanottuna 400tkm ajetussa autossa ei enään juuri alkuperäis osia ole vaan kyllä ne on jo useampaan kertaan vaihdettu.
 
Mitäköhän tuollaisesta 2002 vuoden 1,6 litraisesta Passat Variantista kannattaa maksaa? Kilometrejä koneessa on sellainen 90000 tällä hetkellä.

Edit: kunto muuten suhteellisen hyvä, kesä- ja talvinakit tulee alle ja uuden Blaupunkin soittimenkin ko. peliin saisi.

Aika paljon on varaa tinkiä pyynnöstä. Tuo on onnettoman pieni mylly tuon kokoiseen autoon, eli harva sitä on valmis ostamaan. Soittimilla ja renkailla ei ole mitään arvoa myytäessä, eli älä maksa niistä turhaan. Jos myyjä alkaa valittamaan niin osta muualta, ei se Passatti niin harvinainen ole tässäkään maassa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom