Tuontiauto on pelkkää plussaa
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Ainakin paikoittain Saksassa suolataan teitä huomattavasti runsaammalla kädellä kuin Suomessa, joten tuontiautossa saattaa pesiä aika pahojakin ruostevaurioita.
Toinen asia joka kannattaa pitää mielessä on se missä sillä autolla siellä Saksassa on ajettu. Varsinkin pienempi moottoriset autot ovat varmasti kovilla baana-nopeuksissa.
Kolmanneksi,ellei tuontiautossa satu olemaan webastoa/eberiä tms. lämmitintä, on edessä lohkolämmittimen hankinta. Myös talvirenkaat joutuu todennäköisesti ostamaan, vaikka mukana saattaakin tulla jotkut "keski-eurooppan kitkat" joilla ei tee Suomen talvikeleissä hevonvittua.. :D
Sitten kun vielä ottaa huomioon että autoa myydessä tuontiautosta ei koskaan tahdo saada yhtä hyvää hintaa kuin alkuperäisestä Suomi-autosta, saattaa se tuontiauton hankkiminen olla aika kannattamatonta.
Tapaukset joissa autoon tulee pian hankinnan jälkeen jotain vikaa, on myös aika paljon helpompi hoitaa jos auto on hankittu samassa valtiossa sijaitsevasta liikkeestä.
Huoltohistoria, ja ajettujen kilometrien oikeellisuus voi olla kanssa pienoinen kysymysmerkki. Vaikka kyllähän niitä mittareita Suomessakin ruuvataan, niin silti jostain minulle on jäänyt sellainen kuva että ainakin Saksassa tuota harrastettiin varsin yleisesti ennenkuin se kriminalisoitiin.
Positiivista tuontiautossa on se, että yleensä varustetaso on huomattavasti parempi kuin Suomessa, ja jotkut automallit saattavat tulla paljonkin halvemmaksi jos niitä ei tuontimaassa arvosteta kovin korkealle.
Itse jos harkitsisin tuontiautoa, sen pitäisi joko olla melko uusi, takuuta vielä jäljellä ja samaa mallia pitäisi olla myös maahantuotu Suomeen, tai sitten kyseessä olisi joku vanhempi harrastusmielessä hankittu laite joka käytäisiin täydellisesti läpi tai purettaisiin varaosiksi...