Vuosien merkitys lihaksien kasvussa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko lihaksien kasvaminen sittenkin enemmän vuosista kiinni, kuin tahdosta? Voi olla hölmö kysymys, mutta eräs tuttavani on jäätävän kokoinen kaappi ja treenannut noin 15 vuotta. Todella lihaksikas henkilö, jollaisia harvoin näkee. Itse olen treenannut kohta 2 vuotta. Toistuvasti hän on sanonut mulle treeniäni katsoessaan (treenaamme samalla salilla) että vien sarjat liian loppuun asti, että painoa pitäisi vähentää kun näyttää liian tuskaisilta mun sarjan lopetukset. WTF? Eikö nimenomaan aina kannusteta treenaamaan kovaa ja viemään sarjat loppuun?

Jos joku kynis sanoisi minulle näin, naurahtaisin vain. Mutta kun 100-kiloinen lihaskimppu sanoi tämän, väkisinkin herää ajatus että teenkö väärin? Suuremmilta loukkaantumisilta olen vielä välttynyt. Tuleeko tommoiset isot lihakset sitten kevyemmälläkin treenillä muka, kun jaksaa käydä säännöllisesti 15 vuoden ajan?

Ei aina tartte failureen vetää, hermostohan siinä vaan menee tukkoon. Ei se viimeinen väkisin väännetty cheatti takaa lihaskasvua imo

Restpauset ja pudotussarjat ja pyramidit ja muut saa kyllä total fucking destruction olon mutta järkevää vaan shokkihoitona lihaksille silloin tällöin. Jos tekee esim. kolmea liikettä per lihas ja ensimmäinen jo päättyy failuree ja vielä toinenkin ni onha ne viimiset liikkeet vähän tehottomamman tuntusiakin imo vaikka kovalta reeniltä muuten tuntuis.

jep, jos miettii siltä kannalta että tekee samalla painolla 3x8 ja jättää toistoja varastoon vs tai sitten joka kerta failureen esim. 10, 6, 3. Ite oon viime aikoina käyttäny ensimmäistä vaihtoehtoo ja hyvin on pelannu, ei oo tarvinnu viettää unettomia öitä :D

Ja jos ajatellaan vaikka sellaista pitkällä tähtäimellä, että treenaaja A vetää 5 vuotta joka kerta näennäisen kovan pudotussarja-total-destruction treenin ja onnistuu sinä aikana kasvattamaan sarjapainoja 50%. Verrataan treenaajaan B, joka kasvattaa 5 vuoden aikana sarjapainojaan 100% tekemättä yhtä ainuttakaan sarjaa totaaliseen failureen. Hirvittävää yleistystä, mutta veikkaanpa että treenaaja B ei ole mitenkään huonosti kehittynyt lihasmassankaan osalta tuossa tilanteessa.

Itekki oon aina failureen vetäny, miten sitten pitäisi, jättää aina sen verran vajaaks että olis tullu vielä pari? Ei tunnu kyllä järkevältä, mutta kai se on pakko uskoa. Onko vielä eroa, että vetääkö failureen esimerkiksi raskaissa liikkeissä kuten kyykky, penkki tai mave vai sitten esimerkiks hausikäännöissä?

Tom_i: Niinkuin sanottu, se failureen vetäminen ei ole välttämätöntä, vaan tärkeintä on pystyä treenaamaan nousujohteisesti. Jatkuva failureen vetäminen haittaa 100% varmasti progression ylläpitoa ja vie ajanmittaan kropan ylirasitukseen. Näennäisen "täysillä" treenaamisen sijasta pitää treenata järkevästi, eli miettiä sitä progressiota, jaksotusta, vaihtelua, palautumista, jne...

Ja vielä pitää ottaa huomioon se itse ohjelma. Failureen vetäminen ja sen kannattavuus riippuu aivan täysin suoritettavasta ohjelmasta. Ja on todellakin merkitystä, tuleeko failure esim. kyykyssä tai maastavedossa versus vaikka hauiskääntö. Failureen vetäminen rasittaa hermostoa ennenkaikkea, ja kuta vaativammassa liikkeessä se tapahtuu, sitä enempi hermosto vetää tukkoon. Hermoston palautuminen kestää kauemmin kuin itse lihaskudoksen. Että miettikääpä siltäkin kantilta.

Toinen ääripää on taas se, ettei uskalleta vetää failureen koskaan. Se on myös edelleen yksi keskeisimmistä tekijöistä lihaskasvussa. Ei aina vedettynä, mutta järkevästi ja omaa kroppaa kuunnellen. Jos osaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähän riippuu siitä miten usein rasitat lihaksia viikossa, 1 ja 2-jakoisissa ohjelmissa en menisi positiivista failurea lähemmäs kovinkaan usein. Tää kaikki vähän riippuu sun palautumiskyvystä.

Isommissa jaoissa joissa lihas treenataan vain kerran viikkoon pystyisin kuvittelemaan että failure on tehokkaampi työkalu.

Ihmisillä on myös erilainen irtiottokyky (tms.) - toisen loppuun asti tehty sarja on toisella vasta alussa :) Failurehan meinaa epäonnistumiseen asti tekemistä. Penkissähän se on monelle enemmän sääntö kuin poikkeus että näin käy, mutta kyykyssä en ole koskaan kenenkään nähnyt failureen asti vetävän, varmistajienkin kanssa vähän vaarallista, jos ei sitten häkissä pinnoilla tee (siinähän se onnistuu näppärästi).

Ihmisillä on myös erilainen irtiottokyky (tms.) - toisen loppuun asti tehty sarja on toisella vasta alussa :) Failurehan meinaa epäonnistumiseen asti tekemistä. Penkissähän se on monelle enemmän sääntö kuin poikkeus että näin käy, mutta kyykyssä en ole koskaan kenenkään nähnyt failureen asti vetävän, varmistajienkin kanssa vähän vaarallista, jos ei sitten häkissä pinnoilla tee (siinähän se onnistuu näppärästi).

smithissä voi myös tehdä yksin failureen helposti :)

Mitä mieltä porukka on noiden useampi jakoisten kanssa, vaikka 5-jakoinen? Siinä on kuitenkin suoran treenin tauko 7 päivää, joten eikö lihas tuolloin pidä melkein tuhota totaalisesti, kun sillä on kerran noin paljon palautumisaikaa. Ja sitten esim. Max-OT treeni perustuu lukemani perusteella siihen, että viedään sarjat positiiviseen failureen...

"3. Performing 6-9 Heavy Sets For Each Muscle.

Max-OT is centered around doing 6-9 heavy sets for each muscle. A heavy set defined by Max-OT is one which the weight is light enough for 4 reps but too heavy for more than 6 reps which is extremely important to achieve. Another principle that Max-OT brings to the table is doing each set to positive-failure. This means that between the 4-6 rep range you should perform each set so that you are not physically able to complete another without assistance. This means that you should not use forced reps for more than one rep, or even better, try not to do forced reps at all. The reason is because it goes against muscle overload and actually fatigues the muscle which is counter productive to muscular growth. Fatiguing muscle doesn’t build muscle because your just training it to have better endurance."

Mitä mieltä porukka on noiden useampi jakoisten kanssa, vaikka 5-jakoinen? Siinä on kuitenkin suoran treenin tauko 7 päivää, joten eikö lihas tuolloin pidä melkein tuhota totaalisesti, kun sillä on kerran noin paljon palautumisaikaa. Ja sitten esim. Max-OT treeni perustuu lukemani perusteella siihen, että viedään sarjat positiiviseen failureen...

"3. Performing 6-9 Heavy Sets For Each Muscle.

Max-OT is centered around doing 6-9 heavy sets for each muscle. A heavy set defined by Max-OT is one which the weight is light enough for 4 reps but too heavy for more than 6 reps which is extremely important to achieve. Another principle that Max-OT brings to the table is doing each set to positive-failure. This means that between the 4-6 rep range you should perform each set so that you are not physically able to complete another without assistance. This means that you should not use forced reps for more than one rep, or even better, try not to do forced reps at all. The reason is because it goes against muscle overload and actually fatigues the muscle which is counter productive to muscular growth. Fatiguing muscle doesn’t build muscle because your just training it to have better endurance."

Nykyään oon aika vahvasti sitä mieltä, että ohjelmat joissa lihasryhmää ei treenata useammin kuin kerran viikossa on paskoja. Esimerkiksi on paljon tehokkaampaa kyykätä monta kertaa viikossa kuin vetää yksi treeni jossa on kyykky ja lisäksi jotain reisiojennusta ja muita höpöhöpöliikkeitä. Tuolloin ei myöskään yleensä tarvitse vetää failureen ja on helpompi saada kehitystä aikaan.

Jos se nyt sitten on niin että esim. 5 kertaa viikossa rauhassa treenamalla saavuttaa enemmän tulosta kuin 3 kertaa viikossa failure-tyylillä.

Ja vuosien mittaan sitä palaa kertyy, vaikkei vetele sarjoja kovin usein failureen? Ehkä ei pitäisi ahnehtia, ettei tuu loukkaantumisia.

Mut en tiiä.. ainakin muscle challengessa neuvotaan vetämään tehotreenit aivan failureen. (Hietalan ohjelma)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom