vuorotyö ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Alfa-
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerro nyt vähän millainen vuorotyö? Pitkiä päiviä? Yövuoroja?

2 aamuu, 2 iltaa, 2 yötä, 4 vapaata. 8 h päivä.
elikkä aamuun kun menee niin siinähän syö pitkin päivää jo klo 4.00 alkaen kolmen tunnin
välein ruokaa ja kalori kokonaismäärä on paljon suurempi kuin iltavuorossa..iltavuoro päivänä
sitä nukkuu kuitenkin vähintään aamu kymmeneen univelat pois. ainakaan mulla ei
kroppa toimi niin että heräis jo aamu kuudelta syömään koska mun mielestä unen tarve kuitenkin korostuu vuorotyötä tehdessä..että miten ootte jakanu ateria välit/kalorit vuorotyö päivinä??

Itse olen tehnyt epäsäännöllisen säännöllisesti 3-vuorotyötä, eli lähinnä kausiluontoisesti. En mä ruokavaliossa mitään ongelmaa nähnyt. Ilta ja aamuvuorot menee suht samalla tavalla. Yövuorossa "aamupala" syödään kun ollaan herätty siinä joskus 15.00 tienoilla, vai miten kukin herääkin ja iltapala vastaavasti aamulla kun mennään nukkuun, muut ruokailut sitten tasaisesti hereilläoloaikana kuten muutenkin.

Ainut ongelma on syödä tarpeeksi tai tarpeeksi vähän, mikä sitten on tavoitteena. Eli pitää vähän laskeskella aluksi. Ainakin kuvittelisin näin kun vuorot vaihtuu suht nopeeseen rytmiin. Mä tein aina 5 pv putkeen samaa vuoroa.

se juuri on ongelma että miten tasasesti ehtii syömään nämä "pakolliset" kalorit..
toisena päivänä voi saada huomattavan paljon enemmän kaloreita entä toisena, itse olen
tehnyt näin että aina hereillä olo aikana syön kolmen tunnin välein.

Aika erikoinen kysymys... Kokemusta 3-vuorotyöstä on, mutta en näe miten se vaikuttaa ruokailuihin. Ottaa vaan evästä töihin riittävästi mukaan ja syö ihan normaalin tasaisesti. Ihan kuin ns. normi kahdeksasta neljään - duunissa. Vai mitä ajat takaa?

Jos ongelmasi on ettet ehdi syömään töissä, niin sehän ei liity mitenkään siihen teetkö vuorotyötä vai et...

mulla vaihtuu noi vuorokausirytmit niin tiheään että unirytmit sekoittuu jatkuvasti, ja näin on hieman vaikeampaa noudattaa mitään kovin tarkkaa ruoka ohjelmaa koska aina ei
välttämättä ehdi syömään kaikkea niitä ruokamääriä mitä pitäisi...esim. aamuvuoroon lähtiessä
sitä ehtii syömään hyvin pitkin päivää koska herätys on jo klo 4.00 ja nukkumaan ehtii vasta klo 23.00 aikoihin mutta iltavuoroon lähtiessä sitä heräilee joskus aamu kymmenen aikoihin niin
sinä päivänä ei todellakaan ehdi syödä kaikkea niitä ruokamääriä mitä aamuvuorossa...eli ruokaohjelman seuraaminen on melko hankalaa.

Iltavuoro esimerkki

10.30 aamupala
13.00 välipala ennen töitä
16.00 välipala töissä (proteiini-öljydrinkki jos ei ruoka maistu)
18.00 päivällinen
20.00 välipala (proteiini-öljydrinkki jos ei ruoka maistu)
23.30 iltapala kotona

Eihän toi niin vaikeeta ole, eihän?

Ei, ei se ole vaikeata. kysymys oli vain niinkin yksinkertainen kuin että onko kellään kokemusta vuorotyön ja ruokailun sovittamisesta yhteen. että miten on esim. kehitystä tullut jos ei joka päivä ehdi syödä tarkalleen ruokaohjelman mukaan. mä syön hereillä ollessani aina kolmen tunnin välein...

Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa sovittaa ruokavaliota ja vuorotyötä keskenään. Enemmänkin yövuorossa tuntuu 'kalorit' loppuvan kesken, kun vois syödä enemmänkin. Muutoinkin hivenen 'pykältelin' tuota kalorien saantia, niin yövuoroissa tuli aina ne reippaat + päivät.

A-vuoroissa aamupala valmiiksi jo illalla (kuten muutkin eväät) ja heti töihin päästessä se huiviin, itsellä ei ainakaan onnistu heti herättyä syöminen. Sitten on kahvitunti-ruokaloma-kahvitunti , joten kyllä niissä kerkiää mutustella.

Iltavuorossa ei kannata uinua minnekkään 10:n huippeille, vaan totuttautuu enemmänkin normi ihmisen rytmiin ja herää klo 7-8 ja syö siinä hetimmiten sitten aamupalan. Iltavuoron aikana kerkiää käydä hienosti reenaamassakin ennen töihin menoa, kun vain 'ajoittaa itsensä' oikein.

Itse olen tehnyt vuodesta 95 tuota AAAA-IIII-YYYY--VVV- rytmiä ja nyt meillä on ollut reippaan vuoden tuo AAIIYY-V--AAIIYY-VV- kierto. Yövuorot menee todella vähillä unilla, kun tulee herättyä useasti ja automaattisesti n. klo 11. Tällä saa kyllä käännettyä 1. vapaapäivänä nopeasti 'normi ihmisen rytmin', eli kun 2:na yönä nukut vain 4h, niin johan ramasee makoisasti ekana vapaana öiden jlk. Juuri tuon pidemmän hereilläolon takia ne +päivät meni yövuoroissa, eli käytännössä sinne tuli 1. ateria lisää.

Mutta sanotaanko, ettei ruokavalion kanssa mitään ongelmia vuorotyössä tule, syöt vaan aina valveillaolon mukaan... et minkään kellon.

painoa tullut 1.5kg lisää viime kerrasta kun tänne kirjotin ja syömään olen pyrkinyt tasaisesti aina kun olen hereillä/töissä...vaikka kalorit heitteleekin suuresti eri päivien välillä niin ei se taida kokonaisuuteen niin kovasti vaikuttaa. ainakaan huonolla tavalla..ja treeni ohjelmana on ollut toi kaks jakonen nyt kuukauden päivät kokeilu mielessä ja hyvinhän se on potkinut.

yötyöläisen tasaisen proteiinin saannin turvaaminen..

Pistänpäs tänne vielä viime syksyn ruokavalioni, jolla jaksoin painaa yötyötä ja treenata hullun lailla päivisin..

13:00: ~30g prodea
50g puurohiutaleita, 100g maitorahkaa, 2dl jogurttia, banaani
+ vitamiinit, 1 rkl auringonkukansiemeniä, pellavansiemenöljyä

16:00: ~30g prodea - palkkari.

18:00: ~30g prodea
150g jotain vähärasvaista lihaa
+ riisiä/pastaa ja kasviksia.

22:00:
~30g prodea
4 täysjyväruisleipaa
4 kalkkuna-/tai kinkkuleikettä
50g tuorejuustoa

02:00: ~30g prodea
150g samaa pöperöä kuin kuudelta,
eväslaatikossa duunissa mukana..

06:00: ~30g prode-drinkki.

Yhteensä vuorokauden aikana 180g protskua, joka riittää ainakin 60kg:selle:rolleyes:

Ei sitä niin mahdottomasti tarvitse kerralla vetää, kun jaksaa vähän suunnitella ja jakaa syömisiään useampaan erään.
Mulle riitti 6-7 tunnin unet aamupäivästä ja yksillä unilla jaksoi koko yön hyvin. Iltaisin jäi vapaata aikaa sosialisoida kavereiden kanssa.:)

Itse olen tehnyt vuodesta 95 tuota AAAA-IIII-YYYY--VVV- rytmiä ja nyt meillä on ollut reippaan vuoden tuo AAIIYY-V--AAIIYY-VV- kierto. Yövuorot menee todella vähillä unilla, kun tulee herättyä useasti ja automaattisesti n. klo 11. Tällä saa kyllä käännettyä 1. vapaapäivänä nopeasti 'normi ihmisen rytmin', eli kun 2:na yönä nukut vain 4h, niin johan ramasee makoisasti ekana vapaana öiden jlk. Juuri tuon pidemmän hereilläolon takia ne +päivät meni yövuoroissa, eli käytännössä sinne tuli 1. ateria lisää.

Ootko yleisen vireyden kannalta huomannu mitää eroa tohon vanhaa 4a-4i-4y-6v systeemiin, nyt ku oot tehny tota 2-2-2-4 hommaa?
Meillä ne yrittää kovasti toho lyhyeen kiertoon.
Noi 4 yötä nimittäin menee aika zombina kyllä

Ootko yleisen vireyden kannalta huomannu mitää eroa tohon vanhaa 4a-4i-4y-6v systeemiin, nyt ku oot tehny tota 2-2-2-4 hommaa?
Meillä ne yrittää kovasti toho lyhyeen kiertoon.
Noi 4 yötä nimittäin menee aika zombina kyllä

Sorry tulee hivenen myöhässä, mutta kyllä tuo on paljon parempi ainakin minulle tuo uusi lyhytkierto. Taitaa olla aika henkilökohtainen asia, jotkut valittaa toiset tykkää.

Nimenomaan tuossa ei jää ne yöt niin pahasti päälle, kuten aiemmassa 4:n yön putkessa teki. Siinä mentiin sitten 6:n vapaat aivan yövuororytmissä ja aamuvuorot olikin aivan zombieta. Iltavuoroonkaan ei kerennyt oikein tottua ja treenien kannalta vittumainen kun ei herää ennen klo 12, niin siinä 14.00 töihin mennessä mitään kerkiä tekeen. Klo 22 ei taas ainakaan minulle ole kovin hyvä aika treenata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom