Vuokraemännät (ja -isännät) helvetistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiinuli
  • Aloitettu Aloitettu
Paljastipa ex-vuokraemäntä todellisen karvansa. Muutimme tämän kuun alussa omaan asuntoon, ja rouva veti siitä herneen nenään. Nyt riidellään siitä, mikä on asunnon normaalia kulumista (eli pitääkö hänen palauttaa vuokratakuu täysimääräisenä vai ei). Kolmen vuoden asumisen aikana olohuoneen sohvista jäi tapettiin jäljet, ja vuokraemäntä "todella toivoo" että seinä on siisti ennenkuin vuokrasopimus päättyy.

Lisäksi ko. ämmä kehtasi viimesyksynä laittaa tekstiviestin, jossa valitteli rahatilannettaan ja pyysi meitä maksamaan kahden kuukauden vuokran samalla kertaa (1000 euroa) ja viikon etuajassa. Ei maksettu.

Vuokraemäntä oli niiiiin kiltti ja ihana niin kauan kuin maksoimme ylihintaista vuokraa, nyt kun ostimme oman, on käytös muuttunut lievästi sanottuna nihkeäksi. Kauhisteli, että "miten te oman asunnon ostitte, tällaisena aikana". Veikattiin mielenmuutoksen syyksi sitä, että sillä ei ole meidän vuokratakuita ja nyt se yrittää päästä maksamasta niitä keinolla millä hyvänsä.:curs:

Muilla kokemuksia k-päisistä vuokranantajista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älkää vuokratko kämppää yksityiseltä niin:
- ette joudu niin todennäköisesti maksamaan ylihintaista vuokraa
- ette todennäköisesti saa kusipäistä vuokraisäntää/emäntää
- kämppäänne ehkä jopa remontoidaan tarpeen vaatiessa
- vuokralleantajan rahat eivät lopu todennäköisesti kesken
- jne...

Itse olen huomannut asuntoa hakiessa että yksityisten tarjoamat vuokra-asunnot ovat lähes poikkeuksetta paskemmassa kunnossa kuin isomman säätiön omistamat asunnot. Siitä huolimatta ne ovat olleet yleensä kalliimpia. Murrr!

Originally posted by tiinuli
Nyt riidellään siitä, mikä on asunnon normaalia kulumista (eli pitääkö hänen palauttaa vuokratakuu täysimääräisenä vai ei). Kolmen vuoden asumisen aikana olohuoneen sohvista jäi tapettiin jäljet, ja vuokraemäntä "todella toivoo" että seinä on siisti ennenkuin vuokrasopimus päättyy.
Anna toivoa vaan. Tuo jos mikä on juuri sitä normaalia kulumista ja vuokraemäntä on velvollinen palauttamaan koko vuokratakuun, ELLEI vuokrasopimuksessa ole sovittu toisin.

http://www.vyh.fi/asuminen/vuokra/laki.htm

25 §
Vuokralaisen vastuu asuinhuoneiston vahingoittumisesta

Vuokralaisen on hoidettava huoneistoa huolellisesti.
Vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta kulumisesta, joka
aiheutuu huoneiston käyttämisestä vuokrasopimuksessa
edellytettyyn tarkoitukseen, jos vuokranantaja on vastuussa
huoneiston kunnosta ja kunnossapidosta.
Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle
vahingon, jonka vuokralainen tahallisesti taikka
laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa
huoneistolle.
Vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle myös
vahingon, jonka huoneistossa vuokralaisen luvalla oleskeleva
henkilö on tahallisesti taikka laiminlyönnillään tai muulla
huolimattomuudellaan aiheuttanut huoneistolle. Vuokralainen ei
kuitenkaan vastaa vahingosta, jonka aiheuttaa vuokranantajan
toimesta taikka rakennuksen, huoneiston tai sen hallintaan
oikeuttavien osakkeiden omistajan lukuun tehtävän työn
suorittaja.
Tämän pykälän mukainen vuokralaisen vastuu koskee soveltuvin
osin myös vuokrasuhteen johdosta vuokralaisen käytössä olevia
kiinteistön tai rakennuksen yhteisiä tiloja ja laitteita.

Originally posted by Tomi
Anna toivoa vaan. Tuo jos mikä on juuri sitä normaalia kulumista ja vuokraemäntä on velvollinen palauttamaan koko vuokratakuun, ELLEI vuokrasopimuksessa ole sovittu toisin.

Joo, toivossa on hänen hyvä elää. Varmuuden vuoksi käydään tänään ottamassa seinästä valokuvia jos asiasta pitää ruveta riitelemään. Jos asunnossa asutaan kolme vuotta niin tuleehan siitä elämisen jälkiä. ONNEKSI nyt on oma asunto (tai pankinhan se on vielä monta vuotta), voidaan avokin kanssa leikkiä vuorotellen vuokraemäntää ja -isäntää ja niuhottaa milloin mistäkin tyyliin "mulla on nyt huono rahatilanne, voisitko maksaa kaksi vastiketta kerralla ja mahdollisimman nopeasti" tai "toivon todella että vessanpönttö on siisti viikon päättyessä" :lol2: Roolileikit rulettaa! :D

Kyllä se mielestäni menee normaalin kulumisen piikkiin, jos seinään jää jälkiä. On tullut aika paljon vastaavanlaisia tilanteita seurattua, eikä ikinä ole kyllä vuokralainen joutunut korvaamaan pieniä jälkiä seinässä tai tapetissa.

vuokranantajan vinkkelistä

Itsekin asuntoja vuokraavana olen nähnyt toisenkin puolen tästä asiasta.
- Mitään ilmoittamatta vuokra maksetaan reilusti myöhässä. Tästä on tullut ihan konkreettistakin haittaa, kun likviditeetti on ollut juuri ratkaisevan verran huonompi sen takia, että sopimusosapuoli on yksipuolisesti rikkonut sopimustamme ilmoittamatta mitään.
- Asunnoissa tupakoidaan / tuodaan lemmikkieläimiä vaikka nimenomaan muuta on sovittu.
- Takapihaa ei hoideta niin, että löydän elokuussa 2 metriä korkea nurmikon. Eli takapihan nurmikko on tuhoutunut täysin.
- Pensasaitaa ei leikata, vaan minun pitää itse se mennä leikkaamaan.
- Pinnotteita ei kohdella edes kohtuullisella varovaisuudella. Tämän takia turhautta tehdä kunnon sisäremontteja, kun vuoden kuluttua kaikki on ihan paskana.

Onneksi minulla on kuitenkin ollut enimmäkseen fiksuja ja sovitut asiat edes joten kuten pitäviä vuokralaisia eikä kaikki ole täysiä :david: .

Originally posted by tiinuli

Kauhisteli, että "miten te oman asunnon ostitte, tällaisena aikana". Veikattiin mielenmuutoksen syyksi sitä, että sillä ei ole meidän vuokratakuita ja nyt se yrittää päästä maksamasta niitä keinolla millä hyvänsä.:curs:

Oon jostain kuullut, että vuokratakuita varten olisi hyvä ottaa pankista uusi tili,johon käyttöoikeus olisi vuokranantajalla ja asujalla siis sillain et voisi nostaa rahat tililtä jos kumpikin on mukana.? Tietääkö joku miten toi menee?

Re: vuokranantajan vinkkelistä

Originally posted by Make
Itsekin asuntoja vuokraavana olen nähnyt toisenkin puolen tästä asiasta.
- Mitään ilmoittamatta vuokra maksetaan reilusti myöhässä. Tästä on tullut ihan konkreettistakin haittaa, kun likviditeetti on ollut juuri ratkaisevan verran huonompi sen takia, että sopimusosapuoli on yksipuolisesti rikkonut sopimustamme ilmoittamatta mitään.

Joskus välillisesti vuokrauskuvioissa mukana olleena voin sanoa että tuo yllä oleva on niin helvetin ärsyttävää haistapaskameininkiä kuin vain mikään voi olla.

Paras luupää selitti jatkuvaa myöhästymistä useiden kovisteluiden jälkeen sillä että vuokranmaksupäivä osui vähän huonosti suhteessa hänen palkkapäiväänsä!!!

Ei luulisi olevan ylivoimaista pistää siitä edellisestä tilistä sen vuokran verran sivuun. Tällä tyypillä logiikka meni jotenkin: jos palkkapäivän ja vuokran eräpäivän väli on yli kaksi viikkoa niin silloin on OK maksaakin vuokra vasta seuraavasta palkasta.

Eikä tietenkään mitään ilmoituksia etukäteen ettei saa vuokraa maksettua ajallaan, vaan aina sai karhuta itse jälkikäteen.

Hasseldorf-asteikolla täydet
:david: :david: :david: :david: :david: -naamaa.

Vuokraemäntä ei vaatinut minkäänlaisia ennakoita eikä takuita. Vuokrakin on naurettavan halpa kaksiosta keskellä puistoja ja melkein keskustassa. Olen sitten ihan huvikseni yrittänyt kompensoida makselemalla vuokran pari viikkoa etukäteen kun ei siitä itelle mitään haittaakaan ole. Ei ainakaan myöhästy.

Joo tuohan on vielä pientä vuokraemännän puolelta..

Hyvän ystävän vuokraemäntä on kanssa kieltäytynyt maksamasta vuokratakuuta kaiken paskan kukkuraksi jota kaveri on saanut sietää.. Eli se ensimmäisinä päivinä neuvoi, kuinka suihkussa pitää seistä, mitä saa pistää seinille = ei mitään, antoi naapuriasunnon remontin aikana avaimet kaverin asuntoon remonttimiehille vedenhakua varten ja kävi säännöllisesti siellä asunnossa kun kaveri ei ollut paikalla esim. repimässä tämän julisteet pois seiniltä.. että tälleen. Eikä lista ihan siihenkään lopu

Jotkut ihmiset on vittumaisia, ja toisilta on vaan sitten ihan totaalisesti menny ruuvi löysälle.:david:

Näkemyksissä on siis hajontaa.

Asiaa voidaan pohtia myös siitä näkökulmasta, kummalla osapuolella on suurempi oikeus päättää poraillaanko seiniä tai naarmutetaanko parkettia. Sillä joka on maksanut asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet vai sillä, jolla on oikeus vuokrasopimusken perusteella käyttää asuntoa korvausta vastaan?

Minun tapauksissani olen tehnyt sopimuksen asunnon käyttämisestä asumiseen, mutta korvaus ei kata pintojen särkemistä tai hajuhaitan aiheuttamista.

Toisaalta enin osa vuokraajista on ollut fiksuja tyyppejä ja uskonpa olevani myös vuokranantajana parhaimmasta päästä. Keneltään en koskaan ole ottanut takuista mitään pois. Itse olen korjaillut mitä on pitänyt. Asunnossa olen käynyt tekemässä vuokrasopimuksen ja yleensä seuraavan kerran käyn kun haen avaimen pois sopimuksen päätyttyä. Olen jopa vuokrannut ilman takuita. Minulla onkin ollut pitkäaikaisia ja riidattomia sopimuksia aina. Yhtään luottotappiotakaan ei lopullisesti ole tullut. Joskus maksavat myöhässä, mutta maksavat kuitenkin. Parempi maksaakin, nostanhan jo yli 100kg penkistä.:rolleyes:

Re: Re: Vuokraemännät (ja -isännät) helvetistä

Originally posted by MuayThai
Oon jostain kuullut, että vuokratakuita varten olisi hyvä ottaa pankista uusi tili,johon käyttöoikeus olisi vuokranantajalla ja asujalla siis sillain et voisi nostaa rahat tililtä jos kumpikin on mukana.? Tietääkö joku miten toi menee?

"Toimivin tapa on perustaa erillinen vuokratakuutili, jonka pankkikirjan vuokralainen antaa vuokranantajalle. Tiliin kuuluu ehto, ettei kumpikaan saa yksin nostaa rahoja tililtä. Vuokrasuhteen päättyessä vuokranantaja palauttaa pankkikirjan, ellei hänellä ole saatavia vuokralaiselta. Myös vuokratakuutilistä tulee mainita vuokrasopimuksessa, ja takuu tulee maksaa vasta vuokrasopimuksen solmimisen jälkeen."

Vähän samoja fiiliksiä Äijän kanssa. Halpa vuokra, ei takuita, ei välityspalkkiota, joten omaehtoisesti nostin vuokraani(pyöristin 302,74->303 euron tullessa) :)

Muutimme tyttöystävän kanssa keväällä yhteiseen vuokra-asuntoon ja törmäsimme tälläiseen:

Pohjolalla on nykyään erityinen vuokratakuu-vakuutus, joka ajaa saman asian kuin vanhakäytäntö (erillinen vuokratakuutili pankissa). Ks. vakuutus korvaa vuokranantajalle vuokralaisen mahdollisesti aiheuttamat kustannukset (olikohan max. 3kk vuokran). Tämä vakuutuksen hinta on sidottu asunnon neliömäärään, esim. meillä n. 70m2 > Vakuutusmaksu 120e/vuodessa. Hyviä puolia vielä tässä asiassa on se, että vuokralaisen ei tarvitse säästää isoja rahoja vuokratakuuseen. Itselläni vanhasta vuokrakämpästä vapautui 500e vuokravakuuksia..nyt niille löytyy parempaa käyttöä:)

Eli jos olette muuttamassa vuokra-asuntoon, niin kannattaa vuokranantajalle ehdottaa tota vuokratakuuvakuutusta, pääsee kummatkin osapuolet helpommalla.

Älkää vuokratko kämppää yksityiseltä niin:
- ette joudu niin todennäköisesti maksamaan ylihintaista vuokraa
- ette todennäköisesti saa kusipäistä vuokraisäntää/emäntää
- kämppäänne ehkä jopa remontoidaan tarpeen vaatiessa
- vuokralleantajan rahat eivät lopu todennäköisesti kesken
- jne...

------------------------------------------------------------------------------------

Samaa mieltä.... Täällä pääkaupunkiseudulla on kyl halpaa asua esim. kaupungin tarjoamassa kämpässä:D Just muutin melkein uuteen lähes ilmaiseen kämppään unelmapaikalta.... ja suoraan jonon ohi :rolleyes: On se kyl helppoo suhteilla:kippis1:

Säästelee ja pelailee sijoitusten kanssa, niin kohta voikin jo unohtaa vuokralla asumisen:)

Tilannekatsaus jupakkaan: Vuorkaemäntä lupasi soitella sunnuntaina että pääsemme palauttamaan avaimet. Kun mitään ei kuulunut iltaan puoli yhdeksään mennessä, soitti avokkini vuokraemännälle. Hänen mielestään mitsään soittamisesta ei olut sovittu, valitteli olevansa kipeä ja soittelevansa keskiviikkona asiasta. Soitin ma aamulla hänelle, koska emme halua säilyttää hänen avaimiaan. Ei vastannut, joten jätin vastaajaan viestin. Puolenpäivän aikaan rouva vaivautui soittamaan, ja siitä tulikin sitten oikein mukava puhelu. Hänen mielestään seinä oli törkeän ja kamalan epäsiisti, ja hänelle tuli asiasta paha mieli. Sanoin, että voisi olla hyvä jos hän laittaisi huomautettavat asiat kirjallisena meille. Ei suostunut, vaan syytti meitä siitä, että hän menetti vuokrasopimuksen seinän takia (oli sairaudestaan huolimatta käynyt edellisenä päivänä asunnossa). Kun hän niputtei meidät samaan nippuun asunnon aikasemmin tahallaan tuhonneeseen vuokralaiseen, paloi multa käämit totaalisesti. Hänen mielestään kyseessä ei ollut normaali kuluminen ja meillä oli asenteessa vikaa kun niin sanoimme. Siinä sitten huudettiin puolin ja toisin, lopuksi ämmä paiskasi luurin korvaan. Nyt odotamme vuokratakuita.

On toki sellaisia k-päisiä vuokralaisiakin, mutta me maksoimme vuokramme aina ajallaan ja yleensä reilusti etuajassa. Pidimme asunnosta hyvää huolta, tapetoimme huoneen, jonka seinä oli papukaijojemme jäljiltä epäsiisti, siivosimme asunnon niinkuin vuokralaisen mielestäni tuleekin, itseasiassa se oli meidän jäljiltä siistimpi kuin silloin kun muutimme sinne.

Toki asunnon omistajalla on oikeus päättää, laitetaanko sieniin reikiä yms mutta kun kolme vuotta asuu, niin sohvista jää aina jotain jälkeä tapettiin. Sitäpaitsi rouva vuokraemäntä olisi voinut tapetoida olohuoneen uudelleen. Tai ainakin sanoa vuokrasopimusta tehtäessä, ettei seiniin saa tulla mitään jälkiä. Tahallisesta sotkemisesta ei ollut todellakaan kyse.

Toivottavasti rahat ovat tänään tilillä, sillä jos eivät ole niin joutuu sanomaan "see you in court".

Tiinuli, laita sille vuokraemännälle sellainen ehto, että muuten menee käräjille, mutta jos haluaa sopia niin maksaa sen takuuvuokran. Joku joka on perillä asioista, niin voisi kertoa miten tämä käytännössä hoidetaan. Onko olemassa ilmaista tapaa haastaa toinen oikeuteen. Tuntuisi että jos käyttää asianajajaa tulee ylimääräisiä kuluja, tosin onko se välttämättä haitallista, jos laittaa ne vuokraemännän maksettaviksi. Onko olemassa mitään virallista sovittelijaa tällaisiin tapausiin, jota voisi kokeilla ennen käräjille menoa. Elikkä kertokaahan asiantuntijat voiko haastehakemuksen itse väsätä. Minulla on hatara muistikuva, että kaveri hoiti itse tämän haasteen tekemisen, kun vuokralainen ei maksanut vuokriaan.

Mä sanoisin myös, että jos ei kiinnosta maksaa niin seuraavaksi asioita hoidetaan lakiteitse. Kehoittaisin myös vuokranantajaa hieman ottamaan selvää vuokralaisen oikeuksista yms. saattaa ääni muuttua kellossa. Kalliimmaksi tuo vuokranantajalle tulee kuin noiden takuiden maksaminen. Tuossa ei nyt pitäisi olla mitään epäselvää juridisesti jos asiat ovat tosiaan niin miten olet kertonut.

Juristit korjailkoon meikäläisen mutuja :D

voisin melkeen sanoa että tilanne on paljon vittumaisempi jos se vuokralainen on aivan kusipää...asunto on aivan paskanen,kaikki mikä irtoaa on viety, viimeisen kuun vuokra jää maksamatta ja eräässäkin tapauksessa toinen vuokralaisista oli ulkomaalainen mies joka oli vienyt ne tavarat eikä sitä saanut enään mistään kiinni kun oli eronnu naisen kanssa joka oli virallisesti se vuokralainen.

Originally posted by mtk77
Tiinuli, laita sille vuokraemännälle sellainen ehto, että muuten menee käräjille, mutta jos haluaa sopia niin maksaa sen takuuvuokran. Joku joka on perillä asioista, niin voisi kertoa miten tämä käytännössä hoidetaan. Onko olemassa ilmaista tapaa haastaa toinen oikeuteen. Tuntuisi että jos käyttää asianajajaa tulee ylimääräisiä kuluja, tosin onko se välttämättä haitallista, jos laittaa ne vuokraemännän maksettaviksi. Onko olemassa mitään virallista sovittelijaa tällaisiin tapausiin, jota voisi kokeilla ennen käräjille menoa. Elikkä kertokaahan asiantuntijat voiko haastehakemuksen itse väsätä. Minulla on hatara muistikuva, että kaveri hoiti itse tämän haasteen tekemisen, kun vuokralainen ei maksanut vuokriaan.
¨

Torstaina tuli viesti, jossa ilmoitettiin että 4.6. 500 euroa on laitettu tilille, loput tulee 13.6. Olin yhteydessä asukastoiminnan keskusliittoon, josta lähetettiin virallinen kirjelmä, jossa vaadittiin loppujen rahojen palauttamista korkoineen plus puhelinkuluja ja muuta. Odotan innolla, koska vuokraemäntä ottaa yhteyttä... Tosin siinä kirjeessä pyydettiin hoitamaan asiaa ton liiton kautta. Oltais oltu valmiita neuvottelemaan seinästä ja jopa tulemaan vastaan, vaikkei meillä siihen olisi ollut velvollisuutta, mutta kun ei niin ei.

Lähipiirissä on muuten kokemuksia myös noista paskamaisista vuokralaisista, saattaa oikeasti olla tottakin se, että siinä tilanteessa on vuokranantaja heikommassa asemassa. Kaikil viisii on maailma vinos :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom