Vuokra-asuntoja on älyttömän vaikea saada!

Valtion vuokra-asuntotuotanto on kyllä aivan väärä tapa toimia. Aiheuttaa vain hyvinvointitappiota kun muut (=onnekkaat) saavat kaupungin/valtion asunnon ja toiset joutuvat maksamaan markkinavuokraa, kauheaa eriarvoistamista siis.

Aamen.

Hyvä idea olisi muutta olemassa olevaa liiketilaa kaavoitukseltaan vuokra-asunnoiksi. Helsingistäkin löytyy tyhjänä seisovaa toimistotilaa yllin kyllin tarjonnan ja teknisten puitteiden vuoksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vapaavuoren blogista

Hallitus on toteuttanut ja toteuttamassa lukuisia toimenpiteitä vuokratuotannon ja peruskorjaamisen edistämiseksi ja tukemiseksi, joilla lisätään näiden houkuttelevuutta entisestään. Valtion korkotukivaltuuksia sosiaaliseen asuntotuotantoon nostetaan olennaisesti. Helsingin seudulla maksetaan jatkossa valtion varoista 10.000 euron käynnistysavustus jokaiselle uudelle tuetulle vuokrakohteelle. Ara-tuotannon ja vapaarahoitteisen tuotannon väliin on kehitelty oma ns. välimalli, jota valtio tukee täytetakauksella. Vapaarahoitteisen vuokratuotannon puolella puolestaan mahdollistetaan verovapaiden kiinteistörahastojen perustaminen.

Mikähän näiden toimien vaikutus mahtaa olla? No sen näemme.

Kannattaa muistaa, että kyllähän myös sosiaalinen asuntotuotanto laskee kysyntää sieltä vapailta markkinoilta, jolloin kaiken järjen mukaan myös niiden vuokrien tulisi laskea. Tai ainakin nousuvauhdin hidastua.
 
Vapaavuoren blogista



Mikähän näiden toimien vaikutus mahtaa olla? No sen näemme.

Kannattaa muistaa, että kyllähän myös sosiaalinen asuntotuotanto laskee kysyntää sieltä vapailta markkinoilta, jolloin kaiken järjen mukaan myös niiden vuokrien tulisi laskea. Tai ainakin nousuvauhdin hidastua.

Hyvinvointitappio syntyy siitä kun julkisen sektorin kulut asuntotuotannossa on isommat kuin vuokratuotot. Tämä vaje katetaan tietenkin veroilla. Julkisen asunnon saaja on siis kaikkien taskulla.
Sen ymmärtäisin että yli 1 milj.€ tienaavat saisivat valtiolta ilmaisen asunnon, tässähän olisi selkeä kannustin tehdä tulosta. Nykyään homma on aivan nurinkurista eli palkitaan päinvastaisesta käytöksestä, eli jätetään koulut käymättä, tehdään pari lasta ja erotaan, tällöin esimerkiksi naisten tapauksessa koitetaan ruokkia kolme suuta 20k€ vuosituloilla. Peräänkuulutan omaa vastuuta elämän suunnittelussa, ei ole pakko jättää kouluja kesken ja nussia ilman kumia.
 
katkeraa tilitystäQUOTE]

Eli Helsingissä asuvan siivoojan tulee muuttaa sillan alle, tappaa lapsensa ja laittaa hakupaperit Hankenille.

Voisi vähän miettiä ennen vuodatuksia, että miten tämä yhteiskunta oikein parhaiten toimii. Juuri Helsingin seudulla on pulaa matalapalkka-alojen työntekijöistä. Sitten jos joku täti hakeutuu vaikka siivoojaksi, niin häntä ei sitten saisi auttaa millään tavalla yhteiskunnan taholta. Mitäs meni tuollaiselle alalle, eikä hakenut lääkikseen. Luulisin, että valtaosa sosiaalisen asuntotuotannon asujaimistosta on näiden matalapalkka-alojen työntekijöitä, eikä mitään luuseri-spurguja ja työttömiä yh-mammoja.
 
Kantakaupunkia pitäisi korottaa niin sinne mahtuisi enemmän ihmisiä asumaan. Töölö jos olisi täynnä jotain 30-kerroksisia taloja niin ei olisi asuntopulaa.
 
Hyvä veli Rullaverho,

Postauksissani voi olla joillekin lukijoille näkymätöntä tahallista asioiden kärjistämistä. Samaan filosofiaani vedoten vältän myöskin hymiöiden käyttämistä, jotta lukijoille jäisi oivaltamisen fiiliksiä. Tämä syystä että postit saisivat jotkut lukijat jopa pohtimaan asioita.

Kieltämättä olen voimakas utilitarismin kannattaja. En kuitenkaan aivan absoluuttinen.
 
Hyvä veli Rullaverho,

Kieltämättä olen voimakas utilitarismin kannattaja.

Eli toisin sanoen mielenköyhä, tai vähä-poika?

Ei kämppää välttämättä saa, vaikka olisi valmis maksamaan hulluja summia, koska joku kiltti ämmä vie sen poikamiehen nenän edestä. Valtio saa rakentaa lisää taloja.

PS: Oma lehmä ei oo ojassa, hyvä kämppä loistoalueelta HKI ytimestä kohtuullisen edukkaasti.
 
www.nuorisosaatio.fi sieltä niitä "halpoja ja hyviä" (vuokrat keskimäärin 10-12€/m^2) kämppiä löytää jos sattuu saamaan. Ei maksa kuin vaivan laittaa hakemus ja jos tärppää niin irtisanoo vanhan kalliin asuntonsa ja muuttaa sinne. Tuttu sai juuri Tammistosta 36m^2 upouuden kämpän ja vuokra ruhtinaaliset 360€/kk.

Nostetaanpa tätä ylös. Eli nyt kävi niin hyvä "tuuri", että 7kk hakemuksen jättämisestä sain asutotarjouksen nuorisosäätiöltä. Vuoden vanha 32m^2 kämppä ja vuokra 368€/kk. :rock: ei paha!
 
Mä sain kanssa viime kesänä Nuorisosäätiön kampän. Tammistosta ihkauuden kaksion, vuokra oli miltei 100€ pienempi kun aiemmassa pienemmässä yksiössä. Tyytyväinen olen asuntoon ollut.
Tipalle kyllä meni, ikäraja meni umpeen hakemuksen jättämistä seuraavana päivänä. :)
 
Ihan hirveitä vuokria kyllä. Onneksi itse en asu siellä etelässä :D

Päänvaivaa aiheuttaa silti täällä pohjosessakin asunnon metsästys, toivomuksena kun olisi kohtuullinen pärjääminen opintotuella, jonka takia vuokramaksimi on 550e. Kovin vähän on vaihtoehtoja siltä alueelta mihin haluttais muuttaa ja ne mitä ollaan käyty katsomassa on olleet ihan hirveässä kunnossa :jahas: Jospa sitä joku vielä tulisi eteen ennen kuun loppua..
 
Viimeisimmässä kirjoituksessani olin kämppää vailla, nyt olen onnellinen että löysin 00100-alueelta kouluani vastapäätä uuden 24,5 neliön yksiön hintaan 473 e/kk :)
 
Viimeisimmässä kirjoituksessani olin kämppää vailla, nyt olen onnellinen että löysin 00100-alueelta kouluani vastapäätä uuden 24,5 neliön yksiön hintaan 473 e/kk :)

Mistä kautta teit tollaisen löydön ? :eek: Oon itsekin etsiskellyt yksiötä keskustan tienoilta ja tuntuu, että minimivuokra ois jossain 550 euron paikkeilla.
 
Älytön munkki tai sitte suhteita, yleensä joku seinäänkustu ja nurkkaan paskottu murju Kalliossakin maksaa yli 500. :D
 
Kaveri etti tossa parin kuukauden ajan kämppää kehä ykkösen sisäpuolelta. Lopulta päätyi n. 25 neliöiseen hyväkuntoiseen yksiöön Meilahdessa. Vuokra opiskelijalle mukavan suolainen 550e.

Itse muutin HOAS:n reilu 40 neliöiseen kaksioon tyttöystävän kanssa viime joulukuussa. Ihan hyväkuntoinen kämppä jonkun verran kehä ykkösen ulkopuolelta Helsingistä 420e/kk. Aika ilmasia nää HOAS-asunnot jos kelpaa hivenen keskustan ulkopuolella oleva vanha kiinteistö. Tääkin kämppä on rempattu, joten esim. keittiössä on ihan uudehkot kaapit ja kalusteet.
 
Vahvasti kuulostaisi joltain domman kämpältä. Eiköhän niitä tuohon hintaan irtoa.
Mulla oli dommalta, siis postinumero tuo 00100, 21 neliötä hintaan 150 €/kk joten kuulostaa melko korkealta tuo vuokra domman kämppiin. Tosin tämä oli vuonna -04. Onkohan siellä tehty remontti sen jälkeen ja hinnat sen vuoksi noussut noin paljon...
 
Kantakaupunkia pitäisi korottaa niin sinne mahtuisi enemmän ihmisiä asumaan. Töölö jos olisi täynnä jotain 30-kerroksisia taloja niin ei olisi asuntopulaa.

+1

Olen täysin samaa mieltä. On aivan uskomatonta miten Helsingissä on asuntojen hinnat pilvissä mutta siltikään ei voi rakentaa korkeampia taloja. Kenen päätös se on?
 
Back
Ylös Bottom