Vuokra-asunnon suoran sähkölämmityksen kulut rivarissa

Veden kulutus vaikuttaa melko paljon sähkölaskuun. yleensä sähkölämmitteisessä asunnossa vesikin lämmitetään sähköllä. Eli turha asuminen kuumassa suihkussa kannattaa jättää..

Energiansäästölamput toisissa kohteissa on asialliset. Jos valoja poltetaan pitkään (pihavalo, yleisvalaistus jne) niin energiansäästölamput. Hehkulamput yleensä lämmittää kattoa ja lämpö karkaa harakoille.

Yösähköä kannattaa myös käyttää lämmityksessä, tietenkin vuodenajasta riippuen. Paukkupakkasilla ei varmaan onnistu suoralla sähkölämmityksellä.

Ilmalämpöpumppu on varmasti hyvä, mutta vaatinee omistusasuntoa ja pitkää asumista että kannattaa hankkia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lämminvesivaraaja vie sähköä vain kun se lämmittää vettä. Toivottavasti sulla on tariffiohjaus, niin saat lämmityksen halvemmalle yösähkölle. Jos vettä siis kuluttaa runsaasti, sähköä kuluu enemmän, ja mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän kuluu myös sähöö, aikas simppeliä. Tietty käytetyn veden lämpötilakin vaikuttaa aika paljon, jos käy kylmässä suihkussa, niin silloinkaan ei paljon sähköä kulu :)

Jonkun keskiarvon mukaan kulutus olisi lämminvesivaraaja 1000 kWh/henkilö/vuosi, joten tuon kun kertoo kilowattitunnin hinnalla, niin tietää mitä maksaa.
Lähde

Astianpesukone voidaan kytkeä kylmään veteen, jolloin kone lämmittää itse veden. Tai kuumaan veteen jolloin vettä ei tarvitse niin paljon koneen lämmittää. Jos tiskaat käsin, et edes tarvitse konetta, joten siinäkin säästyy jo kivasti ostokustannuksissa...

tai pyöräyttää tiskikonetta kerran vkos. saunominen on euron kerta about. Mut joo, rahaahan se vaan on tämä kaikki :D tulee ja menee.

Kone on valmiina. Joten sitä käytetään. Hassua kyl et porukka miettii mitä maksaa kk sähkölaskut ja voivottelee et kallista ku menee 100e. Sit kuitenki käydää vkoloppuna baaris ja juodaan se 100e ja saadaa krapula siitä hyvästä. Tms..

Vittu rahaa se vaan on, ja eletään sen mukaan mitä tienataa :D

Ensi viikolla pitäis käydä patterin termostaatin korjaaja. Mua ei haittaa, että kämpän sisälämmöt nousee patterin oltua tunnin päällä yli +26 asteeseen, mutta sähkölaskussa saattaa näkyä. Arviolasku on 120e kuussa, mutta muilta asukkailta kyselin niin oletan saavani hyvin takasin kun tän kokoisessa kämpässä sen pitäisi olla sellaista 80e:n luokkaa. Yösähköä voi hyödyntää ainoastaan talvella kun sähköyhtiöllä ei ole sitä käytössä kesäisin. Pyykit ja tiskit pestään siis öisin. Rivari, jossa neliöitä 40, kohta pitäis alkaa lämmittää takkaa päivittäin niin saa jo sillä peruslämmön asuntoon.

Eilen viimeksi kaverit ehdotti lämpötilan pudottamista sinne 19-20asteen tienoille. Ymmärrän kyllä miksi, mutta mua on niin vituttanut asua kerrostaloissa joissa pattereita ei ole saanut tarpeeksi kuumiksi niin maksakoot enemmän vaan mä haluan hillua kotona vähissä vaatteissa, palelematta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom